DOF - Det lange tekniske bilde...

Slettet bruker
DOF 02.07.2019 kl 13:36 72454

Det er nok liten tvil om at DOF skal opp til NOK 12,-... Dog.. Det er en del forutsetninger og noen "små" hinder på vei opp. Derfor vil denne oppgangen ta "litt" tid.

DOF startet en nær tre år lang negativ kanal 06 januar 2017 etter et kraftig "byks" opp fra markant bunn som signaliserte alvoret i oljekrisen.Det som nå er viktig er at vi i "første omgang" klarer å bryte ut av nevnte kanal på oversiden. Det er et stykke opp til denne diagonalen som i dag leser ca NOK 5,38. Veien opp hit er bla preget av et gap overside fra 22 mai 2019 ca NOK 4,35. Dette vil nok bli lukket relativt raskt relatert til bla dagens melding om nye kontrakter.

Hypotetisk tror jeg testen opp mot området NOK 5,38 - 4,60 (Diagonalen i begynnelsen av september) og eventuelt brudd opp kan komme i denne perioden om DOF friskmelder lånefasilitetene evt, rapporterer godt Q2 og Q3.

Offshore næringen er i ferd med friskmeldes og kursene på de fleste selskapene innen sektoren er fortsatt nær bunn nivåer. Vi som har hatt is i magen og fylt opp hele veien ned kan snart høste frukter. Selv har jeg betydelig mengder DOF og nå med en snittpris på NOK 4,06.

Lykke til alle DOF ere og spesielt til Kontur, danm og Drekkapilsen mf.. Tar gjerne en pils med dere alle en gang, he he..
Redigert 21.01.2021 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
danm
14.08.2019 kl 13:23 5101

Rater, der nærmer sig ATH og en belægning, der går mod 100%. Kan folk ikke se skoven, for bare træer?
Redigert 20.01.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 09:46 4954

De får ikke tak i AHTSer , 4 jobboppdrag har lagt ute i da og igår men alle er opptatt.
Siste igår kostet 700 000 pr/dag.
2,70 virker som et ubrytelig gulv , vi skal opp de neste dagene mot q2
Redigert 20.01.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 09:55 4938

De 11 første artiklene på e24 er negative , shortmafiaen er på banen!
Det blir en fornøyelse å se når de skal dekke seg inn i siste halvdel av august.
Løp og kjøp.
Redigert 20.01.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 10:08 4940

Deksgutten hvor er du , din aksje sdsd er på vei mot 50 øre , skal sdsd videre ned?
Redigert 20.01.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
15.08.2019 kl 10:12 4955

Det er ikke ledige båter før over helga nå. Nå kan det bli rimelig stramt en stund. De som kommer inn før helga nå har alle nye oppdrag. AHTS markedet kan virkelige bli stramt resten av året og 2020. Kommer ingen nye inn og vil tippe etterhvert at noen går til Brasil på faste kontrakter.
Redigert 20.01.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 10:29 4931

Nettopp , det er det som er iferd med å skje .
Brasil har voknet!
Afrikakysten har voknet
Nordsjøen videre mer å gjøre , ikke minst opprydding av tomme felt.
Australia viser muskler og vil være med på dansen.
I tilegg er nye typer oppdrag som havvindparker i full blomst.
Fruktene skal høstes etter mange nye år.
Tendensen eks i Brasil pluss andre går for lengre faste kontrakter.
Det ser meget lovende ut fremover.
Redigert 20.01.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
danm
15.08.2019 kl 10:41 4921

Du må ikke glemme Mexico Golfen :-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
danm
15.08.2019 kl 10:45 4911

Der er for øvrigt en ting, der ikke omtales ret meget og det er den øgede efterspørgsel på havvind fra flere stater i USA. Selv om Trump ikke giver meget for klimaforandringer, er flere stater i gang med projekter og det danske selskab Ørsted, ser store muligheder her.
Redigert 20.01.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
boreren
15.08.2019 kl 12:13 4884

Her var mange positive kommentarer, men aksjen fortsetter nedover. Kan dere fortelle meg hva som gjør det.
Redigert 20.01.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
15.08.2019 kl 12:15 4878

JA Trump og Kina sin krangel.
Redigert 20.01.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
15.08.2019 kl 12:25 4675

Vet ikke om denne artikkelen har blitt nevnt her, men den er åpenbart meget relevant for DOF som er det rederiet som kanskje har de største mulighetene i Brasil.

https://www.offshoreenergytoday.com/fpso-market-headed-for-major-renaissance-rystad-says/

Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Dofulf
15.08.2019 kl 12:34 4666

Ja Intill videre er det denne som gjelder. Vet ikke når det snur.
https://www.investing.com/indices/phlx-oil-service
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 13:27 4643

Jepp.. Det er som Dofulf skriver.PHLX Oil Service Index som styrer ballet enn så lenge. Som jeg antydet over er det foreløpig ingen indikasjoner på bunn.Dog.. Hvor lenge kan galskapen vare. Dessverre har vi en idiot i USA som er i ferd med å miste all tillit, grepet og, jeg er også tilbøyelig til å tro, vettet. For DOF sin del utfordres igjen midtlinjen i lang negativ kanal. Denne leser i dag ca 2,54 og er fallende. Om ting ikke retter seg er jeg redd vi kan følge denne nedover en stund før vi igjen beveger oss nordover. Hvor lenge er vanskelig si. Vi kan snu i dag, i morgen eller... Uansett ser jeg på dette som en glimrende anledning til ytterligere kjøp. (Men det er min mening)
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 14:53 4574

Du prøver så godt du kan du stakkars Bjella. Prøver igjen, har aldri hatt eller har aksjer i SdSd. Men jeg ser din VPS blir mer blodrød for hver dag som går.
12 kr du er i snitt på DOF nå?
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
danm
15.08.2019 kl 15:28 4546

Det er svært at forstå, at DOF, der faktisk klarer sig fint i markedet, bliver så påvirket af uroen. Når vi ser udsving i det omfang, vi ser lige nu, bør man tage den med ro og købe, hvis man har frie midler.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Kontur
15.08.2019 kl 17:38 4466

Handelskrig, oljeprisfall, resesjonsfrykt og annen elendighet. Nesten alt faller og heller ikke merkelig at DOF faller så mye siden det generelle rådet i slike "krisetider" er at man skal satse på trygge papirer og gjeldsfrie selskaper.
Så får vi se hva Q2 bringer. Mitt håp er at Q2 er starten på at offshorekrisen beviselig har snudd driftsmessig og at DOF kan lede an.
Selv gjør jeg ikke annet enn å sitte stille i båten men vurderer nå å starte å kjøpe igjen etter å ha latt være i ca 1,5 mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.08.2019 kl 17:46 4463

Tja.. Merkelig dag med mye panikk. PLCS meldte enda et nytt innsidekjøp og.. Jepp.. Falt med over 8% Man vet jo ikke om man skal le eller grine. Ellers er PHLX Oil Service Index ned ca. 2,5% i øyeblikket og oljeprisen er på vei sør. Men jeg syes å se tendenser i Transocean som jeg forøvrig begynte laste i går. I den grad man kan stole på magefølelsen sier den nå at "galskapen snart må ende". Nå skal jeg ut ta en "duggfrisk".. Så får vi se hva kvelden bringer..
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
blakken00
15.08.2019 kl 21:17 4355

Har ikke du reklamert med handling i hytt og pine, men det passer vel best med lite kjøp nå Lystløyner er ikke langt fra sannheten.


Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
15.08.2019 kl 22:02 4315

Det er nok flere som har sett at verdier er blitt borte nå om dagen, kjøper også litt om dagen, også i morgen i DOF, det kan ikke gå galt med DOF. Da går alt galt. Twitter kongen skal faktisk prøve å bli valgt igjen. Rater er på vei opp. Sjekk også hva Sissner sier om markedet ( Dette er et marked styrt av twitterkongen og han vil jo gjerne gjenvelges neste år som USAs President. Det snur nok i morgen, DOF flåten som er godt rigget for fremtiden En langsiktig strategi som beslutningsgrunnlag for kontraktsinngåelser. Det er bare å håpe at det blir avklart 100 prosent om finansiering på Q2, da blir det nok bra å være DOF aksjonær. Støtter Kontur sitt syn på DOF 100 prosent.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Sombo
16.08.2019 kl 00:59 4243

Vist det skal bli bra å være dof aksjonær så fort så tenker eg at en nylig må ha blitt det.
Overbevist om det er langt frem i tid før mine dof aksjer skifter farge,om dei i det hele tatt gjør det.
Kontur er vel største svadaskriveren som er inn på her,så det som kommer derfra ville eg tatt med en klype salt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
16.08.2019 kl 10:47 4071

Ny AHTS solgt til skrap, Gerard Jordan, bygget i 1998. Skipet var eiet av Seacor Marine.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
ØrsteinStraitB
16.08.2019 kl 10:52 4076

