soff - Tar snart av igjen..

kuka
01.11.2019 kl 09:02 2125

Har antydet tidligere at de "forhandlingene" Solstad står i bresjen , ikke bare dreier seg om framtiden til eget selskap, men der hele offshorebransjen mer eller mindre er involvert på ulike måter. Et vesentlig spørsmål i så måte er hvordan dokumentert overkapasitet skal håndteres. Det vil sitte langt inne for enkeltselskap å annonsere skroting/kondemneringprogram uten at resten av næringen hiver seg på. Så her må det et felles løft til der alle selskaper bidrar. Bortsett fra at vi fortsatt må vente nærmere et halvt år på avklaring, oppfatter jeg meldingen mer positiv enn forrige melding for tre måneder siden.
Met1976
01.11.2019 kl 09:11 2109

Greit nyhet idag-selger 16år gammel PSV-her står det også litt mer om utsettelsen. Noe mer positivt i tonen føler jeg også enn forrige oppdatering rundt temaet.

"
Farstad Supply, et heleid datterselskap av Solstad Offshore, har solgt den 2003-bygde PSVen Far Swift.

Det skriver selskapet i en melding fredag.

Skipet ble levert til den nye eieren torsdag, opplyses det.

Solstad Offshore skriver at salget vil ha en liten, positiv regnskapsreffekt for fjerde kvartal.

Får betalingsutsettelse

Torsdag ble det kjent at det Skudeneshavn-baserte rederiet har fått forlenget betalingsutsettelsen til obligasjonseierne frem til 31 mars 2020. Forutsetningen er at avtalte milepæler nås.

Solstad opplyste videre at alle involverte parter anerkjenner at arbeidet med å sikre kontrakter og å drive virksomheten er en nøkkelprioritet.

Rederiet vil også søke betalingsutsettelse av obligasjonen som så langt har hatt utsatt forfall til 20. desember. Solship Invest 1 vil også be sine kreditorer om utsettelse fra og med 1. januar.

Solship Invest 3 betjener fremdeles gjelden til den ene kreditoren som ikke godtok den opprinnelige betalingsutsettelsen.
"

Et godt tegn er nå at de får mer for båtene enn bokført verdi. Da tyder det på at flåten er skrevet ned til riktig pris og at det ikke blir flere sånne spøkelser ut av skapet.

Vet ikke, står ikke noe om det. Den har vært mye på jobb i Brasil så ikke utenkelig at den skal dit eller til asia. Har vel vært uten jobb i underkant av et år og er såpass gammel at den er utenfor solstads satsisngsområde, så bra de kvitter seg med den. De har fått ryddet litt opp de siste årene selvom de har mye igjen, spesielt på ahts-siden.

Tenker om den kan ha blitt solgt til skrap , men det er kanskje for mye å håpe på.

En del av SOFF sin restrukturering plan er skraping av x antall skip. Jeg undres bare på om Swift kan være den første , eller om den er solgt med hensikt for videre drift hos ny reder.
Met1976
01.11.2019 kl 10:56 1973

Denne vil jeg igrunn tro er solgt til ny eier, sannsynligvis til Asia

Tvert i mot! Nå startes raketten..Tar Solstads over Doffen?
Redigert 01.11.2019 kl 11:16 Du må logge inn for å svare

Positiv artikkel i dagens finansavisen om SOFF.
hstray
02.11.2019 kl 12:25 1624

Hahahaha. Er du seriøs nå?? Hva gjør at du tror Solstad som ikke betjener renter og avdrag på 30 milliarder skal overta ca 20 milliarder til iform av ett betydelig mer solid selskap i Dof.
danmark1
02.11.2019 kl 13:08 1585

DOF bliver de første, der kommer igennem med en refinansiering og kommer derved til at stå stærkt i et marked, der er på vej tilbage. Med en nyere flåde kommer indtjeningen i den høje ende og giver derved mulighed for hurtigere at nedbetale gælden.
kuka
02.11.2019 kl 16:42 1498

Om det noen gang har eksistert en konkursfare for Soff, så ble denne betydelig redusert om en evner å lese meldingen fra selskapet forleden. Om en så sammenholder siste melding med melding i forbindelse med fremlegging av q2-resultatene vil en se at siste måneders samtaler/forhandlinger gir resultater. I dette ligger det avklarte delspørsmål som sannsynligvis allerede sikrer en bærekraftig fremtid.

