20 kontieinerskip forurenser like mye hele verdens bilpark.
Sp. dokumentar. Ni av ti ting du har i heimen er produsert i utlandet og frakta hit med skip. Frakteindustrien er ein nøkkelspelar i verdsøkonomien, men er ein industri som få ser noko til. Skipa deira har eigne hamner med høge gjerder, ute av syne for allmenta. Kven styrer denne enorme pengemaskina? Kor stor innverknad har industrien på verdspolitikken, miljøet og for ikkje å snakke om liva til sju milliardar menneske? (Freightended, The Real Price of Shipping)
Er på NRK 2 til søndag bør sees https://tv.nrk.no/program/KOID28004013
Er på NRK 2 til søndag bør sees https://tv.nrk.no/program/KOID28004013
ENIG.
Idioter som klager på privatbilisme er så ufattelig DUMME. De er faktisk så dumme at de forbruker, kjøper og bruker ting som er fraktet på skip! Og så klager de på bilforurensing! Så dumme er de at de holder etterspørselen oppe for varer, slik at containerskipene fortsatt brukes.
Alle som klager på privatbilisme må øyeblikkelig slutte å forbruke, spise og leve hvis noen av disse tingene forutsetter konsum av varer fraktet på skip.
Idioter som klager på privatbilisme er så ufattelig DUMME. De er faktisk så dumme at de forbruker, kjøper og bruker ting som er fraktet på skip! Og så klager de på bilforurensing! Så dumme er de at de holder etterspørselen oppe for varer, slik at containerskipene fortsatt brukes.
Alle som klager på privatbilisme må øyeblikkelig slutte å forbruke, spise og leve hvis noen av disse tingene forutsetter konsum av varer fraktet på skip.
Om ikke skipene hadde gått, hva hadde da vært i butikkhyllene, når all produksjon er flyttet østen?
“It has been estimated that just one of these container ships, the length of around six football pitches, can produce the same amount of pollution as 50 million cars. The emissions from 15 of these mega-ships match those from all the cars in the world. And if the shipping industry were a country, it would be ranked between Germany and Japan as the sixth-largest contributor to CO2 emissions.”
https://medium.com/@victoria27/heres-how-much-pollution-shipping-containers-and-freight-trucks-cause-b358cb034c70
https://medium.com/@victoria27/heres-how-much-pollution-shipping-containers-and-freight-trucks-cause-b358cb034c70
Fjordgubben
28.06.2019 kl 07:22
1080
Dette har jo vært kjent lenge, men det er merkelig stille om dette, man fortsetter å hamre løs på biler som nå forurenser mindre enn en promp fra en spurv.
Ca. 10% av det vi konsumerer hadde vært igjen i butikkhyllene da. Altså lokalproduserte varer. Og store deler av menneskeheten hadde dødd.
Men vi skal jo ikke slutte med skipsfart. Dette er kun noe klima- og miljøfanatikerne vil. Regner jeg med. De vil vel stanse noe som er verre enn alle bilene i verden? De slutter vel å konsumere øyeblikkelig nå som de har fått denne infoen? Hvis ikke er de forrædere mot saken sin.
Men vi skal jo ikke slutte med skipsfart. Dette er kun noe klima- og miljøfanatikerne vil. Regner jeg med. De vil vel stanse noe som er verre enn alle bilene i verden? De slutter vel å konsumere øyeblikkelig nå som de har fått denne infoen? Hvis ikke er de forrædere mot saken sin.
Daniel_K
28.06.2019 kl 09:59
1052
jada, vi får bare forsette å forurense da. Så lenge fraktskipene finnes er det beste å ikke gjøre noe.
For en oppskrift!
For en oppskrift!
Nei? DU kan slutte å konsumere før du gjør noe som helst annet. Hvis du og 2-3 milliarder andre i høykonsumland slutter å konsumere så gjør dere jo klimaet en kjempetjeneste. Mye mer enn jeg og de andre «dumme frepperne» hvis vi blir tvunget til å slutte med bilkjøring.
Så jeg regner med du aldri konsumerer noe som er fraktet på skip igjen.
Så jeg regner med du aldri konsumerer noe som er fraktet på skip igjen.
Enig Snabelsatan. Sier litt om den ekstreme egoismen deres.
Mange av disse er jo hellig overbevist om at verden går under i 2030 (eller var det 2050? Årstallet har jo en tendens til å bevege litt på seg), men allikevel så nekter de å gjøre noe med eget konsum. Det er den ultimate egoisme - å vite 100% sikkert (viktig å huske på - klimabarn som Aspberger-svensken tror ikke - de VET med 100% sikkerhet. Alle forsøk på motargumenter er fascistisk) at verden skal gå under, men samtidig ture på med sitt sedvanlige forbruk. At dere i det hele tatt får sove om natten gett.
Nå: Grille en utrydningstruet lundefugl over et bildekk i Nygårdsparken
Mange av disse er jo hellig overbevist om at verden går under i 2030 (eller var det 2050? Årstallet har jo en tendens til å bevege litt på seg), men allikevel så nekter de å gjøre noe med eget konsum. Det er den ultimate egoisme - å vite 100% sikkert (viktig å huske på - klimabarn som Aspberger-svensken tror ikke - de VET med 100% sikkerhet. Alle forsøk på motargumenter er fascistisk) at verden skal gå under, men samtidig ture på med sitt sedvanlige forbruk. At dere i det hele tatt får sove om natten gett.
Nå: Grille en utrydningstruet lundefugl over et bildekk i Nygårdsparken
Jepp. Det er faktisk HELT JÆVLIG FORKASTELIG KVALMT å se klimatrynene prøve å kontrollere andre folk sine liv og vaner når alt de eier og spiser bidrar så inn i helvete til klima- og miljøutslipp at det ikke ligner grisen.
