Forsøk på en edruelig NEL tråd

Ajax1
NEL 02.07.2019 kl 09:42 13347

Jeg kjøpte mine første aksjer i 1998. Ble millionær tidlig på 2000 tallet. Fikk meg en stor økonomisk nedtur i 2008 med tvangssalg av belånte aksjer, og mine millioner ble smuldret bort 😪
Har sakte bygd meg opp igjen, med betydelig mindre kapital, men lærdom rikere. Nemlig ikke invester/satse mer enn jeg har råd til å tape. Derfor er mine aksjer nå selvfinansiert, og jeg kan sitte på papirene gjennom en bølgedal 😥

Tidlig så jeg HO som et forum hvor jeg kunne hente info om mine investeringer. Skrev også egne innlegg for å tilbakespill på min oppfatning av div papirer.

Det er med stor forundring jeg leser tråder om NEL for tiden. Det er noen få som dominerer trådene, ja man kan si at noen få har adoptert trådene.
En sak er å starte sin egen tråd om hvor enten selskapet NEL går rett til helvete økonomisk, eller så er det økonomisk Halleluja for selskapet.

Det kan selvfølgelig være selvforherligende å oppfatte seg selv som "bjellesau" i aksjemarkedet, og at saueflokken følger lydig etter 😌
Det tror jeg at denne "skipssjef og denne Tigeren tror om seg selv. Jeg tror også at disse personer med flere er dårlig istand til å forholde seg til folk i det virktelige liv 😳 De har funnet et forum som er ment som et nettsted hvor meningsutveksling om div aksjer skal være i fokus til å opphøye seg selv til "Very Important Person" når de i virkeligheten er noen løgnhalser som tror de har påvirkningskraft.

Spår jeg nedgang eller oppgang for en aksje, så vil jeg før eller senere få rett 😤

De fleste av mine med aksjonærer i NEL som brukte å skrive innlegg (ofte informative) har forsvunnet fra forumet, jeg tror ikke det er fordi at alle har solgt sine NEL aksjer. Det er nok mer fordi at noen notoriske skribenter overtar enhver tråd om Selskapet. Resten av tråden blir ofte en person diskusjon.

Det er en skribent som jeg beundrer mitt oppi dette sirkuset, det er skribenten Shinkage som forsøker å avkle disse nettroll, han gir seg ikke selv om saklige svar alltid uteblir fra disse "himmel eller helvete" for NEL skribenter.

Jeg har vanskelig for å forstå at HO synes seg tjent med disse tilstander 😐

Når det gjelder hydrogen generelt er det liten tvil om at verden har fått øynene opp for denne energibærer. Når det gjelder NEL er det grunn til å mistenke at Clearstream Banking S.A sine 30% av aksjekapitalen i selskapet ikke er tilfeldig.

NEL taper penger hvert eneste Q, derfor er selskapet verdiløst og vil gå konkurs er et av omkvedet. Det er vanskelig å nå frem med argument som at NEL ikke taper penger på produktene de selger. NEL har underskudd fordi selskapet er inne i en stor oppbyggingsfase som koster penger. Nettopp ferdigstilt fabrikk i Herning, stor utbygning av produksjonskapasitet på Notodden osv.

Jeg vet at det er mye å håpe på, men likevel håper jeg på en edruelig tråd om selskapet NEL 😌

NB: jeg håper Tigeren, Skipssjefen osv holder seg borte fra denne tråd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Ytsejam
02.07.2019 kl 09:54 5356

Jaja TS....det holdte i 8 minutter men beviste ditt poeng....
Max Payne
02.07.2019 kl 10:01 5292

Forumene i dag spammes nesten ned av nyheter om at Kina skal satse på hydrogen og at det vil bety masse for nel. Men senest i går skriver Norne at det som følge av eksplosjonen i Sandvika, trolig vil bli færre nye aktører i markedet som vil tørre å utfordre nel. Dette synes å være sterkt motstridende. Hvis Kina satser på hydrogen, så vil de jo få egne leverandører og kunne velge bort nel.

Det synes følgelig ikke å være noen som helst retning eller konsensus på triggerne til nel. Blir det en ulykke, ja så er det plutselig positivt. Og kursmål opprettholdes for nå skal plutselig nel kjøpes opp.

Jeg har ikke noe imot at folk eier nel aksjer, men kan dere ikke være fornøyde med det? Istedenfor nær sagt å spamme ned alle forum med ideer om at vi alle skal kaste oss på nel for å bli rike? Og hvem tjener egentlig på nel? Det er vel de store gutta som timer salget perfekt og bryter lock-up avtalen er det ikke? Nei, la oss få et mer edruelig forummiljø. Dere kan eie så mye nel aksjer dere vil, men ikke si at selskapet ikke er overpriset og at ikke prøv å lokke småsparere til å putte alle eggene i en kurv. Det er ikke bærekraftig.

