E24 nå: Feil gjort på Nel-fabrikk får skylden for hydrogeneksp

Slettet bruker
NEL 29.06.2019 kl 11:50 21574

Forsiden, førstesak:

(gammelt nytt, men nå er fokus på FEIL på NEL fabrikk. Dette bare bekrefter de ord jeg har brukt siden smellen - slurv, feil av NEL, manglende rutiner, bruk av sjekklister, vedlikeholdsrutiner, og kontrollrutiner. Dette hørte dere av SS for uker siden, til stor latter fra NEL menigheten. Latteren stilner nå - skal dere nå tipse Røkke om at mannen han leter etter til kvalitetssjef er å finne i Bekkjarvik, og har nick SS ? )

https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/feil-gjort-paa-nel-fabrikk-faar-skylden-for-hydrogeneksplosjonen-naa-har-vi-ganske-god-oversikt-over-hva-vi-maa-gjoere/24648964

SS
Redigert 21.01.2021 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
hillclimber
29.06.2019 kl 18:14 4640

Ingen konkrete punkter....antar voksenopplæringen er over for i dag. Men det er godt å høre at du har det bra (det er IKKE ironisk (det var heller ikke ironisk)). Under dykking har vi mentale tester, dykk med luft til 40 meter og løs oppgaver, men det visste du fra før. Ingen rus som dybderus.


Redigert 29.06.2019 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2019 kl 18:30 4620

Hei der kjære forumvenner

Hva betyr denne skandalen for Røkke? Må han be sin bror om mer penger i en emisjon, eller klarer NEL å ri av denne stormen også?

Blir det ny pressekonferanse på mandag, hvor Røkke går av samtidig som han bekrefter å ha forsøkt å bortforklare ansvaret for eksplosjonen?

Er det på tide å sette en short nå? Noen som kan bistå?

Med vennlig hilsen
Eric Simpson jr - Investor som også driver short
Slettet bruker
29.06.2019 kl 20:03 4515

Sørgelig det hele, Admoff.

Ikke bare får de billig grensehandel, men de har best vær hele året også. Har sagt til konemor lenge at man får komme seg østover.

SS
Bullinvestor
29.06.2019 kl 20:23 4477

Tror vi ser 3 tallet innen sommeren. Ja jeg skal inn i denne aksjen igjen det er rimelig sikkert, men F ikke nå.. syns aksjen er alt for volatil..
Slettet bruker
29.06.2019 kl 20:27 4471

1,98 er noe jeg vedder dyre flasker på!

SS
Shinkage
29.06.2019 kl 23:58 4320

Gamle brukte hydrogenflasker?
Osloeke78
30.06.2019 kl 03:08 4229

Den nyheten her går akkurat ut på det samme som kom frem på pressekonferansen. Er mer bekymret for alle produsenter av el biler som ikke får tak i råvarer og alle garasjebranner rundt omkring på grunn av lading av elbil.
oophus
30.06.2019 kl 04:14 4204

Du kommer aldri til å få se 3 tallet i denne aksjen igjen. Fremtiden vår er avhengig av teknologi som NEL leverer. Det kan sprenge 10 ganger til, og vi vil fremdeles være avhengig av NEL for å levere det de kan best, uten at 3 tallet dukker opp.

Om NEL feiler. Hva er alternativene våre? Vi har ingen.
Keirax
30.06.2019 kl 07:12 4127

Du møter vel deg selv i døra her. Holder deg unna når den ligger rundt rundt 6-7 kr grunnet volatilitet, men skal inn igjen hvis den stuper ned 3 - 4 kr. helt ned til 3-tallet i løpet sv sommeren. Og da skal du kjøpe? For at du håper den skal opp igjen, noe som underbygger din mening om volatilitet ytterligere....
Redigert 30.06.2019 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
mrsunbeach
30.06.2019 kl 10:17 3979

Hadde ikke du endret mening? Ikke lenge siden du sverget på at den skulle opp til både 9- og 14-tallet...
Slettet bruker
30.06.2019 kl 10:52 3925

Superstopp

Förstår jag riktig så er alla nels stationer av typen i Europa stoppat. Kan komma i drift 3e kvartal.
Sista september. Kan komma, de vet ikke.

