Krakk - Nedturen mot det store krakket starter i februar 2020

Slettet bruker
KRAKK 28.06.2019 kl 00:19 145988

Grafer går i feil retning i forhold til hverandre, flere bobler nærmer seg bristepunktet, økende geopolitiske spenninger, Feds resesjonsmodell hinter kraftig om faren for en relativt nært forestående resesjon, handelskrig, tilbakekjøp av egne aksjer hos selskapene eskalerer, store svingninger i oljeprisen, sentralbankenes virkemidler er i stor grad brukt opp osv.

Nokså høyt prisede aksjer går på en skjør grunn. Flere selskaper er mer som rene luftslott å regne mtp. prisingen og ingen plussresultater å vise til, bare gjeld og skuffelser, men i sin desperasjon etter profitt så jager investorer etter det som skal mest opp i kurs uten å se an risikoen tilstrekkelig. Det lånes penger over en lav sko for å kjøpe aksjer, og menneskenaturen utfolder seg. Når den idioten av en nabo har blitt rik på aksjer, så skal alle i nabolaget ha aksjer. En fin miks av misunnelse, irritasjon og griskhet kan få kjøpsknappen til å bli varm.

Det er altså en hel del mørke skyer der, men før nedturen mot det store krakket kommer, så kan det faktisk bli en real fest med det siste store rallyet før nedturen starter. Børsene kan virkelig komme til å gå opp i himmelen og enda høyere, med komfortable investorer som glemmer av at alt kan slå sprekker, men klarer man å hoppe av i tide så kan det bli meget profitabelt.

Nedturen vil starte med en del volalitet og frykt i februar 2020, og mediene kaster som vanlig bensin på bålet, men de aller fleste vil se an den første reaksjonen ned som en kortvarig korreksjon. De som hopper av i frykt kjøper seg inn igjen, men så kommer det flere reaksjoner ned etter hvert som går dypere. Svært mange har bestemt seg for å sitte stille i båten på forhånd, men det vil kreve for mye for mange å være tøffe i trynet når det virkelig tærer på. Mange er belånte og må tvangsselge med tårer i øyekrokene. Mange vil prøve å kompensere realiserte tap ved å prøve å kjøpe seg inn enda lengre ned seinere, men nedturen fortsetter bare. Det er riktig så mange investorer rundt om, både små og store, som må selge. Tusenvis av fond må selge unna aksjer fordi fondskundene selger unna andeler, bare for å ta et eksempel. Kjøperne ser ingen grunn til å bli noe annet enn pripne, med god grunn, og børsene går enda lengre ned. Svært mange investorer er fortsatt mer eller mindre uvillig med på nedturen som de ikke trodde skulle bli så lang og dyp. De er på sett og vis fastlåst til tragedien, eller renselsen for markedet sin del. Det kjennes, og det kjennes tungt, og det er mye stygg slitasje rundt om.

Det blir en meget skitten valgkamp i USA hvor det tegnes et dystert framtidsbilde dersom motstanderne får makta, og det får flere tunge investorer til å ta den endelige beslutningen om å selge seg ut av aksjemarkedet (i enda større grad). En slags påminnelse fra politikerne om at det ikke blir stort å hente på aksjer uansett framover, bortsett fra innen... Å ja da... Shorting...

Så... En høstdag i 2020 med de aller mørkeste skyene over børsene, så raser prosentene ned i det store krakket, langt ned i dypet. Den utløsende skrekkelige faktoren er igjen en bankkollaps i USA, som denne gangen skyldes store samlede utlån til selskaper som ikke har oppnådd tilstrekkelig evne til tilbakebetaling eller som har mistet den i stor grad som følge av virkninger fra handelskrigen, og med det en tsunami av konkurser. Etter et par handelsdager nås det absolutte bunnpunktet i krakket i siste halvdel av oktober. De styggeste fallene blir selvfølgelig i de aksjene som det er minst substans i, og flere aksjer vil rett og slett bli eliminert som følge av børskrakket.

Fra februar til bunnpunktet utpå høsten går børsene ned med hele 70%, og det er ikke lite.

Dette er Rockalls krakkprofeti.

