Må være i din del av verden ...

Du vil ikke tro det, men det har vært fossile busser og biler som har stoppet i kulden også. Helt ubrukelig i Norge med andre ord.
Redigert 02.03.2018 kl 07:13 Du må logge inn for å svare
Per K
02.03.2018 kl 22:14 4601

Det og si en el bil streiker i kulden er helt feil. Ja den får kortere rekkevidde men starte gjør den.
En el bil trenger faktisk bare strøm for og fungere.
En bensin/diesel bil trenger mye mer som feks strøm,drivstoff, luft osv.
Så i kulden er en el bil egentlig langt bedre.

totalist
02.03.2018 kl 22:32 4585

I min verden fungerer bilen like godt i minus 15 som i pluss 15. Setter på forvarmingen fra stuen mens jeg tar siste kaffekopp og rusler ut i en varm bil noen minutt senere. Rekkevidden er noe kortere så jeg må kanskje lade hver 2. eller 3. natt i stedet for hver 3. eller 4. natt.
Mulla3
02.03.2018 kl 23:01 4558

Dere EL bil entusiaster har så liten hjernemasse at dere burde vert på stortinget. Saken er at selv i et land som norge har vi ikke kapasitet til å ladde elbil. Årsaken er at de hodeløse på stortinget sender strømmen vår utover hele Europa, det er Erna sine våte drøm om hva vi skal leve av etter oljen. I tillegg satser regjeringen på laks, problemet med lakseeksport er at det er kun utlendinger som er villig til å ta disse underbetalte jobbene. El bil og strøm. Vet dere at Musk sin Tesla rakett er betalt av norske Tesla eiere? Disse hodeløse menneskene som kalles for folkevalgte og sitter på stortinget, der de alle sloss om husets ene hjernecelle. De er som trollet i Heidalsskoger , 3 hoder og ett øye. Hvordan ser dere for dere at vi skal ha strøm til disse el bilene, når Industri,oljeplattformer, el ferger, landstrøm, el bil og resten av Europa skal benytt seg av el kraft. Dett blir dyrt svinaktig dyrt.

Batterikjøretøy egner seg for Norge.
Men halvparten av personbiltransporten må ha Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger.
Og i tungtransporten, inkl. buss, båt og bane må antagelig 80% ha Hydrogen som rekkeviddeforlenger.
Det er ingen krise i dette, alt blir uansett med nullutslipp.
Og nok fornybar forbruks-kraft til el og Hydrogen har alle nasjoner tilgang til ( og kan gjøre seg uavhengig av oljebransjen), enten det er vind, sol, hav/bølge/tidevann eller bio/alge/tremasse/søppel.

Batterikjøretøy egner seg for Norge, og største deler av verden.
Men halvparten av personbiltransporten må ha Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger.
Og i tungtransporten, inkl. buss, båt og bane må antagelig 80% ha Hydrogen som rekkeviddeforlenger.
Det er ingen krise i dette, alt blir uansett med nullutslipp.
Og nok fornybar forbruks-kraft til el og Hydrogen har alle nasjoner tilgang til ( og kan gjøre seg uavhengig av oljebransjen), enten det er vind, sol, hav/bølge/tidevann eller bio/alge/tremasse/søppel.
Basse
03.03.2018 kl 19:44 4400

Hvorfor LYVER dere? Hvorfor LYVER media? HVEM ER DET SOM TJENER PÅ Å FØRE FOLKET BAK LYSET FOR Å SELGE BATTERIMØKKA!?

MØKKA TÅLER IKKE KULDE! REDNINGSBILENE KJØRER I SKYTTETRAFIKK FOR Å BISTÅ FORTVILTE BATTERISLITERE SOM IKKE KOMMER AV FLEKKEN FORDI BATTERIENE TAPER 40-50% AV KAPASITETEN I KULDEN VI HAR I NORSK VINTER!

