Meget positivt tatt i mot av gamingmarkedet!

Slettet bruker
FUNCOM 02.03.2018 kl 00:05 4441

Mutant: Year Zero, road to Eden

Facebook:

Ps4: 560 000 visninger
Unilad Gaming(1): 330 000 visninger
Unilad Gaming (2): 130 000 visninger
Ataco gaming: 50 000 visninger
Vandal: 35 000 visninger
osv.....

Youtube:

140K, 100K,65K, 65K osv.. Likes er 70/1 pos/neg(ps4)

Kommentarene som dominerer er "interesting" og "I'll be watching this one".

Av en eller annen grunn har karakterbrukene i spillet blitt tatt i mot svært bra. "I love that duck" tatt av. Folk kommenterer mye looney tunes, osvosv.
Dette er jo en av strategiene til spillet, som det står beskrevet på funcom sine investor sider. Der står det blant annet at:
"Players must take control of a team of unlikely heroes, such as Dux (a crossbow-wielding, walking, talking duck) and Bormin (a boar with serious anger issues), and help them navigate a post-human Earth with its abandoned cities, crumbling highways, and mutated monsters on every corner. "

Virker som de treffer ganske godt med å gi karakterene særpregne personlighetstrekk. Det virker å funke ganske godt, og bare i traileren kan vi allerede få hint om hva slags typer karakterene er.

Til slutt for de som har glemt det:

Det som er flott er at FC ikke er producer, men publisher. Cutten mellom bearded/Funcom blir spennende å se i kvartalsrapportene når den tid kommer.

"These partnerships(*her snakkes det om Bearded) intended to leverage the core strengths and markets of Funcom, with focus on quality – rather than quantity – of projects. The Company hopes to secure two such product launches per year starting from 2019"

En del usakligheter og sleipe kommentarer blant enkelte her. Fint om vi klarer å holde diskusjoner(Både pros and cons) på en alright måte..

God kveld!
Redigert 02.03.2018 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2018 kl 08:56 4275

Det blir jo desto mer vanskelig da det ikke er lov å si noen cons uten at det "usakelig og sleipt".

Fakta rundt sjangeren dessverre er at det har vært mange som har prøvd seg på denne typen turn-based strategy, med lite hell. Grunnen er at markedsleder er så utrolig sterk og samme hvilke quirks, historie og tegneseriegrafikk du legger til så er det strategien som teller i turn-based strategy. Og ingen gjør dette bedre enn Xcom, på langt nær. Reduksjonistisk blir det så enkelt som å si, hvorfor spille noe annet enn xcom når du kan spille xcom.

Uansett interessert i hva slags spin de legger i gameplay her med abilities osv, også spent på type organisasjonsbygging og progression path. Noen voldsom slager tror jeg ikke det blir, men får vente og se på gameplay først.

Usakelig nok for deg?
AksjeRik
02.03.2018 kl 09:10 4242

Bra oppsumert TS.
Min følelse for det kommende spillet er veldig bra. og jeg liker hvordan de har gjort tingene. Jeg tror dette sammarbeidet blir supert! Flere hoder tenker bedre sammen og redusert risiko for Funcom er også supert .

Blir spennende i mars når :

"Funcom will be showing off the first ever live gameplay at GDC 2018 in San Francisco in March."

Videre..
"Demos will be held behind closed doors at the Moscone Center showfloor. Those interested in checking out the game and meeting with the developers can get in touch with Funcom to set up an appointment."
Redigert 02.03.2018 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Tool
02.03.2018 kl 09:23 4221

Trailer for Mutant Year Zero tar fullstendig

https://www.youtube.com/watch?v=dHcfwONzO7I

98,3% likes.





Redigert 02.03.2018 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2018 kl 10:18 4127

Av respekt for TS så sletter jeg mine bidrag til denne iherdige avsporingen så kanskje det blir en seriøs tråd. Så kan man heller opprette en egen tråd for å diskutere hvordan jeg er roten til all ondskap.

Minner om at det var én gruppe som hadde rett angående populariteten til Conan Exiles i fjor og en gruppe som tok feil. Kanskje greit å seriøst vurdere synspunktene til de som faktisk har vist at de forstår spillmarkedet.
Redigert 02.03.2018 kl 10:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2018 kl 10:28 4108

Helt innenfor det Hektar.

Det jeg også prøver å tenke på angående dette spillet er jo fra en investors side;
Dette er ikke en av spillene som går under kategorien "major games" som i følge den nye strategien i utgangspunktet skal
gi de alle største inntekskildene til funcom. De mindre spillene, som denne, er ment for å spre risiko og inngå samarbeid med andre partnere, noe som etter denne traileren ser veldig spennende ut.

Så topplinje og bunnlinje-økning med dette spillet har jeg faktisk tro på. Hvor stor effekt det kommer til å få gjenstår å se, men som en "minor game" syntes jeg det absolutt inntreffer forventingene knyttet mot inntekter. I tilllegg er kapitalkostnaden for aksjonærene veldig lav.. Det er snakk om en del opex kost ift markedsføring etc., og ikke noe capex.

