NANO: Vi går mot en usikker uke

Slettet bruker
NANO 12.11.2017 kl 22:38 4366

NANO har hatt et urovekkende fall siden onsdag, og endte helt nede på 73,55 ved stenging fredag. Spørsmålet nå er selvsagt om fallet vil fortsette inn i neste uke. Vel, foreløpig skjer dessverre altså det jeg ut fra teknisk trend og uklarheter rundt diverse utsettelser, prosesstekniske svakheter osv. har prediket i hele høst, at aksjen i november ville begynne en forsterket fallende trend og synke til ca. 60 ved årsskiftet.
Opp mot dette står de som har lovet kurs på flere hundre kroner allerede nå midt i november, og for eksempel 400 innen jul, jfr. Merlins tippetråd på dette. Mens jeg altså mente det fikk holde med 60 i denne fasen. Vel, foreløpig er det markedet som taler sitt trauste språk: "Show me something, and I shall provide".
Ønsker alle ei flott børsuke!

PS: Syns all denne utestengingen er helt unødvendig, alle er velkomne til å kommentere på mine tråder.

Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Odeven
12.11.2017 kl 22:56 4313

Flott, Korsar.
Du tåler motforestillinger, det er som det skal være.
En usikker uke er helt ok.
De "fleste av oss" har en helt annen horisont.
Vi ser mange måneder frem i tid.

O.
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
bålfreak
12.11.2017 kl 23:04 4326

Det er greit å ha horisont i et selskap som tjener penger og som befinner seg i rett bransje og sektor til rett tid.

Å ha horisont i et selskap som Nano kan bli din sikre ruin .Meget skummel og farlig gambling. Utallige biotekselskap har gått til grunne og eksisterer ikke lenger. Her er det all grunn til å våkne opp og se realitetene i hvitøyet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2017 kl 09:29 4133

bålfreak,
du har et viktig poeng her: For å overleve på børsen kan man ikke la kua dø mens man bare fortsetter å håpe at gresset gror.
Hvis gresset ikke gror må man flytte kua til et bedre beite, enten for å komme tilbake når enga er vannet, eller holde seg borte fordi gresset faktisk er i ferd med å visne enda mer ned.
Eller sagt på en annen måte. Når alle tekniske faktorer i en fase peker mot fortsatt nedgang kan jeg ikke se poenget med å være med på det. Det er lov å ha to tanker i hodet på samme tid.
Men som sagt: Ved 60 bør i alle fall de fleste ha tatt poenget med å holde seg utenfor dette fallet så lenge det pågår.
Og igjen: jeg er ikke det ringeste bekymret for at jeg ikke skal klare å være med på en evt. opptur i tide. NANO er ikke annerledes enn andre utviklingsaksjer der.
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Calu
13.11.2017 kl 09:30 4115

Hva menes med prosesstekniske svakheter i denne sammenhengen?

Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2017 kl 09:38 4106

Calu,
de siste ukene har trådene her vært fulle av forskjellige innlegg om hvordan utviklingsprosessene ikke går optimalt, her også at selskapet åpenbart har problemer med å legge ut presis nok info til at folk forstår det fulle innhold og status for hva som meldes. Både uklarheter om hva som er tilstrekkelig pasientgrunnlag nå og videre, hva som er faktiske resultatoppnåelser (jfr. for eksempel de uavklarte forholdene for 20/100), og hvor i fasene man er (ikke bare for betalutin), i tillegg til den vanlige hjelpeløse meldingståken er alt innenfor prosesstekniske svakheter som etterlater markedet i villrede. Da er kursfall ofte en naturlig reaksjon i høyrisiko utviklingsaksjer. Og slike kursfall kan ofte forutses ganske presist ut fra tilsvarende historiske data i andre sammenlignbare selskaper. Man må ikke glemme at det (statistisk) vanlige for slike utviklingsprosesser er at de ikke lykkes: Det er historisk bare 12-15% sjanse for å lykkes fra de faser vi er i nå for NANO. Så får folk tro og håpe det de ønsker, jeg følger børsens harde algoritmer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Calu
13.11.2017 kl 10:14 4040

Takk for oppklaring :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2017 kl 11:04 3953

