Forsøk på en edruelig NEL tråd

Ajax1
NEL 02.07.2019 kl 09:42 14046

Jeg kjøpte mine første aksjer i 1998. Ble millionær tidlig på 2000 tallet. Fikk meg en stor økonomisk nedtur i 2008 med tvangssalg av belånte aksjer, og mine millioner ble smuldret bort 😪
Har sakte bygd meg opp igjen, med betydelig mindre kapital, men lærdom rikere. Nemlig ikke invester/satse mer enn jeg har råd til å tape. Derfor er mine aksjer nå selvfinansiert, og jeg kan sitte på papirene gjennom en bølgedal 😥

Tidlig så jeg HO som et forum hvor jeg kunne hente info om mine investeringer. Skrev også egne innlegg for å tilbakespill på min oppfatning av div papirer.

Det er med stor forundring jeg leser tråder om NEL for tiden. Det er noen få som dominerer trådene, ja man kan si at noen få har adoptert trådene.
En sak er å starte sin egen tråd om hvor enten selskapet NEL går rett til helvete økonomisk, eller så er det økonomisk Halleluja for selskapet.

Det kan selvfølgelig være selvforherligende å oppfatte seg selv som "bjellesau" i aksjemarkedet, og at saueflokken følger lydig etter 😌
Det tror jeg at denne "skipssjef og denne Tigeren tror om seg selv. Jeg tror også at disse personer med flere er dårlig istand til å forholde seg til folk i det virktelige liv 😳 De har funnet et forum som er ment som et nettsted hvor meningsutveksling om div aksjer skal være i fokus til å opphøye seg selv til "Very Important Person" når de i virkeligheten er noen løgnhalser som tror de har påvirkningskraft.

Spår jeg nedgang eller oppgang for en aksje, så vil jeg før eller senere få rett 😤

De fleste av mine med aksjonærer i NEL som brukte å skrive innlegg (ofte informative) har forsvunnet fra forumet, jeg tror ikke det er fordi at alle har solgt sine NEL aksjer. Det er nok mer fordi at noen notoriske skribenter overtar enhver tråd om Selskapet. Resten av tråden blir ofte en person diskusjon.

Det er en skribent som jeg beundrer mitt oppi dette sirkuset, det er skribenten Shinkage som forsøker å avkle disse nettroll, han gir seg ikke selv om saklige svar alltid uteblir fra disse "himmel eller helvete" for NEL skribenter.

Jeg har vanskelig for å forstå at HO synes seg tjent med disse tilstander 😐

Når det gjelder hydrogen generelt er det liten tvil om at verden har fått øynene opp for denne energibærer. Når det gjelder NEL er det grunn til å mistenke at Clearstream Banking S.A sine 30% av aksjekapitalen i selskapet ikke er tilfeldig.

NEL taper penger hvert eneste Q, derfor er selskapet verdiløst og vil gå konkurs er et av omkvedet. Det er vanskelig å nå frem med argument som at NEL ikke taper penger på produktene de selger. NEL har underskudd fordi selskapet er inne i en stor oppbyggingsfase som koster penger. Nettopp ferdigstilt fabrikk i Herning, stor utbygning av produksjonskapasitet på Notodden osv.

Jeg vet at det er mye å håpe på, men likevel håper jeg på en edruelig tråd om selskapet NEL 😌

NB: jeg håper Tigeren, Skipssjefen osv holder seg borte fra denne tråd.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Carlsberger
02.07.2019 kl 17:13 5243

Ikke ofte jeg skriver her. Men unntak!

Og denne "hydrogenhateren" som uttaler seg på TU og forøvrig har holdt på siden 2000-tallet med kritikk, henter tallene fra?

Jo, sjekk opp kildene før du refererer til noe SS:
Roadmap to climate friendly land freight and buses in Europe
https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/Full_%20Roadmap%20freight%20buses%20Europe_2050_FINAL%20VERSION_corrected%20%282%29.pdf

Så kan du lese nede på side 27 Punkt 3.2.3

"First, we consider the additional electricity supply required from the E-highway and BEV options as discussed ino another, but there are losses in charging the batteries (or delivery over catenaries), losses in the inverter, and small inefficiencies of the electric motor itself. In total, we approximate that the efficiency of the electrified vehicles both catenary and battery powered, are 73%. "

OG SÅ:

"Similarly for Hydrogen, the electrolysis and compression/liquefaction is 52% efficient, a fuel cell is taken to be 50% efficient in producing electricity, and the motor efficiency is astudybyassumed to be 90% (as was the case for the electric options), resulting in a final efficiency of 22%."

