NAS over 50 på mandag!

SMR52
NAS 05.07.2019 kl 10:18 12287

Slutter over 46 i dag!

Venter i spenning på svar fra mine gode venner: SS, ES, Hammers og Frodon
GPACTOR
05.07.2019 kl 10:28 8491

Du løper etter alt som stiger/har steget. Blir du aldri flau?
lektor79
05.07.2019 kl 10:34 8395

Bare å kose seg. Ingen røyk uten ild her. Uansett gjør nas det svært godt alene framover. Men lukter salg
Thinky
06.07.2019 kl 20:50 8107

Ikke feig ut nå karer. Ikke mer Oslo børs holding feighet takk.

VI SKAL BEHOLDE NAS PÅ NORSKE HENDER OG VIDEREUTVIKLE DET.

Småpanikk i shorteleiren viser finanstilsynets liste ...dere dekkes inn, more to come.
Nå går spekulasjonene på 26 juli , datoen for at IAG kan by igjen...og det vil skje uavhengig av hva Thor Christian Jensen måtte mene.

At NAS går over 50 til uken er, om ikke bankers, så veldig sannsynlig.

Håper at du har rett Dreamliner...det som bekymrer meg litt var at tilbudssiden var vesentlig større enn etterspørselen i sluttauksjonen på fredag....
Tigeren
07.07.2019 kl 11:19 7268

Nas får vel en klekkelig erstatning fra Boeing, eller hva tror dere? Tenk om Nas får kr 800 millioner i erstatning fra Boeing? Hva vil kursen bli da? Jeg tror ser vi er bratt kurs stigning denne uken, og et superløft på fredag. Da legges Q2 tallene frem. Kjos er Mikkel Rev og han kan nå legge frem svært overraskende positive tall. NAS skal bli profitabelt har Kjos bekreftet. Da stiger også aksjekursen. Potensiale for positive børsmeldinger er alltid triggere, og de vil også løfte. Budrykter kan og løfte hele uken. Tiårets comeback for Nas?
Redigert 07.07.2019 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
minsin
07.07.2019 kl 12:32 7052

hmm NAS taper omlag 300 mill i billett inntekter pr mnd , så lenge MAX står på bakken ..
Utgiftene med å ha flyene med å ha flyene stående på bakken er vel rundt 100 mill mnd,
Erstatning vil bli en plass mellom dette .. så står flyene på bakken til Medio August , kan det være snakk om 0,5 - 1,5 mrd.
I tillegg kan det komme div kompensasjoner - NAS har utsatt 14 Max fly leveringer , noe som er meget positivt for Boeing, siden de allerede er milevis bak leverings planen.
Verdiforringelsen av MAX etter at flyene er satt på bakken er, helt sikkert også ett moment. Har flyene tapt seg over "100 mill" i verdi , så er det klart slikt skal kompenseres på en eller annen måte
Er mye fin juss, konfidensielle avtaler etc som vil påvirke erstatningen.
NAS har Boeings gold care avtale( pop kalt "gull kortet".ca 60 flyselskaper har denne "forsikringen") , som vil kompensere utover det andre selskap vil få i erstatning
Ser derfor ikke bort fra erstatning/kompensasjon kan være mellom 1,5 og 2 mrd , om flyene står på bakken til August.
Siden det er mange deler i en slik Erstatning/kompensasjon , vil ikke dette komme som en engangs utbetaling - men i flere puljer.
Tror nok Boeing har allerede funnet frem en foreløpig fordelings nøkkel , slik at utbetalinger vil komme når Boeing vet flyene kommer i luften - gjerne før.
For Boeings vil erstatningene komme opp i mange titalls milliarder , ikke usannsynlig at de må ut mellom 50 og 100 mrd( 5 mnd stopp) , avhengig når flyene kommer igjen i trafikk.