*

Ps. Endret overskrift for bedret treffsikkerhet gjennom søkefunksjonen i forumet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
doctor
11.07.2020 kl 09:38 9099

Så lenge du blir bailet ut av pengetrykking og NAV er du nok sikret. I et marked uten kunstige superstimuli med enorm gjeldsoppbygging hadde selv ikke NAV kunnet hjelpe deg.
Du skal være klar over at "oppturen" er bygget på moneyprinting og ekstreme rentenivåer. Manipulerte oljepriser av olje kartellet (hvor også Norge bidrar) holder oljen på kunstige nivåer og bidrar til at Norges kostnadsnivå kan opprettsholdes. Den dagen (og den kommer snart) oljen står i 5 dollar, renten er 5% og NAV ikke betaler vil nok humøret være litt påvirket.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
nordnes
11.07.2020 kl 10:43 9058

Spar oss sånne tulleinnlegg der du har «lyst å rømme til månen», det ødelegger en diskusjon og viser liten respekt for andres syn. Mange av de dyktigste og rikeste har ulike syn men de greier å komme med gode argumeter for hva de tenker enten det er videre oppgang eller en smell til høsten. Begge deler kan skje og en av delene vil trolig skje. Derfor trengs det en seriøs diskusjon om temaet, men denne tråden berikes ikke av månereiser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2020 kl 12:54 9017

Ja, kanskje Trump nå bygger opp en umulig oppgave for demokratene dersom de skulle overta, men for å trekke det lengre... Kan Trump komme til å "beordre" Fed til reverserende tiltak som vil/kan få børsene til å krakke fullstendig dersom han i innspurten av valgkampen innser at demokratene vinner..? Egoet og hevngjerrigheten hans er trolig større enn USA... Og for å ta en digresjon, så har også jeg fått assosiasjon mellom Trump og filmen The Dead Zone fra 1983. Skal ikke ta noen direkte sammenligning, men trekk ved rollefiguren til Martin Sheen medfører visse assosiasjoner... Flere har sett dette for lengst, vet det, men jeg nevner det. Lørdagens digresjon...

Noe annet... Jeg har ingen som helst tro på at skriveriene mine i en krakktråd på forumet kan styre børsene på noen som helst måte, så at det er noe jeg gjør for å finte ut andre for å skaffe meg selv spesielle fordeler, det er helt bak mål å hevde noe i den retningen. Det faller på sin egen urimelighet, og logikken er totalt fraværende. Jeg gleder meg over at særlig småsparere og mindre investorer gjør det godt på børsen, for de det gjelder.

Her deles det opplysninger om hva som kan skje, som ikke er tatt ut av det blå, men som er forklart med årsak/virkning, og tidvis viser vi til relevante og respektable kilder. Dette kan komme til å bidra til en nytteverdi for flere mtp. børs.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2020 kl 13:05 9014

Bare starten...

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/4qy21e/krigen-mot-coronaviruset-har-bare-startet
Redigert 21.01.2021 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
freetexx
11.07.2020 kl 14:37 8979

Jeg støtter dine teorier. Man kan leve godt lenge ved å låne mer, men til slutt så blir det for mye å betale tilbake og da faller korthuset i sammen.. Hjelper ikke å trykke mer penger om fallet tiltar.. Da får man en inflasjon man ikke klarer å håndtere.. La dollar falle eller la et krakk gi nye muligheter?
Redigert 21.01.2021 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
undrende
11.07.2020 kl 23:49 8860

https://www.msn.com/nb-no/news/other/cuomo-laveste-koronatall-i-new-york-siden-mars/ar-BB16CsBF?ocid=msedgntp

Det viser seg også at viruset er på retur, selv i dag, enkelte plasser.

N.Y alene hadde i sine verste dager i mars/april over 800 døde.
Tall fra USA samlet tidligere i uken viste 800-900 døde totalt pr dag.

poenget mitt er at det skal ekstremt mye til før USA, men også ledende nasjoner i vest Europa vil stenge ned på nytt, slik de gjorde i mars, april, & mai.

