Myndighetene vil ha bort alle forbrukslån banker

Slettet bruker
NOFI 04.07.2019 kl 11:50 43636

Santander skal legge ned sitt Norges kontor for avdeling forbrukslån (de er veldig stor på forbrukslån) De trenger heller ikke være i Norge fysisk for å låne ut penger til folk og da unngår de bestemmelsene og kveruleringa våre myndigheter setter for disse
Garanti beløpene for å drive utlån er enda ikke ferdig øket
Byråkrater hos Finansdepartementet har foreslått for våre politikere å øke garantibeløpet ytterligere (helt opp til 24,5%) Hos politikerne er et annet forslag lagt ut til høring. Der vil de øke garanti beløpet med 1,4% innen 3 år (tror det var dette beløpet) Da er de alt + 20%
I Sverige går de motsatt vei og tilpasser satsene til EU, der er det 9,8%
Jo før NOFI får flagget ut , jo bedre er det.
Har ei jente jeg kjenner som er lærling i Finansdepartementet (hun sier noen av topp byråkratene der er skrudd i hodet ) Det tror jeg på .
Dersom NOFI ikke kommer seg ut av Norge, så får vi aldri noe utbytte
Redigert 21.01.2021 kl 07:11 Du må logge inn for å svare
clanz
22.07.2019 kl 23:10 5021

Du trenger ikke skatte av gevinsten i Nofi hvis du overfører aksjene til en ASK konto først og så reinvesterer.... men det visste du vel.

Ellers skjønner jeg også at det er kursgevinst pluss utbytte som gjelder. Men merk også at selskaper som gir utbytte gjør det fordi de ikke har noe bedre å bruke pengene på som gir verdier for aksjonærene...
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
nordnes
23.07.2019 kl 21:30 4922

I morgendagens utgave av finansavisen står det om Ole Morten Halvorsen. Det er en større artikkel om hans suksess i aksjemarkedet. Jeg ser at Bank Norwegian et nevnt og her er avsnittet der BN er nevnt, sitat;

«DNB topper listen blant Halvorsens utlånsaksjer. Disse var verdsatt til 379 millioner kroner.
Andreplass på listen er Lerøy Seafood. Her lånte Halvorsen bort aksjer til en verdi av 50 millioner kroner.
Turbulent 2019
Hvor lenge Halvorsens investeringssuksess varer kan være usikkert. Hans største investeringer har vært preget av et noe mer volatilt marked. Det har vært blandede resultater for hans største investeringer så langt i år:
Tidligere i mai ble det også kjent at superinvestoren reduserte eksponeringene sine i blant annet Grieg Seafood, Storebrand og Bank Norwegian. Om disse er solgt eller lånt ut til shorting er derimot usikkert.»
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
masson
23.07.2019 kl 21:53 4908

Jag tycker att ledelsen har gjort det grejt. Kreditförlusterna i Finland är bara en bump on the road och nu har man erfarenhet och kunskap. Nu handlar allting om att utlokalisera sellskapet från Norge. Om de hade varit utlokaliserade till Sverige eller annat land de senaste åren hade aktiekursen varit ca 100% högre. Högre tillväxt, högre lönsamhet ROE och utdelning hade varit ett faktum i flera år, samt framtidsutsikter om hög tillväxt och ROE över 35%, dvs som det var innan det här helv....t började. Finanstillsynets kapitalkrav är ett giftpiller som totalt kväver alla utsikter. Jämför TF bank som har en p/b på ca 3,2 mot Nofi 1,4. Skillnaden är hemvisten i Norge och kapitalkravet. Det fina är att det kan bli bra bara man flyttar, man kan då dessutom använda det överskottskapital man har till ökad tillväxt och utdelning under flera år. Wollebekk & co, det är dags att skyndsamt leverera en tydlig roadmap för flytt av sellskapet, förhoppningsvis vid Q2-rapporten. Ingenting är viktigt förutom detta

Jag älskar Norge men drar mig osökt till minnes ett citat från sveriges tidigare näringminister i samband med att fusionen Telia/Telenor sprack - ”Norge är den sista Sovjetstaten”. Finanstillsynet m.fl politiska företrädare ger skäl för detta citat
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2019 kl 22:51 4885