Forøvrig tror jeg aksjekursen allerede har priset inn en erstatning på ca 500 mill.så da gjenstår det ca ca 20 pst oppgang om jeg får rett- i den grad man kan tenke i de baner :-)

https://www.abcnyheter.no/penger/naeringsliv/2019/04/24/195572432/norwegian-enige-med-boeing-om-utsettelse-av-levering-av-14-max-fly
https://e24.no/boers-og-finans/boeing/cnn-om-boeings-kostnadsmareritt-kan-tape-43-milliarder-kroner-paa-max-stansen/24581445
Redigert 07.07.2019 kl 13:11 Du må logge inn for å svare

Minsin; kanskje du kan opplyse allmuen her (meg inkludert); hvordan kan man "gjemme bort" kompensasjonen fra Boeing i regnskapene? Det er mye snakk om confidentiality om kompensasjoen, men et regnskap skal vel i utgangspunket være transparent og skal revideres...? Hva er det jeg ikke forstår her?

Alle får 1 mill per fly per dag på bakken. Enkelt og greit. Så blir det forhandlinger hver især om framtidige max-fly. Har dere det klart, Boeing? Og så må jo merkevaren Boeing Max jobbes med!
livecnn
07.07.2019 kl 13:49 6842

Dette er en enkel og grei oppsummering fra førstegangs skribent :-)

MartinBangkok


Den spanske nettavisen OK Diario ("OK Avis" på norsk) insisterer på at IAG har oppkjøpsplaner i ny artikkel publisert i går fredag:
https://okdiario.com/economia/norwegian-dispara-10-bolsa-oferta-que-prepara-iag-1-100-millones-4335857

Ifølge nettavisen er det tre hovedgrunner til at IAG vil kjøpe NAS:
1: Ifølge JP Morgan fører konkurransen fra NAS kun på Madrid og London til et IAG-tap på 80 millioner euro (avisen angir ikke for hvilket tidsrom)
2: Løser Brexit-problematikken for IAG (EUs krav til at selskapet er majoritetseid i Europa)
3: Synergier ruteplan/slotter

Prøvde å finne litt ut om avisen OK Diario: Den er Spanias 12. største nettsted totalt (ifølge Alexa.com https://www.alexa.com/topsites/countries/ES) og har 33 millioner lesere per måned (usikker på om dette er unike lesere eller IP-adresser). Avisen er konservativ/liberalistisk/nasjonalistisk og en "protestavis". Hører vi Frp? Av spanske medier/aviser er det kun Marca og El Pais som er større og de er kun litt større på hhv. 9 og 11. plass.

I artikkelen jeg viser til over er det også et avsnitt tom en mistenkelig bevegelse i IAG-aksjen torsdag (få timer før avisen kjørte første sak torsdag klokken 22.28). IAG-aksjen var torsdag ettermiddag på vei til å stenge ned mellom 5 og 7%. Men i avslutningsauksjonen spratt den opp 9% og endte opp 3,5% etter en omsetning i sluttauksjonen (som er fem minutter) på 810 millioner euro. Dette altså ifølge OK Diario.
Thinky
07.07.2019 kl 14:15 6745

NAS burde legge på billettprisene, så de stenger mulighetene for flyskatt ute.
Utenlandske flyselskap er nok interessert i NAS. Men vi skal beholde og videreutvikle NAS,
så NAS blir ikke solgt til utlandet. Utlandet vegrer seg også for å kjøpe noe nordmennene
ikke vil selge.
Men børsverdien til NAS vil nok stige. Selskapet vil gjøre det bedre og bedre fremover.
NAS vinner stadig terreng og kan legge på prisene. NAS vil gjøre seg lekkrere og lekkrere
for kundene. Kundene vil like dette, og fly mer og mer med NAS. NAS utvikler mer og mer
crossales oppe i dette.
minsin
07.07.2019 kl 14:40 6651

En fordelaktig fremtidig avtale ... bokføres ikke i regnskapet.
En slik avtale kan være rabatt på fremtidige innkjøp av fly.
Billigere service tjenester etc
Eks ble det avtalt "billigere service" på motorene etter at NAS måtte skifte ut motorer på Dreamliner.
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/motortroebbel-tvinger-kjos-til-flyleie-i-aar-igjen/24320121

Denne gang er konsekvensene mye større for flyselskapene , og jeg vil anta erstatning/kompensasjon blir i stor grad utbetalt.
Dette vil fremgå av både børsmelding og regnskap.





minsin
07.07.2019 kl 14:51 6613

tja deler av erstatningen vil være beløp pr dag. NAS selv indikerer ett tap på ca 200.000 kr pr dag pr fly i direkte tap.
En erstatning vil basere seg på mange "individuelle faktorer" ..og endelig erstatning vil derfor variere fra flyselskap til flyselskap.
NAS vil uansett være blant de flyselskapene som er best posisjonert i forhold til erstatning, ingen tvil om det.

Har selv ett kursmål på aksjen på 120-140 kr , noe som jeg mener er realistisk utifra de verdier jeg ser i selskapet.
Tror derfor ikke på at NAS blir solgt for 70-80 kr .
En aksjekurs på 70 kr klarer NAS å oppnå, uten "bud" premie, inneværende år .

https://www.boeing.com/commercial/customers/norwegian-air-shuttle/gold-care-coverage-737max.page
Redigert 07.07.2019 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
minsin
07.07.2019 kl 15:53 6451

Billett prisen er markedsstyrt , er nok ikke bare legge på billettene sånn uten videre.
Konkurransen og forholdet tilbud/etterspørsel (Keynes teori) som er avgjørende for hva en billettpris selges for.

Skal derfor ikke se helt bort fra at NAS 10 pst vekst i billett inntektene(Juni) kan ha en viss sammenheng med at MAX er satt på bakken.
TomW
07.07.2019 kl 16:03 6418

Yield veksten ble hovedsaklig begrunnet 20% vekst i long haul priser. Noe som er veldig i trå med hva BB har sagt ville skje når veksten ble tatt ned

I følge krav Kina flyselskaper krever for Boeing, koster det cirka 14,5 millioner per måned i direkte tap..Litt mer enn 200 000 kr/dag/fly
Redigert 07.07.2019 kl 16:38 Du må logge inn for å svare

Det beregnes cirka 14,5 millioner per måned per fly i erstatning (i.f Kina kra om erstatning).
14,5 x18 Boeing= 261 millioner/mnd
I Q1 satt Nas 500 millioner til side for "Max erstatning prognosen" (nok til kun 2 mnd) mi-mars til mi-mai..
Q2 tall vil nok vise negative resulater om de inkluderer "Max erstatning prognosen" fra mi-mai til mi-oktober? -1 milliard!
Dette er bare tall og det er vanskelig å vite hvordan de vil presenteres i Q2?!

TomW
07.07.2019 kl 18:09 6069

Nas har anslått tapet til å være 350-500 mill og da er August iberegnet.

RNas taper ca 550 mill på Groundingen dersom den varer ut juli.
Blir det lenger ( det blir det....garantert !) blir erstatningen høyere.
Forøvrig er wetlease for å erstatte et Max « a walk in the park» sammenliknet med Dreamlinere .
Nas kjører og inn egne Dreamlinere som tar nesten to Max- laster, og løser problemen brillefint, og kostnadseffektivt.
Et splitter nytt fly som ikke er flyvedyktig skal selvsagt i sin helhet erstattes av produsent, med « loss of hire».
Videre har Boeing forespurt nas om å få utsatt leveranser da de ligger et år etter backloggen grunnet Max- problemene.
Boeing produserer nå kun 50 fly i måneden.
Det betyr at nas slipper capx på ca en milliard i år, de slipper kostnaden knyttet til for stor flyflåte i veintersesongen og de får mellom 600 mill og en milliard i erstatning fra Boeing.
Videre der de utsolgt i juli og billettprisene er sky High.
Julitall :
Yield 0,50
Fylling : 93%
Vekst : 0
EBIT q2 : 925 mill
Redigert 07.07.2019 kl 18:35 Du må logge inn for å svare