Som du ser baserer de tallene over på de minst effektive elektrolysørene (70% effektive) og fuel cell stack(50% effektive) på markedet!

Ga jeg deg ikke opplæring på Shareville på at effektivitet i elektrolysørene til b.la NEL ligger på opp mot 92% (A-485 elektrolysøren) og at effektiviteten til Hyundai Nexo fuel cell stack eller Powercell sine S2-stacks ligger på opp mot 65%?

Diagrammet jeg la ut var bassert på best case (full effektivtet på bruk av disse) og minimum effektiviet basert på disse.
Sorte tall basert på minimum effektifitet (elektrolysører og fuel cell stacks)
Røde tall basert på maksimum effektivitet ((elektrolysører og fuel cell stacks)

Kutter man ut transport/lagring etc blir tallene enda bedre.
Dette har Nikola skjønt som skal produsere "on-site" MED fornybar kraft, som riktignok har hatt regneblokka fremme.

Diagram:
https://shareville-media.s3.amazonaws.com/streams/1561974782-hydrogenvsbev-efficiency.png

Og mine kilder? Jo, ring Bjørn Simonsen i NEL og Per Wassèn i Powercell og få specsa...

Du må se hva tallene bak ligger er basert på..ikke stole på en som kanskje er kjøpt og betalt av Norsk Elbilforening (ref professoren i TU)
Verden går fremover og energieffektiveten i fuel cells blir bedre og bedre.

BONUS:
En annen ting jeg kan lære deg er at mesteparten av energitapet i fuel cell stacks er varme. Man kan dermed oppnå en teoretisk indirekte bedre effektivitet ved å benytte energitapet (ref:varmen) til regenerering f.eks varme opp bilen, bussen etc. (Men, dette blir som regel ikke regnet med i sammenligningen)

Og i tillegg komme på Shareville å påstå at du kan lage et diagram som viser 90% energitap for hydrogenbiler, blir for meg useriøst og basert på tull. Da er du nede i å påstå at man får 0,1 kWh ut av 1kWh inn. Vås!
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2019 kl 17:57 5223

Carlsberger:

Mener du at fra man bruker 1kw strøm på å lage hydrogen, så får man igjen etter at hydrogenbil igjen har laget strøm opp mot 90%, altså ca 10% tap ?

Dette tror jeg INGENTING på, akkurat like lite som på FRP sine klimaeksperter.
Hvorfor vil TU slippe "useriøse" til da, TU er da så seriøst som man kan bli ? Det er kompetente redaktører og journalister der.

SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Satch
02.07.2019 kl 18:36 5175

åssen regnet du ut det ut i fra hva Carlsberger skrev? jeg leste at elektrolysøren gitt effektivitet på 92% og Fuelcellen gitt effektivitet på 65%. i mitt hode blir det ca 59% ut av FC, / tap på 41% eller har jeg regnet fullstendig galt nå? (har ikke verifisert disse verdiene men regnestykket blir da slik?) Carlsberger, er dette før eller etter forbruk for komprimering og kjøling?
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Carlsberger
02.07.2019 kl 18:37 5172

Les hva jeg skriver på nytt.

Jeg gir deg konkrete tall og henvisninger og du serverer likegyldig svar tilbake. For min del har jeg ikke tid til barnehageopplæring.

Du velger selv hva du ønsker å tro på. Men å bedrive svartmaling på alt man serverer her inne og det mot nesten alle her inne, så mister du all respekt for min del.
Vrir og vender på alt for å skape uhygge blant 99% av skribentene her inne.

Og bruke så mye tid på et selskap man ikke har tro på virker for meg litt rart. Når det går mot personer her inne også, så lurer jeg på om det dufter popcorn hos deg for dette må jo være underholdningen man gikk glipp av som barn. Tragisk!

Jeg holder meg som regel langt unna HO, for makan til useriøse kommentarer skal man lete lenge etter.


Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2019 kl 18:41 5165

SS er kun en narsissistisk amatør uten aksjer.
Ikke skjønner han P/E, ikke skjønner han teknologi, snakker om seg selv i 3dje person osv.
Kun støy.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2019 kl 18:42 5162

Hva er PE i dag, i NEL ?

SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Sheriffen
02.07.2019 kl 18:44 5149

SS just got schooled.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2019 kl 18:45 5147

Slettet bruker skrev Hva er PE i dag, i NEL ? SS
Hva er PE i NEL ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
gers31
02.07.2019 kl 18:45 5144

Jeg er ny på forumet her men gammel men ikke god aksjemann. skipssjefen kan ha noen gode poeng innimellom, men de mange usaklige kommentarene trekker noe ned. Til de som ennå har argumenter om smellen i Sandvika.I dag ble 50personer drept da en bensintankbil kjørte av veien iNigeria og eklsploderte. Jeg har bare 150000 aksjer i Nel og har ikke tenkt å selge ennå. Har tro påTigeren og andre objektive kommentarer
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2019 kl 18:46 5139

Slettet bruker skrev Hva er PE i NEL ?
Hva er IQ i SS
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Restplassno
02.07.2019 kl 19:09 5101

Slettet bruker skrev Hva er PE i dag, i NEL ? SS
😂😂😂😂haha skulle ikke du logge av;);)
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Restplassno
02.07.2019 kl 19:38 5063

Sheriffen skrev SS just got schooled.
Haha han blir schooled hver eneste time her inne føler jeg 😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Restplassno
02.07.2019 kl 19:46 5039

BorealisTrade skrev Innlegget er slettet
Hvilke FB-forum er du i da? 😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
BorealisTrade
02.07.2019 kl 19:51 5029

Er ikke i noen FB-forum, men finnes jo andre kanaler... Har dessverre sett innlegg på resett.no og liknende steder, og der er det nok av behandlingsklare individer. Er ikke mye bedre på VGD eller generelt nettsaker med kommenteringsfelt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2019 kl 19:54 5026

det er så synd at noen (SS pluss noen til) ødelegger for så mange andre. trist.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
oppvigår
02.07.2019 kl 20:26 4985

Hadde regnet med at SS hadde en kommentar, men regner med vi hører mer når problemet viser seg/ blir mer synlig for hvermannsen og alle skrythalser som skal fortelle hvor rett de hadde.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
BorealisTrade
02.07.2019 kl 21:15 4910

Er nok et roligere miljø på slike sider ja, da det nok er få falske brukere? Men jeg tenker at jeg ikke vil unødig ut med identitet, får fort mange henvendelser fra Gud og hvermannsen om man er kontaktbar i et slikt sosialt medie.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Britax
02.07.2019 kl 21:41 4869

Får legge inn et fornuftigsvar, siden det er så mye tull.

For det første er det ikke snart tomt for mineraler til dagens litiumbatterier, men utvinningen av mineralene går for sakte i forhold til etterspørselen om elbilene skal fortsette sin ekspansjon i det tempoet vi ser nå, så i den forstand er det mangel på mineraler.
Men jeg er overbevist om at med økt etterspørsel kommer flere aktører evt høyere utvinning.

Et annet moment er at dagens batterikjemi nok ikke kommer til å bli stående. Det er mange som har kommet langt på vei med faststoffbatterier, en stor seriøsaktør er Toyota, som forespeiler at de har sine batterier klare for installering allerede neste år, da med batterier med halv vekt i forhold til dagens kjemi, og kan halvere ladetiden.

Så over til hydrogen.
Jeg er 100% enig med SS om at hydrogen er helt utelukket som energikilde til personbilparken. Det har som han sier rett og slett for lav virkningsgrad.Noen sier 20% andre helt opp i 30%, de mest realistiske utregningene jeg har sett ligger rundt 23%. Det er latterlig å bruke på en personbil.

Men, det betyr ikke at jeg ikke tror på Hydrogen som energikilde i transportsektoren.
Til tungtransport, båt og flytrafikk kan det ha enormt potensiale!
en lastebil er helt avhengig av høy lasteevne for å være konkurransedyktig, da kommer plutselig hydrogen inn som en potensiell vinner, fordi en batteripakke vil bli vannvittig tung, og ladetiden potensielt lang, noe man ikke ønskeri transportsektor.
for fly gjelder mye det samme, for kortbane/innenriksflyging tror jeg batterier kan være hensiktsmessig, men mer sannsynlig at en hydrogenløsning med en hensiktsmessig batteripakke vil være mest aktuelt.