Ja jeg husker den
Tormod Hermansen var sjef da
Var sammen med hele Telenor ledelsen i OL i Atlanta i 96
Har et bilde av Hermandsen drita full liggende over et bord ute på terrassen på Hilton Hotell Lake Lanier
Var på nippet å selge bildet til Xpressen da konflikten toppet seg like etter vi kom hjem
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2019 kl 22:55 4883

Men altså
Ledelsen har overhode ikke gjord det greit
Aksjekursen er ned betydelig siden Wollebekk overtok
Si hva dere vil, hun har feilet sammen med resten av supperådet
Kursen er ned 25 kr siden Hun begynte
Hun og resten av ledelsen + styret har pisset på oss aksjonærer i 2 år nå
I min verden er det grunn god nok til avskjedigelse
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
nima
23.07.2019 kl 23:40 4862

Det blir trangt i døra hvis alle sjefer skal sparkes hvis aksjekursen går ned. Mulig du må se på bankens resultat og det er jo bra. før du sparker sjefen
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Kitchen
24.07.2019 kl 00:06 4838

Jeg er ikke så hissig på julekaker så kan ikke si jeg har fått det med meg, men det så innbydende ut.

Hehe,så nå har du rettslig påbud om å holde deg 500m unna mattilsynet i Kristiansand?
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Kitchen
24.07.2019 kl 00:11 4834

Hvis kriteriet for å sparke sjefen er et kursfall på 40% så ville det blitt mye frisk blod i 2008. Det året falt Oslo Børs 54%..
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
nordnes
24.07.2019 kl 01:40 4808

Hva med Siv Jensen som overtok et parti med 33% oppslutning på gallup, skal disse tallene beholdes må det settes et komma mellom de, til 3,3%. Det hadde vært bedre med en finansminister som tok vare på partiet sitt og sluttet å lage særnorske regler for forbruksbankene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 09:24 4739

Nei ikke noe slikt
Dama er ikke i Mattilsynet lenger , vi fikk henne bort
Angående kurs og utvikling i NOFI så har de feilet de som styrer den skuta
Synes det er merkelig holdning du har til folk som forsufler dine verdier
Folk som ødelegger for meg, de prøver jeg alltid å få bort, dessverre har jeg lite midler i dette tilfelle
Men den dagen jeg får gitt de ei breiside offentlig , så skal både styre og ledelse bli konfrontert. Muligens alt på neste resultat presentasjon skal jeg stille noe spørsmål om hvorfor hun og styret skal fortsette når våre verdier er rasert med 40%
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Kitchen
24.07.2019 kl 12:00 4702

Jeg er ikke enig med deg. Men når det er sagt så har vært tilfeller der aksjonærene har vært for passive. F.eks i MyBank gikk det dårlig, men når de kastet CEO var det for sent.
Så jeg støttet at du tar ordet og legger frem dine tanker om dette på neste presentasjon. Så får tiden vise om det hjelper på situasjonen eller du får med deg flere aksjonærer.
Takhøyden i selskapet bør uansett være stor nok til at alle får frem sitt syn. Neste mulighet er Q2 den 14.august
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 12:05 4715

FRP er jo en vandrende katastrofe , nesten bedre å stemme rødt LOL
I Nordland har de en fylkesmann fra FRP , han gjør ikke jobben sin i det hele tatt
Kommuner som bryter loven og ødelegger for private aktører , de får lov til å gjøre det
FRP folk er i de fleste tilfeller noen udugelige nisser. Unntaket er Solvik Olsen. Se på styreformann i Bank Norwegian . Tidligere stjernepolitiker i FRP og sist i Høyre.
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 12:08 4716

Takk takk
Kommer til å si fra, det kan du banne på. Ikke er jeg redd for å drite meg ut og ikke er jeg redd slike blærer.
Håper det blir med på web sendingen
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Kitchen
24.07.2019 kl 12:14 4664

Siv Jensen har en umulig oppgave. Hun har de mest kravstore velgerne i forhold til veiutbygging. Samtidig kjører de samme velgerne i demonstrasjonstog når regningen kommer.
Eneste løsningen er å ta en Trump. «We are going to build beautiful roads, and Sweden is going to pay for it»
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 12:22 4659

Ha ha ha
Den var god

Ja jeg skal på neste presentasjon hvis jeg er i form til å kjøre bil
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Kitchen
24.07.2019 kl 12:24 4663

