SBX - Svak ledelse


Hver dag som aksjonær i dette selskapet er en dag med stup i aksjekursen. Det er vel prisen å betale for et selskap som fullstendig ignorerer tillit og troverdighet.
Det skal sies at presentasjonen var bra, selv om man glatt ignorerte de kritiske spørsmålene som ble stilt. Dog hjelper det lite med en "flott presentasjon" når den virkelige verden ikke står i stil.

I øyeblikket ligger Harrier, Voyager og Osprey ved kai. Mulig bunkring på 2 av dem, mens Voyager har ligget stille siden April. Kontrakter fullstendig uteblir, til tross av at man har forespeilet markedet et "trangt" marked.
Utbytte, som det skrytes av, fordrer faktisk at båtene er i drift. Sikkert "kjempekult" å kjøpe nye båter, men hjelper lite når de ikke klarer tilfredsstillende drift på eksisterende flåte.

Det som undrer meg mest av alt, er at det skrytes av 3,5 - 4 års tilbakebetaling av de nye båtene. I tillegg er de såkalt innvannende, altså eksisterende aksjonærer tjener på dem, til tross av ca. 208.000.000 nye aksjer.
Med det utbytte som er da forespeilet, så burde båtene kunne vært tilbakebetalt på halve tiden, og utbytte knyttet til de nye båtene/208 mill. aksjer, også ble benyttet til nedbetaling av gjeld.
Så om båtene og markedet er så lukrativt som det hevdes, så burde gjeld vært den absolutt beste løsningen. Antar kursen hadde vært nærmer 2 enn 1.

Men hva f.... ledelsen er superfornøyd, det skal jo betales utbytte!
Skal man tro regnearkene der i gården, så er det såkalt innvannende å senke kursen fra rundt 1,7 (der kursen lå før emisjonen), til rundt 1 kroner, som blir kompensert med 20-30 øre i utbytte.

Det er bare å krysse fingrene og håpe de klarer å holde det gående, slik at man ikke nok en gang ender opp med emisjon.
Det kan fort bli stygt.


KimLee
28.06.2019 kl 17:17 1294

Må desverre si meg svært enig her.
Dette utbyttet som vi er "nesten lovet" i 2020 var vel basert på en flåteutnyttelse på ca 75% men så langt ser det blir godt under 50% i 2020 selv om Aquila og det nye skipet fra Boa ikke regnes med.
Det er vel lov å krysse fingrene å håpe på at det snart kan komme storkontrakter med gode rater og lang varighet. Men hvis de ikke kommer så ser det ut som om at kursen bare fortsetter å falle.
Tyr
28.06.2019 kl 17:19 1284

Når skal det skje noe her ? Begynner snart å gi opp.
solid1
28.06.2019 kl 17:44 1251


Er nok andre som er bedre informert enn meg, men Harrier har visstnok oppdrag ut juli, mens Osprey ble ledig i dag.
(Kommer frem på annen tråd)

Registrerer at mange er usikker, men forhåpentlig har ledelsen både kontroll og gode planer.
Har øket noe selv også i dag, og tror det var en del som solgte kun fordi melding om forlengelse av Osprey uteble.

Antar det var her ledelsen ønsket noe høyere rater, så vi får se noen uker fremover. Mulig det er et smart trekk.

Ha en trivelig helg😊

dette her har tatt altfor langt tid. Jeg var sikker på at, til februar som var så skulle kursen begynne å løfte seg opp sakte og rolig mot sommeren. Men så fant de på noe "glupt" og kjørte enda en emisjon til fordi de absolutt skulle ha 2 nye båter p.g.a stramt marked og stor etterspørsel. Og nå sitter vi her igjen med kurs på nesten 1 kr pr askje med nesten ingen kontrakter. hva er det som skjer. Vi er inne i 3 kvartalet nå og hører fortsatt ikke no fra dere ang kontrakter når dere ropte stramt marked. Ledelsen måtte takke nei til jobber siden dem ikke hadde kapasitet.
Norbo
28.06.2019 kl 23:22 1031

Denne ble hauset opp fordi enkelte skulle komme seg ut med en liten forteneste. Så blir det emisjoner og nye kommer inn å overtar alt, så skal disse ut... da hauses det på nytt. Slik går det år ut å år inn. Møkka selskap der ledelsen er ting som ikke egner seg på trykk......
Matsern
29.06.2019 kl 00:31 982

Sitt i EMGS og MSEIS, glem de andre seismikkaksjene
Moyer
29.06.2019 kl 12:22 732

"Ingenting", bortsett fra emisjoner, og det er vel det som er problemet.
TurnUp
29.06.2019 kl 17:12 606

Det blir vell en stund til neste emisjon vil jeg tro
KimLee
29.06.2019 kl 18:19 570

Positive signaler fra Trump på G 20 møtet og enighet i OPEC om forlengelse av produksjonskutt.

Hvis det skulle komme en kontrakt på mandag å kan det bli virkelig gøy.