Mye fjas ja. «Jeg har trua.» osv.... Den som tror det er null risiko nå må tro igjen. Emisjon før året er omme.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
16.08.2019 kl 10:56 4069

Det svaret blir vel klarere etter Q2
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
16.08.2019 kl 11:50 4041

Hvor ser man oversikt over skraping? Det er ikke mye sterk og moderne nok tonnasje i Nordsjøen hvis markedet tikker opp en liten bit til. Spesielt på AHTS siden. Er jo knapt noen båt nyere enn 5 år og de fleste er minst 10. Begynner å bli mye gammelt. Og kommer ikke båter i 2020 heller, helt sikkert ikke i 2021 heller.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
danm
16.08.2019 kl 11:54 4044

Panikken er afblæst i denne omgang. Baisserne får ikke mere hjælp den vej.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Kontur
16.08.2019 kl 12:16 4016

Ja, jeg har vært positiv til DOF i lang tid og like lenge trodd at nå skal det snu etter en voldsom lang og brutal nedtur. At jeg farer med løgn synes jeg er overdrevent drøyt. Jeg har virkelig troen på at DOF vil klare å reise seg og fremstå som det beste offshore rederiet på OSE. Der har vært plenty med utfordringer på veien bare siden i fjor høst både internt i selskapet men spesielt innenfor sektoren generelt og det viser seg gang på gang at slike prosesser tar lenger tid enn mange av oss skulle ønske. Jeg har kjøpt mye aksjer i DOF siste 2 årene og de antallene som nevnes her på fora stemmer noenlunde, snittet mitt ligger nå nede på 6 tallet og jeg har ikke kjøpt nå i siste periode siden før sommerferien.
Jeg er veldig spent på Q2 og mener at mye avhenger av hva som kommer frem der.
Offshore næringen er uansett i stadig bedring, så er der desverre mye som jobber imot. Jeg tror fortsatt at DOF ordner det finansieringsmessige og at de kommer med en langtidsplan på dette, så får vi håpe at alle bankene denne gang synes det er til alles beste.
Jeg har ikke solgt en eneste aksje og har heller ikke planer om å gjøre det. Venter heller på oppgangen som jeg mener ligger der fremme
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
mastermind
16.08.2019 kl 12:30 3991

Godt beskrevet Sombo. Håpløst å få en reflektert diskusjon om Dof her på HO.

Nytter ikke å snitte ned på det man ser på som lav kurs, hvis man ikke tør å ta fortjeneste når kursen stiger, i frykt for ikke å være med på en himmelferd som ikke kommer. Har man høyt snitt, må man trade aktivt for å hente inn papirtap. For nå er aksjonærene først utvannet gjennom konvertering av lån til aksjer. Å som ØrsteinStraitB skriver, kommer det sannsynligvis enda en emisjon i løpet av året.

Da dagratene på westshore var særdeles svak, ble det påpekt Dof var mer ett Subsea-selskap. Hvordan går det med Subsea? Subsea 7 la frem et svakt kvartalsresultat. Svakere enn i samme kvartal 2018. Så til de nye fartøyene i Brazil. De genererer overskudd på sine lange kontrakter. Men er Joint-Venture. Man kan ikke inkludere hele summen, man får bare halvparten av et overskudd. Så til PSV/AHTS. Ratene har vært noe høyere i Q2/Q3 enn i 2018. Men er de tilstrekkelig til å dekke utgiftene? Det får man ikke svar på før kvartalsrapporten. Ble lengre kontrakter inngått i vinter, inngått til for lave rater? Får man også svar på i forbindelse med kvartalsrapporten.

Fremtidsutsiktene? Hvor går oljeprisen? Det avgjør nok Trump vis Twitter. Handelskrigen? Vi ser lokomotivet i europeisk økonomi er i resesjon. Fryktelig mange usikkerhetsmomenter, men noen snarlig himmelferd kan man se langt etter. Ser vi på selskap som Equinor, har de falt mye siste tiden. Mindre olje, og mer avhengig av gass. Å gassprisen har falt mye, derfor svakere resultat. Hvor går gassprisen? Det vil få betydning for aktivitetsnivået fremover, særlig på norsk side av Nordsjøen. Så ble det som jeg tidligere har vært inne på, mange flere fartøy hentet ut fra opplag i 2019 enn 2018. Viser desperasjonen hos selskapene. Å er de først hentet ut, vil det være mange flere fartøy som kjemper om jobb utover høsten og vinteren. Kan bli en særdeles mørk mørketid i år.