En annen ting som kan være i favør spillet-litt som conan exiles- er at CE ikke var i nærheten nok for å selge 500k på en måned. Men hypen bidro en del der. Så spørsmålet blir hvor godt spillet blir, hvor mye hype man kan skape rundt det spillet. (er en grunn til at bearded ønsker å bruke FC som en publisher)

AksjeRik
02.03.2018 kl 10:56 4070

Nå kan det jo hende at denne gangen går det bedre, og CE er fremdeles ikke ferdig og publisert. Du dømmer spill utifra hvordan du selv liker tingene og du mener du kjenner spilmarkedet, men da føler jeg du er lite ydmyk.
Nå er ikke du roten til all ondskap men du må jo også tåle at andre ser det anderledes og er uenig.
Redigert 02.03.2018 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2018 kl 11:45 4021

Ja, men da må man komme med saklige argumenter istedet for å angripe meg. Ingen av dere har sagt et pip om markedet spillet skal lanseres i og konkurrentene som allerede er godt etablert og ekstremt sterke.

Når det gjelder CE så har jeg da sagt gjentatte ganger at jeg tror dette kan bli bra rundt lanseringen. Det jeg sa i fjor før spillet ble sluppet og før jeg fikk prøvd det selv var at Funcom kom sent til markedet med et produkt som gjorde lite nytt, pluss at det ville være helt overlesset med bugs i tro Funcom stil. Dermed ville populariteten falle som en stein.
AksjeRik
02.03.2018 kl 12:21 3974

Ja sant det.. men føler også du angriper og kommer med usaklige utsagn. Markedet liker alltid noe nytt og å forholde seg til hvordan markedet er kan fort slå feil, det spørs helt på hvordan ting gjøres.

Det du TS skriver er som jeg skulle sagt d selv :

"Dette er ikke en av spillene som går under kategorien "major games" som i følge den nye strategien i utgangspunktet skal
gi de alle største inntekskildene til funcom. De mindre spillene, som denne, er ment for å spre risiko og inngå samarbeid med andre partnere, noe som etter denne traileren ser veldig spennende ut. "
Redigert 02.03.2018 kl 12:25 Du må logge inn for å svare
Tool
02.03.2018 kl 13:02 3938

Savner litt kjøtt på påstandene som legges frem. Litt for enkelt å si at et annet spill er så bra at ingen vil spille andre spill.
Men er dette egentlig særlig sant?

Se f.eks på traileren til Xcom2, sluppet for 2 år siden, sett 962.000 ganger og med 7000 likes og 150 dislikes.

Traileren til Mutant Year Zero kom for akkurat to døgn siden, og den mest sette har nå 181.000 visninger, 8000 likes og 130 dislikes.

Hvor er det enorme antallet spillere og interesse som det hevdes ingen kan slå Xcom på?
Slettet bruker
02.03.2018 kl 14:41 3868

Det er mye vanskeligere å forklare for noen som ikke kjenner spillmarkedet og ikke følger med. Jeg anbefaler å ta en kikk på f.eks. Totalbiscuit som spiller mange turn-based strategy spill. Du kan også se på noen scores og litt stats her:

http://www.metacritic.com/game/pc/xcom-2
http://www.metacritic.com/game/playstation-4/xcom-2-war-of-the-chosen
https://steamdb.info/app/268500/graphs/
(Spillet er også tilgjengelig på PS4, Xbox One, Xbox One X og IOS)

Forrige xcom spill her:
https://steamdb.info/app/200510/graphs/

Dette er ikke et enormt marked, men ingen turn based strategy (aka Xcom-kloner) er i nærheten av disse tallene. At du nå argumenterer for at dette skal kunne måle seg med suksessen til xcom er rett og slett skummelt. Det er en grunn til at de kalles xcom-kloner.

Red: Kan ta med enkelte andre typer av disse spillene
The Banner Saga - https://steamdb.info/app/237990/graphs/
The Banner Saga 2 - https://steamdb.info/app/281640/graphs/
Dette regnes for å være et bra spill som har oppnådd grei suksess. Combat utspilles litt annerledes men fortsatt innenfor sjanger.

Omerta - City of Gangsters - https://steamdb.info/app/208520/graphs/
Dette blir det som kanskje er mest likt det vi ser på nå. Store likheter mellom mechs, bare annen setting.

Shadowrun Returns - https://steamdb.info/app/234650/graphs/
(Mye hype pga return to old school rpg)
Redigert 02.03.2018 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Tool
02.03.2018 kl 14:48 3857

Vel, da burde i det minste de største trailerne for Xcom ha mer likes på to år enn Mutant Year Zero har på bare to dager. Interessen virker i hvertfall ikke være i nærheten av det du snakker om .

Det er for enkelt å si at ingen vil ha nye spill fordi det allerede finnes spill. Det mente du om ARK også.

Humoren og karaktererene virker i hvertfall hittill å fenge mer folk enn sure roboter.