Aksjen har det siste knappe året (siden tidlig i desember 2016) falt fra en topp på ca. 118,50. Det er dette som er basis for den langvarige fallende trenden.
I det korte bildet har aksjen falt jevnt hele november, fra ca. 84 til dagens 72-tall.
Det er dette siste fallet som krever et lite varsko: Ved slike fall tidligere har vi sett helt unødvendige utløsninger av uerfarne stoploss, med et påfølgende ytterligere dytt nedover. Teknisk sett er vi akkurat nå faretruende nær en ny slik stoploss-glipp. Kommer den, er vi erfaringsmessig raskt på 67-68. Vi får bare håpe at folk har lært fra før og ikke setter for tighte stoploss hvis de insisterer på å sitte videre.
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Nanofreak :)
13.11.2017 kl 11:58 3871

Jeg har selvfølgelig ikke stoploss i Nano.
Forsto jeg deg riktig at du sier at der Nano er nå i utviklingen, så har de ca 15% sjanse til å lykkes? Eller mente du at generelt på dette stadiet så har selskaper 15% sjanse?
Jeg tror vel vi alle kan være enig i at virkningen og varigheten på den, pluss lite bivirkninger av Betalutin nå er rimelig safe, da de hittil har presentert data fra 77 pasienter?
Ja 20/100 dataene var ikke gode, men det er vel verd å huske at det var kun 6 pasienter, med cut-off 3 juli. Så pasientene vil ha god forbedring videre etter den avlesingen. Vi får nok vite mer om dette på ASH 10 desember.
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2017 kl 12:15 3847

Nanofreak,
jeg viser til sektorsannsynlighet og ikke enkeltselskaper. Problemet for NANO er at dersom de ikke klarer å bli mer transparente og levere tydeligere meldinger så vil markedet (i fravær av mer konkret info) typisk bruke slike generelle risikofaktorer, og da må man ikke bli overrasket over at aksjen faller. Utlagt: NANO må - for å snu denne trenden - levere tydeligere meldinger som makter å skille selskapet fra generell risikovurdering for sektoren i pågående faser. Og når generell risikovurdering er at 1 av 7 lykkes da er det ikke så vanskelig å forstå at aksjen faller.


Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Lykkeligamator
13.11.2017 kl 12:24 3828

Korsar:
"Når alle tekniske faktorer i en fase peker mot fortsatt nedgang kan jeg ikke se poenget med å være med på det."

Mulig det tekniske er negativt nå, men det tekniske kommer nok til å bli overkjørt av det fundamentale de neste 4 ukene. CMD 22 Nov og ASH tidlig i desember. Hvis det ikke kommer noe ny og oppmuntrende data her (særlig etter de skuffende 20/100 tallene for noen uker siden) så kan alle gjette hvordan markedet kommer til å reagere. Skulle det derimot komme ny og oppmuntrende data så kan jeg ikke forstå at kursen kommer til å reagere opp. Med hvor mye er "anyones guess".. I desember i fjor, med betydlig mindre informasjon til nå, stod tross alt kursen i godt over 100.

Uansett så mener jeg at vi ikke har fått informasjon som tyder på at NANO har møtt alvorlige set-backs, og er i så måte trygg på min investering. Om dette er et godt valg eller ei vil tiden vise.
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.11.2017 kl 12:42 3810

Lykkeligamator,
i prinsippet enig med deg: Som jeg har skrevet flere steder i dag; det må reelt positive meldinger til for å rive aksjen ut av den fallende trenden. Det holder ikke med uklare/nøytrale meldinger, for da får vi fortsatt nedgang.
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
solO9
13.11.2017 kl 15:15 3628

Er priset til 3.6 mrd, ganske høyt i en så tidlig fase hvor dosen knapt er besluttet..
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Nanofreak :)
13.11.2017 kl 16:27 3544

Sol09, den er faktisk ganske lavt priset kontra selskaper man kan sammenlignes med. For ca 11 mnd siden så var forresten kursen ca 59 kr høyere enn i dag.
Kursen kommer nok som ei kule når nyhetene kommer.
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2017 kl 10:13 3302

Ukestarten (i går) ble akkurat så negativ som de tekniske signalene signaliserte. Og akkurat like forventet (iht. flere måneders mønstre i nedgangen) får vi i dag et lite pusterom med en liten innhenting så langt.
Men for en nøytral observatør er det store spørsmålet fremdeles om aksjen vil bryte ut av den negative trenden eller fortsette nedover som den stevner. Så hva sier det tekniske?

Jo, siste 30 dagers glidende gjennomsnitt gir dessverre liten utsikt til oppbrudd foreløpig, det går uvegerlig mot 60 fremdeles.
Men alvorligst er at fallet fra 84 i perioden først skjøt fart de siste to uker. Det skal et betydelig moment til å stoppe dette nå.