Max
Flaxx
02.07.2019 kl 10:03 5241

Skipssjefen er enten SHORT eller LONG.
ALLE hans kommentarer gjenspeiler hans posisjon.
Og da blir han lett å lese.
Og lite å bry seg om.
Slettet bruker
02.07.2019 kl 10:05 5223

Jeg er pr nå LONG, liten post på 50000 aksjer.
Men når man angriper SS, og samtidig bryter forum regelverk, så må man forstå at man reagerer.

SS
optimist68
02.07.2019 kl 10:07 5183

Hva er problemet med Tigeren ? Skjerp deg han kommer med mye god info og er seriøs
Rolfbruun
02.07.2019 kl 10:08 5170

Ajax:
En fin betraktning med ordentlige erfaringer. Takk for ditt bidrag til balansering av innleggene her. Vi er på linje bortsett fra at jeg ikke investerte slik før/gjennom finanskrisen. Jeg drev (og driver enda) en bedrift som jeg også eier. Da finanskrisen var et faktum måtte jeg si opp alle ansatte og legge om strategien. Det fungerte utmerket (men ikke uten blod, svette og tårer), slik at jeg idag sitter fint i det... investeringer på børs ble gjort med regneark og monopolpenger fra 2006 til 2015 (hobby). Deretter klinket jeg til med oppsparte midler sent i 2015 og traff nesten perfekt på NEL. Idag er jeg opp så og si 200% her.

Jeg synes også det er synd med «alle disse» selverklærte oraklene som bedyrer sine egenskaper her inne. Som du sier...man får alltid rett til slutt siden det svinger både opp og ned relativt til individuell inngang...

Go hard, go long
optimist68
02.07.2019 kl 10:08 5141

Du eier ikke skam!! Ingen hører på noe av det du skriver
Flaxx
02.07.2019 kl 10:09 5129

Greit ... da er du LONG.
Og må snu bunken ... og bli positiv.
Er du fornøyd med regjeringens nylige Hydrogen-politikk?
Ajax1
02.07.2019 kl 10:11 5099

Du har dessverre helt rett Ytsejam 😥 Denne tråd er allerede blitt overtatt av SS 😥
Slettet bruker
02.07.2019 kl 10:12 5095

Jeg blir aldri positiv til NEL eller hydrogen. Det er sløsing av resurser på HØYT nivå.
Jeg er KUN med på en rask trade, for pengenes skyld. Man ser jo i dag at det kryper oppover, men ingen fornuft - bare oppkjøpsrykter.
Dette har jeg sett så mange ganger før, så jeg er med en liten stund, og plutselig er dem solgt. Vinn vinn, men NEL og Hydrogen, NULL tro på det.

SS
Flaxx
02.07.2019 kl 10:16 5009

Du har ikke faglig innsikt nok til å mene noe om regjeringens ferske Hydrogen-politikk?
Livet er kortsiktig SHORTING .... og da nedrakking på aksjen det gjelder?
rockpus
02.07.2019 kl 10:18 4996

"Hvis Kina satser på hydrogen, så vil de jo få egne leverandører og kunne velge bort nel."

Det er svært sannsynlig at Kina vil sørge for at de ikke skal bli avhengig av et utenlandsk selskap i sin hydrogensatsing.
Slettet bruker
02.07.2019 kl 10:19 4984

Regjeringen sier så mye rart, og lite handling.
Hvem skal til syvende og sist dekke denne politikken ? Les BETALE ?

Er det NEL ?
Er det Skyss.no og Ruter ?
Er det mannen i gata?

Jeg har NULL tro på at det er god bruk av resurser å bruke 1 kw ren vannkraft, og få 0,2 KW i retur på kjøretøy.

Her rakker jeg først og fremst ned på TS, og et par andre.
For brudd på forum reglene.

SS
Ajax1
02.07.2019 kl 10:19 4957

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Hvordan skulle jeg unngå å navngi deg. Du er en av skribentene som forderver forumet ved å tro at dette er din egen sandkasse 😠
Furuen
02.07.2019 kl 10:20 4954

Ajax 1,
ja, nå skjønner du hvorfor jeg åpnet en «lukket» tråd for noen dager siden. Problemet var at en ikke fikk lagt til de som ville være med. Adm. jobber visstnok med å få til en ordning som fungerer.
Flaxx
02.07.2019 kl 10:22 4929

Skyss eller Ruter?
For ferjer er det NORLED.
Kontrakten er vunnet av Westcon:
https://forum.hegnar.no/thread/34232/view
Rolfbruun
02.07.2019 kl 10:22 4920

Skipssjefen:
Hvor mange KW går det for å fremstille 1liter diesel da? Først må vi finne et reservoar med råolje, ikke sant?......