Hybridene får ingen bistand av el-hjelpemotoren i det norske vinterklima, istedet svir de av ekstra drivstoff på å måtte drasse på hundrevis av kilo med dauvekt i batterier og elmotorer.

Kjøper dere batterimøkka så får dere SVI på pungen og livet blir er slit!

De som har råd kvitter seg med dritten og går tilbake til biler som fungerer. jeg kunne listet opp flere sider med eksempler, men jeg ønsker ikke å henge ut de stakkarene som har tapt så mye penger på å ha latt seg forlede til å kjøpe batterimøkk som kjøretøy. Her inkluderes store flåtekunder som f.eks kommuner hvor tjenestetilbudet nær kollapser pga kulderedusert utnyttelsesgrad i batterikjøretøyene. HELDIGVIS er det fortsatt godt med reservekjøretøy å få tak i, dvs vanlige biler.
Redigert 03.03.2018 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
totalist
03.03.2018 kl 20:00 4383

Det var da voldsomt til aggresjon Basse. Jeg får bare svare for meg selv, en vanlig elbilist uten noen kommersielle interesser i bil eller batteri. Vi har hatt flere netter med minus 15 i Bergen og en god del kuldegrader i løpet av dagen. Det har overhodet ikke skapt noen vansker for meg. Noe redusert rekkevidde som gjør at jeg lader oftere. Elbilen min tåler fint kulden jeg har opplevd. Utrolig deilig med forvarming som gjør st jeg hutrende setter meg inn i bilen og kjenner varmen bre seg. Aldri mer fossilbil som må stå på tomgang for å få lunk mens jeg skraper is.
Per K
03.03.2018 kl 20:16 4378

Mye usaklig argumentasjon her.
Kan du ikke ramse opp noen saklige argumenter på hvorfor du mener El bil er "møkk" ?
Basse
03.03.2018 kl 20:24 4368

Motorvarmer og webasto har vært på markedet et halvt århundre.

Fint at du innrømmer det alle helst ikke vil fortelle: at batteriene ikke tåler kulde, da krymper de voldsomt, bokstavelig talt, i tillegg øker behovet for strøm til annet enn å drive kjøretøyet fremover.

I kommuner over hele landet er dette dyrkjøpt erfaring.Men media er ÅPENBART ikke betalt for å informere befolkningen om hva EV egentlig betyr av problemer og begrensninger. Andre motiver enn forbrukerens beste interesse er mantraet

Totalist, du burde være like missfornøyd som meg, det er tross alt våre felles skatetmidler som brukes til å fylle kommunale parkeringsplasser med EV som ikke kan bruke si norsk vinter, det er vi som betaler for tjenestene som kommunene da ikke klarer å levere. Det er ikke greit!
Redigert 04.03.2018 kl 16:01 Du må logge inn for å svare
Basse
03.03.2018 kl 20:26 4368

hvis ikke dette er sakelig nok så må du nok åpne øynene , nytter ikke lukke øynene og tro EV plutselig er "bra"
Per K
03.03.2018 kl 21:32 4344

Jo Elektriske biler fungerer svært bra.
Men en el bil passer selvsagt ikke alle.
Man må kjøpe bil etter hva slags transport behov man har.

Du er klar over at bare ved å ikke måtte raffinere bensin/diesel så blir det strøm til overs sammenliknet med fremdrift på en elbil?
Det brukes nemlig 2 kwh strøm for å lage 1 liter bensin/diesel. Det vil være helt uproblematisk å at alle har og lader elbil, man må bare få litt system slik at ikke alle lader på likt.
03.03.2018 kl 22:25 4305

Har kjørt el bil i litt over 2 år nå, passerte nettopp 51000 km. Bruker den til og fra jobb.
Fungerer utmerket, men ingen tvil om at med denne kalde vinteren kan en greit merke at rekkevidden er mindre enn forrige vinter, anslår ca. 10-15%
Basse
04.03.2018 kl 01:08 4239

Nei , batterikjøretøy fungerer svært dårlig. Enig i at man bør kjøpe bil etter hva slags behov man har, ikke etter det politikere forsøker å tvinge frem gjennom kunstige insentiver og subsidier. Politikere må også la folk selv avgjøre hva slags bil de skal kjøpe, og ikke avgiftsbestraffe de beste bilene og/eller det mest hensiktsmessige drivstoffet.

