Skattefri utleie til uføretrygdet mor?

Brakfar
05.07.2019 kl 09:59 1105

Jeg vurderer å kjøpe leiligheten min mor leier (i annen by). Hun er uføretrygdet og får ikke lån til å kjøpe den, betaler 10 000,- i leie per mnd. Så tanken er selvsagt at hun da betaler husleie til meg for å dekke lånet.

Utfordringen er jo at det i utgangspunktet skal skattes, og da blir regnestykket negativt for meg. Finnes det noen unntak som kan medføre skattefritak i dette tilfellet? Eller noen annen måte å løse dette på mer gunstig?

Jeg ser følgende mulige løsning: Å benytte nærståenderegelen, hvor hun ikke betaler leie, men kun drifts- og felleskostnader. Da må lånet i sin helhet betjenes av meg - skattefritt, 10 000 kr. per måned i 30 år. Min mor overfører et tilsvarende månedlig beløp til meg som gave, i stedet for å definere det som leie. Er dette innafor? Eller vil dette være juridisk utfordrende? Andre/bedre løsninger?

....Du får føre inntektene fra leiligheten i post 1.5.3 "forskudd på arv" i selvangivelsen.

;))
Brakfar
05.07.2019 kl 10:37 1052

Alternativt her er å få overført 8000 per måned som gave, da det blir under 100k som i utgangspunktet er minimumsbeløpet som skal registreres. Så dekker hun selv fellesutgifter som i dag inngår i leia. Men vil dette medføre noen utfordringer for meg? Altså at det kommer jevnlige beløp inn på konto som gave.
Redigert 05.07.2019 kl 10:41 Du må logge inn for å svare

spe det ut i litt cash,så ordner det seg nok.
Noni
05.07.2019 kl 11:17 985

Kjenner ikke reglene, du kan spørre en skattejurist. Men hvorfor spørre, kan
noen blande seg inn i om du leier ut til din mor?
Brakfar
05.07.2019 kl 11:27 957

Du ser av posten min hvorfor jeg spør... Det handler om å unngå skatt på utleie til mor. Det er relevant at det ikke er en hvemsomhelst om jeg skal ta i bruk nærståenderegelen.
Redigert 05.07.2019 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Brakfar
05.07.2019 kl 12:12 908

Ja, som jeg skrev innledningsvis er dette mitt "vindu". Men nærståenderegelen gjelder om boligen ikke leies ut. Dvs. at jeg ikke kan motta leie. Den nærstående dekker drift og vedlikehold selv. Derfor er spørsmålet om jeg kan få mellomlegget av dagens leiesum som gave månedlig for å dekke mine kostnader.
Noni
05.07.2019 kl 17:09 828

Kanskje hvis du kan dokumentere kostnader. Snakk om byråkrati, det er jo helt
bort i natta.

godt jeg fyller inn litt latter i helgekosen din Oliver.

;)
teiten
05.07.2019 kl 17:23 806

Enkleste løsning her må jo være at du kausjonerer for din mor? Hun betjener lån og fellesutgifter selv med 10000, og du arver leiligheten. Eventuelt låner du henne pengene til å kjøpe den, og hun tilbakebetaler med 10000 pr måned

Innlegget er slettet av teiten

Arven er jo negativ. Men......

Frem før bart underskudd, er det noe som heter? En god norsk "podet" revisor/advokat i skatterett, kan i slike sammenheng gjøre "gråstein til gull" og motsatt, om passer.

åja,det hadde jeg glemt....politikerene hadde snudd om arveavgiften..

ja,-da var ikke det en god ide`

:/