Takk for info. Da vil aksje fyre opp noen kroner videre i uka. Klarer å nå 48 kroner i uka? eller bryter vi opp videre til 55?
minsin
07.07.2019 kl 19:31 5828

Enig ... dette er som jeg skrev direkte påført tap( ca 500 mill medio Aug) , som allerede er lagt inn i regnskapet
I og med NAS er med i gold care programet vil jeg også tro at Boeing betaler store deler av "wet lease" av erstatnings fly i stor grad.
Også tap av inntekter vil kunne delvis dekkes .. NAS "taper" ca 300 mill/mnd i billett inntekter på at MAX står på bakken
Vi derfor tro at erstatningen langt overgår de 500 mill som NAS allerede har satt av.
Gold care programmet gir særfordeler mht MAX grounding.
Er derfor ikke overrasket om "erstatningen" er rundt 1,5 mrd.

Q2 vil ha ett bokført tap på 500 mill, basert på tidligere meldinger
Redigert 07.07.2019 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
lektor79
07.07.2019 kl 20:03 5724

Smeller når som helst. Risikoen er stor men følelsen av oppgang er størst. Håper ik d skjer for raskt.
07.07.2019 kl 20:20 5647

Solgte mine aksjer på fredag. Lykke til!
lektor79
07.07.2019 kl 20:26 5616

Det var jævlig smart... :)))))
Hektar
07.07.2019 kl 21:24 5423

Solgte også 80% av aksjene. Når den dro opp til 45+ var det for fristende. Men regner med det blir tilbakekjøp ila uka. Får se hvordan det utvikler seg.

Jeg kjøpte faktisk littegranne på fredag. Åpenbart at det kan ligge noe seriøst i artikkelen om bud fra iag. Markedet priset dette og trafikktall totalt lavt synes jeg

Har kjøpt hver uke siden kursen deiset under 40, har nå 167.000 snitt 35,43.
Skråsikker på q2 og trafikktall i « vinterkulden».
Bud eller ikke bud er ikke med i mine kjøpsvurderinger overhodet , rykter om disse vil komme med ujevne mellomrom og lede til sterk kursstigning noen dager.
Hadde selvsagt solg på fredag ...iallefall halvparten, dersom jeg ikke var skråsikker på at q2 vil overshoote selv Kenneth Sivertsens estimater.
lektor79
07.07.2019 kl 22:09 5209

Tipper vanskelig m tilbakekjøp. Men lykke til. Nas er på glid nå. Risikoen er ikke så stor som folk skal ha det til nå.
Redigert 07.07.2019 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Hanveg
07.07.2019 kl 23:09 4976

Solgte alle Fredag. Men usikker på om jeg gjorde det rette😱

Bakke, Hektar og Hanveg...Ikke ta det personlig, men dere er med på å gjøre livet lettere for shorterne. Håper at det ikke er mange som dere (ikke personlig ment)...
livecnn
07.07.2019 kl 23:18 4934

Gikk du ut med gevinst har du ikke tapt.
Selv er jeg grisk og har god tid, treffer aldr i topp og ei bunnen.
Vel, snittet tåler litt sirkus frem til 11/7 da tror jeg raketten gjøres klar til "launch"

Har du sett nøye i tallene fra tidligere og kommet frem til noe fornuftig estimat, Hartlepool?

Har forsøkt selv ,men vanskelig å beregne pga valutasvingninger

.....og oljepris, max-grounding og CASK, etc etc.

Vi kommer godt over 50 før fredag. Tror flere må inn før Q2 og shortere dekker seg inn😊
pedro1
08.07.2019 kl 07:46 4249

Opp eller ned....digg med mandager og børsåpning.
08.07.2019 kl 08:20 4100

Har ligget kraftig i minus. Alltid bra med profitt. Men håper at det er noe i ryktene slik at shorts blør kraftig. Lykke til!!!