Norge svir av milliarder i subsidier for at folk skal tro EV er "bra". Men dette er milliarder man burde brukt på helt andre formål.

http://klimatsans.com/2018/02/24/solen-dominerar-klimatforandringarna-inte-koldioxiden/

Dine innlegg er heller beviset på at bedre vitende må legge insentiver inn i pakken for å styre utviklingen i riktig retning.

For noen ytterst få er ikke elbil et fornuftig valg i dag, men for de aller fleste fungerer det fint. Jeg har enda ikke truffet noen som har kjøpt elbil og savnet fossilen.

Det en elbil forurenser mer i produksjonen er hentet inn etter noen få måneder med bruk, for de fleste innen 6 mnd. Etter det vil selv en elbil ladet med den skitneste kull-strømmen i Europa være vesentlig mer miljøvennlig enn biler med forbrenningsmotor.

Fikk en post på Facebook (en av de få gangene jeg var innom) fra "dieselfolket norge" og man ser fort at det er en sammenheng mellom å henge etter her og det å ha fullført folkeskolen i forhold til både grammatikk og det å sette seg inn i oppdatert forskning.

Dog skal det sies at det er andre områder som varetransport med bil og båt, samt flytrafikk hvor skiftet som skjer nå vil være langt viktigere.

Hydrogen tror jeg kommer til å ha mye å si for skipstrafikken, reduserte utslipp og utgifter. Store deler av døgnet produserer vi strøm i overflod og det er veldig fornuftig å bruke den til f.eks. å produsere hydrogen. Hydrogen til bil er ikke så lurt da en hydrogendrevet bil egentlig er den komplisert elbil og da er større batterier langt mer fornuftig. Er du i tvil kan jeg anbefale å lese om hydrogenbilers virkningsgrad.
Redigert 04.03.2018 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Basse
04.03.2018 kl 15:58 4059

Jeg kjenner mange som har hatt EV og byttet tilbake til vanlig bil. Spesielt de som tidligere har hatt Tesla og BMW i3 sier de aldri vil ha et batterielektrisk kjøretøy igjen. Jeg tror dem på deres ord, dette er folk med genuin bilinteresse i "bunn", så de vet hva de snakker om når de forklarer alle svakhetene med EV som ikke lar seg løse, batterier og el-motorer er og blir batterier og el-motorer, og det er kun negativt med dette såfremt du ikke skal ha en diskusjon om hva som kommer ut av eksosrøret. Men de aller færreste som skaffer seg en Tesla eller I3 bryr seg om CO2 eller NOX, derimot har de i årevis hatt et innbitt HAT til norske sære avgifter knyttet til bilkjøp og bilbruk. Men det viser seg at verdien av en skikkelig bil med forbrenningmotor langt overgår gledesfølelsen av å slippe å bidra i statskassen.

Jeg kan godt diskutere forurensing, men jeg er NULL opptatt av dette i praksis. Spesielt ikke knyttet til biler. Biler i Norge er ingen forurenser av noen som helst betydning, og alle vet det..Jeg ville aldri latt være å leve mitt liv slik jeg vil basert på at noen fanatiske politikere skal tilfredsstille en politisk avtale med EU om "CO2 et eller annet", som i all hovedsak handler om at norske befolkning(norske bilister) skal ta en mye større del av ubehag enn noen andre omtrent noe annet sted på planeten. Forurensingsaspektet er m.a.o. helt uvesentlig. Det eneste relevante i slik sammenheng er at mer effektive forbrenningsmotorer som presterer økte ytelser og lavere drivstofforbruk er positivt og en fordel som hører med i det vesentlige i en god hverdagsbils egenskaper. Men for en sportsbil som først og fremst handler om å gi føreren opplevelse og karakter er forbruk ikke en egenskap som trekker opp eller ned i vurdering av produktet.

