Drøfting av dimensjoneringene på nyåpnet motorvei.

Slettet bruker
03.07.2019 kl 12:23 427

https://www.aftenposten.no/norge/i/K3aR76/Alvorlige-ulykker-pa-E-18-skal-ned-mot-null

Se på bildene her. Også i underlinker i artikkelen.

Det jeg reagerer på er unødvendig smal innerskulder. Kjørebanene er litt i smaleste laget.
Det sløses for mye med plass langt på utsiden av veien. Håper man sår til gress på de
åpne feltene. Og beplanter jordvoller der støybeskyttelse måtte trenges.

Og hvorfor ha så skråstilte avkjøringer ? Og rundkjøring for enden ? Det blir unødvendig
langt over broen.

Ytterskulderen kunne også vært bredere.
Slettet bruker
13.09.2019 kl 19:05 355

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awLlq5/tre-personer-sendt-til-sykehus-etter-alvorlig-trafikkulykke-i-oslo

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/alvorlig-trafikkulykke-pa-e6-i-oslo-1.14703099
Bedre bilder. Og her virket det å være litt smale kjørebaner også. Har det spilt inn for
at kjøretøy knuffet borti hverandre ? Det kan ha vært tett trafikk i alle kjørefeltene i
sydgående retning.

Dimensjonering har betydning. Det rareste ting kan inntre. Da er det godt å ha litt sikkerhetsbuffre.
Særlig dette med bredde på innerskulder bør sees på. Den er ofte for smal på norske veier etter
min mening.

Her kom en lastebil over i motgående kjøreretning fordi denne hadde kommet borti en annen bil i
samme kjøreretning som seg, først. Og i motgående kjøreretning befant det seg tilfeldigvis
stillestående kø. Så ingen der kunne styre unna det som kom over i denne kjøreretningen.
Midtrabatten kunne i Norge vært litt bredere. Og man kunne heller spart inn på det slåsete
arealforbruket mange meter på utsiden av veien. Bredden på traseen i landskapet (avstanden
mllom yttergjerdene) behøver ikke å være så stor som den ofte er. Og utsiden bør beplantes
pent. Slik at veien utseendemessig integreres pent i landskapet og terrenget.
Redigert 13.09.2019 kl 19:21 Du må logge inn for å svare