Noen hevder fremdeles at aksjen er "lavt priset" som sitt sentrale håp for at aksjen skal rekylere, dvs. at de mener at aksjen er "feilpriset".
Vel, før aksjen leverer konkrete framskritt er aksjen helt korrekt feilpriset, nemlig svært overpriset. Det er dette markedet legger til grunn for å holde den i et sterkt teknisk jerngrep der trenden driver den gradvis nedover. Teknisk sett signaliserer denne trenden at markedet ser en betydelig risiko for at vi får en flopp, men ikke så tydelig at aksjen er helt binært priset (at alt står eller faller med om et enkeltprosjekt lykkes/feiler): Det er etablert såpass utviklingsteknisk basis at markedet synes å legge til grunn en kurs på rundt 30 i bunn for denne trenden. For hver dag som går uten tydelige signaler om at selskapet vil bryte gjennom med et udiskutabelt medisinsk gjennombrudd vil trenden gnage aksjen nedover.

Mine kursmål for nedtrenden:
Jeg er som tidligere omtalt relativt positiv i dette bildet og mener fremdeles at aksjen vil kunne klare å stabilisere fallet på rundt 60, hvorpå man på det tidspunkt må klare å komme fram med de framskritt som skal hindre at 30-tallet nås med et brak.

Mine kursmål på oppsiden:
Jeg har 120-150 som kursmål om 2 år (edit presisering: innen 2 år) hvis markedet får sikrere signaler om gjennomslag for en "noenlunde kommersialisering". Jeg har i tidligere analyser gitt selskapet en mulighet på 40-50% for å nå en noenlunde kommersialisering.
For "full kommersialisering" er jeg nok mer optimistisk enn markedet, da jeg fremdeles kjører ca. 20% sjanse på dette (generelle sektorforventinger for disse fasene er 12-15%, eller 1 av 7). I et slikt scenario (om minst 2-3 år) snakker vi selvsagt høyere kurser, men umulig på dette tidspunkt å gi noe kursmål for sånt, da vi for eksempel ikke kjenner konkurransebildet på dette tidspunkt, m.m.

Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2017 kl 12:44 3225

Usikkerheten bare fortsetter i NANO-handelen, såpass at handelen nå er helt stoppet opp. Handleloggen indikerer at de som forsvarer støttenivået på 70-71 snart kan få inn en litt mer solid 72-plassering snart. Men samtidig ser vi at aksjen ligger faretruende nær å bli kjørt ned i neste trendkanal på 65-70-nivå. Som tidligere i slike situasjoner vil aksjen neppe fortsette å ligge så stuck rett over et støttenivå (rundt 71-72) som nå: enten "trygger" den seg opp til 73-74 eller begynner å vakre rundt 70 blank. Teknisk er det foreløpig ikke mulig å velge hvilket utfall som kommer først. Men om noen fortsetter å gi råd om at dette er en "glimrende anledning til rabattert inngang", vel, ikke sats skjorta på det :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2017 kl 12:44 3233

Usikkerheten bare fortsetter i NANO-handelen, såpass at handelen nå er helt stoppet opp. Handleloggen indikerer at de som forsvarer støttenivået på 70-71 snart kan få inn en litt mer solid 72-plassering snart. Men samtidig ser vi at aksjen ligger faretruende nær å bli kjørt ned i neste trendkanal på 65-70-nivå. Som tidligere i slike situasjoner vil aksjen neppe fortsette å ligge så stuck rett over et støttenivå (rundt 71-72) som nå: enten "trygger" den seg opp til 73-74 eller begynner å vakle rundt 70 blank. Teknisk er det foreløpig ikke mulig å velge hvilket utfall som kommer først. Men om noen fortsetter å gi råd om at dette er en "glimrende anledning til rabattert inngang", vel, ikke sats skjorta på det :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2017 kl 12:49 3241

Blir litt dobbeltposting på den nye plattformen før man går seg inn:-)
Men jeg hadde ikke før nevnt at handelen var stoppet opp på 5 mill før det plutselig kom noen raske handler på 300-400.000, og da dessverre i retning nedover. Så det korte bildet bare fortsetter å være nervøst og uavklart, med styrket nedtrend i siste 30 dagers glidende gjennomsnitt.
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2017 kl 13:51 3201

Aksjen styrker seg , Snart blir mange nervøse for å gå glipp av en fin opptur. De som følger Nano tett har vel ikke sett noe som er foruroligende?
Redigert 20.01.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare