Studentkollektiv: Hva er dine beste råd til utleier?

jtninvest
30.06.2019 kl 17:04 1431

Har kjøpt en 5-roms leilighet nybygg, som ferdigstilles i august 2020, som jeg skal leie ut til studenter. Tenkte derfor det både var nyttig for min del, men også for andre som enten har, eller vurderer å gjøre det samme, å opprette denne åpne tråden hvor vi kan få noen råd om hva man bør tenke på, fra dere med erfaring. Fra før har jeg to utleieleiligheter, men de leier jeg ut til familier. Så innenfor dette segmentet er jeg fersk.

- Møblert, delvis møblert eller umøblert? Fordeler/ulemper?
- Kontrakt med hver enkelt person, eller la en av beboerne betale litt mindre i husleie mot at hen har ansvaret for å leie ut de andre rommene?
- Anbefales det å leie ut inkludert eller ekskludert strøm og TV/internett?
- Hvordan sikre seg mot at leietakerne flytter ut i mai hvert år? Er det lov med kontrakt som binder de til å bo der minimum 12 mnd. f.eks.?
- Husregler for festing, støynivå, vaskelister, overnattingsbesøk etc. for å holde konfliktnivået nede?
- Depositumskonto: ved utskifting av leietakere noen ganger per år vil etableringsgebyrene for depositumskonto bli veldig høy. Tips til hvordan dette kan løses på en rimeligere måte?
- Hvilke fradrag bør man dra fordel av ved utleie?

Mange spørsmål å besvare, men siden dette er spørsmål jeg sitter med, så regner jeg med at det er mange andre i samme situasjon som også vil få nytte av svarene i tråden. Forventer ikke at noen har svaret på alt, men fint om denne tråden kan være til utvekskling av erfaringer.

Hva mener dere er viktigst å tenke på?
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
pedro1
30.06.2019 kl 20:05 1373

Kjør 25% rabatt i de to sommer månedene , så får du inn 11,5 mnd leier uansett....eller 50% i juli isolert.
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare
jtninvest
30.06.2019 kl 20:28 1348

Det er et alternativ, men fortsatt kan de altså fritt si opp hvis de ikke er interessert i å betale leie i juni og juli? Ser flere firmaer opererer med minimum 1 års leietid, altså binding første 9 mnd + 3 mnd oppsigelsestid etter det. Er det ulovlig ihht husleieloven?
Redigert 21.01.2021 kl 02:35 Du må logge inn for å svare