Når en så sammenholder problemer knyttet til Dof, og sannsynligvis også andre selskap i bransjen, tyder mye på at et sentralt tema er hvordan hvordan overkapasiteten i bransjen skal håndteres, særlig den delen som ligger i opplag.

Selv om verdien av min portefølje er kraftig redusert på papiret sammenlignet med for ett år siden, sitter jeg igjen med en tryggere følelse i den sammenheng i dag.
Redigert 02.11.2019 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
2209
03.11.2019 kl 13:26 1247

Bare å laste nå.

3kr

Solstad Offshore ASA ("Solstad") has entered into a contract with Woodside for the provision of six vessels, of which two are Anchor Handlers and four are Platform Supply Vessels, to provide marine services for several offshore drilling campaigns in Australian waters commencing in December 2019.
Normand Saracen, Far Senator, Normand Leader, Normand Skimmer, Normand Swan and Far Seeker will be contracted to Woodside for a combined firm period of 1100 vessel-days, with Woodside having access to a further combined total of 3000 optional vessel-days.

The Normand Leader, a dual fuel powered PSV, will be mobilised from the North Sea to Australia and she will be operated in LNG mode during her charter period on the North West Shelf supporting Woodside's 'Green Corridor Initiative.'

These contract awards are unique in scale and volume and are testament to Woodside's commitment to developing new ways of working to support their Burrup Hub vision.

Solstad CEO Lars Peder Solstad stated, "This is an exciting collaboration that supports both the Woodside and Solstad low emissions strategy, whilst providing a comprehensive vessel package consisting of six high quality vessels from a single Marine Partner. We would like to thank Woodside for this unique opportunity, and we look forward to a safe and efficient campaign"

Preparations have already started for the significant mobilisation campaign required to be completed ahead of offshore commencement later this year.

"We have a very busy preparatory period ahead of us in the coming months which has already kicked off in earnest. Mobilising six vessels for a single campaign is something a vessel operator is rarely required to do, so our main focus is that we plan diligently and execute safely," said Managing Director for Solstad Offshore Asia Pacific, Keith Soutar.
kuka
08.11.2019 kl 08:58 732

Meget interessant, forsterker oppfatningen av et skifte fra et tilbud-orientert til et etterspør-orientert marked innen offshorebransjen. Får håpe Soff har sementert delavtalene med "partene" i de pågående forhandlingene.
Redigert 08.11.2019 kl 09:10 Du må logge inn for å svare

Dette bekrefter bare at partene har valgt riktig håndtering av gjeldskrisen. Markedet er i sterk bedring og det vil være mye lettere å finne en løsning enn for 1 år siden.
Met1976
08.11.2019 kl 09:17 683

I helsike.... 1100 fartøydøgn med opsjoner inntil 4000 fartøydøgn totalt, det er jo helt latterlig-kan ikke huske å ha sett noen større kontrakter på aldri så lenge ....

Normand Saracen- AHTS 2010 bygd
Far Senator- AHTS 2013 bygd
Normand Leader- PSv 2013 bygd
Normand Skimmer- PSV 2012 bygd
Normand Swan- PSV 2006 bygd
Far Seeker- PSV 2008 bygd
kuka
08.11.2019 kl 09:23 670

Det er verd å merke seg at Soff har inngått 12-14 lange/mellomlange avtaler siden midten av september.
Met1976
08.11.2019 kl 09:27 654

Jo flere kontrakter jo mindre interessant for bankene å slå de konkurs vil jeg tro....
Met1976
08.11.2019 kl 13:37 521

Tok en kjapp opptelling på kontraktene siste 2 ukene for SOFF- med opsjoner er det inngått kontrakter for over 8000 fartøydøgn....

Det er ganske vilt Met1976, SOFF skal nok reprises kraftig frem mot jul :)