Dette betyr at en diskusjon omkring bil vs EV handler for meg om det som er vesentlig, det betyr egenskapene i produktet som kjøreopplevelse-glede-spenning-feedback, sjel-historikk, bruksegenskaper, levetid, vedlikeholdskostnader osv.

Virkningsgrad i batteri-EV eller hydrogen-EV er like relevant og interessant som snøen som fallt vinteren 2017.

Merk at selv PK-kanal nr 1 er i stand til å innrømme at EV er møkk for hverdagsbruk. Da er EV VIRKELIG møkk!

https://www.nrk.no/ho/sliter-i-kulda_-elbiler-mister-40-prosent-av-batterikapasiteten-1.13940872
Redigert 04.03.2018 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
04.03.2018 kl 16:10 4043

At batterikapasiteten reduseres under årets vinterforhold er det ingen som helst tvil om, men stiller meg undrende til at kapasiteten går ned med 40%.
Jeg kjører 150 km til og fra jobb daglig og merker meg en reduksjon på ca. 10-15%.
Men selv om elbil er utmerket til sitt bruk er det et helvete å være avhengig av lading til enhver tid.

Behovet man har vil jo betinge om elbil er noe for en. Det kommer uansett og i 2030 kjører alle elbil eller abonnerer på kollektiv bilutleie som kjører autonomt.

Per idag er rekkevidde en utfordring for de med lang pendling, men f.eks. en BMW i3 går fint 17 mil uansett forhold. De fleste kjører max 5 mil om dagen og således bør det gå ganske så bra. Jeg har ikke elbil selv enda, men ser frem til å få en og kunne lade i garasjen og slippe å følge med på stadig høyere priser på bensin.

Og med Hydrogen som rekkeviddeforlenger, og med varmen som kan benyttes i denne omformingen fra Hydrogen til elektrisk, vil kulde være et null-problem.
Vi står foran noe stort. Der både batteri og Hydrogen er viktig. ( NEL og NOM )

Enig, hydrogen blir en viktig energibærer, men ikke i personbiler. I langtransport, ferje og skip har jeg stor tro - og DET vil virkelig hjelpe på forurensing da containerskip og liknende forurenser helt enormt sammenliknet med biltrafikk o.l.

I personbiler blir det for lite plass til et komplisert system. Virkningsgraden er ca 25% (mot elbil 90+%) og man er uansett avhengig av å ha et batteri mellom brenselcelle og elmotor som en buffer for at bilen skal reagere raskt nok ved gasspådrag.

"Virkningsgraden er ca 25% (mot elbil 90+%) "

Virkningsgraden på Hydrogen-el er er det dobbelte av fossil-transport. Dette er det viktige. Og batteri og brensel-celle tar mindre plass, og er mindre komplisert, enn en forbenningsmotor.
Skjøteledninger er mer effektivt enn (kun) batteri, men begge deler har sine begrensninger.
Redigert 04.03.2018 kl 17:41 Du må logge inn for å svare
Basse
04.03.2018 kl 18:23 3943

Du ser altså frem til å følge med på stadig høyere strømpriser og regninger fra trikker som må komme og feilsøke hver gang alle lamper plutselig slukker på garasjekursen uten at sikringen går... det er som å ha et spøkelse i garasjen å lade EV, jeg vet, for jeg har holdt på med det selv. Både til EV og til Hybrid. Og tro meg: DU KOMMER TIL Å GÅ LEI, DRITT LEI.

Strømprisene øker raskere enn noen drivstoffpriser. Det er helt sikkert at de skal kraftig opp i fremtiden, og ingen kan eller vil si om det finnes en øvre grense. Politikerne vil ha den opp, de vil ha ditt forbruk ned, og de overlater sågar denne utviklingen til EU. I tillegg skal du få regningene på alt nytt ledningnett. Hvordan du kan "glede deg" til en slik situasjon er ikke til å fatte. Jeg hadde beholdt dieselbilen, kjøpt en suveren vedovn istedet og skrudd NED strømavhengigheten min til et minimu. Latt de idiotiske politikerne seile sin egen sjø.

