Syretesten

Gulene
REC 02.03.2018 kl 09:24 6123

Ja der viste Trump kortene sine, endelig skal hans store valgløfte testes? Skal vi få en snarlig løsning eller vil denne krigen eskalere og trekke ut, EU lover ihvertfall kamp. Men hvorfor Rec synker er for meg helt ubegripelig, dette vil føre til høyere indre handel og industrien bør/må bygges opp ellers går blant annet bilsalget til US fluksens til helvete.
Jeg mener Trump burde krype tilbake opp i det treet han falt ned i fra. Det kan hende det kommer en løsning på handelskrigen men jeg tror kineserne har kampkassen full, bla av US gjeld, og kineserne liker ikke å bli plukket på nesen. Trump har valgt feil vei til løsningen, helt unødvendig spør fu meg.
Redigert 20.01.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
02.03.2018 kl 10:21 5943

Jeg er ikke noen Trump-fan... men jeg liker duden stadig mer.

Mange har et veldig forenklet syn på dette med tariff og REC. Noen tror at dersom Trump sleiker Xi opp etter ræva så vil Xi oppheve Kina-tariffen... nei, Kina-tariffen er i utgangspunktet permanent fra kinesisk side uten at USA kan påvirke det. Kina-tariffen blir heller ikke verre for REC dersom det blir verre handelskrig mellom USA og Kina. Det Trump gjør er å skaffe seg masse forhandlingskort på hånden. Han driter i WTO og avtaler som han fint kan bryte. Kina bryter dem, hvorfor ikke Trump også! Kina kan da velge en konfronterende linje mot USA hvor alt bare blir verre og verre og Kina blir den største økonomiske taperen siden de har eksporten... mens USA blir mer patriotisk og begynner å få mer "made in USA". Eller støynivået blir så høy at Kina ønsker å forhandle med Trump for å unngå forverring. Da må Kina gi litt til USA.

Det er her Kina-tariffens mulighet til å bli opphevet ligger. At Kina stenger amerikansk polysilikon-industri ute blir nevnt hundre ganger i USA som legitimering for at USA bør straffe Kina. Trump bruker det som argument mot Kina. Da kan Kina tilby markedstilgang for polysilikon igjen for å dempe konflikten. Og da vil REC kunne få markedstilgang i Kina igjen.

Ingen konflikt, ingen løsning. Vi er pro-handelskrig om vi ønsker at Moses Lake skal få full markedstilgang i Kina!

RECs standpunkt er at partene bør komme til forhandlingsbordet og forhandle vekk tariff på polysilikon fra USA.


***Innen USA og Kina kommer til noen løsning og REC eventuelt får full markedstilgang til Kina igjen, så vil markedet i ROW ha vokst og blitt viktigere for Moses Lake. På lang sikt er det en fordel å ikke være avhengig av Kina, men godt etablert i ROW. Billig poly i ROW har konkurransevridende effekter på sikt.

***Kina-tariffen vare som utgangspunkt til 2019. Vi må regne med at Kina fornyer tiltaket med mindre støynivået er for høyt. En fornyelse av tiltaket vil bli brukt av Trump mot Kina.
Redigert 02.03.2018 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2018 kl 10:31 5891

OSE domineres i dag av Trumps utspill og frykten for handelskrig,,og REC er et av selskapene som straffes mest. ?????
AntonBerg
02.03.2018 kl 10:33 5882

Det er totalt irrelevant for REC. Heller en fordel at det blir mer støy og konflikt som nevnt over. REC burde da stige 5 % på nyheten.

For norsk industri kan tariffen være negativ. Norge eksporterer stål og aluminium. Men mesteparten går til EU, og ikke USA. Men det kan få indirekte konsekvenser på markedet totalt sett når det amerikanske markedet endrer seg. Aksjer knyttet til stål og aluminium vil da kunne falle på nyheten. Også andre aksjer som er sensitive mot handelsbalanser kan rammes.

For REC så er vi allerede maksimalt rammet og dermed kan økt konflikt kun medføre eventuell forhandling som reduserer Kina-tariffen.