Kan være jeg svinger innom for å overvære. Hvis ikke skal jeg rigge meg til i godstolen med popcorn og få med meg bredsiden fra Matmons mot Nofi-ledelsen på webcast :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 12:28 4657

Bor du nære så kom for pokker dersom du har tid
Hvis ingen sier fra at de må få ut fingeren med å komme seg ut av landet og ut av klørne på Finanstilsynet
Hva skjer da , da fortsetter jo elendigheten

Det som vi sammen kunne gjøre var å formulere et skriv til Siv Jensen og også Finanstilsynet og fortelle de at oppførselen deres medfører at bedrifter reiser ut av landet .
Noen av dere er jo svært flinke å ordlegge seg og da kunne mange samles om et dokument med litt snert i

Tenk på E24 som har postet så masse skadeverk med sine sjikane artikler , burde vert anmeldt og saksøkt for å ødelegge verdier og gjøre skade verk
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Røsk
24.07.2019 kl 16:37 4580

Enig med Matmons at styret og ledelsen har gjort en slett jobb. Ikke driftsmessig da de leverer det ene rekorsresultatet etter det andre, men slett jobb med strategiske veivalg. Kapitalkravene har økt de siste årene og de burde tatt grep for 2-3 år siden og startet prosess med utflagging. Her har de sittet på ræva og håpet på et mirakel spør du meg. Lett å være etterpåklok, men dette bør de ha sett komme. Gleder meg til å se Matmons stille de til veggs om et par uker og tenker det nå er på tide at de legger frem noen konkrete planer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 17:51 4547

07.07.19 Matmons: "Wollebekk kom da og hilste på meg etter møtet var slutt, meget forekommende dame. Har fått et annet syn på henne etter det møtet. Noe som tilsier at om noen skal reise denne skuta igjen, så må det bli med henne ved roret."

23.07.19: Matmoms: Ledelsen har overhode ikke gjord det greit. Aksjekursen er ned betydelig siden Wollebekk overtok. Si hva dere vil, hun har feilet sammen med resten av supperådet. Kursen er ned 25 kr siden Hun begynte. Hun og resten av ledelsen + styret har pisset på oss aksjonærer i 2 år nå. I min verden er det grunn god nok til avskjedigelse.

Du er ustadig som en nordnorsk sommer Matmons, men sikkert en hyggelig kar på bunnen. Nå som vi har lært deg bedre å kjenne må jeg si at du minner meg litt om Boris Johnson. Fortsatt god sommer!
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 17:52 4544

Største tapet til Stenshagen kom hvor? Tipp 3 ganger.
Han er neppe veldig fornøyd med de som styrer denne skuta

https://e24.no/boers-og-finans/egil-stenshagen-tapte-over-en-halv-milliard-kroner-i-fjor/24662638
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 20:32 4492

Wollebekk kom inn sommeren 2017
Børsen sto da i vel 700
Kursen på aksjen var da mellom 80 og 90
Børsen har klatret 20 %
Aksjen har falt 30 %
Det at jeg og noen andre stiller spørsmål ved både Wollebekk og andre som er involvert i kursmassakren, det må med all respekt være lov
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
nordnes
24.07.2019 kl 20:48 4484

Siv Jensen har gitt flere lovnader som hun visste hun ikke klarer å holde.
Hun lovet ordrett; «Så lenge Frp sitter i regjering....ingen bomstasjoner» I ettertid har Frp prøvd å omdefinere dette til å være hvis Frp fikk flertall. Men ordene var klokkeklare så lenge Frp sitter i regjering skal velgerne slippe bompenger. Siden dette ble fiasko og Bompengepartiet (på meningsmålinger) overtar Frp sine velgere, prøver Frp på nytt å dra krekarkortet. Fyren er en skurk og Siv Jensen lovet utsendelse i valgkamp, vel vitende om at det er bortimot umulig, siden han risikerer umenneskelig behandling ved hjemsendelse. Hvorfor lovet Siv Jensen å sende han ut om Frp kom i regjering ? lite er endret siden disse valgløftene ble gitt.

Men mange bedrifter og næringslivsfolk har flyttet ut av landet også med Siv som finansminister, så noe(n) hun fått sendt ut av landet men kanskje ikke de hun ønsket seg....
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 20:53 4478

Innertier nordnes
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
tickerlover
24.07.2019 kl 20:58 4475

Når hele bransjen har gått ned kursmessig er det bortkastet å stille spørsmål ved ledelsen i Bank Norwegian.