(det betyr ikke at jeg ikke syns alle dødsfall er dypt tragisk)
Redigert 21.01.2021 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
12.07.2020 kl 04:57 8758

Alt så veldig lovende ut på fredagen. Åpnet ned 1,5 prosent, men sluttet marginalt i pluss. Dessverre... Tror det går bedre på mandagen
Redigert 21.01.2021 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2020 kl 06:16 8736

https://www.cnbc.com/2020/04/23/big-short-steve-eisman-likes-the-big-us-banks-after-coronavirus-sell-off.html

Amerikanske banker er ingen grunn til evt ny krakk til høsten. Easy peasy.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
12.07.2020 kl 20:19 8579

Vi bør vel anta at det skal mye ned i morgen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2020 kl 20:34 8558

Coronasmittede er akselererende,Fredag ble det registrert 236,918 på verdensbasis.Bare i USA ble det registrert +71,787 nye smittede,det er det høyeste antallet som er registrert.Det kan gjerne vise seg at dødsraten vil stige fremover i takt med økende smittede.Så det at viruset er på retur,er jeg noe uenig i.Helsepersonell er nok blitt dyktigere til og behandle coronasyke,men vi bør vite at med slik økende sykehusinnleggelse ,går dette på bekostning av .andre lidelser som blir satt på vent.
Faresignaler i markedet:Gullratene stiger. Børsene i USA går meget bra,det er urovekkende.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
12.07.2020 kl 20:36 8563

Er sååå mye fokus på viruset, vi ser jo at viruset ikke spiller noe rolle lenger, det er konsekvensene med nedstegningene og at mange land ikke tåler mere stopp som sansynligvis blir et stort stort krakk. Når det skjer ? Kan skje i høst men det er presidentvalg så tviler egentlig, kansje neste år mulig .Bare å følge med....
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2020 kl 20:42 8579

Er sååå mye fukus på viruset?Det er derfor samfunn er blitt ned stengt.Så viruset ,ja det er det som er fokus et.Går smittetilfeller tilbake,så går alt tilbake til normalen.VIRUSET
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
13.07.2020 kl 00:37 8455

Trump blir årsaken til neste krakk, Synes virkelig synd på amerikanerne som har en slik president, Dette er en farlig utvikling , Blir ikke overrasket over at mannen blir skutt en dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
13.07.2020 kl 00:44 8469

Børsene går opp når smitte og død går opp. I stedet for bare å fokusere på viruset bør verden gjøre de rette ting og det er i allefall ikke åpne reiseforbudet til andre land. Problemet er at viruset tvinger verdens økonomier i grus.Mange land har ikke råd til å stenge ned runde 2 og kansje 3. Viruset er et verktøy til å presse menneskeheten til å tenke anderledes, Overfloden skal rammes
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
undrende
13.07.2020 kl 01:34 8441

Nå er ikke dette et angrep på deg RGTBJØRN, men lenge siden jeg fikk en forståelse av at det er helt legalt å mene, elr si at Trump blir skutt, uten at noen løfter et øyebryn i media, rettsvesen, politikere etc
Hadde man antydet at en vest europeisk globalist politiker vill blitt det samme, så hadde det vel bare vært et tidsspørsmål før en hadde PST på døra
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
13.07.2020 kl 01:39 8452

Vi får håpe på at børsene korrigerer seg til uken. At det faller mye. Det vil være bra.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Møkki
13.07.2020 kl 12:14 8349

Selfølgelig vil det være bra ... det kommer til å bli stygt, men det er bra!
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2020 kl 22:06 8274

Flere større aksjer har høy RSI-verdi nå, og lille Oslo Børs kan fort påvirkes den ene eller andre retningen når større noterte selskaper legger fram sine tall fra q2. Det kan blir ruglete framover. OSEBX kan kanskje, som et hovedbilde, gå sideveis ut august... men ruglete... Sommeren vil trolig sette turbo på viruset, men lockdown i formatet som vi så tidligere i år blir neppe aktuelt igjen. For enkeltregioner, ja, men ikke hele land i samla flokk, tror jeg. Likevel så blir det nok virusfrykt på markedene, og med alt som har blitt svakere, med alt som er overprisa, hva slags slag i trynet vil dette kunne tåle..? En bør kunne spørre seg om det... Selv om man tror på stor sannsynlighet for en større nedtur i høst, så kan man f.eks. benytte en fjerdedel av summen sin til å gjøre kjøp i en sektor som ligger langt nede allerede nå, for... Selv om også den sektoren kan komme enda lengre ned ved en større nedtur på børsene, så gjentar jeg "om man tror på stor sannsynlighet for en større nedtur i høst"... Det betyr nemlig ikke at det er en garanti for en større nedtur i høst, ikke sant..? Da kan man selektivt plukke ut noe for kjøp i en enkeltsektor, f.eks. Kun et eksempel på hvordan man kan gå fram, og kun tankene mine... Jeg anbefaler ikke noen noe innen aksjer, jeg. Enhver befatning med aksjer er kun den enkeltes fulle og hele ansvar. Så enkelt er det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2020 kl 22:25 8242