En del tradere er indekstradere, så når hovedindeksen faller så spyr de ut aksjer til dumpingkurs. Det er på slike dager man bør kjøpe aksjer. Man skal gå mot strømmen, ikke dilte etter den.
Redigert 02.03.2018 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Gulene
02.03.2018 kl 10:43 5815

Jeg mener vel at det er en mellomting her, nå utfordrer Trump også Norge, hvorfor det? Jeg har dårlig tro på at diktatoren i Kina plutselig skal bli soft det er for mye sær stolthet i kinken generelt og tror ikke sjefen sjøl e noe spesielt ydmyk for yankien.. Egentlig burde den nye «krigen» være irrelevant for Rec, den har allerede senket Rec på børsen x-antall ganger også skal vi rævkjøres nå igjen?? Dog tror jeg ikke Rec i sitt daglig virke vil merke noe spesielt.
Slettet bruker
02.03.2018 kl 10:44 5802

Dette er tradernes dag, åpenbart. Spørsmålet er om REC kommer seg opp igjen i løpet av kort tid, eller om man klarer å starte en ny fallende trend? Jeg er innestengt uten mulighet for å plukke mer, så håper de står imot presset.
AntonBerg
02.03.2018 kl 10:53 5759

@gulene

La støy være støy. Les kvartalsrapportene og følg tallene som legges på bordet fire ganger i året. Det er de og ikke Donald Trump som er den faktiske spekulasjonen.

Om tradere ønsker å tillegge irrelevante ting vekt for å short-selge seg selv så er det noe vi utnytter. At nyheter repeteres tusen ganger er også irrelevant. Men tradere har en tendens å bli like overrasket hver gang.

Alle som vil kjøpe ønsker at selger skal gi størst mulig rabatt. I REC er vi heldige fordi det finnes slike selgere.

Traderne driver nå å trader seg ut av REC-aksjen på lave kurser mot at longere tar over og driver kursen opp. Herunder har topp 20 økt sin andel av selskapet fra 46 til 52 %. Det er traderne som da har blitt plukket mens kursen var på bunn. At noen er villig til å selge en aksje billig betyr ikke at det er en smart ting å gjøre i lengden. Mange utenfor topp 20 har også økt sine andeler. At det er færre aksjer igjen for downtrading merkes på teknisk trading og trenden som nå peker oppover. Så la traderne selge småposter på dumpingkurser. Markedet absorberer det fint.
Redigert 02.03.2018 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
JoachimHV
02.03.2018 kl 11:18 5673

I februar måned solgte Nordnet sine privatkunder (netto) -11.523.780 kroner i Rec. Tipper mange av de som solgte er tradere og mindre investorer som har håpet på kursnedgang.
orhaugen
02.03.2018 kl 11:27 5614

Hva f.. skjer? Snart ned 10 øre med 15. mill i omsetning. Ha-ha.. Skulle gjerne hatt mer cash og kjøpt mer.
Norsk Hydro (toll på aluminium) er kun ned 2%. REC som allerede er rammet av straffetoll er ned 5%.
Vi var nede i 1,41 i går også før det snudde oppover. Tror uansett det er nye tider nå og at kursen etablerer seg godt over 1,50.
Lykke til tålmodige langsiktige aksjonærer! Dere andre, kan fryse ræva av dere, skli på isen, bli tatt av takras eller tråkke i hundemøkk.
Redigert 02.03.2018 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
kongkveite
02.03.2018 kl 11:30 5597

Så fort var gårsdagens presentasjon glemt..Djeezzus
AntonBerg
02.03.2018 kl 11:38 5552

JoachimHV
"I februar måned solgte Nordnet sine privatkunder (netto) -11.523.780 kroner i Rec. Tipper mange av de som solgte er tradere og mindre investorer som har håpet på kursnedgang. "

Ja, og det er en av de tingene vi skal utnytte. Dette er selverklærte tradere som tror de er verdensmestre. Det er en svakhet man skal bruke for hva den er verdt. Noen av dem er sikkert flinke, mens andre ikke er det. De har solgt seg ut og i mars er nivået høyere. Da må nordnet-kundene kjøpe tilbake dyrere.

At nordnet-kunder i februar valgte å selge -11 mill har ingenting med REC som selskap å gjøre. De fleste som solgte har neppe særlig høy kunnskap om selskapet. De trader. De er også de mest nervøse av traderne. Og akkurat som shorterne vil nordnet-kundene også vekte seg opp om ting skal oppover.

Og dyrere skal det bli!

....................