Det er helt ok å være for/imot det ene og det andre, men du fremstiller deg selv som en fjott. Kan du se det?
Flaxx
02.07.2019 kl 10:25 4904

Vannkraft og Hydrogen?
Har du ennå ikke oppdaget?
- Solenergi + Hydrogen
- Vindmøller + Hydrogen

Flaksmåmanha
02.07.2019 kl 10:26 4882

Axax1,,, du skal ha for forsøket ditt og for en ekte tråd. Men som du ser er det håpløst og prøve seg på noe seriøst,, det har vært forsøkt av andre seriøse tidligere.
Jeg har som mange andre blokkert de som bare kommer med destruktiv oppkast og nærmest hat.
Sitter selv ganske tungt inne i NEL,, uten at jeg er 100% sikker på at dette blir gull. Derfor synes jeg det er greit å kunne lese litt nytt som måtte deles her.
Lykke til videre og god sommer :)
Slettet bruker
02.07.2019 kl 10:29 4852

Det stod nylig at Norled, Sdir og andre må tenke nytt.
Det jeg vet er at det blir sikkerhet i en annen liga når slikt monteres i båt, og ikke slik amatørmessige og skjødesløs montering som NEL driver med.

RolfBruun:
Dette viser hvor lite peiling du har. Tror du man bruker 5 fat råolje for å få 1 fat råolje?
Du kan ikke bortforklare INFOEN som ligger på TU om at 1 kw strøm fra vannkraft, blir til maks 0,2kw strøm etter at hydrogenet blir strøm igjen. Sløsing deluxe.
Kun vindturbin og hydrogen i Berlevåg har til en viss grad noe for seg, så lenge vindkrafta forsyner ALT den kan i strømnett, og overskuddskraft blir hydrogen. Løsningen der er å lage en skikkelig linje mot sør, så en får ALL vindkraft på nett, istedenfor å sløse 4-5 deler av vindenergi bort i tap på Hydrogen.

Nå velger jeg å logge av denne tråden, da dette er å gjenta seg selv gang på gang. Det er null nye argumenter fra NEL menigheten, bare det samme konstant. Da blir dette like dårlig bruk av tid, som bruk av dyrebare kw til hydrogen.

SS
Aiko
02.07.2019 kl 10:29 4842

SS er for alltid blokkert hos meg ! så da slipper jeg jo å forholde meg til han :).
Bra trådstart, helt enig med ønsket om ett mer seriøst forum uten hause/baise troll.
Vi må gjerne være positive til Nel, men vi vil jo ikke være en menighet med bare haussing av aksjen heller.
Veldig spennende tider fremover nå i alle fall :).
Sitter long i alle fall til kr 15, da går muligens 50% av beholdningen.

Slettet bruker
02.07.2019 kl 10:30 4837

Som nevnt, man må bruke strøm som gir best mulig virkningsgrad.
Forstår ikke deres naivitet.

SS
Rolfbruun
02.07.2019 kl 10:36 4773

Skipssjefen:
Vi er enige om at strømmen må brukes på en måte som gir best mulig virkningsgrad. Jeg forutsetter at du også har en grunntanke om at vi på ett eller annet tidspunkt må ofre litt for å komme inn i noe som er bærekraftig i den forstand at oljen tar slutt en dag (og at den forurenser veldig). Da gjenstår: hva er best mulig virkningsgrad? Både danmark, tyskland og california har idag perioder med overproduksjon av strøm (yes?). Slik produksjon kan man vel ikke ta inn i tankerekken om «virkningsgrad»? Prognose fremover for slik strøm viser vel da også sterkt økende tilbud? Hvor er man om 10-20 år i slik sammenheng?
Slettet bruker
02.07.2019 kl 10:39 4738

Hahaha,
ss mener at alle bør melde Tigeren til admin for spam. Snakk om å møte seg selv i døra.
Nei, du er bare en hoven oppblåst backtrader og skrytepave.
Slettet bruker
02.07.2019 kl 10:40 4731

RolfB:

Klart man bør lage hydrogen av strøm som man absolutt ikke kan bruke noen annen plass.
Men jeg ser ikke for meg at man har så mye overskuddstrøm i Norge, og europa at man kan sløse det inn på Hydrogenproduksjon.
Men dersom man har det, og absolutt ikke kan nyttegjøre det noen plass, så er hydrogen ok.