Misforstå meg rett... Jeg hevder ikke at økonomien aldri vil hente seg inn igjen, men at det ikke nødvendigvis blir bare enkelt, og at det vil vises på børsene også. Jeg tror det er stor sannsynlighet for et større børsfall i H2/2020, men det er bare hva jeg tror ut ifra svakheter og det risikobildet jeg ser. Og selvfølgelig... Alle må ha lykke til med hvordan de forholder seg til det å investere. Unner alle gevinst. Om man har lange briller på og sitter i solide aksjer nå, så "gjør det vel ikke noe" om det kommer et større fall seinere i år, men jeg ville nå helst ha benytta fallet til kjøp, mest mulig kjøp ut ifra hvordan det er mulig å posisjonere seg nå. Tenker samtidig at det ikke kan være den riktig store oppgangen å gå glipp av ut året uansett, og skulle et større børsfall utebli, så dukker det da vel alltids opp gode anledninger for kjøp i enkelte aksjer fra tid til annen likevel... Den som vil forstå meg, gjør sikkert det, men jeg syns i alle fall ikke det er noen vits i å gå med en slags tvangstanke om at man bare må eie så mange aksjer som mulig akkurat nå...

Tar man fram kalkulatoren og ser forskjellen på å kjøpe for (la oss si) 500.000 kr til kurs 15 i stedet for kurs 25 i aksje X, når gevinsten i framtida tas etter salg på 45, så... Kun et eksempel, men se forskjellen. Lek med tall... Ikke bare kan man få en mye større opptur, men man kan få en mye større opptur med et langt høyere antall aksjer. Det blir virkelig nevneverdige forskjeller, ikke sant..?

Ha en fortsatt fin aften!
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2020 kl 22:31 8237

Hei undrende. Jeg tror ikke RGTBJØRN mente det slik du tolka det. Han uttrykte kun noe om hva han ikke blir overraska over.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
undrende
13.07.2020 kl 22:53 8158

Heisann, neida, jeg mente ikke det,(om RIGHTBJØRN) men at jeg har en følelse av at folk kan mene, si, osv hva de vil om Trump uten at øvrigheten løfter ett øyebryn.
Hvilket man nok ikke kan på samme måte med statsledere i Vest Europa.
Ser man f.eks på Coronaen isolert, så er Sverige langt verre enn USA

Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
14.07.2020 kl 00:11 8033

De som har vært med en stund ser likhetstrekker historisk mellom det som skjer nå og det som har skjedd før. Vi er i en siste fase Med oppgang fra 2008. Hvor toppen er vet vel ingen men at vi er i sluttfasen er jeg bombesikker på. Parallell mot EW så kan dette tolkes som en B bølge der vi forventer en C bølge om det skjer i år eller neste år er vanskelig å si. Uansett er det lov å bli svært forsiktig allerede mot høsten. Som skrevet før vil jeg påstå at verden vil forandre seg de neste 10-20årene, Slik jeg tenker er at hvis vi har en gud som overvåker vår jord så er viruset et middel for å straffe oss mot å utslette vår egen jord pga klima, Pandemi er et effekt middel mot å søke etterhvert til en bedre verden. Er egentlig utrolig at myndighetene slipper opp vedr. smittetilak, De burde ha fortsatt med strenge tiltak før vi får en effektiv og sikker vaksine. Slik det er nå vil smitten spre seg luftbårend og med dråpesmitte og ta mange liv. Dette er kun pga politisk og økonomiske forhold å gjøre. Vi ser alle at sammenstimmlinger av folk og som ikke holder regelverket . At vi får en runde nr. 2 med virus burde jo alle se. Nedstegning igjen vil igjen bety at mange land ikke har økonomi til å greie dette. Italia,Hellas Australia osv vil få store problemer. USA : Trump vet at landet må åpnes fullt hvis han har sjans til å vinne valget. Han gir blaffen i enkeltindivider som dør , her skal det tråkkes over lik for å fremme sitt eget ego. Det som er merkelig i USA er at de ikke har noe alternativ motkandinat som kan redde dette. Redd Biden uansett ikke har noen sjans pga han ikke er en ungdommelig pågangsrik demokrat med visjoner som kan redde dette.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2020 kl 08:43 7910