Snittet i dag er nå 1,44 mens kurs er 1,41.
Jeg skulle gjerne se at selgerne la ut større volum på 1,41! Aggressive småposter gjør at man sitter på gjerdet å venter på at det skal bli mange nok selgere og stort nok volum til å ta et jafs.
Slettet bruker
02.03.2018 kl 11:42 5539

Jag rekommenderar att ni säljer av och sitter i cash nu. Det blir rödaste rött när USA öppnar. Finns ingen logisk grund till recs uppgång så höjdskräcken tar knäcken på oss. Tar själv beslut runt klockan 13
Record
02.03.2018 kl 11:45 5515

Fantastisk trading aksje , etterhvert :-) Så forutsigbar er kun aksjer som må handles tilbake , så har vi jo JUMs TRS etterhvert :-)
orhaugen
02.03.2018 kl 11:52 5475

Finnes ingen logisk grunn til recs oppgang? Legg deg godt til rette igjen, under steinen du dukket opp fra Medel Svensson.
AntonBerg
02.03.2018 kl 11:54 5445

17 913 907
12 411 093
1,4434 (snitt)
1,412 (kurs)

For all del selg deres aksjer til 1,41... men husk å legg ut alle aksjene deres slik at vi får opp salgsvolum! Akkurat nå er det nesten ikke volum. Kursen faller primært fordi en gjøk legger ut 15,000 aksjer på lavest, ikke fordi det er stor omsetning på vei dit.


.....................................

Denne uken preges av annenhver dag opp og ned. Vi får til og med litt fundamentale nyheter som dytter kursen opp og så er det glemt igjen dagen etter. Det viser at traderne ikke har peiling på hva de driver med og at aksjekursen er summen av tilfeldigheter og teknisk spill.

Et rasjonelt marked og et perfekt marked ville ikke ha slike svigninger. Det er få mennesker som trader i dag. Aksjekursen preges av deres atferd og sinnsstemning.

Det er også irrasjonelt av folk som kjøpte volumer i går på 1,50 å ikke hamstre i dag til 1,41. Da burde man ikke kjøpt til 1,50 i går om man tillater fall i dag.

De som selger på 1,41 er avhengig av at aksjen faller til 1,31 for at de kan kjøpe tilbake. Hvis USA gjør rekyl i kveld (siden sjokket kom i går) og USA generelt har steget med Trump (slik at dette kun er midlertidig), så må nok mange regne med å kjøpe tilbake på 1,45+

Ukessnittet er
213 519 221
147 443 445
1,4481

Det betyr at de fleste transaksjoner denne uken ligger omkrign 1,448. Da er 1,41 en god deal i forhold til hva folk har gjort av transaksjoner ellers i uka.


Uansett hvordan vi vrir og vender det, viser tallene at markedet ikke består av de skarpeste knivene i skuffen. Om markedet mener 1,448 er riktig snitt denne uken, hvorfor er kursen nå da på 1,41? Tar markedet feil? Eller har markedet rett i 1,41? Var markedet i går bestående av idioter? Er hver dag påbegynt med blanke ark hvor vi enten skal opp eller ned i en 50/50 bet, eller kjøper/selger folk aksjer med vurderinger om hvordan aksjen og selskapet vil utvile seg over tid fremover? Ofte er det åpenbart at det er daytrading som er hovedreglen og ingen tenker på hva som skjer neste handledag. Det må være slitsomt å være en trader og man kan forstå at mange ikke tør å sitte over en helg med aksjer og heller vekter seg i cash om de skal klare å holde nervene i ro og få sove... hva har denne gjengen på børs å gjøre?

Nervøse mennesker bør ikke være på børs. Nervøse tradere vil før eller senere tape hele innsatsen sin.
Redigert 02.03.2018 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2018 kl 12:14 5370

Vi såg en uppgång igår Fra 1,41 till 1,49 efter ett väckelsemöte där rec bad om pengar.

Det är ikke en uppgång på fundamental grund.

Sitter nog många pensjonister idag og ångrar sig djupt.

Så kan man fundera på om detta är orsaken till sista tids uppgång. Rec reser land och rike runt för att prata upp kursen inför emissioner.

Men vem sköter om fabriken när ledelsen är på tur?
AntonBerg
02.03.2018 kl 12:19 5361

@karlsson

Og ditt nick er utelukkende opprettet for å spamme NEL og REC.
Du har fem setninger i innlegget ditt... hvor ikke en eneste setning presterte å ha et reelt innhold. Og det er mange som deg som trader på OSE.
Slettet bruker
02.03.2018 kl 12:33 5279

Kan skrive under på at bidragsytere som karlson på taket her er fullstendig uten substans. Kan det påvirke noe annet enn egen (misforståtte) selvfølelse av å ha bidratt med viktig informasjon?
Slettet bruker
02.03.2018 kl 12:42 5254

Min observation om felaktig/ överdriven uppgång igår på grund av mötet var riktig. Det är tänkte jag igår vid 1,5 og jag tror mange er enig
Slettet bruker
02.03.2018 kl 14:38 5046