For båttrafikk, annet enn ferger er velbatterier etter min mening helt utelukket.

håper det var et svar som gir mening i endeløse poster med personangrep.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2019 kl 22:06 4828

Er det nån som hört Fra politikerna i sandvika? Tenker de att det er en god idé att öppna stasjonen fortast mulig?

Har nån hört Fra takata eller Autoliv om hvad som krävs för att en airbag ska lösas ut? Jag har ikke fått svar.

Nån som hört Fra professorn som mener at en endaste personbils hydrogentank kan ödelägga hela regeringskvartalet?

Nån som hört Fra Nikola? Er det slut allreda?

Nån som hört från uno-x?

Nån som hört Fra samferdselministern eller andra höga politiker? Vad sier de nå?


Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Falketind
02.07.2019 kl 22:16 4807

Norge kan stritte så mye de bare vil mot hydrogenbiler. Faktumet et at når alle de store bilprodusentene etter hvert vil utvikle stadig flere hydrogenbiler for markedet og hjemmemarkedet er norge prisgitt det som til slutt blir masseprodusert. Hydrogen er fremtiden utenfor norges grenser og vil på noe lengre sikt som en konsekvense av dette tvinge norge over på hydrogenbiler. "Rene" batteribiler (dvs. uten hydrogen) er på kortsikt å regne som en fartsdump på veien mot hydrogensamfunnet som førstevalgets løsninger for det grønne skifte innen tung transport, biler, sjø, luft, mv.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Britax
02.07.2019 kl 22:23 4784

hvorfor skulle det være det?
Strøm er en verdifull ressurs, og det er ingen god grunn til å kaste vekk 75% av energien når du kan få 90% virkningsgrad via batterier.

Hydrogenbiler er ikke billige heller.

Jeg kan se at det kan være marked for å produsere hydrogen av overskuddskraft, men det vil aldri bli hensiktsmessig til å dekke hele personbilparken. Hydrogen er et blindspor i personbilsammenheng med mindre noe helt nytt og banebrytende ny teknologi kommer på markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2019 kl 22:26 4778

Les deg litt opp da.
Strømmen er grønn og gratis.
Så skal den lagres da.
Litt av poenget er liksom hvordan lagre den strømmen.
Den skal du lagre i batterier???

Sukk.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Breikjeften
02.07.2019 kl 22:34 4760

"Slapp av søta bror",håper at flere har benyttet seg av "dippen" og vil ta del i "rikdommen" som venter rett rundt hjørnet"
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Britax
02.07.2019 kl 22:52 4717

strømmen rundt om i verden er overhodet ikke grønn og gratis.
Å lagre den med 75% tap er bærekraftig mener du?
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.07.2019 kl 23:44 4642

Noen som har hørt om gode spørsmål fra xyz? Eller noe i det hele tatt som løfter kunnskapsnivået om hydrogen? Ikke jeg heller. Nel er fremtiden. Hydrogen vokser for hver dag. En fantastisk reise har startet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
oophus
03.07.2019 kl 00:26 4577

Hvor mye tap får du om du lagrer den med batterier da mener du? Lithium-ion batterier har tap de også. Faktisk vil et batteri på 100% SoC ha 2% tap i kapasitet hver dag.
Hva skjer når du da skal lagre energi over uker og måneder?
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2019 kl 00:27 4577

Du må nesten lese deg opp.
Strømmen er GRATIS og grønn.
Solcelleparker, vindmøller som går 24/7 må nesten LAGRE strømmen.
Skal du lagre den i ett batteri??

Eller skal du forte deg å bruke den i det øyeblikket den produseres?

Dette blir for dumt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2019 kl 00:29 4575

Who cares?
Er det av betydning for deg?
Kjøp lakseaksjer og glem hydrogen.

Du er jo helt utrolig naiv.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
oophus
03.07.2019 kl 00:34 4563

"For det første er det ikke snart tomt for mineraler til dagens litiumbatterier, men utvinningen av mineralene går for sakte i forhold til etterspørselen om elbilene skal fortsette sin ekspansjon i det tempoet vi ser nå, så i den forstand er det mangel på mineraler.
Men jeg er overbevist om at med økt etterspørsel kommer flere aktører evt høyere utvinning."

Hovedproblemet er at ingen ønsker å ta kostnadene. Det er dyrt å starte ei ny gruve for å finne mineraler man ikke vet vil ha et stort marked om 10-20 år. Og 10-20 år er gjerne tidshorisonten før ei gruve er i "pengene".