Ok, undrende. Ja, mange er nok langt mer "ute etter" Trump enn en hel del andre politikere/ledere rundt om. Det kan ha med hans populistiske, polariserende og meget autoritære vesen å gjøre, som til tider kan få en til å tenke på en eller annen narsissistisk diktator. Har er veldig glad i seg selv og har et meget stort ego, virker noe ustabil og går ikke av veien for det ene kontroversielle grepet etter det andre (som å sette fri en fengslet venn/kjenning), og allerede i valgkampen var det scener med stygg mobbing av andre, f.eks. Hillary, som han absolutt burde holdt seg for god til. Han har også skapt et fiendebilde av mediene, og med det har han nok ikke lagt det store gullegget for at de skal plukke på han med silkehansker heller... Framtoningen til Trump, nei... Alt i alt, så er det ikke så rart at såpass mange er "ute etter" Trump...

Når dette er nevnt, så er det ikke alt han har sagt eller gjort som er negativt, og han har tatt tak i en del som tidligere presidenter burde tatt tak i, et ryddearbeid som bl.a. kan innebære at ikke alt ser fint nok ut for mediene, og som venstresida kan bruke mot han. En kunne ha sett for seg et langt mer utrivelig og direkte søkelys mot diverse vesteuropeiske ledere også, særlig dersom mediene heller var høyrevridde, f.eks. som følgende: "Hvorfor skal barnløse Merkel og Macron bestemme at globalisme og så fri innvandring fra fjerne strøk og inkompatible kulturer bare må være en frelse for framtidas Europa..?" Altså, om mye ble snudd på hodet ift. det vi kan se angående Trump... Og for ikke å glemme det... Mange europeiske politiske ledere over hele skalaen kan ha store ego selv om de ikke har en framtoning som er i nærheten av Trump sin... Kanskje er det også en type feil ved demokratiet at noen i det hele tatt kan bruke såpass store deler av livet sitt til sentrale politiske verv, ja verv... Sentrale politiske hold, regjeringer og nasjonalforsamlinger, er ikke først og fremst til for at noen skal gjøre seg karriere og næring der ut og bort. Det burde vært tidsbegrensninger, f.eks. maks fire valgperioder i regjering/nasjonalforsamling per person. Ingen er uerstattelige, og ingen må få sitte så trygt at de tar posisjonen sin nærmest for gitt. De skal alle være der for å jobbe på høygir til det beste for folk og samfunn, og de bør vite at tida er nokså knapp...

Ja vel, det klabba på seg litt, he-he..:)-
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
15.07.2020 kl 18:09 7767

Jeg vet ikke helt. Dette må ha vært en opptur fra helvete for alle krakknissene her inne. Tenk om verden skulle bli normal ut over året. Selv antar jeg det - i all den tid det ikke er logisk at verden går under i år heller. Ingen ønsker det. - selv om trådstarter og hans følgere mer en gjerne skulle ønske seg det. Hvordan går det på sidelinjen - på den andre siden? Kan umulig føles godt å se at verdens innnhenter seg igjen? Gå glipp av de store prosenter? Det er ikke trist å se at dere har gått glipp av hele festen. Det var et valg dere tok selv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.07.2020 kl 18:48 7730

Her har du antatt vel mye. Jeg har fått med meg oppturen fra krakket tidligere i år, de store prosentene... Det var herlig. Nå er jeg mer skeptisk, men jeg har en slags «helgardering». Raser ikke børsene, så kommer det uansett gode kjøpsanledninger i enkeltaksjer. Oppsidepotensialet herfra ser begrenset ut ut året ut ifra risikobildet og dagens høye prising. Kan du prøve å fatte den tankegangen inni knollen din?! Det er da vel ikke så ille et bilde at en er evig krakknisse av den grunn...

Og nei, det er nok ingen her som ønsker at verden skal gå under...
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.07.2020 kl 18:49 7730

Et godt bilde av Trump her fra Dagbladet:

https://www.dagbladet.no/kultur/ja-han-er-farlig/72657580
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.07.2020 kl 19:00 7707

De som gjentatte ganger er ute etter «krakknisser» er nok klassiske sengevætere når grafene ligger i mørkets dype dal. Hah... Ser for meg det ja...
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
IKM-ANSATT
15.07.2020 kl 19:12 7699

Egentlig er eg en realist, ifølge tall å utvikling burde vi hatt korreksjon snart, ikkje nødvendig et krasj så alle bable om.
Eg kjøpte aksjer i den mørkaste dalen 19 mars tenkte helv.... en må jo ta en risk, mange sa Nei å atter nai ikkje KJØP.
Men det gjor eg,å har hente en haug me gevinst på grunn av det. Men nå har eg jo kjøpt solide aksjer da blant akerbp, subsea7, walleneus osv...
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
15.07.2020 kl 19:46 7677

Du er inne i ditt andre år på din krakktråd og pisser fremdeles i sengen... Har du ikke foresatte som kan ta vare på deg? Hvor er barnevernet? Lite hyggelig å sitte framfor computeren på gutterommet nå...