Det er helt sikkert at i 2030 kjører flertallet fortsatt vanlige biler, og autonome biler finnes ikke da heller. Men de største premiumleverandørene vil tilby mer avanserte fartsholdere til bruk på motorvei klasse A, mest aktuelt for de som vil koste på seg dyr unødvendig elektronikk som dette.

Bildeling blir aldri noen stor greie for majoriteten. Å skulle dele biler som andre sitter og kliner busemannen sin på rattet og griser ned forøvrig med unger, oppkast, kaffesøl og rekesalat fra pølsene de vingler med i farten. Nei fytti grisen. Den prompedealen vil kun være for en liten gruppe med trang økonomi. Sannsynligvis forsvinner hele bildelingskoseptet ned i toalettet på linje med de meningsløst tullete matkassene på døra. BIL er for de aller fleste mye mer enn bare å trenge et transportmiddel fra a til b på et bestemt tidspunkt. BIL er en del av "selvet" i en person, en utdypning av autonomi og individuell frihet. Den følelsen av ubegrensethet man opplever og tar med seg fra det øyeblikket man setter seg bak rattet, for første gang alene i sin egen bil, med et ferskt førerkort i lomma. Mer verdt enn det meste..

En eller flere nye finansieringsformer for bilhold vil nok ha sett dagens lys per 2030, det er jo litt rart at vi nå kun har privatleie/leasing som alternativ til lånefinansiering. Målet vil jo alltid være å eie sin egen bil, alternativet er bare tilstede fordi mange ikke får lånt nok penger etter at de allerede har for høy belåning. Privatleie er et produkt av privatøkonomisk uforstand. Egnet først og fremst for de med mer gjeld enn de egentlig bør ha, men med en inntekt stor nok til å kamuflere at de ikke har kontroll.
Stiger renta et par prosent og holder seg der, ja så vil privaleie ganske snart være et glemt fenomen. Da kommer det sannsynligvis en annen finansieringsløsning for de med lite penger på sparekontoen og boliglån til rett under pipa.

BMW i3 er egnet som pendlerkjøretøy over kortere distanser. Kjørekomfort finnes ikke og bagasjeplass eksisterer ikke. Så man er avhengig av å ha en vanlig diesel/bensinbil i tillegg om man har familie eller vil ha med seg mer enn 2 liter melk og et brød når man er på handletur eller for helgeturene til fjell/sjøhytta. Jeg kjenner til de som ga opp i3, simpelthen for dyrt å skulle ha 2 biler bare fordi man vil slippe å ta toget til jobb, i3 er en moped med el-motor, og den kjører sånn. Da er løsningen å heller kjøre sin X5 diesel til jernbanestasjonen og holde ut med ståplass og svettelukt.
Redigert 04.03.2018 kl 18:43 Du må logge inn for å svare

I think we'll have to agree to disagree.

Har hatt plugin-hybrid og har ladet uten antydninger til problemer. Har dedikert kurs til lading i garasjen og tror det kommer til å fungerer helt smertefritt, men jeg forstår du har et behov for å lesse av deg litt her, og jeg har annet å drive med.

Ha en fin aften og uke som kommer!
03.04.2018 kl 16:33 3544

40% av nybilene i Norge er rene elbiler. Kjøperne synes ikke det samme som ts og ts tar feil. I dette landet er elbil helt nødvendig nå. Det har snart 1/2 av alle de som kjøper ny bil innsett.
Basse
03.04.2018 kl 17:29 3485

SuperSpinal

Hvis man skal diskutere basert på tall så bør de være korrekt;)

Hittil i 2018 er 27% av nye personbiler en EV. Iht din måte å se tallet på så betyr det at 73% "synes" det samme som meg. Dvs at EV som mister 40% av brukskapasiteten i vanlig norsk vinterklima er UEGNET som fremkomstmiddel. Hvis man i tillegg tar med varebiler og lastebiler vil omtrent 90% av alle som kjøper ny bil IKKE ha en EV, til tross for massive subsidier av batterikjøretøy og en fanatisk krig mot alle typer biler i storbyene.

