NAS - potensial total shortskvis

Restplassno
NAS 04.07.2019 kl 17:04 16059

Dagens oppgang kan være begynnelsen på en lang og grønn sommer, 9% av utstedte aksjer begynner å lukte svidd og må kanskje kjøles ned. Her gjelder det nok å komme seg inn i trykk-kammeret før man blir skikkelig skviset, og så er det bare en uke igjen til et lovende q2. Tenk hvis man klarer å gå i pluss selv med maxene ute av spill på ubestemt tid og hedgebom.

Potensialet er bra, og selskapet har historisk sett lav market cap og gode trafikktall etter at man har snudd fokuset vekk fra ellevill vekst. Skal ikke se bort ifra at EricSimpsonjr med all sin velstand chipper Kjos de 2.5mrd med kompisrente når sommeren er overstått.

I denne tråden kan alle være med, til og med om man ønsker å diskutere at Nas har skrudd ned veksten som noe negativt, eller hvordan oljesøl fra et innleid fly vil gi emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Restplassno
04.07.2019 kl 17:15 8449

https://aksjelive.e24.no/article/GG5RGJ

Norwegian ser oppgang i Syden-bookinger
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Restplassno
04.07.2019 kl 20:14 8133

https://www.shareville.no/streams/75294916?_ga=2.25883646.2119027967.1557407676-1394813779.1554367687

God shortoversikt målt opp mot aksjekurs fra en flink bruker på shareville
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2019 kl 20:31 8032

Denne Multiple kan jobben sin.
42,- vil gjøre dagene meget lange for Marshall Wace og 8 mill short til.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.07.2019 kl 20:43 7948

Reell short er nok nærmere 15% (om ikke mer).

Det var koselig med litt driv her, men jeg tror ikke det varer uten endringer i nyhetsbildet fremover. 1-2 uker med sterk aksje og så tilbake til melkemaskina.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
undrende
04.07.2019 kl 20:43 7894

Det beror jo på om NAS klarer sine (gjelds)forpliktelser. Om ikke, så er det om noen finner interesse i å ta over. Verre enn det er det ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
dreamliner
04.07.2019 kl 22:11 7636

Det blir noen ubehagelige dager fremover for de som er short i denne aksjen. Hvis det kommer en melding om Asset JV, så blir det full panikk og aksjen vil gå over 60 på no time. Husk at KJOS sa for et par uker siden at et JV var «mer enn trolig».
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Stephen
04.07.2019 kl 22:22 7552

Alt faller å står vel på hvordan de håndterer gjelda.
Så jeg tror det tar enda en stund; før NAS folket sitter i caribien å leker med seddelbunker og gullbarer.

God Jul

Mvh. Stephen
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Restplassno
10.07.2019 kl 18:07 7183

Jeg håper på svakt positiv bunnlinje inkl max-tull. Det vil vel si at driften er god og at fremtiden er lys. Q3 blir enda bedre og refinansiering bør ikke være noe problem med mindre max-problemene varer langt uti 2020 og Nas må ta regningen. I tillegg håper jeg at det vises til en brukbar reduksjon i CASK gjennom #FOCUS2019 eller hva man kaller det, især uten Max innbakt. Det viktigste er at driften viser seg levedyktig uten max-problemer. da skal jeg uten innvendinger ta en emisjon til om det trengs for å betale lånet. Hvis man kan oppnå noen kroner i EPS I 2020 vil det betale seg til slutt. Rask / yield har levert så til de grader, nøkkelen i morgen blir vel CASK minus MAX, samt kostnadene av groundet MAX. Lav CASK uten MAX er positivt, høy MAX-kost er negativt men viktigst er vel CASK. Tror ikke det blir helt vanvittige tall i morgen, men håper de viser at driften funker uten, og helst med, max-problemer.

Ideelt sett ønsker jeg å se at kostnadsbesparelser gjør opp for max-kostnader, og at bedring i rask er variabelen som vipper det hele i noen hundre mill i pluss, kanskje sammen med økt ancillary revenue.

