Returen kommer, men når?

thomasb
SSO 05.03.2018 kl 14:35 1592

Etter Q1 og generell nedtur i markedet fikk vi en nedtur fra 52 til 42-43 - altså 20-25% ila kort tid. Basert på Q1 var det to meglerhus som løftet target med to kroner. Vurderingen av resultatet blant de som følger med var god - noe forskyvning av construction inntekt og resultat gjorde tallene noe svakere enn ventet - men realitetene i virksomhetene er minst som forventet. Etter dette har vi sett følgende nyheter - de som følger med: Sør Afrika rydder opp i regjering og Eskom - korrupsjon og kullmafiaen er ute. Sannsynlig er også nuclearplanene lagt bort. Det går igjen mot en kraftig satsing på fornybart i Sør Afrika og Reippp kommer tilbake på sporet. Sannsynlig PPA underskrift for 260 MW for Scatec er nå ila mars - og mer vil følge etter det. Mou for anlegg på 800 MW er en saftig nyhet fra Bangladesh, selv om det er et langt lerret å bleke der. Tilbud på ytterligere 600MW er lagt inn i ny runde i Egypt, sammen med partner. Avgjørelse ila 1. halvår på den. I Pakistan har Scatec nå mottatt svar på tariff for anlegg på 150 MW som de skal bygge sammen med Nizam Energy. De kan gå rett til PPA og backlog så snart endelig forhandling er gjennomført på tariffen. Videre har vi fått info om flere mindre(50-60 MW) prosjekter i Sørøst Asia - nye i Malaysia, Vietnam, Burma som nærmer seg backlog. Mozambique har meldt om oppstart bygging av Mocuba-anlegget ila mars 2018.

Vi har med andre ord fått inn en rekke gode nyheter, og ingen dårlige meg bekjent, siden kursen var 52. I dag er den på vei opp igjen - alt det rasjonelle peker i retning av ny all time high ved neste opptur. Har den startet på veien opp dit i dag, eller må vi vente på et par nyheter til før den tar av? Det vi vet er at den har en tendens til å hente seg raskt inn da den først går.
Redigert 19.01.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
trubaduren
05.03.2018 kl 16:57 1573

Jeg er å anse som en positiv herremann, men har en lang vei å gå for å hente inn enkelte av dere. Etter å ha sunket 2-3 ganger Oslo børs den senere tid så sliter jeg med å se kortsiktig fart oppover. Langsiktig derimot har jeg tro, men må innrømme at jeg begynner å bli litt utolmodig ...
thomasb
06.03.2018 kl 09:14 1573

Der var oppstart bygging i Mozambique i boks. Et prosjekt som har ligget lenge, med de fordelene det sannsynlig har for lønnsomheten i prosjektet - både construction og production...

Viktig også med tanke på balansert utnyttelse av ressursene i de ulike "hubene" i selskapet. Mozambique skal etter hva jeg har forstått styres og bygges fra enheten i SA - så det passer jo veldig bra at de får denne inn for bygging nå, før de sannsynlig får mye å gjøre med oppstart bygging i SA(260 MW) mot slutten av året.