Jeg mener man bør akkumulere nattstrøm som man tidvis har overskudd på på batteribanker, og så supplere på strømnett på dagtid, og topper.
Beklager, men jeg blir ikke enig med deg om bruk av dyrebar strøm til Hydrogen.

Ellers må jeg bemerke at ditt siste innlegg var konstruktivt, og seriøst, da blir mitt svar også det samme. Det er jo helt ok å være uenig, skulle man tro, på en høflig måte.

SS
Flaxx
02.07.2019 kl 10:41 4704

Kom tilbake når du har lest deg opp på VIND- og SOL-kraft.
Der overskuddsenergien noen ganger er nesten verdiløs.

Klarer du ikke .... "to connect the dots"?
Dette er en MEGA-trend.
Mens du ikke ser lenger enn egen nesetipp i din ekstreme SHORT-modus ...

oophus
02.07.2019 kl 10:42 4691

Er jo bare å se på pilene angående hvor man ønsker å være angående produksjon av strøm i fremtiden. Grønn produksjon i seg selv tilsier at man må skalere sol og vind til å kunne produsere i overskudd for å takle de dagene med lite sol og lite vind. Det i seg selv betyr at man MÅ mellomlagre energien. Bruker man batterier, så er det tap i større grad enn hydrogen over uker og måneder. 2% tap om dagen kan man forvente på et batteri på 100% SoC.

I mellomtiden så glemmer man at det hydrogenet man isåfall produserer, ikke er utelukkende laget for transport, men for industri.
Slettet bruker
02.07.2019 kl 10:44 4676

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Ja gjør det. Gjerne resten av dagen helst.
Slettet bruker
02.07.2019 kl 10:53 4633

Veldig bra forsøk og det du skrev der Ajax. Skulle kanskje prøvd med lukket tråd kun for godkjente medlemmer?
Redigert 02.07.2019 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
MrPutter
02.07.2019 kl 11:13 4537

Ja. Jeg stiller meg sammen med deg Thomasdatter og ønsker en stengt tråd. Håper det er mulig å opprette for jeg orker bare ikke å skrlve her lengre.

Og stor takk til Ajax1 for forsøket, men mot dårskap kjemper selv gudene forgjeves .

MrPutter
Bjørnson
02.07.2019 kl 11:29 4460

:-) Dauer litt av innsatsen din SS skvadron :-) Du skal ha for innsats og engasjement...Ap politikker??
Satch
02.07.2019 kl 11:34 4389

Rolfbruun:
Godt poeng. det er mange som glemmer noen vesentlige faktorer når de skal legge frem regnskap på fremstilling av grønt drivstoff.
Oljen er heller ikke en energiKILDE, den er kun en energibærer på lik linje som Hydrogen, og er produsert av solen. hvor mange KW med solkraft måtte til i totalregnskap for å i det hele tatt å få råoljen klar til å hente opp? ;) Det spyr jo også ut argumenter om effektiviteten mellom BEV og FCEV, og her kommer BEV bedre ut i oversikten. strøm er ferskvare, og om man teoretisk sett bruker ladekabel rett fra vannturbinen til teslaen så vil man ha en ekstremt energieffektiv løsning, men det fungerer ikke helt sånn i det virkelige liv eller i resten av verden. men ja, isolert sett så er en BEV meget energieffektiv. en FCEV er også isolert sett mindre effektiv enn BEV, men langt mer effektiv enn fossile løsninger. Regnskapet på strømproduksjon/forbruk er jo også en key-faktor. Argumenter som at vi "ikke har råd til å sløse med ressurser" faller på sin egen urimelighet. vi har idag løsninger med fornybart som ikke kan produsere 24/7 da det ikke er forbruk nok i andre enden. da må vi ha en lagringsmulighet. her er Hydrogen perfekt. og man "kaster bort" noen prosent på å konvertere dette til H2 (selv om man aldri får kastet bort energi) så gjør det faktisk ikke noe, ettersom man kan produsere dette når forbrukeren som trenger fersk strøm ikke har behov, og produksjon uansett ville vært stoppet eller begrenset. og JA vi har overskuddskraft i massevis på tross av hva folk mener. det er uendelig med muligheter for å hente ut mye mer av sol, vind osv. det er stor forskjell i regnskap på Well-2-Wheel og Tank-2-Wheel. T2W vinner BEV, men på W2W så er det veeeeldig avhengig av fra som er opprinnelsen (Well) og det er veldig viktig å ta med hele kjeden i regnskapet. skal det være bærekraftig så må H2 produseres fornybart. :)