soff - Tar snart av igjen..

Slettet bruker
SOFF 03.07.2019 kl 19:45 19233

Kursmål kr.3
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Raketsökaren
28.10.2019 kl 20:42 4245

Raketsökaren skrev Vad händer?
Ner imorrn
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2019 kl 13:29 4463

3kr kommer fort
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2019 kl 13:23 4480

Bare å laste den stikker fort.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2019 kl 13:17 4501

Slettet bruker skrev 1kr innen kort tid.
Rally over 1kr i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2019 kl 13:04 4533

Slettet bruker skrev Kr 3?
1kr innen kort tid.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.10.2019 kl 12:56 4559

Kr 3?
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
BlueFox
15.10.2019 kl 18:12 5195

Du har helt rett.
Blir et bostyre styrt av pantehaverene, bankene som vil selge ut, bit for bit, for å få dekket mest mulig av gjelda.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
hstray
15.10.2019 kl 16:21 5222

Ja, men de overtar nok hele selskap med driftsorganisasjon slik at skip forsetter og seile på eksisterende kontrakter. Så plukker de nok selskap litt fra hverandre og selger ut når marked har snudd. Kun min teori. Litt samme hva som skjedde i oppdrett med bla panfish i sin tid
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
BlueFox
15.10.2019 kl 14:47 5247

Du får sikkert rett i det.
Bankene prøver sikkert å berge siste rest. SOFF har ingen verdi som konkursbo, da gjelden langt overtsiger verdien på flåten. Flåten har mest verdi hvis den får forsette å seile.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
hstray
15.10.2019 kl 14:23 5256

Jeg tror bankene DNB og Nordea er største eiere i Solstad før vi tar jul.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
BlueFox
15.10.2019 kl 13:56 5258

Mye tyder på at SOFF går tom for kontanter i 4Q 2019. Soff brukte 500mill, mer en de tjente. i 2Q. Hvis ikke inntjenningen har forbedret seg betraktelig i 3Q bruker de omtrent det samme.Da er det bare 300 mill til å dekke utgiftene resten av året.
Tviler på at de får låne mer av banker eller andre kredittgivere.
Da er det bare Aker (Røkke) og Hemen Holding (Fredriksen) igjen, men de er ikke kjent for å hive gode penger etter dårlige.
Tviler og på at Solstadfamilien vil gå inn med mer aksjekapital, det minker hos de og.

Da er det bare emisjon, med sterk utvanning av aksjonærene som kan "berge" SOFF.

3Q kommer ikke før 28.11.2019, er det for å utsette det uungåelige?
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Alby
10.10.2019 kl 11:14 5427


Da håper jeg dette er den riktige tråden.

Ser kjøpersiden bedrer seg ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
09.10.2019 kl 13:43 5544

Det er er konstruksjonsskip men alt hjelper
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
danmark1
09.10.2019 kl 12:54 5567

Endnu et skib på vej til Mexico: https://shippingwatch.dk/Offshore/article11670594.ece Det hjælper altsammen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Alby
07.10.2019 kl 11:23 5834


Så er jeg inne med en liten post, håper det var et godt grep 😉
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
01.10.2019 kl 03:16 6271

Burde jo egentlig ikke være mye, da disse skipene stort sett er fra tidlig 2000-tallet og var gjennom mange år med kjemperater. Men det ble kanskje giret mer i stedet for å bruke pengene på å betale gjeld i gode tider. Solstad burde faktisk kjøres konkurs, er jo ikke vits for aksjonærene å bli med på en fullstendig utvanning, da kan det like godt kjøres konkurs.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Jackpot99
30.09.2019 kl 09:24 6522

Er det noen som har peiling på sånn ca hvor mye av gjelden som ligger på de 30 skipene som er "skrapkandidater" ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
30.09.2019 kl 04:28 6632

HEr blir det sikkert utsatt igjen, ingen som er villig til å ta tapet, alle håper det skal gå over av seg selv, men det gjør ikke det uten å skrapte 30 av båtene, slette halve gjelda og konverte obligasjonsgjeld til egenkapital. Først da kan Solstad bli et skikkelig selskap igjen. Spesielt å få båtene ut av markedet er viktig, solstad har by far størst andel båter i opplag. Den fusjonen der var det nok noen fulle sjømenn som sto for. La DeepSea gå konk, de båtene holder ikke klasse.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.09.2019 kl 23:46 6690

(jeg er ikke i SOFF)

Er ikke SOFF konk mot slutten av oktober?

"Agreement with certain financial creditors to suspend and defer payments of principal and interest extended until October 31th, 2019".

"If a long-term solution could be reached, this is expected to involve a comprehensive restructuring of the Company, including a potential significant dilution of the shareholders."

Er negativt tall under equity i balansen (antagelig et dårlig tegn).

Dette ser ille ut gutter, og jeg er SDRL aksjonær.