Tar de ikke på alvor før de flytter ut i skauen og lever av naturen. De har ikke lov å uttale seg slik de gjør, eller forsøke å tvinge andre til å leve jævlig før de selv gjør det.
Tar de ikke på alvor før de flytter ut i skauen og lever av naturen. De har ikke lov å uttale seg slik de gjør, eller forsøke å tvinge andre til å leve jævlig før de selv gjør det.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wPVnAd/universitetsansatte-floey-62-millioner-kilometer-i-fjor
Universitetsansatte fløy 62 millioner kilometer i fjor
Ansatte ved landets største universitet flyr stadig mer.
Det rekordartede tallet fra 2018 er beregnet til å utgjøre 62 millioner personkilometer, noe som tilsvarer tur-retur månen 80 ganger, ifølge universitetet.
Olsen minner om at det er en del av samfunnsoppdraget til universitetene å gå foran og være forbilder.
– Vi er dessuten vant til rangeringer og revisjoner, så dette er kjente instrumenter for oss, sier Olsen
som har et mål om å redusere sine egne flyreiser med ti prosent i 2019
Universitetsansatte fløy 62 millioner kilometer i fjor
Ansatte ved landets største universitet flyr stadig mer.
Det rekordartede tallet fra 2018 er beregnet til å utgjøre 62 millioner personkilometer, noe som tilsvarer tur-retur månen 80 ganger, ifølge universitetet.
Olsen minner om at det er en del av samfunnsoppdraget til universitetene å gå foran og være forbilder.
– Vi er dessuten vant til rangeringer og revisjoner, så dette er kjente instrumenter for oss, sier Olsen
som har et mål om å redusere sine egne flyreiser med ti prosent i 2019
Om man cherrypicker en type forurensing så forurenser en bil mer enn alle containerskip i verden til sammen.
Jeg er klar over du er cherryekspertpicker og kan vri alt down trump, iran bortforklart. Men den ene bilen tviler jeg på du klarer.
Litt morsomt at klimanektere og antiglobalister argumenterer likt som klimafanatikere
Nei, jabbadabbato. Det kan du ikke.
Antinektere globalistsosialister og klimatikere serverer tidløs Sommarøy blandet salat.
Nei, det stemmer ikke jabbadabbato. Folk som har en sunn skepsis til religionen menneskeskapte globale klimaforandringer og historiens største demografiske forandringer på kort tid argumenterer med fakta og jevnt over mye bedre enn følelsesstyrt piss som kommer fra klimafanatikere og globalister.
Hvorfor er klima så hellig? Hvorfor er det ikke lov til å være skeptisk til disse teoriene som absolutt ikke har 97% konsensus i forskermiljøene?
Hvorfor er klima så hellig? Hvorfor er det ikke lov til å være skeptisk til disse teoriene som absolutt ikke har 97% konsensus i forskermiljøene?
Jo, veistøv
Har jeg sagt at det ikke er lov å være skeptisk? Jeg bare registrerer at kommunistene som kaller seg antiglobalister adopterer argumenter fra klimafanatinerne, som feks at skipsfart og flyfrakt forurenser.
Hvem er denne kommunistiske antiglobalisten du tenker på, for eksempel?
Ja, det er svært tydelig at du slår ned på all skepsis mot klimareligionen. Du har i alle fall lyst til å TA alle som faller under kategorien "klimaskeptikere", altså de som gjerne også er imot bompenger og innvandring. Disse skal du alltid argumentere mot, selv om de har rett. Det er din røde tråd, det...
Men ikke i like stor grad som Mentor, Døniel_K og ØrneB 5.0.
Men ikke i like stor grad som Mentor, Døniel_K og ØrneB 5.0.
Alle vet jo at avgifter på bil og bompenger på bil har N U L L med forurensing å gjøre. Det handler K U N om å få penger inn fra alle oss idioter som blir ranet på høylys dag. Nekter vi å betale får vi bøter som gir enda mer penger til en allerede fullstappet konto.
Heia Norge.
Heia Norge.
Redigert 28.06.2019 kl 13:52
Du må logge inn for å svare
Tullrat. Jeg mener vi må ha skipsfart og flyreiser og fortsette å produsere olje og gass. Fanatikerne er sterkt uenig med meg.
Tror nok de som har satset på skrubber for å tilfredstille IMO2020 har forregnet seg.
Scrubberne betaler seg inn ila halvannet år.
Javel, åpen løsning allerede forbudt i enkelte havner og det er slett ikke sikkert HS vil være mye billigere når etterspørselen dropper.
China, Singapore og flere andre forbyr open loop scrubbere.
Alle som klager på privatbilisme må øyeblikkelig slutte å forbruke, spise og leve hvis noen av disse tingene forutsetter konsum av varer fraktet på skip som er mye verre enn bilisme.
Ikke noe problem,det kan kjøres i lukket system,og pumpes ut når skipet er kommet ut av den havn som har forbudt dette.
Det sier seg selv at det med tid og stunder vil bli krav om å levere dette avfallet til land og de som har installert open loop må allerede bygge om. Uansett så tror jeg ikke prisforskjellen mellom high og low svovel bunkers vil bli særlig stor pga etterspørsel.
Tid og stunder?
2020,er snart over oss!
Og ett sted må man faktisk begynne.
At teknologien for rensing vil bli enda bedre,er helt sikkert,men som sagt;et sted må man begynne.
2020,er snart over oss!
Og ett sted må man faktisk begynne.
At teknologien for rensing vil bli enda bedre,er helt sikkert,men som sagt;et sted må man begynne.