Dette er et forsøk på et reflektert innlegg, for de som kan ha nytte av det. Men nå kommer snart hausserne, og slakter det som baisser-innlegg. Har sagt det før, er ikke ute etter lavest mulig inngang. Usikre utsikter gjør at jeg bare sitter i solide selskap med god utbyttestrategi. Har forøvrig kuttet andelen til 20% av tilgjengelig kapital. Resten blir brukt til daytrading, i påvente av bunnen i en resesjon.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
mastermind
16.08.2019 kl 12:39 3972

Hei Kontur,

Mitt innlegg var ikke myntet på ditt innlegg. Ble skrevet mens du trolig skrev ditt.

Jeg vil aldri gi råd, er ikke økonomisk rådgiver. Bare skape en reflektert debatt.

Glemte forøvrig å ta opp det med finansene i mitt første innlegg. Dof (som mange andre selskap), er avhengig av å rullere lån. Lån blir betjent via opptak av nye lån. I Dof sitt tilfelle er det en bank som er gått lei av rulleringen (blir sagt det er Danske Bank). Poenget er at man kan ikke si selskapet betjener sine lån. De rullerer dem. Å det er noe helt annet.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
16.08.2019 kl 15:14 3884

re drekkapilsen, jeg tror heller ikke det kommer ny tonnasje på mange flere år. Det er et stort gap mellom verdi på eksisterende båter og nybyggkostnader, som gjør nybygging av båter helt uaktuelt. Jeg bruker denne siden: https://shipandbunker.com/news/features/risk-management
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.08.2019 kl 16:20 3855


Opp 9,6 % på et blunk! Er det noen som vet mer enn andre her og kaster seg på toget før resultatet på tirsdag??
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
hstray
16.08.2019 kl 17:08 3804

Kommer det en ny emisjon i Dof er dette i tilknytning til en ny refinansiering av hele konsernet inkludert Dof subsea. I denne runden vil Dof kreve at bankene(sikrede kreditorer) og obligasjonseiere (usikrede kreditorer) tar store haircut på gjelden. Det nettopp denne uenigheten som pågår i Solstad om dagen. Eierne går ikke inn med en krone i ny Ek før det blir tatt store avskrivninger på gjeld. Kan ikke se helt at betydelig bedre stilte Dof skal pøse på med ny Ek uten å kreve at obligasjonseiere taper store deler av usikret gjeld. Samt at bankene tar store tap før eierne stille topp med ny frisk Ek. En ny refinansieringsrunde er det siste bankene og obligasjonseiere ønsker. Da utsetter de heller nedbetaling av gjeld og avdrag i påvente av ett bedre markedet..
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Smartis
16.08.2019 kl 17:37 3778

Skal vel ikke så store muskler til for å dra opp aksjen noen øre på dagens nivå... men tirsdag blir spennende....
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
mastermind
16.08.2019 kl 17:51 3783

Enig i noe, hstray. Tror også ny refinansieringsrunde er noe banker og obligasjonseiere ikke ønsker. De fleste velger å bli med på ny rullering på lån. Noen gir opp håpet om bedre marked, og nekter å rullere videre. Blir de mange nok, må man gjennom ny runde. Dof Subsea fikk rullert et lån for 1-1.5 år siden. Da måtte de godta en renteøkning, ny rente ble 9%. Frykter nye rulleringer kan svekke økonomien.

En komplett refinansieringsprosess tror jeg avhenger av hva som skjer i Solstad. Får de bedre vilkår, tror jeg andre vil kreve like vilkår. Da blir det en kamp om hvem som skal ta tap. I motsetning til deg, tror jeg også aksjonærene må svi. Banker/obligasjonseiere vil aldri ta alt tap alene. Krever banker og obligasjonseiere å få omgjort gjeld til aksjer, risikerer man total utvanning. Gjelden er 20 milliarder, og markedsverdien i dag er 861 millioner. Tror man må håpe på et marked som stabiliserer seg, og gir grønne tall i rapportene. Men er fryktelig langt frem til store overskudd som gir rakettfart i kursen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
hstray
16.08.2019 kl 18:18 3756