Noe annet som er verdt å merke seg i morgen, er at for et gitt resultat vil høyere max-utgifter vise relativt sterkere drift. Med det mener jeg at dersom max-utgifter hadde vært 3mrd for q2, og man leverer 100 Mill på bunnlinjen, vitner det om en vanvittig sterk underliggende drift. Sammenlignet med om man går 100 Mill ebit med max-kostnader på -50 Mill. Dere skjønner sikkert hva jeg mener, selv om det hørtes rart ut.

Merk dere at dette bare er høyttenkning, er noen uker siden jeg gikk gjennom regnskapene og gjorde meg noen refleksjoner rundt dette. Det er nok ikke særlig mer fornuftig enn hva gjsnitt Ola Nordmann kan tenke seg til, men slenger nå ut noe for at noen klokere hoder sannsynligvis kan melde seg på og lage en god samtale her.

Hva tror dere andre i "menigheten*?
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Reflect
10.07.2019 kl 21:11 7028

Restplass; Jeg håper du kan gi din vurdering av tallene i morgen før børsåpning - skal lese den nøye før jeg gjør noe med mine langsiktige og kortsiktige poster. Du har studert tallene. Endret ingenting idag pga null endring i short, vil vurdere i morgen eller 23.7. Til slutt er det kanskje ikke tallene som blir det interresante, det er mange «gjedder» med andre mål.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Restplassno
10.07.2019 kl 21:32 6951

Jeg vet ikke om jeg er den beste til å vurdere det, mange gode analytiske skribenter på shareville som sikkert er verdt å lese. Men jeg kan jo gi noen ord hvis du ønsker, så klart.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Buyin85
10.07.2019 kl 21:36 6930

Hei,

Passasjertall og tilhørende indikatorer som gir inntekter er allerede kjent og akseptabelt. Usikkerhetsmomentene og det som gjør at jeg vurderer dette som den aksjeposten jeg besitter med høyest risk er følgende:

-håndtering av lån med forfall ila høsten. Her er det flere mulige utfall og jeg forventer at ledelsen gir ny info vs q1-presentasjon, da det ble nevnt at ingenting var avklart og at det skulle jobbes med saken gjennom sommeren.
-EK som igjen kan splittes i tre hovedkategorier:
1: kompensasjon fra RR og Boieng. Her er utfordringen at tall skal holdes skjult for at gode samarbeidsforhold skal beholdes. Min største bekymring er at kompensasjon fra Boeing fremdeles vil være uavklart når årets låneforpliktelse forfaller, og at denne derfor ikke kan bidra til å delvis løse denne / eller gi gode kort på hånden ved refinansiering.
2:verdi av nofi som også er en del av egenkapital for nas. 30% reduksjon siste 3 mnd
3: slots på DIB flyplasser. Ser DnB mener at dette kan benyttes som sikkerhet for refinansiering.

Følgende x-faktorer er identifisert:
1:oppkjøp?
2:JV?
3:utsatte forpliktelser/leveranser som påvirker behovet for refinansiering.

Kort oppsummert et spennende case :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Restplassno
10.07.2019 kl 22:36 6745

Takk for godt innspill 🙂
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Noni
11.07.2019 kl 00:28 6543

Trodde jeg hadde svart på dette før, jeg kunne tenke meg litt senere på høsten, det er nå det er sommer i Norge. Men ser jo at interessen er borte.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.07.2019 kl 06:20 6348

Mulig jeg er helt på bærtur nå, men slenger ut et forslag for læringens skyld. Har ikke gjort noe forsøk på å beregne kostnader av max-grounding, vi får se hvordan det spiller inn. Tar utg. punkt i guidet unit cost for året i q1-rapport, og går utifra at høyere fyllingsgrad relativt til høst -og vintermnd mulig gir noe høyere effektivitet og lavere unit cost for q2.

juni

3 826 800 000 + ancillary 0.45 yield 0.42 rask


mai

2 985 660 000 + ancillary 0.38 yield 0.33 rask


april

3 057 370 000 + ancillary 0.41 yield 0.35 rask

Totalt 9.869 mrd passenger revenue.

