Togsatsning.
Det som er viktig ved nybygg er kort trasé og dimensjonert for høy nok fart. Og at det bygges
på strekninger med trafikkpotensial. Samt at det vurderes nye stasjoner i byene. Kanskje under
bakken. For å gjøre traseen kortere, sentreringen i forhold til markedet i byene bedre, og fjerne
hemmende barriere en togtrasé gjennom et bysentrum i dagen representerer. Muliggjør dessuten
byutvikling på mer moderne og bedre måter.
Konsekvent gratis park & ride P-plasser ved stasjonene utenfor byene. Og hvor det fins eller lages
plass til dette. Kanskje P i flere plan for å korte gåavstander og unngå sne og regn.
Tog mot Stockholm og Gøteborg bør dimensjoneres for minst 320 km/t, helst 350 km/t. For å ha
godt spillerom i 2030-, 2040-, 2050- og 2060-årene. Dvs, bygge fremtidsrettet når man først bygger.
Byggeprisene har kommet nedover. Og bygges det parallelt med ny motorvei, kommer samlet
byggepris enda lavere.
på strekninger med trafikkpotensial. Samt at det vurderes nye stasjoner i byene. Kanskje under
bakken. For å gjøre traseen kortere, sentreringen i forhold til markedet i byene bedre, og fjerne
hemmende barriere en togtrasé gjennom et bysentrum i dagen representerer. Muliggjør dessuten
byutvikling på mer moderne og bedre måter.
Konsekvent gratis park & ride P-plasser ved stasjonene utenfor byene. Og hvor det fins eller lages
plass til dette. Kanskje P i flere plan for å korte gåavstander og unngå sne og regn.
Tog mot Stockholm og Gøteborg bør dimensjoneres for minst 320 km/t, helst 350 km/t. For å ha
godt spillerom i 2030-, 2040-, 2050- og 2060-årene. Dvs, bygge fremtidsrettet når man først bygger.
Byggeprisene har kommet nedover. Og bygges det parallelt med ny motorvei, kommer samlet
byggepris enda lavere.