Dette er børs gutten min, ikke hva du tenker og tror. Børs fungerer ikke slik.

Lille venn: du skal få kjøpe når jeg selger.


Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
15.07.2020 kl 20:18 7644

Får gnagsår i ørene av å høre rocketroll rope krakk, krakk og mere krakk. Nå har vi hatt et krakk som har vært større en manns minne. Miner meg veldig om mørkemenn og predikanter som løp rundt på bedehus på 60- og 70 tallet med bibelen under armen - verdens undergang var nær - det var mantra. Da lærte jeg å stole på meg selv - minst av alle på rocketroll og hans disipler, og profetier. For meg fremstår ikke rocketroll som særlig smart. Enhver må tenke selv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
16.07.2020 kl 00:36 7544

Børsen skal sikkert litt ned i morgen. Det er helt naturlig etter en pen uke. Det betyr ikke at verden går adundas i morgen, selv om krakknissene så gjerne skulle ønske. Personlig kan jeg ikke se noen grunn til å dele, eller gi dere noe. Latterlig å følge med på deres dårskap. Tro at en tråd på Hegnar forum betyr mer en børs. Latterlig...
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
16.07.2020 kl 05:08 7492

Asia er stort sett ned i natt. Som jeg sa: i morgen blir sikkert børsen rød. Det er god nytt for krakkhorene her inne. Hva sier du rocketroll? Dette ser bra ut? Starten på en lang og dyp nedtur?
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2020 kl 11:02 7364

En global serie av bobler:

https://finansavisen.no/nyheter/ravarer/2020/07/16/7548000/hedgefond-sjef-spar-valutaboble-dette-ma-du-ha-for-a-redde-portefoljen

«But it’s different this time...» Hah! Historien vil gjenta seg, og det kanskje kraftig også... Men klart... Det er forståelig at det ikke er slikt de fleste bruker tida si på når stemningen er høvelig grei...
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2020 kl 11:08 7362

Og dagens geopolitiske... USA og Kina kan komme i direkte konfrontasjon allerede i år i omstridte havområder i Asia. Nei, Kinas annektering av Taiwan ligger nok lengre fram i tid, så det var ikke Taiwan jeg tenkte mest på.

Vinner Trump, så kommer han nok til å sørge for en handelskrig som skal svekke Kina skikkelig, selv om det vil koste også USA noe. Kina må svekkes og stagges av USA, som ikke vil utfordres på posisjonen som verdens sterkeste makt, tror jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2020 kl 13:10 7325

Oh my... Her var det krutt:

https://finansavisen.no/nyheter/helse/2020/07/16/7548137/trump-burde-bli-tiltalt-for-massemord
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2020 kl 13:42 7306

Slik kan de store gjøre det:

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/07/16/7548079/milliardaerer-ser-ut-til-a-selge-seg-ut-med-gigantprofitt

Veldig mange små har en omvendt atferd...
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
16.07.2020 kl 15:36 7260

Det er hærlig å se at børsen faller. Rocetrollet får det som han vil i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
FunHouseComp
16.07.2020 kl 17:08 7212

Nå er også Wall Street i rødt. Er det ikke deilig? I to år har rocketrollet ventet på denne dagen. Marginalt ned, men må føles fantastisk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2020 kl 17:14 7231

Lurer på om du er inne her den dagen det virkelig smeller. Dette er ikke tiden for å ignorere alle advarsler!
Det komme ikke nødvendigvis et krakk, men en korreksjon er like om hjørnet. Vent å se....
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2020 kl 23:48 7095

Igjen viser flere småinvestorer et hovedmønster med salg på nedturer og kjøp igjen etter at en stor reprising er unnagjort:

https://e24.no/privatoekonomi/i/na3a1a/fondsparing-oeker-hos-privatpersoner
Redigert 21.01.2021 kl 07:04 Du må logge inn for å svare