ASK 27 074 000 000

Rask 0.36 (9,869 mrd) + ancillary 16-20% = 11,448 mrd - 11,842 mrd
Cask 0.40-0.42 (10,829 mrd - 11,371 mrd)

Resultat: alt mellom 77 millioner til 1.013 mrd.

Tipper selv at det blir resultat etter skatt rundt 300-450 mill, blir litt skuffet ved resultat under dette nivået.

Det er dog svært godt driftsmessig mtp at MAX fort kan koste opp mot 500 mill bare dette kvartalet. Vi ser derfor et kunstig lavt resultat uansett hva fasiten blir. Viktig å huske dette. Resultat på 1-300 mill i denne kostnadsfylte situasjonen er absolutt nok til å være interessant for oppkjøp, men man ønsker kanskje litt mer inntekter for at folk skal føle seg trygge mht max-problemer og refinansiering.
Personlig håper jeg dog ikke på oppkjøp eller at dette skal prises inn i aksjen, dersom man klarer å drive med overskudd og bygge videre.

Det er mange variabler i sving her så det er mulig dette blir fullstendig galt. Vi får se hva Kjos har å si om 45 min.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.07.2019 kl 06:34 6309

Så dette. En enorm mengde kansellering har ingenting med MAX å gjøre, og det ser man også i trafikktallene til NAS.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
11.07.2019 kl 07:07 6419

Jaaa!! Q2 ser bra ut😎
Focus 2019 «on track» med kostnadsreduksjon på 550 mill.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.07.2019 kl 07:11 6359

Gode tall, absolutt. EBIT på 508 mill. Høyeste ebitdar noensinne for q2 og pluss i regnskapet selv om max sugde ut 400 mill. Unit cost er helt akseptabel under forholdene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
mundus
11.07.2019 kl 07:14 6295

Norwegian Air Shuttle presenterer tall for andre kvartal torsdag morgen.

Resultatet kom inn på 82,8 millioner kroner, mot 300,3 millioner kroner i andre kvartal 2018.

Resultat før skatt endte på 111,4 millioner kroner, mot 369,6 millioner kroner ved samme korsvei året før.

Driftresultatet ble 662,8 millioner kroner, mot 153,6 millioner kroner i fjor.

Ebitdar kom inn på 2.209,5 millioner kroner, mot 1.618,9 millioner korner i andre kvartal 2018 og ventet 2.210 millioner kroner.

Omsetningen endte på 12.181,8 millioner kroner, mot 10.227,9 millioner kroner ved samme korsveis i fjor.

Yielden kom inn på 0,42 kroner, mot 0,37 kroner i andre kvartal 2018.

Enhetsinntektene endte på 0,37 kroner, mot 0,32 kroner i fjor.

Enhetsinntektene inkludert avskrivninger, men ekskludert fuel, kom inn på 0,29 kroner, mot 0,29 kroner i fjor.

PAX endte på 185 kroner, mot 162 kroner ved samme korsvei året før.

ASK kom inn på 27.074 millioner, mot 25.663 millioner i fjor.

RPK ble 23.819 millioner, mot 22.242 millioner i fjor.

Fyllingsgraden kom inn på 88,0 prosent, mot 86,8 prosent i fjor.