Når kommer si den statliga utredningen? Allt i allt ingen uppstart innan 2020.

Till dess inga nya order.

Folk kan tryggt ha shorts över sommaren.

Smällen kan omöjligen kost tiotals miljoner. Helt sikkert hundratals.

Ikke en lyd Fra Nikola. Man vill ju bara veta om de vågar installera en megastasjon? Hvordann går det med teststation i Arizona?


För övrigt anser jag att det senaste tidens explosion og exponering i media varit olyckligt för nel.

Här må grepp tas. Nel må vurdera att lämna fordonshydrogen og fokusera på stål, gödsel og ansra industri.

Exponering direkt mot konsument er livsfarligt med så explosiva produkter. En explosion på en stålfabrik får ikke samma rubriker

Slettet bruker
30.06.2019 kl 11:04 3904

Gratulerer XYZÆØ-Med dette vil jeg gjerne bekrefte at du selv har satt ny record i usaklighet. Meldt til Guinness recordbok. Fortsatt fint vær ute.
Slettet bruker
30.06.2019 kl 11:17 3888

Som du minns så sa lökke en uke efter katastrofen att det ikke var nåt fel på nels utstyr. Og att det var business as usual.

Nu har han ombestemt sig. Det er fel på utstyret, prosedyrer, fabrikker, Standarder.

Jag advarte mot att de så tidlig gikk ut og friskmeldte sitt utstyr.

Allt ska gås igenom. Det blir mycket dyrt. Tar mycket lång tid.
oppvigår
30.06.2019 kl 11:18 3883

Løkke sa klart og tydelig at hendelsen ikke kom opp i hundre millioner, men noen ti-talls millioner. Nel har fått en smell, men de har vært profesjonelle, og ikke holdt noe skjult, og med det skapt den nødvendige tillit, for å rette opp i den skaden som har skjedd. Det må vi berømme Løkke og resten av ledelsen med.
Hvis du følger litt med, så må du innse at elbil eventyret snart er over. Med den uforsvarlige bruken vi har sett av ressursene, og ser den dag i dag, så er hydrogen løsningen for fremtiden.
Redigert 30.06.2019 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
nima
30.06.2019 kl 11:21 3886

Beklager men jeg er spent på morgen dagen, tror dessverre at den faller mye , håper jeg tar feil.
SomSa
30.06.2019 kl 11:24 3874


Med tegning har Teknisk ukeblad forklart hva gikk galt :

Årsaken bak Sandvika-eksplosjonen: To bolter ble skrudd til for svakt
Målte ikke dreiemoment under monteringen. Nå skal Nel sjekke alle stasjoner i Europa.
https://www.tu.no/artikler/slik-startet-lekkasjen-som-forte-til-hydrogen-eksplosjonen-i-sandvika/468765

Voldsom hydrogen-lekkasje i sekundene før Sandvika-eksplosjonen. Se Nel-sjefens forklaring
Selskapet avholdt fredag formiddag pressekonferanse for å fortelle mer om eksplosjonen ved hydrogenstasjonen i Bærum.
https://www.tu.no/artikler/folg-nels-pressekonferanse-om-eksplosjonen-her-fredag-klokka-11/468755

Spørsmålet blir om de blir tvunget til å undersøke alle stasjonene dersom det har vært dårlige rutiner................
Slettet bruker
30.06.2019 kl 11:27 3867

SS og ÆØÅ har sagt mye det samme siden bomba smalt.

SS hadde og hørt rykter FØR 113 mill aksjer ble solgt.
Mange hadde spart mye på å lytte til oss.

