Caset bedre enn noen gang

Slettet bruker
NEL 28.06.2019 kl 12:57 2442

Aldri så galt at det ikke er godt for noe.
Hendelsen på Kjørbo har avdekket svakheter som heldigvis kom til syne i en tidlig fase av utviklingen. Når alt kommer til alt vil NEL komme styrket ut av det, og nødvendig justering vil iverksettes asap. NEL har håndtert hendelsen på Kjørbo på en meget profesjonell og ryddig måte, noe investorer verden over har fulgt med på med lupe. Legger man til alle signaler fra den norske regjering og grønt fokus verden over, er caset bedre enn noen gang.

NEL:MEST SANNSYNLIG MENNESKELIG FEIL, NEL SITT DESIGN

Oslo (TDN Direkt): Gexcon tror mest på at Kjørbo-ulykken skyldes en feil som er gjort i sammenstillingen av en hydrogentank, sier Geirmund Vislie i Gexcon på en pressekonferanse fredag.
- Det kan se ut som man ikke har dratt hardt nok til i boltene på den ene tanken. Vi kan ikke bevise at dette er tilfellet, men det er teorien vi tror mest på, sier Vislie.

Han råder selskapet blant annet til å lage bedre rutiner.

Konsernsjef Jon Andre Løkke i Nel sier tankene og pluggene som feilet var deres.

- Det overordnede designet er vårt, og pluggene er våre, sier konsernsjef Jon Andre Løkke i Nel på pressekonferansen.

NS, finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70
----------------------------------------------
NEL:VIL INSPISERE ALLE HØYTRYKKSLAGER I EUROPA -LØKKE
Oslo (TDN Direkt): Nel vil gå ut og inspisere alle høytrykkslager i Europa. Selskapet vil også introdusere nye rutiner for sammenstilling av høytrykkslager, av samme typen som er i luftfartsindustrien, oppdatere programvare for å kunne oppdage lekkasjer tidligere, og inspisere lokasjoner for å se om det er mer vi kan gjøre for å unngå antennelser ved lekkasjer.
Det sier konsernsjef Jon Andre Løkke i Nel fredag.

NS, finans@tdn.no TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 19.01.2021 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
JosefK
28.06.2019 kl 13:02 2405


Her har TDN feilsitert. Det han ikke kunne bevise er årsak til antenning. At pluggen var feil montert, har han derimot solide bevis for.

Ellers er jeg enig. Proffesjonelt håndtert fra Nel.
Tradinator
28.06.2019 kl 13:33 2242

Når uhellet er ute får man se hva som bor i ledelsen. Dette har de taklet veldig proffesjoNELt. Gir meg bare enda mer tro på hva de kan få til i det voksende hydrogenmarkedet fremover.
bengon
28.06.2019 kl 13:37 2223

Dette er jo superbra! så lenge alle muttere sitter skrudd med eksakt det momentet de skal ha så skal jo ingen av anleggene eksplodere! :-)
Keirax
28.06.2019 kl 13:59 2098

Jeg har ikke fått med meg pressekonferansen, men sa de noe om hvordan det var blitt antent? En ting er jo selve lekkasjen, men "gnisten" må jo også komme fra et sted.
Slettet bruker
28.06.2019 kl 14:10 2018

Nekter å tro denne ikke er langt over 7 kr kl 16.20. Følg med folkens, denne fyker opp snart ;-)
Ajax1
28.06.2019 kl 14:36 1916

En trolig årsak til at det oppstod gnist var at sand/pukk som golvet i anlegget består av ble blåst rundt når den store lekkasjen kom. Da kan småstein som danser rundt skape gnist. Men dette var ikke blitt verifisert. Det som er sikkert ifølge Løkke er at dekket/golvet skal bygges om til fast dekke på stasjoner NEL leverer.
Keirax
28.06.2019 kl 14:47 1859

Takk for info Ajax1 :-)
Slettet bruker
28.06.2019 kl 15:25 1780

Men en ting: Har de åpnet de andre stasjonene og startet bilsalget igjen, eller sagt når det skjer??
Slettet bruker
28.06.2019 kl 16:17 1691

Årsaken bak Sandvika-eksplosjonen: To bolter ble skrudd til for svakt
Målte ikke dreiemoment under monteringen. Nå skal Nel sjekke alle stasjoner i Europa.

Mao, menneskelig svikt.
https://www.tu.no/artikler/slik-startet-lekkasjen-som-forte-til-hydrogen-eksplosjonen-i-sandvika/468765
OZZY
28.06.2019 kl 18:13 1542

Løkke fremsto som en dyktig leder som tok ansvar og kom styrket ut. Stor respekt.
Slettet bruker
28.06.2019 kl 18:19 1510

Jepp det var veldig ryddig og flott av han.
Mr Patience
28.06.2019 kl 18:23 1489

Det kan ha vært så simpelt som gass molekyler i høy fart som har fått grus på bakken ved anlegget til å bevege seg. Gnist grunnet grus mot grus og boom. Det blir nok revurdert mange sikkerhetstutiner, man burde ha hatt før?, på stasjonene i fremtiden. Fremskritt kommer ikke uten noen skritt bakover dann og vann.