Krakk - Nedturen mot det store krakket starter i februar 2020

Slettet bruker
KRAKK 28.06.2019 kl 00:19 151540

Grafer går i feil retning i forhold til hverandre, flere bobler nærmer seg bristepunktet, økende geopolitiske spenninger, Feds resesjonsmodell hinter kraftig om faren for en relativt nært forestående resesjon, handelskrig, tilbakekjøp av egne aksjer hos selskapene eskalerer, store svingninger i oljeprisen, sentralbankenes virkemidler er i stor grad brukt opp osv.

Nokså høyt prisede aksjer går på en skjør grunn. Flere selskaper er mer som rene luftslott å regne mtp. prisingen og ingen plussresultater å vise til, bare gjeld og skuffelser, men i sin desperasjon etter profitt så jager investorer etter det som skal mest opp i kurs uten å se an risikoen tilstrekkelig. Det lånes penger over en lav sko for å kjøpe aksjer, og menneskenaturen utfolder seg. Når den idioten av en nabo har blitt rik på aksjer, så skal alle i nabolaget ha aksjer. En fin miks av misunnelse, irritasjon og griskhet kan få kjøpsknappen til å bli varm.

Det er altså en hel del mørke skyer der, men før nedturen mot det store krakket kommer, så kan det faktisk bli en real fest med det siste store rallyet før nedturen starter. Børsene kan virkelig komme til å gå opp i himmelen og enda høyere, med komfortable investorer som glemmer av at alt kan slå sprekker, men klarer man å hoppe av i tide så kan det bli meget profitabelt.

Nedturen vil starte med en del volalitet og frykt i februar 2020, og mediene kaster som vanlig bensin på bålet, men de aller fleste vil se an den første reaksjonen ned som en kortvarig korreksjon. De som hopper av i frykt kjøper seg inn igjen, men så kommer det flere reaksjoner ned etter hvert som går dypere. Svært mange har bestemt seg for å sitte stille i båten på forhånd, men det vil kreve for mye for mange å være tøffe i trynet når det virkelig tærer på. Mange er belånte og må tvangsselge med tårer i øyekrokene. Mange vil prøve å kompensere realiserte tap ved å prøve å kjøpe seg inn enda lengre ned seinere, men nedturen fortsetter bare. Det er riktig så mange investorer rundt om, både små og store, som må selge. Tusenvis av fond må selge unna aksjer fordi fondskundene selger unna andeler, bare for å ta et eksempel. Kjøperne ser ingen grunn til å bli noe annet enn pripne, med god grunn, og børsene går enda lengre ned. Svært mange investorer er fortsatt mer eller mindre uvillig med på nedturen som de ikke trodde skulle bli så lang og dyp. De er på sett og vis fastlåst til tragedien, eller renselsen for markedet sin del. Det kjennes, og det kjennes tungt, og det er mye stygg slitasje rundt om.

Det blir en meget skitten valgkamp i USA hvor det tegnes et dystert framtidsbilde dersom motstanderne får makta, og det får flere tunge investorer til å ta den endelige beslutningen om å selge seg ut av aksjemarkedet (i enda større grad). En slags påminnelse fra politikerne om at det ikke blir stort å hente på aksjer uansett framover, bortsett fra innen... Å ja da... Shorting...

Så... En høstdag i 2020 med de aller mørkeste skyene over børsene, så raser prosentene ned i det store krakket, langt ned i dypet. Den utløsende skrekkelige faktoren er igjen en bankkollaps i USA, som denne gangen skyldes store samlede utlån til selskaper som ikke har oppnådd tilstrekkelig evne til tilbakebetaling eller som har mistet den i stor grad som følge av virkninger fra handelskrigen, og med det en tsunami av konkurser. Etter et par handelsdager nås det absolutte bunnpunktet i krakket i siste halvdel av oktober. De styggeste fallene blir selvfølgelig i de aksjene som det er minst substans i, og flere aksjer vil rett og slett bli eliminert som følge av børskrakket.

Fra februar til bunnpunktet utpå høsten går børsene ned med hele 70%, og det er ikke lite.

Dette er Rockalls krakkprofeti.