Men de går jo fint i pluss på driften, så det er bare å renske opp i gjelda og tøffe avgårde etter det.
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Fevang
29.09.2019 kl 23:38 6691

Og hvis dumping-emisjonen blir en rettet emisjon så blir det ikke noe særlig gøy....
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
hstray
29.09.2019 kl 23:27 6701

Jeg tror at kursen går tilnærmet i null. Men at dagens aksjonærer for svært gunstige tegningsretter ved en kommende emisjon hvor gjelden blir halvert
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2019 kl 15:28 6918

Kursen går nok ingen steder før en avklaring er på plass . Hvis den kommer må du være kjapp på tastaturet dersom du skal rekke å komme deg av på 3.
Min spådom er enten 0 eller 15-20 ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2019 kl 15:08 7926

Personlig satser jeg på en utgang på kr.3
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2019 kl 10:45 8029

Jeg håper virkelig SOFF klarer seg og at løsningen kommer snart. Sannsynligheten for en god løsning har økt betydelig siste året grunnet sterkt bedret marked. Mye av løsningen ligger i at bankene gir avkall på sikkerhet i form av bortfall av verdien av båter som bør skrotes. Tar SOFF bort en del av flåten vil markedet reagere svært positivt. Et annet selskap som burde tatt ut 10% av flåten er Bourbon. Ratene vil da komme opp på et fornuftig nivå og bankene burde være happy.
Tror på næringen og spesielt på DOF.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Ruggen
10.07.2019 kl 10:15 8055

Det er långiverne som har risikoen her...gode gamle Solstad tok på seg ansvaret for å redde de andre selskapene i fusjonen, men med veldig liten risiko, derav opprettelsen av siloene. Soff går ikke konkurs, dagens kurs er en formidabel gavepakke....det beste hadde vært å konke de dårligeste siloene men regner ikke med långiverne ønsker det, bedre å vente til markedet resetter seg, derfor får Soff utsettelser så lenge de trenger det...
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2019 kl 09:27 8102

Mye snakk om gjelden her. Det fremstilles som at gjelden er ute av kontroll og nærmest har kommet som en overraskelse på de fleste? Når Farstad ble fusjonert inn i 2017 var gjelden 32 Mrd. Alle visste da at gjelden var stor , men utfordringen var da og er fortsatt et dårlig marked. Selv med 32 Mrd i gjeld uttalte Øyvind Eriksen at oppsiden er formidabel, men advarer samtidig om at nedsiden er lik null. Han har senere uttalt at de gikk inn for tidlig mht markedsituasjonen. Når man ser toppen av aksjonærlisten i SOFF så nekter jeg å tro at alle de teamene av dyktige folk har "glemt" å ta høyde for gjelden når de gikk inn i SOFF. Visst er det utfordrende , og i dagens marked er det meste av verdier forvitret (på papiret) , men jeg er 100% overbevist om at de opprinnelige vurderingene som ble gjort er riktige og at et friskmeldt marked kan bære gjelden og vel så det. Vi kommer garantert til å se en opprydding hvor flere skip og gjeld skal ut . Så er spørsmålet hvem som sitter på de beste kortene. SOFF har Norges 2 sterksete industrielle investorer i front , backet opp av Norges største og kanskje mest kompetente team av OSV operatører. Det er absolutt ingen som er tjent med å flytte aktiviteten bort fra Skudesneshavn. For min del er SOFF en høyrisikoinvestering , men jeg gambler på en restrukturering markedet ikke har sett maken til tidligere ;)
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Jannern
10.07.2019 kl 08:52 8129

Dette er nok ønsketenkning dessverre. SOFF kan ikke drives uten kontanter og med videre vekst i gjeld. Selskapet trenger påfyll av milliardbeløp for drift. Og ingen investorer putter inn milliarder i et verdiløstseskap der gjelden er langt større enn verdiene i selskapet. Det finnes andre supply aksjer man kan investere i om man ønsker å investere i supply. Tidewater og Standard her i Norge.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Jannern
10.07.2019 kl 08:36 8160

Det er store likhetstrekk. Begge hadde/har gjeld som er større enn verdiene på flåtene deres. Dolphin hadde faktisk bedre likviditetssituasjon enn SOFF. SOFF sin gjeld på 30 mrd kroner er så gigantisk at man må som i Dolphin slette gjeld for at investorer skulle/skal være villig til å skyte inn mer penger. I Dolphin endte det med konkurs pga uenighet mellom gjeldseiere. Det kan også skje her. Jeg anslår at man må slette 15 mrd kroner for at noen investorer skal være villige til å gå inn med nye penger. Da blir det null verdi per aksje på dagens aksjonæreri SOFF. Å slette 15 mrd kroner er trolig for stort for at bankene skal være villige til det. Derfor er det mest sannsynlige utfallet at bankene overtar SOFF. Gjeldseierne blir dermed de nye eierne og dagens aksjonærer ender med null. Uansett utfall blir det null til dagens aksjonærer. Den dagen meldingen om dette kommer, og det er nok ikke lenge til, så blir aksjen suspendert, og ikke lenger mulig å handle, slik man så i Dolphin.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Jannern
10.07.2019 kl 08:30 8178