Så når man ikke vet hvilke mineraler fremtidens batterier vil ha, så vil batterier for alltid være en flaskehals innenfor elbilproduksjonen. Og med batterier som ei flaskehals, så må en starte å tenke på hvordan man utnytter de ressursene og råvarene på best mulig måte. Da er det lite lurt å lage biler med 100 kWh batteripakker. Da er det faktisk bedre for en bilfabrikant, og kloden i seg selv at man lager 5-10 biler istedenfor som man får solgt med 10-20 kWh batteripakker og en rekkeviddeforlenger. Den andre siden av visa er at man kun lager digre batteripakker men kun får solgt ei brøkdel, siden man konstant må vente på flaskehalsen - batteriproduksjon.

"Så over til hydrogen.
Jeg er 100% enig med SS om at hydrogen er helt utelukket som energikilde til personbilparken. Det har som han sier rett og slett for lav virkningsgrad.Noen sier 20% andre helt opp i 30%, de mest realistiske utregningene jeg har sett ligger rundt 23%. Det er latterlig å bruke på en personbil."

Personbilparken vil nok være et snevert marked innenfor FCEV vs BEV. Men det finnes fremdeles et marked. Litt større SUV'er, og produkter som krever lengre "oppetid". Som f.eks Taxi. Virkningsgraden som du bruker er også feil, særlig om du tar med kaldere klima med i ligningen. Elbiler kan miste opptil 40% rekkevidde på vinteren grunnet oppvarming av kupéen. Her vil en hydrogen-bil ikke miste så mye rekkevidde, siden man tar vare på varmen. I i et slikt tilfelle, så blir hydrogenbilen straks mye mer effektiv enn dine 20-30%.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
JosefK
03.07.2019 kl 01:22 4528

Virkningsgrad har fint lite å si i et null-utslipps scenario. Solcellene står jo der og kan ikke skrus av når det ikke er behov for dem. Det samme gjelder vindmøller, man kan ikke regne med de snurrer på bestilling.

I det hele tatt burde det være et must å bygge ut like mye som man har tenkt å forbruke og ikke la seg legge bånd på fordi el-bilen ikke liker 30 minus. Eller at man må stoppe på en bedriten veikro fordi det er der de har «supercharger».

Hydrogen har den store ulempen at det må ny infrastruktur til. Men det endrer seg når den først er tilgjengelig. Deretter er det få om noen ulemper. Man må nesten se på behov. For det er ikke sånn at smått = batterier er best. Det har de demonstrert til gangs med gaffeltrucker som utmerket godt kan kjøres på batteri.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2019 kl 06:50 4464

Hydrogen for personbiler har jeg liten tro på, rett og slett fordi batteri er så mye mer praktisk i hverdagen. Joda, det tar lengre tid å superlade enn å fylle en hydrogentank de gangene man er på langtur. Men folk kjøper ikke bil hovedsakelig for langtur, men for daglig bruk i nærheten av hjemmet. Da er det genialt å bare plugge inn bilen når man kommer hjem og så har man fulladet bil neste dag igjen. Sammenlignet med at man må kjøre til en hydrogenstasjon når tanken begynner å bli tom.

Hydrogen i industrien, for tungtransport, skipsfart og lignende er derimot en selvfølge og jeg tipper at man fint klarer å bruke opp all overskuddsenergien fra sol og vind i disse segmentene uten å måtte tenke at personbiler skal være med og spise av overskuddet.

Hvorfor man i det hele tatt har begynt å bygge hydrogenstasjoner i Norge, rettet mot personbiler, kan man lure på. Kan det være at det bare er for å øke synligheten for hydrogen for å få industrien og transportnæringen på banen? En form for utstillingsvindu altså.
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2019 kl 08:22 4357

Ja det vore nog bra om nel tar grepp för att komma bort från fordonshydrogen!

Exponering mot konsument är livsfarlig når det smäller.

Här var det ju tänkt att ha uno-x som förkläde men de drog så snabbt de kunde!

Varför inte dela nel som två bolag? Ett med fordonshydrogen og ett med process, stål, gödsel
Så nästa gång det smäller (hvis) så slår det ikke direkt på nel.

Også enkelt sälja av eller lägga ner hydrogenet till fordon då.

RRiskminimering. Annars blir det snabbare konkurs er jag rädd
Redigert 21.01.2021 kl 03:33 Du må logge inn for å svare