Trafikktall NAS Juni 2019

Slettet bruker
NAS 02.07.2019 kl 08:37 8918

13% økning hos Ryanair hvor mye kan vi forvente fra NAS 11% fylingsgrad på 94%

Traffic
2018 2019
Jun 12.6m 14.2m
May 12.5m 14.1m
Apr 12.3m 13.5m
Mar 10.0m 10.9m
Redigert 20.01.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2019 kl 08:59 2110

Forsiden VG:

Bedre marginer og
fullere fly for Norwegian

Slettet bruker
04.07.2019 kl 09:04 2063

Tror ikke dette trigger inndekking, heller en fabelaktig mulighet til å rullere shorten og skaffe seg enda høyere snitt. Får nok grisebank i neste uke med mindre det bryter nyheter med Max. Flotte tall, men jerngrepet slipper ikke taket, særlig mtp lav omsetning er dette barnemat å opprettholde.
minsin
04.07.2019 kl 09:08 2038

Tallene er ett meget godt grunnlag for Q2 fremleggelse.

I tillegg gir det en klar indikasjon på ny emisjon er helt utelukket.
Redigert 04.07.2019 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Bartender
04.07.2019 kl 09:15 1974

Skal du rullere shorten på dette nivået må du ta tap på den første. Ut fra når shorterne satte sitt veddemål tipper jeg de har et snitt på ca 35-36 kroner.
Kantarell
04.07.2019 kl 09:24 1895

Norwegian slapp solide trafikktall for juni, med yield og kabinfaktor over både vårt estimat og konsensus.

Det skriver Pareto-analytiker Kenneth Sivertsen i en oppdatering torsdag.

Norwegian fløy 3.475.337 passasjerer i juni, 21.948 færre enn på samme tid i 2018 (ned 0,6 prosent).

RASK (inntekten pr. tilgjengelig setekilometer) steg 10 prosent, fra 38 øre i juni i fjor til 42 øre i juni i år. Sivertsen spådde en oppgang på 9 prosent, mens konsensus lå i forkant på 6,5 prosent.

Yielden var opp 9 prosent og kom inn 45 øre mot 42 øre i juni fjor, mens konsensus og Sivertsen ventet en oppgang på 6,3 og 8 prosent.

- Late bookings er veldig bra og er ventet å fortsette inn i tredje kvartal (det vil si juli), mener analytikeren og fortsetter.

- Langdistanse er hovedsakelig det mest positive med 21 prosent kapasitetsvekst og 1,0 vekst i kabinfaktor og tosifret yieldøkning.

Kenneth Sivertsen trekker videre frem at passasjerveksten er ned 1 prosent, som i mai, men lønnsomheten er stigende.

Sivertsen gjentar sin kjøpsanbefaling på Norwegian med et kursmål på 100 kroner.
abban
04.07.2019 kl 10:48 1793

NAS bruker normalt mellom 3 og 4 milliarder på drivstoff i kvartalet.

Q2 Hedge på 685 for ca halvparten av drivstoffet brukt i Q2.
Resten er kjøpt til markedspris (heldigvis).
Så selv om det er litt tap på hedgingen, så vil de totale drivstoffskostnadene for Q2 bli relativt lave.
EBIT på 1BNOK kan godt være mulig Q2.

De har nå redusert hedge posision for Q3 til kun 120 tonn (under 1/4 del av behovet).
Så lenge oljeprisen holder seg under $70 ( i dag er den $57) så vil drivftskostnadene bli svært lave for NAS i Q3 også.
Redigert 04.07.2019 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
clanz
04.07.2019 kl 11:27 1736

Ok, men lavere oljepris blir langt på vei oppveiet av høyere dollar. For et år siden var dollaren rundt 8-blank.

Brent-en er forøvrige $63-64.
Men det er riktig at Jet Fuel prisen er ca. 642 per ton dvs. -11% year on year i slutten av q2 (i dollar). Men dollaren har samtidig gått over 6% og er nå ca. 8.54.

Ref. også guiding i q1, så utlignes fuelprisen med stigningen vi ser i dollar nå:
Assuming a fuel price of USD 655 per ton (previous assumption 613) and USD/NOK 8.27

Tror derfor ikke enhetskostnadene totalt bør ta høyde for så veldig mye lavere kost enn guidet i q1. Og da blir det optimistisk med 1B i EBIT i q2. Men registrerer at optimistiske meglere som Pareto operer med EBIT på 999 mill i q2 - men de regnet inn høyere trafikkvekst og 11,7% yield growth y/y mot fasit som ble 6,9% for hele q2. Sistnevnte ser ut som en feil i analysen deres.


seismicrec
04.07.2019 kl 11:42 1685

Nå drar long haul skikkelig fra.To sifret yieldøkning iflg selskapet...og det er mer enn 10% økning.
Bedre fyllingsgrad enn 91,5 %.
Med flere nye Dreamlinere inn i operasjonen blir long haul en skikkelig pengemaskin og stort irritasjonsmoment i markedet nå som de virkelig tar markedsandeler på us .
abban
04.07.2019 kl 11:57 1629

Lokalt fremstilt drivstoff betales i den valutaen hvor de velger å fylle tanken, lokalt produsert i de fleste land NAS opererer.
De taper ingenting pga. dollarkonvertering, men prisen på drivstoffet varierer i henhold til tilbud og etterspørsel lokalt.
TomW
04.07.2019 kl 12:01 1610

Rask Q2 18: 0,326
Unit Cost incl depreciation: 0.41

Rask q2 19: 0,366
Unit Cost incl depreciation: 0.42 ??

På inntektsiden har vi da en økning på 12,3%. Kost siden vet vi ikke ennå, med det er guidet et gjennomsnitt på 0,42 for 2019 da er max iberegnet frem til August.

Vi får se hvordan de ligger an på kosten om noen dager.
Slettet bruker
04.07.2019 kl 12:37 1530

Late booking overgår nå juli i fjor med stor margin...selvsagt.
Late booking går nå inn i august ,da meste av juli- kapasiteten føk ut siste uke.
Det betyr kanon julitall og ditto shortskvis og veldig godt Q3...4,5 milliarder i ebida ?