*

Ps. Endret overskrift for bedret treffsikkerhet gjennom søkefunksjonen i forumet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2020 kl 17:29 6605

Kan det tenkes at Russland går mer inn på Irans side..? Russland behøver alle allierte de kan få, og ser vel dessuten at USA har stått i spissen for mye motbør for dem. USA har for fullt gått til sanksjoner mot Russland etter at Russland har tatt tilbake Krim, som Nikita ga bort til Ukraina som en eller annen slags gest under Sovjet-tida. USA ble ikke møtt med noen sanksjoner da de fabrikkerte bevis for å angripe Irak. Hvor er verdens rettferdighet i dette..? Og så har USA i det siste lagt motbør på russiske planer om gasseksport. Men... Nok om akkurat det...

Russland har eksportert våpen til Iran, bl.a. gode moderne rakettsystemer, og forholdet Russland/Iran ser ut til å være bra.

Annet: Kan israelske krefter ha vært i sving bak kulissene..? Er målet en konfrontasjon som har som hensikt å kunne rasere Irans atomprogram..? Jeg vet ikke, men jeg spør...
Redigert 20.01.2021 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2020 kl 17:43 6624

Nå må jeg også spørre om hvor motivasjonen er til de store kjøperne og holderne av aksjer, i en sådan situasjon, de som virkelig er med og driver utviklingen av grafene... Ja, rett og slett volumutviklingen... Hvorfor skal den nå bli positiv i fortsettelsen..?
Raspeballe
04.01.2020 kl 18:28 6597

Iran, Kina og Russland vs. USA.
Litt mere action der nede og 3 verdenskrig er startet.
Er ikke så lenge side de 3 hadde felles øvelse
https://edition.cnn.com/2019/12/27/asia/china-russia-iran-military-drills-intl-hnk/index.html

Smalt igjen der nede nå
https://www.teletrader.com/us-embassy-in-iraq-targeted-by-rocket-attack-rep/news/details/50839504?internal=1
Raspeballe
04.01.2020 kl 18:52 6576

Historisk har høy oljepris flere ganger utløst resesjon i USA
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_recessions_in_the_United_States

Men nå er vel USA mer eller mindre selvforsynt med olje, og bra er det, så kanskje ikke
like følsom nå.
Slettet bruker
05.01.2020 kl 04:01 6423

3 verdenskrig... 😂😂 laaangt ifra. 😂 😂
JALLA
05.01.2020 kl 10:06 6361

Hva tror vi om de aksjer som vil tjene på at oljeprisen blir høy? Hva hender med feltutbygginger om oljeprisen blir værende på 70-100$ fatet en tid fremover, og det kan fort hende om Iran utviklingen tar litt fart fremover. Blir det krig så vil nok oljeprisen gå høyt og da vil kanskje felt og områder kunne bli fremskyndet i ekspressfart for å kunne utnytte olje prisen. Tror at det vil kunne bli veldig bra aktivitet i Sør Amerika om uroligheter USA/IRAN tiltar.
Slettet bruker
05.01.2020 kl 14:49 6206

Krakk et faktum innen 1 mars 2020
china
05.01.2020 kl 15:02 6206

Vedder 10K på at det ikke skjer
Slettet bruker
05.01.2020 kl 18:49 6124

Krakk tråder har det vært uendelig mange av de siste årene. 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂
Slettet bruker
05.01.2020 kl 22:26 5947

Høyere oljepris i lengre tid kan medføre at verden rykker nærmere resesjonen...
RGTBJØRN
06.01.2020 kl 00:11 5775

Ja da nærmer vi oss februar 2020. Mange forventer at nå går det til helvete i løpet av dette året. Spørsmålet er vel om det nå er dags for skikkelig rally så vi ser OSE i 1000 først. Alle vet at en eller annen gang vil det bli tøffe tak og alle skal ut,men ser ikke noe som skal utløse dette akkurat nå. Kan det være et angrep mot USA av katastrofale konsekvenser ? Eller er det falsk alarm
omans
06.01.2020 kl 00:35 5754

Haugen i bua blir mer og mer snodig kar.
Tror om en samler opp alle disse såkalte tipsene og ser på hva som egentlig har blitt "spådd", så har vel lite vært til å bli klok på.
Forsåvidt greit å ha gardert seg slik han gjør også, dersom det ene ikke slo til "sa vi også at det var en liten mulighet for.." etc.
Lurer på når han skal se litt på fundamentale, og spå litt ut fra det.
surplus
07.01.2020 kl 15:25 5426