SS
SomSa
30.06.2019 kl 11:29 3853


Jeg tviler på at disse stasjonene kan bruke i mange måneder, fra Teknisk ukeblad:

- De skal inspisere alle høytrykkstankene i Europa, samt sjekke og skru igjen alle boltene på nytt.
- Selskapet skal lage nye sikkerhetsrutiner med lik standard som i luftfarten. Det innebærer verifisering av dreiemoment ved to vitner og tydelig dokumentasjon og merking.
- Nels programvare for å oppdage lekkasjer skal oppdateres
- de vurderer å installere nye detektorer eller modifisere de nåværende.
Redigert 30.06.2019 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.06.2019 kl 11:41 3830

Med «lik standard som luftfarten»

Jeg nevnte sjekklister som luftfarten bruker tidligere i uka. Nå har NEL lest på forum og tatt alle mine forslag i bruk.

Husker dere alle NEL aksjonærene som lo av meg da jeg bl.a nevtne luftfart, og rutiner ? Bruk av sjekklister? Jeg ble sjikanert på det groveste. Likevel har Røkke kopiert alle mine forslag. I dag tidlig har han lagt meg til på Linkedin, venter jobbtilbud nå?

SS
Slettet bruker
30.06.2019 kl 11:43 3820

Ellers nevnte ss detektorer, sjekklister, systematisk sjekk rutinemessig etter montering, bedre fagkompetanse på montører, og eksterne sjekker fra f.eks veritas eller lignende.

NEL har ikke svart på hvorfor en så flyktig gass fikk ansamlet seg, istedenfor raskt å gå til værs ?
Ikke fikk jeg svar på hvorfor det antenner !

SS
Dominus
30.06.2019 kl 11:59 3788

Jeg synes jo SS har mange gode poenger men det blir så vanskelig forstå hva som er ærlig ment og hva som er svada når det er så stor sprik i konklusjonene hans. For eksempel dette som han skrev for to dager siden.

NEL - SS STÅL BULL - 9,60 i første omgang.
Skipssjefen
NEL
28.06.2019 kl 10:07
4288
KJØP, KJØP, KJØP. Nå har NEL eventyret akkurat startet igjen.

Første stopp, 9,60 (dobbel topp), og deretter opp til 12,40 og er vi heldig 14,60 som er topp i trendkanalen.

SS har lastet inn siste uka, og er nå klar for leiken.
Det gikk ikke ann å få denne lengre ned, men lastet fra 4 tallet til onsdag :-)
Ikke alt for mange avslørte SS denne gang :-)

Løp å kjøp, 9-10 kr neste stopp!

SS

Dominus
Slettet bruker
30.06.2019 kl 12:06 3777

Hållt skjulet, vet ikke? Kom allt det om nels eget fel i fabriken fram på fredagens konferense . Eller först i e24s artikel på lördag? Så att vänner og bekanta hann sälja?

Husker du når nel satte emisjon pga Nikola? Efter emissionen, dagen efter sa de att Nikola skulle ha del av gevinsten? Lång lista på andra exempel.

Nel er ikke veldig bra på bulter og slike ting, men de er bra på emisjon og skjulte ting.
Tanco
30.06.2019 kl 12:16 3758

Og batterier
Ranudo
30.06.2019 kl 12:50 3716

Der var en hel del du nævnte som efterfølgende har vist sig at være direkte forkert f.eks at en beholder eksploderede og at brint ikke kan antændes i fri luft!
Skydes der med spredhagl rammes noget, men meget går forbi!
Slettet bruker
30.06.2019 kl 12:51 3714

Kanskje noen ti talls milioner i direkte kostnad, men hva med indirekte kostnader f.eks. tapte anbudsrunder på nye stasjoner? Det kan fort vekk bli hundretalls millioner.
oppvigår
30.06.2019 kl 12:56 3699

Tror ikke Nel taper noe der. Nel har satt sikkerheten i front, og det vil påvirke i positiv retning. Kvalitet !
Slettet bruker
30.06.2019 kl 13:18 3666

De sier det ja, og har og sikkert det. Men, like fullt har de fått en kraftig ripe i lakken, som kan bli utfordrende å reparere på mellomlang sikt.
Bullinvestor
30.06.2019 kl 13:35 3626