Men det passer visst ikke i din plan om å plante alt på en skyldebukk. Lykke til med kritiske spørsmål på neste presentasjon. Du kommer til å få så hatten passer... :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2019 kl 22:57 4427

Ja vist har bransjen gått ned
Slike som du har alltid en knagg å henge ting på for å bortforklare, det er ikke bare nyttig å ha for slike folk som deg. Det er helt nødvendig.
Det neste er vel at det er Borris Johnsen som ødelegger markedet for NOFI
Hvorfor skulle jeg få så hatten passer for å stille noen kritiske spørsmål
Er det slik at det ikke må tålereres at de får noen spørsmål vedrørende hva plan de har for å komme på offensiven kursmessig
Du er nå en merkelig skrue som er fornøyd med å tape penger
Skulle nesten tro du var en forkledd Svenkerud eller styreformann tidligere FRP politiker og helt ubrukelig
Selv Hydro bytter ut ledelsen når selskapet kurs stuper
Alle selskap bytter ut folk , når kursene ikke tilfredsstiller aksjonærene
Det er derfor man har laget slike systemer
Unntaket er når det er uroligheter i verden og terror som senker kursene
De sitter på all mulig informasjon om hva både myndigheter og markedet responderer på og etter.
Når de så ikke klarer å finne en vei ut av disse problemene for å rette opp skuta igjen, ja da må andre inn og overta styringen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
tickerlover
24.07.2019 kl 23:44 4405

Fortsatt utrolig at du holder Bank Norwegian ledelsen ansvarlig for kursutviklingen til en hel bransje. Hvis du klager på presentasjonen regner jeg med at du får en høflig innføring i at ledelsen er ansvarlig for drift og resultat, mens kursen styres av markedet. :-)

Kanskje du skal prøve å klage til markedet. :-D
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
tickerlover
24.07.2019 kl 23:51 4410

Har du eksempler på selskaper med rekordresultat og bransjekursfall som kaster ledelsen?

Siden du baserer hele klagen på dette...
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Kitchen
24.07.2019 kl 23:54 4402

Kun hvis jeg har ærend i Oslo det er aktuelt å stikke innom.
Jeg gleder meg uansett hvordan du vinkler det til å få med meg showet ditt.
Men hvis jeg skal være ærlig og litt saklig, så tror jeg din eneste mulighet til å nå frem, er om du vinkler misnøyen din med aksjekursen i retning at du savner fremdrift på utflagging til et annet land. Fortgang i den prosessen er utvilsomt noe som har potensiale til å være kursdrivende. Og i den saken er det faktisk en mulig interessekonflikt mellom de som jobber for banken og eierne. Selv om det kan frigjøre kapital for eierne å flytte til f.eks Sverige eller Irland, er det ikke sikkert at ledelsen i banken ser så lyst på å pendle eller ta med familie og flytte til Stockholm eller Dublin.
Men skal du nå frem er det avgjørende at du opptrer saklig uten å flette inn personkarakteristikker.
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2019 kl 01:23 4397

Jepp , har en liten strategi
Takk for godt innspill
Det bekymrer meg at de ikke er fremsynt nok til å se dette lenge før det skjedde
Når du fornærmer folk i tilsynet, slik jeg vet har skjedd med disse. Da får man motbør
Tilsynet hører på alle som driver med svartmaling og elendighetsbeskrivelser, den fella har og Siv Jensen gått i
Jeg har personlig fortalt både FRP og Høyre hva som skjer når de turer frem slik
Da flagger de ut og så mister de all kontroll over hvor mye lån Ola og Kari tar opp
De skyter seg selv ikke bare i foten, men i hodet også
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
tickerlover
25.07.2019 kl 07:54 4353

Bank Norwegian er best i klassen på forbrukslån og kredittkort.
De har vokst med oppgavene og er nå solid etablert i 4 land med både forbrukslån og kredittkort.
Resultatet nærmer seg 2 milliarder NOK i året etter skatt.
Det er fantastisk bra.


Jeg ser at Bank Norwegian kritiseres for finsk tap og søknad om kvartalsvise utbytter.
Den kritikken er jeg ikke enig i.
Men det er mange andre områder jeg mener banken kan bli bedre.

- burde vært strengere på innvilgelsesgrad ved oppstart av nye produkter i nye markeder
tidlige årganger i alle markeder har hatt dårlig kvalitet

- for passive på POS
fikk ikke til Norwegian finansiering av billetter

- for passive i funding kostnadsfokus
kutt i finskfunding/sparerente burde vært gjort før
mangler tallbegrunnelse for å ikke bruke raisin eller tilsvarende broker for EUR innskudd
Komplett Bank, Monobank med flere bruker raisin for EUR på tross av deres cowboy-rykter

- svak fremdrift/lite info om endring av domisil
ingen info om kostnader og potensielle inntekter/muligheter
ingen status på konkrete tiltak som søknad om evt svensk eller irsk bankkonsesjon

- svak forhandling om Norwegian rettigheter
høy upfront betaling virker brått og unødvendig i en tid Norwegian sliter

- svak fremdrift/lite info om Lilienthal fremdrift og potensial
det er for lite delt ang produkter og volum i en så viktig satsning
bør være tydelig på vurdering av UK, Spania og US som er store Norwegian-land

- passiv rolle og utydelig stemme i media ang myndigheters reguleringer
bytte av domisil burde vært klargjort søknadsmessig og sammenligning med utenlandske banker burde brukes aktivt som brekkstang og forsvar i media
online organisering er selve styrken til Bank Norwegian og fleksibel selskapsplassering er et viktig våpen inn mot finanstilsyn, finansdepartement og skattemyndigheter

- utydelig kost/nytte på mobilapp
mobilapp er bortkastede penger hvis det ikke kan relateres til økt salg/top-up

- passiv strategi og ullen status på PSD2 partnerskap og konkurranse fra fintech-selskaper
fortsatt uklart om dette er en trussel eller mulighet
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Sundancer
25.07.2019 kl 08:44 4324

Takk for bra kommentar. Mer slikt og mindre repetitiv klaging/sutring er det vi trenger!
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2019 kl 09:07 4309

Du verden
Nå virkelig imponerte du
Kan du være med på neste kvartalspresentasjon og skrive dette ned
Du er jo pinadø et levende leksikon
Kan du være med på presentasjonen og få frem dette sammen med bekymring om fremdriftshastighet i Irland
Eller kan du være enda mere spesifikt på disse tingene , så skriver jeg det ut og bruker dette sammen med punkter jeg har tenkt ta opp
Har ikke tenkt å kritisere de for finsk tap og kvartalsvis utbyttepolitikk , men på fremdriftens informasjon rundt Irland
Har og tenkt å kritisere de for svak tilstedeværelse og rot fra styret

Kan du sende dette mere utdypende eller la oss bruke dette ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2019 kl 10:01 4276

Matmoms skriver: "Selv Hydro bytter ut ledelsen når selskapet kurs stuper. Alle selskap bytter ut folk , når kursene ikke tilfredsstiller aksjonærene"

Så du mener at Hydro bytter ut ledelsen hver gang aluminiumsprisen stuper på verdensmarkedet?
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2019 kl 10:09 4274

Det var oppsummeringen sin det!
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
nordnes
25.07.2019 kl 10:21 4273

Ticerlover
Hva syns du om styret ? er det mye styregrosisster eller er det folk med stor interesse for bankvirksomhet og forbruksbanker ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2019 kl 10:56 4253

Her har ikke inntektene forsvunnet, det er ikke det fallet i kursen kommer fra
Men vi ser oppsummeringa her til ticker
Han har tatt punkt for punkt og klistret det rett på både ledelsen og styret
1. Jeg er for det første veldig overrasket at nett han nå kommer med dette
2. Neste er svært glad for at det er folk inne i aksjen som kan påpeke så mange feil så klart , det er en styrke i aksjonær basen

De punktene jeg ikke har på min agenda kommer han her med , han har rett og slett vist til de grader at 1. Dette kan han noe om 2. At ledelse og styret ikke har gjort jobben sin godt nok
Jeg er han nå stor takk skyldig og vil ta flere av de punktene med meg inn og spørre om det dersom han ikke selv dukker opp , håper å gjøre meg mer forstått med enkelte punkt i det han skriver om
Redigert 21.01.2021 kl 03:43 Du må logge inn for å svare