Greier ikke helt å se grunnen for å sitte fullastet av aksjer nå. Oppsiden må jo være meget begrenset etter oppturen vi har hatt. Økt uro i verden bedrar heller ikke til et godt børsklima. Veksten avtar. All pengetrykkingen som ble gjort for noen år tilbake skal gjøres opp. Er det fortsatt muligheter for at dette kan gjøres på en sivilisert måte eller må dette gjøres opp gjennom et ragnarok (børskrakk)?.
Redigert 07.01.2020 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2020 kl 16:06 5393

Ingen vil selge seg billigst ut, men... Kommer det panikkarta sell-off snart..? Putrer det litt..?
Slettet bruker
08.01.2020 kl 14:26 5281

Børsen er retningsløs, men nervøs. Pass på...
Slettet bruker
08.01.2020 kl 15:32 5239

Selge alle aksjene og kjøpe eiendom i Oslo?
AksjeRik
08.01.2020 kl 15:50 5188

Kanskje ikke dumt nei
Slettet bruker
09.01.2020 kl 18:42 5098

Gjeldsbølgen ris... men blir rittet et mareritt..?

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/70M8p9/verdensbanken-advarer-mot-global-gjeldskrise
aksjejonas
10.01.2020 kl 13:59 4994

Flere "finanseksperter" sier at i år vil pilene begynne å peke nedover for norsk økonomi. Uten å fortelle hvorfor....Kan jo begynne å lure....
aksjejonas
10.01.2020 kl 15:06 4956

Disse tallene fra USA kan jo ikke stemme!?!?! 145 000 nye jobber!?!?! Da må de ha talt med alle 2,5,10%-stillinger som kommer og går! Snakket med en på bussen fra Philadelphia til NW for noen år siden, og hun måtte ha 4 jobber for å overleve! Og hva med alle jobbene som forsvinner pga. konkurser etc.????
For ikke å snakke om at det nå er kun 60% av de arbeidsføre i USA som er på arbeidsmarkedet. Dvs. at arbeidsledigheten er MYE høyere enn 3-4%!!
https://www.dn.no/makrookonomi/usa/sysselsetting/amerikansk-okonomi/manedens-viktigste-tall-litt-svakere-enn-ventet-i-desember/2-1-735997
Slettet bruker
11.01.2020 kl 00:20 4890

Kanskje er det når «alt er vel tross alt» at det begynner å gå nedover. Når frykten igjen når børsene som er så høye og strukket i prisingen så blir det ekkelt og turbulent.

Svært mange har puttet penger inn i aksjer på en eller annen måte, og mange har belånte aksjer. Advarslene har blitt mange de, men fordi det ser ut til å gå bra, så blir muligens nye advarsler mer og mer oversett..? Er den tilsynelatende komforten og griskheten farlig..?

Det må være et eller annet fundament som begynner å rakne snart og som vil skape negativ smitteeffekt. Det er de som kan kjøpe mye på skikkelig billigsalg, i panikkens dype dal, som virkelig kan komme til å gjøre det godt på sikt.

«Lystig lesing»:
https://www.google.no/amp/s/www.ccn.com/epic-stock-market-crash-2020-officially-here/
Redigert 11.01.2020 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2020 kl 12:10 4754

Og for å ta Oslo Børs, så er de «tradisjonelle» driverne høye også, nemlig aksjene innen olje og laks. Oljeprisen har vært høy i det siste. Hva om den faller kraftig tilbake..? Og siste nytt om lakseprisen som jeg har fått med meg er at vi kan vente et fall der nå. Det har videre vært himmelturer innen både IT og biotek som ikke kan fortsette, i alle fall ikke i samme stigningstakt. Bare for å nevne noe...

Så... Er Oslo Børs et svakt korthus nå..? Vil det bli en dobbelttopp eller en hode-skulder-formasjon som begynner å vise seg i nær framtid..? Vi får se...
Redigert 11.01.2020 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.01.2020 kl 14:22 4748

Warren Buffet og et potensielt krakk i 2020:
https://www.youtube.com/watch?v=PoupXZoA7_Q
Slettet bruker
11.01.2020 kl 14:38 4739

mange dåsemikkler og undergangsprofetier her inne. hmmmm er dere en religiøs gruppe og er dette en svertekampanje mot presidenten i usa. virker slik.
en dommedags druppe likksom
Slettet bruker
12.01.2020 kl 11:27 4585

Krakk kommer ALLTID uten unntak. Tidspunktet er vanskelig å anslå men dagens tider med usikkerhet om omveltninger kan kanskje si noe om at tiden er nær?? Februar, mars 2020 eller når Trump blir frikjent og får 4 nye år :))) For en verden!!
Redigert 12.01.2020 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
omans
12.01.2020 kl 12:27 4550

Foreslår at profetene på tråden her samler samlet sin viten og fatter et notat som oversendes USA og Trump administrasjonen.
Det er jo av interesse for amerikansk økonomi at det plutselig skal snu ned i indikatorene, nå som tallene begynner å vise gode tendenser, etter noe turbulens ifm handelskrig. Fredag viste arbeidsmarkedsrapporten at ledigheten i USA fortsatt ligger på lave 3,5% som den har gjort siste måneder.
ISM non manufactur Pmi har også vist stigende tendens siste måneder og økende industriekspansjon.
Nå er det snart q4 rapporteringssesongen for døra med guiding fremover. Oljeprisen har vært stigende i q4, mens den var fallende i q3.
Redigert 12.01.2020 kl 12:30 Du må logge inn for å svare
Yuri_Milner
12.01.2020 kl 12:40 4532

Helt enig! Å sitte her inne med all denne kunnskapen kan oppleves som direkte egoistisk. Dette må spres! Høye tankrater, stabil oljepris, handelsavtale på bedringens vei. Folk kan bli optimistiske av slikt vet dere
Redigert 12.01.2020 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Fillidor
12.01.2020 kl 13:17 4509

Haha, resesjon i februar 2020, skjer ikke. Kanskje 2021. Men ikke 2020. Vil skal nok gå langt høyere, vent å se. Handelsavtale med Kina er knapt igang og vil gi ny vind i seilene. Fase 2 avtale er ikke skissert engang. Uansett vil ikke Trump administrasjonen tillate resesjon før valgkampen i november 2020, ingen president overlever resesjon, og en businessmann som Trump vil klare å stoppe dette. De pøser ut penger i markedet fra egen lomme om nødvendig, og det har dem allerede gjort.

Trump har også veldig gode nøkkeltall å vise til som lav arbeidsledighet og økte lønninger. De er også selvforskynte på olje nå som beskytter mot økte oljepriser ifm. konflikter.

Bare å sitte helt trygt og stille i båten folkens, masse frukter å hente fortsatt. Men typisk norsk og gammeldags mentalitet og få kalde føtter allerede nå.
Det er nye tider nå, fremtidens resesjon vil se annerledes ut enn hva vi er vandt med fra før, trur jeg, slik som hovedforfatter her tegnet.
Sannsynelig vil det smelle enda hardere enn de 70% som du antyder, men jeg tipper på en annen måte(kanskje mer spikes). Vi har også en børs full av AI´s og datamaskiner som trader på ren teknikk, og vil manipulere både sentiment og fundament.
Tipper neste resesjon vil være så avansert og dyp at hverken du eller jeg merker den før den er over, og da svir det.

Bare vent og se. Vanskelig å anslå, men jeg tipper mid 2022 en gang, dog geopolitisk uro vil jeg aldri ha kontroll over.
Slettet bruker
12.01.2020 kl 15:26 4458

«Bare å sitte helt trygt og stille i båten folkens (...)». Det er notert, Fillidor. Tar nok skjermdump for sikkerhets skyld.
Slettet bruker
12.01.2020 kl 15:30 4474

Det er ikke nevnt at det kommer resesjon nå, og det er heller ikke nevnt krakk i februar 2020. Det er lov til å lese hva som faktisk blir skrevet.

Utsagn blir ikke tatt helt ut ifra løse lufta. F.eks. det at prisingen på aksjer er høy. Ta en titt her:

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/01/12/7488100/deutsche-bank-advarer-mot-amerikanske-aksjer

Det er fritt fram for å kalle Deutsche Bank for klovner og dommedagsprofeter også, selvfølgelig. Vær så god...
Redigert 12.01.2020 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.01.2020 kl 15:37 4473

Jeg har venta på krakk et år nå, og vel så det.
Men jeg ser jeg har tatt feil, og jeg ser ikke så store mørke skyer i det fjerne. Det er ingen tvil om at US aksjer, OSE aksjer og mye har gått alt for meget.

Det hadde vert sunt med en korreksjon, slik at man finn nye innganger, og lukke gap i markedet.
Det hadde nok vert mer bærekraftig på lengre sikt tror eg, så det hadde vert fint med en korreksjon på 10-20% om ikke bare for gevinstsikringens skyld. Så kunne man igjen ha fått en mer fornuftig stigning.

Ser ikke helt hva som skal føre til børskrakk nå, men det gjør jo ingen før det er et faktum. Så man skal være forsiktig, og jeg sitter ikke i noe som er lite volum i den dagen man vil ut.

SS
Shotgun
12.01.2020 kl 16:21 4443

Er faktisk enig med ss nå.
Stemningen i market tilsier at taxisjofører osv nå snakker om aksjer. Slik de snakket om sine bitcoin-kjøp i slutten av 2017 da prisen lå på 20 000 usd.
omans
12.01.2020 kl 16:37 4432

Er du ofte i nærheten av taxisjåfører og overhører samtaler dem imellom?
Det er nok en myte at taxisjåfører er spesielt dumme mhp at det er disse yrkesgruppene som kaster seg inn på topp. Hva med sjåfører av skip ?
Fillidor
12.01.2020 kl 16:40 4445

Hverken du eller jeg har fasiten eller noe spåkule. Tiden vil vise:) Jeg sitter stille i båten enn så lenge. Du får bare ta kapital og stikke, så ses vi på andre siden.
Shotgun
12.01.2020 kl 16:53 4428

Beklager om du følte deg truffet!
Dere er viktige for at folk skal komme seg frem 👍
Har ikke overhørt samtaler nei.
Men 2019 var jo helt ekstremt i utgangspunktet og bare 3 siste måneder gikk min portefølje ytterligere opp 80% så da tenker man det er tid for å sikre gevinst og mulig gå short.

Tiden vil vise hvem som får rett :)

Ang "taxisjofører" så er der mer et utrykk istedenfor å bruke "mannen i gata". Det er faktisk grafer på det når det gjelder us-indeksene. Når vanlige folk eier veldig mye aksjer så er det bare snakk om tid før det går galt med børsene.
Redigert 12.01.2020 kl 16:58 Du må logge inn for å svare
omans
12.01.2020 kl 17:49 4386

Hvorfor skulle jeg føle meg truffet av noe? Jeg forstår selvsagt "metaforen" taxisjåfører.
Igjen, hvorfor akkurat taxisjåfører? Hva med bussjåfører, lagerarbeider, tømmerhugger og andre som ikke krever lang utdannelse?
Og hva med analytikere? Selv disse har jo ikke peil, om man setter brillene du har på nesen. Bransjen er jo råten, eller ?

Jeg vet ikke ditt yrke, men du mener tydelig vis du er bedre kvalifisert til å vite neste trekk i aksjemarketed ift din bakgrunn.

Han her er hverken taxisjåfør eller los, men ymtet frempå at Dow kan nå 40000 ila 4-5 år.
Om det skal krakken først, rekker ikke index til 40k, men svinge kan det.

Looking even longer term, Siegel is forecasting that the Dow may hit 40,000 in the next four or five years, unless something derails the market’s bull run.

“One could say we are four or five years away from Dow [40,000],” he speculated.

https://www.marketwatch.com/story/man-who-called-dow-20000-says-one-of-the-biggest-stock-market-dangers-in-2020-is-people-could-be-throwing-risk-to-the-wind-2020-01-06

Markedet er nok ikke undervurdert, men det er ikke dermed nødvendigvis overvurdert.
Redigert 12.01.2020 kl 17:50 Du må logge inn for å svare
Shotgun
12.01.2020 kl 17:57 4387

Du sier du forstår metaforen "taxisjåfører". Allikevel spør du om forskjellige yrker?
Jeg har ikke lang utdannelse jeg heller. Har likevel slått indeks i mange år.

Ja ekspertene bommer stadig de også. Spesielt valutaeksperter. De har vel omtrent 100% bom de siste 5 årene. Snur helt på topp med krona og så styrker den seg og nå spår de svekkelse. Latterlig.
Har selv vært permabull i flere år i strekk uten å nøle.
Snudde først for noen dager siden. Liker bare å prøve å spå før det skjer noe. Alle klarer å være etterpåkloke.
Så vil tiden vise hvem som får rett.
Redigert 12.01.2020 kl 18:01 Du må logge inn for å svare