Men igjen så er dette bare et krydder. Og har aldri nevnt at den skal måle seg med Xcom, bare sier at interessen er alt annet enn lav hittill.
Redigert 02.03.2018 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2018 kl 14:52 3849

Ja, dette er det samme som dere drev på med når CE skulle ut. 1 Youtube like = 10% på aksjekursen. Og dette ble fulgt med haukeøyne og oppdatert time for time.

Likevel så var det vi som kan litt om spill som traff.
Tool
02.03.2018 kl 14:59 3837

Ja flott det, men nå vi ikke i 2017 dessverre.

Ser på de andre spillene du nevner, er jo bare tull:

Banner Saga
Players online
51 right now
92 - 24 hour peak - tweet this
4,476 all-time peak 4 years ago

Banner Saga2:
34 right now
77 24 hour peak - tweet this
1,924 all-time peak 2 years ago

Omerta
25 right now
35 24 hour peak - tweet this
4,009 all-time peak 5 years ago


Ja dette var solide saker du...
Slettet bruker
02.03.2018 kl 15:06 3827

Huff, du rører fælt nå. Enkelte av spillene er opptil flere år gamle. Du må se på salg da skjønner du.

Banner Saga: 759,264
Banner Saga 2: 311,486
Omerta: 306,401
Shadowrun: 1,115,503

Og så til slutt
XCOM - Enemy Unknown: 3,598,749 (usikre tall grunnet gave-situasjon på steam)
XCOM 2: 1,830,269

Burde skjønt at det ble vanskelig dette her ja.
Sente
02.03.2018 kl 15:12 3820

Hektar, jeg tror du hadde kommet med nøyaktig den samme argumentasjon samme hvilket spill de kom med. Forventet du at de skulle finne opp en ny sjanger?
Ettersom det fokuseres på stealth vil jeg si dette er ikke en xcom clone. Kanksje nærmere en Commandos clone, men slikt trenger verden mer av.
AksjeRik
02.03.2018 kl 15:16 3814

Du er flink til å overdrive Hektar, og kke si "dere".

Å være så skråsikker så tidlig i prosessen og at du setter deg selv på en trone med vurderingene dine vitner for meg at du har en agenda om å få kursen langt ned. Så må du drive å bruke det som har hendt før i mot oss? Det var ikke vi som sa de greiene der! Nei her er det noe du vil oppnå.
Slettet bruker
02.03.2018 kl 15:17 3811

Kanskje, kanskje ikke. Det argumentet kan vel brukes for absolutt alle forumdeltakere. Personlig håpet jeg på en Darkest Dungeon klone og ikke det der, da som sagt mange har prøvd seg før.

Nei, jeg forventet ikke de skulle finne opp en ny sjanger.

Her er beskrivelsen på steam:
"A tactical adventure game combining the turn-based combat of XCOM with story, exploration, stealth, and strategy."

Vet ikke helt verdien i å forsøke å dra det bort fra XCOM da det er dette de sier selv, men jaja.
Slettet bruker
02.03.2018 kl 15:19 3805

Det er akkurat det her som er poenget mitt. Det etterlyses diskusjoner om pros and cons, men som jeg sier så kan du ikke nevne cons. Da er det manipulasjon og altmulig anna. Mange sin definisjon av "diskusjon" er at alle skal være enige.

Har jeg sagt spillet feiler?
Nei.

Har jeg sagt de ikke har en sjanse?
Nei.

Har jeg sagt det ser dårlig ut?
Nei.
Tool
02.03.2018 kl 15:38 3779

Du lager jo din helt egne fiktive verden her nå.

Det er ingen som hverken hausser spillet eller mener dette skal slå noe som helst. Heller ingen som mener dette skal generere store inntekter.
Det er jo du som kommer med hvor mye bedre alt annet er, da er det også helt naturlig at man ser litt nærmere på det.

Du snakker stadig om fakta. Vel fakta er at på bare to dager har dette spillet mer likes enn det spillet du mener ingen kan være i nærheten av greide på 2 år.
Det er fakta, ikke haussing. Så får du legge hva du vil i akkurat det.
AksjeRik
02.03.2018 kl 15:41 3779


Jeg orker ikke kverulete m deg lenger. "Har jeg ditt har jeg datt".. Du er vel ikke helt uskyldig i at det blir som det blir du også!
Slettet bruker
02.03.2018 kl 15:47 3772

Og jeg sier at du gjorde nøyaktig samme feil med CE. Men det nekter du å ta inn over deg så da får du nå bare gjøre det samme enda en gang. Fritt land, fritt liv :)
Tool
02.03.2018 kl 15:56 3758

Fikk ekstremt god gevinst på CE jeg, og er snart klar for en ny runde. Men her tar du feil, har aldri sittet å hausset CE med oppdatering av spillertall og likes med nærmest RT, det var det en helt annen gjeng som drev på med. Gunnarspammeren blant annet.

Sa selv flere ganger at her ble fokuset feil, og haussingen/baissingen på ubetydelige ting ble for store.
Det smittet også over i aksjen da man begynte å tro det var det som hadde betydning.

Men nå er vi ikke der lengre. Takk og lov. Og i mens har veldig mye skjedd på den gode siden.