Det er Larsson i ny drakt. Kreativt nick...
Personen er en pest og plage på NEL sine tråder også.
InnerTier
02.03.2018 kl 14:47 4979

Macro REC troubling....
Rt 1,339.
NOK 1 never ever again, or ...... ?
Enjoy WeekEnd Smiling - living and caring, with lovely family and friends - everyone :)

:) <3 - regards.
Record
02.03.2018 kl 15:18 4876

Det var da svært , kanskje vi burde stoppe denne nedturen nå :-)
REC er vel det eneste selskapet som har vist at de håndterer også en handelskrig , de har jo bygget seg kunder i alternative markeder akkurat under slike omstendigheter ( som ikke en gang er vedtatt)
Men selvfølgelig utnyttes dette også for alt det er verd, vi har jo denne TRS avtalen som ville blitt dyrt om det hadde fortsatt slik som siste tiden , kanskje verd å dumpe noen mill å satse at noen vil selge litt av høydeskrekk :-)
Dette viser at det bestandig er lurt å sikre litt under veis , til tross for at enkelte syntes det er en styggedom som ødelegger aksjekursen underveis :-)
Bedre med noen kr på kto for slike dager da , syntes nå jeg :-)
orhaugen
02.03.2018 kl 15:27 4830

Da skal vi faktisk under 1,30 i dag. Hvem hadde trodd det da vi snuset på 1,50 i går.
Og der var vi under..Ha-ha..
Redigert 02.03.2018 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Pølsebua
02.03.2018 kl 15:33 4781

Rec er aksjen fra helvete. Hver gang du tror du er over kneika, raser det utfor igjen. Mitt problem er at jeg er hekta. Like avhengig av Rec som en heroinist av heroin. Han har det kanskje verre, men ikke så mye. Og så har han flere lyspunkter.
Anton kan skrive så mye han vil. For meg er oppturer langt å foretrekke. I det lange løp er tap og Berg og dalbane slitsomt. Men jeg er fortsatt aksjonær om fem år. Med kursmål mellom 5 og 10.
Record
02.03.2018 kl 15:34 4775

Takker for de aksjene , blir penger av slikt , noens panikk eller er det bare eplekjekke akrobater som ser bort i fra FA og kjører slavisk på TA :-)
Pølsebua
02.03.2018 kl 15:37 4745

Rec er aksjen fra helvete. Hver gang du tror du er over kneika, raser det utfor igjen. Mitt problem er at jeg er hekta. Like avhengig av Rec som en heroinist av heroin. Han har det kanskje verre, men ikke så mye. Og så har han flere lyspunkter.
Anton kan skrive så mye han vil. For meg er oppturer langt å foretrekke. I det lange løp er tap og Berg og dalbane slitsomt. Men jeg er fortsatt aksjonær om fem år. Med kursmål mellom 5 og 10.
Slettet bruker
02.03.2018 kl 15:37 4735

Her bør jo alle som sitter i taps posisjon i rec nå bare kjøpe rec med begge armene og dermed snitte ned tapet. Det snur jo snart videre opp over EMI nivå - en eller annen gang - det vet vi jo alle her inne.
Slettet bruker
02.03.2018 kl 18:16 4522

Når folk fortviler over at aksjen krakker fra 1.50-1.25 , så er det greit å minne om at kursen 6. februar var 0.95, og 6.desember var vi også rundt 1kr.
Det er selvsagt noen som styrer disse voldsomme svingningene (begge veier). Det må vi bare leve med og innrette oss etter.
At dagens krakk i pressen kobles til toll og handelskrig er jo latterlig. Da måtte jo en løsning på recs allerede eksisterende tollmur på 57% vært innbakt i kursen før den krakket. Det var den jo ikke. Alt er som før for Rec, men likevel styres aksjen til (sansynligvis) under verdien av Butte.
Anbefaler at gårsdagens rec-presentasjon på Sparebank1 konferansen leses.
quest
03.03.2018 kl 00:13 4316

25% straffetoll fra EU på amerikanke varer er vel heller ikke bra for REC! Tipper disse tankene var årsaken til det ekstreme fallet i dag. Faller videre mandag. (morsomklumpen)

https://e24.no/makro-og-politikk/eu/kilder-til-reuters-eu-vurderer-tollavgift-paa-25-prosent-paa-varer-fra-usa/24274995
Redigert 03.03.2018 kl 00:37 Du må logge inn for å svare
spanjolen
03.03.2018 kl 00:29 4299

Ja faller Rec i morgen på en søndag så er det godt gjort!!!! Da er det null på mandag:-)