Ny emisjon medfører selvsagt utvanning og trykking av flere aksjer. Det er klart at det vil svi for aksjonærene. Men at sikrede kreditorer (bankene) skal gå gjennom en ev. ny refinansieringsrunde uten å ta betydelig med tap i milliard klassen er helt utenkelig. Blitt skrevet flere steder at Soff har krevd ca 50% av langsiktig sikret gjeld slettet for å gå inn med mer egenkapital. Sikrede kreditorer sier i neste runde at de ikke tar en krone i tap før aksjonærene og usikrede kreditorer har tapt 100%. Sikrede kreditorer har pant i skip og kan selvsagt avhende pant i attraktive skip og finne en en annen driver som kan drifte skip med en typisk kjøpsopsjon på skip på ca 30% av verdien. Dette er tap tap for bankene. Derfor støtter bankene opp og tilrettelegger etter beste evne. Det er dårlig business å ha en svært usikker finansiell situasjon iht langsiktig kontrakter og inntjening for rederiene. Det aller siste bankene ønsker er å dra selskapene inn i en konkurs situasjon, da dette vil være oppskriften for bankene å maksimere sitt tap. Det sitter svært erfarne shipping folk hos de store bankene Nordea og DnB som er tungt eksponert mot bransjen. De kjenner syklusen og er veldig tydelig på hvor de står samt de følger bransjen svært tett. Det bygges ikke nye skip og oppdragsmengde samt rater er økende. I tillegg kan offshore skip differensiere seg inn på andre oppdrag innen fornybar sektoren eks vindkraft. Oljerigger har ikke den muligheten og kan kun borre etter olje.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Dofulf
16.08.2019 kl 20:19 3677

https://www.investing.com/indices/phlx-oil-service
62.20 +1.99 +3.31%
Transocean:+7.64%
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Kontur
16.08.2019 kl 20:39 3653

Alle bankene (18 stk) har signert da den ene banken plutselig ikke ville, noe DOF ledelsen kalte irrasjonelt. Den tilsynelatende hovedgrunnen har fått altfor liten fokus spør en meg, nemlig at banken trekker seg helt utav flere ulike områder blant annet offshore. Altså antagelig helt uten noen spesiell DOF grunn. Det tar så noe tid å få ryddet opp i dette og plassere dette lånet uten at jeg vet hvor store summer det er snakk om. Sikker noen hundre mill.
I tillegg har jeg forstått det slik at DOF for å unngå konkurranse vridning også har bedt om like vilkår som SOFF inntil Soff er på plass.
Som jeg har vært inne på tidligere så kan en mulighet for bankene være å bidra til å ta ut tonnasje. Om bankene i tillegg til å ta noen mindre tap også reduserer krav til EK kan Soff og kanskje også andre rederier ta ut ukurante båter som likevel kanskje ligger i opplag. En vil da mye raskere synliggjøre markedsbalanse som igjen vil føre til økte rater og bedre inntjening.
De større offshorerederiene i verden har allerede gjort endel av dette og flere bør gjøre det samme (Bourbon, SOFF, og sikkert noen mindre selskaper)
De store oljeselskapene tjener godt med penger men så lenge der er nok båter stiger ratene litt for sakte. Dette kan imidlertid snu fort og vi har bare siste par uker sett en ytterligere forbedring.
I mellomtiden holder iallfall jeg på mine aksjer. Å selge til denne pris er uaktuelt punktum.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
hstray
16.08.2019 kl 21:10 3629

Er ihvertfall ikke bærekraftig samt konkurranse vridende at Dof betaler 9% rente for å rullere ett lån, og mens Soff er så langt ute i tåkeheimen at de slipper både renter og avdrag.. Er klart at Dof som opererer i samme marked ikke liker dette.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.08.2019 kl 10:23 3454

Tja... Hva skal man si. Magefølelsen i samsvar med et par grafer viste seg fra "sin beste side" torsdag/fredag. PHLX Oil Service Index steg 3,95% til 62,58 ledet an av bl.a Tranocean med en oppgang på 8-9% og Seadrill med "russiske prosenter", he he.. Begge ble handlet torsdag sammen med et nytt knippe DOF. Ser man på 1 års grafen til PHLX Oil Service Index er det mye som tyder på at denne skal opp mot 100 om bunnen torsdag er reel. I så fall står vi foran en fin tid innen oljeservice her hjemme. For DOF sin del kan dette bety en rask lukking av gap. Med godt resultat og positiv guiding tirsdag vil nok dette materialiseres og med videre test av øvre diagonal i tidligere nevnte negativ kanal. Uansett... Mandagen bør bli bra med høy spenningsfaktor for "dommetirsdag". Tvi tvi og lykke til alle DOFère
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare
danm
17.08.2019 kl 10:44 3432

Mærsk og Danske Bank har trukket sig fra olie, derfor kan det ikke komme som nogen overraskelse.
Redigert 21.01.2021 kl 05:11 Du må logge inn for å svare