Nei! Aksjen er verdiløs. Gjeldens størrelse er langt større enn verdiene til flåten. Kassa er bunnskrapt. SOFF trenger påfyll av penger og sletting av gjeld. Da blir det 0 igjen til aksjonærene! Kom deg ut!
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
hstray
09.07.2019 kl 21:43 8330

Hovedpoenget er at Solstad er for stort med for stor gjeld som du påpeker til at sikrede kreditorer(Banker og Giek) kan slå selskapet konkurs, eller avhende pant i skip. Blir som med Trump på begynnelsen av 90-tallet med 3 milliarder $ i gjeld. Bankene kunne ikke slå han konkurs, gjelden var for stor og tapene ville bli dramatiske for bankene. Tilsvarende er situasjonen rundt Solstad.
Avhende pant i de mest attraktive offshore skip som er i drift, og under kontrakt er en mulighet. Men vil mest sannsynlig ikke gi bankene mer tilbake enn å la Soff drivere videre, og håpe at tidene blir bedre.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
aktivfinans
09.07.2019 kl 20:24 8392

Tidewater fikk en meget bra refinansiering. Solstad vil greie det samme derfor er det fin inngang nå
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
kontra
09.07.2019 kl 19:50 8421

At det går an! Hvilke likhetstrekk ser du mellom Solstad Offshore og Dolphin Drilling utover at begge selskapene er innen oljerelatert virksomhet.Å sammenligne disse to er som å påstå at sol er måne og måne er sol.

Ditt P.S.:"Situasjonen i Dolphin var faktisk mye bedre enn i SOFF. Gjelden til Dolphin var liten i fht i SOFF. "kun" 9 mrd mot 26-30 milliarder i SOFF" Kan du prøve å fortelle hva du mener med et slikt utsagn! Det er jo rene svada når du ikke identifiserer eiendelene!
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
danm
09.07.2019 kl 19:04 8469

Begge selskaber tjener penge og holder belægning og rater, som vi har set siden høsten 2918, bliver det lettere at få en refinansiering for SOFF. Der er altid nogle ude med ordet konkurs, når et selskab er presset. Baisserne er lige ved at falde over hinanden på dage, hvor det ser lidt rødt ud.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2019 kl 18:19 8513

Jeg har ikke aksjer i SOFF, men DOF. Poenget mitt er at situasjonen i SOFF påvirker DOF i veldig stor grad.
Driftsmessig er de to selskapene svært ulike. DOF klarer å betjene gjelden, SOFF gjør det ikke
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
hstray
09.07.2019 kl 17:43 8544

Og her er du inne på noe essensielt. Soff har 30 milliarder i gjeld, og mange ukurante offshore skip som ikke vil komme i drift igjen etter vært i kaldt opplag i 4-5 år. Ingen verdi for bankene å avhende pant her.. Soff har så mye gjeld at bankene/sikrede kreditorer ikke kan slå de konkurs uten massive tap. De er for store, og verdiene bankene vil oppnå på resalg av skip er lave. Mange skip er ikke salgbare som offshore skip. Så situasjonen for bankene er å håpe på at markedet skal markant forbedre og imellomtiden gir de avdrag og rentefritak
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
Jannern
09.07.2019 kl 16:48 8595

Man trenger ikke å finne opp hjulet hver gang. Det står så mye sprøyt om SOFF på forumet at noen må si ifra. All tro og håp er enten løgn eller mot bedre vitende. At aksjen fortstatt står i 1.26 betyr ikke at den blir der. Den var på vei under 1 når E24 hausset den i et hodeløst rally til 1.9....

Dolphin Drilling har gått konkurs. Aksjen ble suspendert og handles ikke lenger. Siste handel var 26. juni på kurs 0.99 kroner per aksje. nå får man ikke noenting for sine aksjer. Dolphin stengte på børsverdi 65 millioner kroner. SOFF handler idag på en børsverdi på 367 millioner kroner. Faren er veldig stor for at nøyaktig det samme skjer i SOFF som i Dophin. Nemlig at selskapet går konkurs, og aksjen suspenderes. Da får man ikke lenger solgt aksjen. Idag kan man i det minste solgt junk-aksjen på en betydelig markedsverdi. Ubegripelig at noen vil ta sjansen...som en over skrev. russisk rullett med 4 kuler i trommelen. Når suspensjonen eventuelt kommer, så er det god natt!

P.S. Situasjonen i Dolphin var faktisk mye bedre enn i SOFF. Gjelden til Dolphin var liten i fht i SOFF. "kun" 9 mrd mot 26-30 milliarder i SOFF.
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
kontra
09.07.2019 kl 16:35 8610

Her var det ikke mye nytt, samme gamle "rølet"
Redigert 20.01.2021 kl 21:59 Du må logge inn for å svare