Selskapet fraktet 9,98 millioner passasjerer i kvartalet, opp fra 9,97 millioner passasjerer i andre kvartal 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Kantarell
11.07.2019 kl 07:15 6284

Hvor flyr aksje i dag mtp Boeing erstatning ++++ Dette er meget bra ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Restplassno
11.07.2019 kl 07:17 6266

Ble det sagt noe om boeing erstatning?
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
11.07.2019 kl 07:21 6188

E24 med flott, positiv førsteside. Helt utrolig bra, E24 Kunne vel ikke gjøre annet nå...
https://aksjelive.e24.no/article/P9aKo7

Hegnar: Norwegian overrasker på lønnsomhet
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Kantarell
11.07.2019 kl 07:22 6171

Boeing har allerede bekreftet at de vil gi erstatning for Max-fly i tidligere samtaler med Nas.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
bokaj70
11.07.2019 kl 07:23 6128

Lidt bekymret for Cash beholdning
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Kantarell
11.07.2019 kl 07:28 6052

Når vi 50 tallet i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Kantarell
11.07.2019 kl 07:32 5977

Bjørn Kjos trekker seg
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
lypeders
11.07.2019 kl 07:34 5938

Dette vet alle. Hva er meningen med innlegget?
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Kantarell
11.07.2019 kl 07:45 5801

Meningen er nettopp å bekrefte at det blir åpent for salg ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
11.07.2019 kl 07:48 5767

E24 og andre finansaviser har i lengre tid vært lite positive til NAS og har omtalt det i negative vendinger. Nå har trenden snudd seg og det er duket for tidenes shortskvis ✈️❓
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
ToffeeMan
11.07.2019 kl 07:50 5714

Slettes ikke så dum denne Kenneth Sivertsen i Pareto. Målet på 100 kroner kan skje raskt nå!
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
akje1234
11.07.2019 kl 08:02 5561

Må selv innrømme at dagens resultat var en skuffelse. Konsensus var 77 millioner, mens Pareto hadde vel omtrent 300. Resultatet ble 111, så det kursmålet på 100 vil nok kuttes kraftig. Tror selv det blir nedgang i dag dessverre
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2019 kl 08:08 5486

Har virkelig ikke den fjerneste peiling på hvordan kursen vil gå i dag, men har en mistanke om heftig juling og så et minirally. Hvor det ender opp er umulig å si, tror også med det vil komme noe mer nytt utover dagen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Buyin85
11.07.2019 kl 08:14 5377

Ser frem til webcast kl 0830 for ytterligere klarhet i denne: Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle har pågående samtaler om et joint venture-samarbeid, og venter klarhet "innen uker", ifølge selskapets presentasjonsmateriell torsdag.

Videre skriver selskapet at de alternative kildene for å finansiere obligasjonen som utløper i desember blant annet er et JV-samarbeid, aksjebeholdningen i Bank Norwegian og verdier i slots.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2019 kl 08:17 5340

Ikke sikkert den stiger så mye i dag. Kjos avgang har jo vært signalisert lenge, og de har ingen god løsning på plass
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2019 kl 08:26 5219

Driftsinntektene i kvartalet var på 12,2 milliarder kroner, opp fra 10,2 milliarder i samme kvartal året før. Kjos legger til at billettsalget har vært godt for sommersesongen og at etterspørselen ser bra ut i de kommende månedene.

Torsdag morgen ble det klart at Bjørn Kjos trekker seg som sjef i Norwegian etter 17 år i stillingen. Finansdirektør Geir Karlsen overtar sjefsstolen inntil en ny konsernsjef er funnet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2019 kl 08:47 5021

Strålende Q2 og JV klart om noen uker. 24/7 kan også IAG by på NAS igjen. Det rigges for shortskivs

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/boeing/bjorn-kjos/parkerte-boeing-fly-rammer-fortsatt-norwegian/2-1-636076
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Reflect
11.07.2019 kl 08:51 4954

Er det noen som har oppdatert aksjonær oversikt?
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2019 kl 10:28 4727

Stemte noenlunde ok med forventningene til kursbevegelse, litt retningsløs en stund men virker klarere nå.

Mi får sjå kva som skjer utover dagen...
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare
ksandal
11.07.2019 kl 10:32 4696

flaks gjorde at jeg tok ut på åpning idag 45... for trengte pengene til en annen.. men ser nå at jeg må inn med en ny short her. denne skal trolig langt ned på 30 tallet igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 03:45 Du må logge inn for å svare