Har vært inne i aksjen fra dag 1 og har selvsagt tro på teknologien, med er ute nå, ny inngang blir vurdert men ikke nå. Har mage og penger til å vente. Dessuten har jeg gjort mye penger i aksjen allerede. ‘ du skriver at den kan sprenge 10 ganger til, og vi vil fremdeles være avhengig Nel..
Jeg kan mye om marked..Hvis vi skulle få en lignende hendelse på nytt, ja da er en dupp ned til 2 tallet en realitet.
Uansett lykke til alle som er investert i fornybart.
focuss
30.06.2019 kl 14:09 3550

For Hexagon betyr dette at alle vi ha tanker fra dem.
Hammers
30.06.2019 kl 14:10 3543

SS:
Jeg er imponert over dine kunnskaper innen området - og massevis av gode argumenter har du levert i lengre tid.
Likevel - som Dominus sier; hva var det slags helomvending du hadde her om dagen?
Og hva er det slags helomvending du NÅ HAR, igjen?

Også XYZ har flere gode argumenter. Inkl dette med åpenhet.
Hva er det slags åpenhet å frifinne seg selv på fredag - for deretter å bli tatt med buksene nede av e24 på lørdag?
Slik er det vel når en ledelse sitter og skjelver med ræ.. full av egne aksjer - og er livredde for hva som vil skje med deres verdier hvis SANNHETEN kommer fram! Ja, for det kom vel ikke fram noe nytt natt til lørdag?

Neste Q legges kanskje fram i august/sept, en gang?
Uansett, for et selskap som svir av penger som en gjeng fulle sjømenn med landlov (bortsett fra SS som sitter igjen på lugaren og synger salmevers) og som ALDRI har håp om å gå i pluss, ja som kommer det neste Q til å bli katastrofalt dårlig!

Hvor lenge skal egentlig denne Røkke få bortforklare realitetene?
Hvor lenge skal denne Røkke få sitte ved makten, når han ikke er i stand til å ha skikkelige rutiner i egen "butikk"?
Hvor lenge skal fyren få komme med unnvikende svar og direkte usannheter.......kanskje for å berolige markedet - og påvirke egen formue?

Hilsen Hammers.........en snartur ute av sommerdvalen!
Redigert 30.06.2019 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
PipedPiper
30.06.2019 kl 14:54 3466

7,05 på Tradegate..
focuss
30.06.2019 kl 14:57 3459

Kan virke som VW og HEX sin satsing på CNG ( Compressed Natural Gas) vil komme sterkt fremover. Spesielt i personbil markedet.
Jemo
30.06.2019 kl 14:59 3452

Neste Q rapport kommer 28.8 Hammers, ikke kanskje aug/sep.
Hvorfor er du og vennene dine kun opptatt av negativ info om NEL. klarer dere ikke å se noe positivt? Er du motstander av hydrogen, ønsker du ikke at NEL skal lykkes eller hva er det?
Redigert 30.06.2019 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
OZZY
30.06.2019 kl 15:09 3426

NEL har gjort en feil og nye rutiner kommer på slass slik at dette aldri skal skje igjen og NEL og bransjen generelt har lært masse. Nå går alt så meget bedre og vi går en 100% sikker fremtid i møte.
Sabai
30.06.2019 kl 15:20 3397

Både NEL og HEX vil klare seg helt fint framover. Det er forunderlig hvor mye støy dette hylekoret med det "selvoppnevnte orakelet" SS i spissen skal lage ut av denne hendelsen. EN montør har gjort EN feil i forbindelse med montasje av et anlegg. Løkke har tatt ansvar for hendelsen og prosedyrer og kvalitetssystem blir nå forbedret for å unngå at denne typen feil skal skje igjen og alle anlegg med samme type plugg blir gjennomgått og kontrollert. Hva faen mer er det dere egentlig vil ha?
Hammers
30.06.2019 kl 15:28 3368

Greit nok at NEL er et lite filleselskap, men de sender vel ikke montører enkeltvis på oppdrag?
Hva er ansvar? ORD?
Løkke frikjente NEL fredag. Lørdag har pipa fått en annen låt etter at avsløringen kom! Slikt kaller ikke JEG troverdighet!

Hilsen Hammers