I Norge er ikke EV nødvendig i det hele tatt. Man forsøker å lage et kunstig skatteregime med veiprising i byene for å lage et inntrykk av at EV er en løsning. Men det misslykkes når politikerne viser seg å faktisk ønske å fjerne tilgjengelighet for alle typer kjøretøy fra byene bortsett fra sykler. Istedet får de som har kjøpt en EV slite med kommende bompenger og parkeringsproblematikk som alle oss (flertallet) med vanlig bil.
Rabattordninger vil aldri veie opp for ulempene i en EV. Er det ikke gratis bom, gratis parkering og gratis lading så blir det kun de negative sidene som vil dominere. Verditapet og avfallsproblematikken i degenererte batterier er en tikkende bombe som smeller tidlig på 20-tallet, da blir det trangt på Finn.no.

De som vurderer EV i disse dager vil sannsynligvis tenke over hva som blir konsekvensen av Tesla-kollapsen. Hvem skal betale for alle reklamasjonsreparasjonene, og ikke minst HVOR skal man få tak i et verksted med utstyr til å gjøre jobbene.

.

Redigert 03.04.2018 kl 18:16 Du må logge inn for å svare

Hei Basse.

Det er tydelig at du er i ''kjempeform'' om dagen! Du varter opp med det ene flammende innlegget etter det andre.

Men kan vi ikke bare si det sånn at du fortsetter å kjøre fossilbil mens vi andre kjøper de bilene vi har lyst på?
Er ikke det en grei deal?
Så kan du senke skuldrene og ta deg en velfortjent hvil.
03.04.2018 kl 19:09 3399

Basse

Du må bare bort fra fossile med en gang og du må få de helt ut av hodet ditt. Fossile biler er snart historie og vi vil se de på museum der de blir utstilt over hvordan det var. Bruk av de blir forbudt (også veteran). Nå er det viktig å slippe taket i det gamle og gripe det nye som alt flere gjør. Det er riktig og det er revolusjonen nå. Den skjer rett foran øynene dine. Våkn opp!
Redigert 03.04.2018 kl 19:09 Du må logge inn for å svare
03.04.2018 kl 23:53 3318

Fremover nå vil fossile biler få mye høyere avgifter. De vil bli sjokkerende høyere fordi mange velger elbil og statens inntekter derfor faller bort og må balanseres igjen. Da blir fossile biler dyrere å kjøpe og dyrere og kjøre. Valget blir derfor enklere for alle de som nøler eller går der og lurer utenfor forhandlerne til de lekre Tesla, Leaf eller eGolf.

https://www.nrk.no/norge/vil-oke-avgiftene-pa-fossile-biler-1.13990493
Basse
04.04.2018 kl 11:59 3218

SuperSPinal

Økte avgifter samtidig som Norges Bank øker renten. Summen av dette vil være redusert nybilsalg og økt verdi på brukte biler.

Økt pris på gode biler gjør ikke dårlige kjøretøy/ uegnede EV bedre eller mer egnet.

Personlig ønsker jeg en avgiftsøkning velkommen, det vil øke verdien på mine biler. For næringslivet vil dette være veldig negativt.

Avgiftene på bruk av EV vil aksellerere fremover: lading, bompenger og parkering.

Ingen av de EV du nevner er i kategorien "lekre". Tesla er i tillegg et særdeles dårlig bygg. Hvor mange utlånsbiler er det av de nyregistrerte Tesla siste året? Ikke få. De har en enorm flåte av utlånskjøretøy til missfornøyde kunder.
Redigert 04.04.2018 kl 12:02 Du må logge inn for å svare