Bjørnen har inntatt lakseelven, laks skal ned.

TurnUp
MOWI 29.06.2019 kl 01:39 2522

Heisann og lenge siden sist, det er en stund siden jeg har postet noe, men flere husker kanskje da jeg traff blink på 6 av mine kjøps- og salgsanbefalinger i NRS. Uansett,

Risikomomenter:
- Mange utenlandske aksjonærer som nå sitter med god avkastning vil selge seg ut for å sikre gevinst når laksesegmenter begynner å vise svakhetstegn, slik det begynner å gjøre.
- Nå som lakseprisene har vært høye lenge og selskapene har brukt alle kreften på å utnytte mest mulig av konsesjonene sine slik at marginalkostnadene har steget mye. Dette har resultert i at kost per kilo begynner å nærme seg 40 kroner for noen opprettere. Dette skjedde da oljeprisen var på 120 kroner i 2013, før oljekrisen rammet hele bransjen og kan minne om tilstandene i laksebransjen nå. Men om lakseprisen holder seg på 60+ kroner pga sterk etterspørsel og fortsatt lav tilbudsvekst vil det ta lenger tiden for noe av større kaliber inntreffer.
- Lakseselskapene er priset som om de er ikke-sykliske, men faktumet er de er det. I såfall er er vi trolig i slutten av syklusen.

MOWI, SALM, LSG, NRS, AUSS, BAKKA, GSF er alle solide selskaper, men jeg tror de rett og slett er priset til litt for høye multipler nå. LSG fremstår rimeligst relativt sett.
Redigert 19.01.2021 kl 14:28 Du må logge inn for å svare
Malchish
29.06.2019 kl 07:11 2471

Norge er i unik geografisk posisjon pga lang kystlinje
Og fisk er ikke olje .
Etterspørsel på mat( fisk) øker
Seafood fra Atlantenhavet er meget populært
Ser ingen grunn t å være pessimist
Vincent
29.06.2019 kl 07:48 2445

Tja, både Salmar og LSG er ned 25-30% fra ATH, og fremstår vel ikke som spesielt dyre i dag. Men jeg er enig i at laksebransjen må skjerpe seg mht. kostnadsutviklingen.
milk
29.06.2019 kl 09:41 2392

Heisann! Jeg kan dessverre ikke huske dine anbefalinger om kjøp og salg..... Hvilke svakhetstegn er det du ser i laksenæringen? De totale kostnadene stiger i gode tider. Det er normalt med tanke på at selskapene investerer for fremtiden når det går bra. Kostnadene pr kg fisk har gått ned på de fleste lokalitetene,med noen unntak. Det er flere selskap som har store potensiale for produksjonsøkning. NTS kan over tredoble sin produksjon på Island. SSC ligger an til å øke sin med nesten 10% i 2019. Når det gjelder det sykliske,så var sektoren langt mer syklisk før. Da steg kursene og fiskeprisene betydelig før jul og påske. Å påstå at vi er i slutten av en syklus nå,er vanskelig å se når vi snakker om mat..... Når det gjelder analytikernes estimater om forbruksvekst,så har de bommet de to siste årene. Veksten har vert 1-2% høyere enn de har estimert. Og er stadig stigende. Forbruket i Kina vil øke betydelig etter som nye markeder nås med bedre logistikk. Sektoren er sterk og verdiene på flere selskap vil stige fremover!!
nordnes
29.06.2019 kl 10:01 2370

Når nye markeder nås i Kina, vil det påvirke lakseprisene ?
Går det en grense hvor folk spiser kjøtt om lakseprisen stiger ?
Eller vil det bli mindre variasjon i lakseprisene ?
milk
29.06.2019 kl 11:09 2320

så lenge volumvekst og et økende forbruk stiger proporsjonalt,vil prisene være stabile på 60 tallet naturlig nok. Får vi ett stort økende forbruk,vil prisene stige i trå med tilbud og etterspørsel. Vi har sett før at kyllingsalget øker ved høye laksepriser. Når man driver med levende vesen,vil det bestandig være ytre forhold som kan påvirke volum og pris. Historien gjentar seg år om år. Algeoppblomstring vill komme med årlige variasjoner. Andre biologiske utfordringer kan også bremse volumvekst.....
milk
29.06.2019 kl 15:32 2242

Nå henger også en viss usikkerhet rundt grunnskatt for Norske oppdrettere. Dette skal opp til vurdering i 2020!
Synspunkt
29.06.2019 kl 17:36 2192

Miljøfolkene vil fjerne rødt kjøtt fra butikkene og legge vekt på fisk, kylling og vegetarkost.
Lakseoppdrett og fiskeoppdrett generelt vil dermed bli dagligkost på sikt.
milk
29.06.2019 kl 18:43 2154

Kan bli en såkalt "gameshanger" det Synspunkt.... :-) Bare å sitte rolig i færingen,med snøre ute :-)
nordnes
29.06.2019 kl 22:51 2055

Noe av det som gjør lakseoppdrett miljøvennlig er at laksen er vekselvarm. Derfor trenger den ikke å bruke energi på å produsere varme. En annen fordel er at laksen er nærmest vektløs når den flyter i vannet og slipper å bruke energi på å motvirke tyngdekraften.
nordnes
29.06.2019 kl 23:00 2051

Jeg håper denne grunnskatten aldri blir noe av.
Hva tenker dere om den mulige grunnskatten som enkelte politikere vil ha ?
Kan for mye skattlegging kan føre til utflytting?
Når laks sendes til USA og Kina så koster flyfrakt og da kan en spørre; er det rom for så mye skattlegging før fordelen med norske fjorder forsvinner ?
Redigert 29.06.2019 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
milk
01.07.2019 kl 16:09 1883

Chile sliter nå med mye lus. Dette fører til lavere slaktevekter. Volumveksten er i ferd med å få et skudd for baugen ;-)..... Stadig flere hus ser nå nærmere på LSG. Virker meget billig med tanke på ATH og P/E.. Sterk kjøpskandidat !!
milk
01.07.2019 kl 18:27 1818

Personlig så tror jeg ikke det blir noe av den såkalt grunnskatten slik vi kjenner den. For mye står på spill. Dette vil kunne løses på en langt mer rettferdig måte hvor de største aktørene vil kunne få noe som ligner på en produksjons avgift på netto resultat... Det er tross alt mye politikk i dette !!
milk
02.07.2019 kl 11:12 1723

I dag får vi en bekreftelse på at sektoren er sterk! Det kan vi vel være enige om.... :-)
milk
04.07.2019 kl 10:40 1610

Hva sier du Turnup? Synes du fremdeles at sektoren viser svakhetstegn? ;-) Det anbefales kjøp på de fleste selskap. Ingen ting å vente med. KJØP :-)))