Odi.1
05.07.2019 kl 12:11 5695

ja, det kommer nok til å bli mange...
en så lenge holder Olje og Gass inntektene liv i disse spinnville forsøkene på å få det kaldere på kloden.


att: innlegget er sensurert , da det ble i meste laget for "Eliten" ...
Redigert 21.01.2021 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
nima
05.07.2019 kl 12:20 5617

Dere for unnskylde meg, men jeg synes NEL nå ligner mer og mer på hvordan utviklingen var i GIG før den kolapset. Er redd for at det samme skal skje i NEL, synes den er meget høgt priset nå,
Redigert 21.01.2021 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2019 kl 12:22 6051

Forstår ikke helt hva dette utspillet til høstens valg har å gjøre med Nel. Nel er forresten ingen produsent av hydrogen, men en leverandør av utstyr.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Shinkage
05.07.2019 kl 12:45 5917

Nøkkelordene for å indentifisere et kanskje ikke så seriøst innlegg:

- spinnvill, idioter, konkurs, vill-vest, galskap, blodigle, svineri, gigantisk, verkebyll

og kanskje spesielt dersom de alle finnes i samme innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
StangInn
05.07.2019 kl 12:58 5838

Uff, uff, og atter uff for noen kunnskapsløse innlegg det er noen ganger...eller hva sier du Max Pine...;)
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Max Payne
05.07.2019 kl 13:00 5820

Dette framsto jo seriøst. Særlig i lys av den grønne profiler til regjeringen. Rart det havarerte fullstendig.

https://www.tu.no/artikler/en-av-verdens-storste-fabrikker-for-gronn-hydrogen-etableres-i-norge/430122

Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Jemo
05.07.2019 kl 13:01 5807

Gratulerer MAX UFLKS, du fant noe negativt om hydrogen👍👍
Stå på videre, skjønner du er bitter for å ha solgt NEL på 5,3
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Tradinator
05.07.2019 kl 13:03 5790

Matbutikk konkurs = mat har ingen fremtid.... :-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Max Payne
05.07.2019 kl 13:07 5770

Jeg vil anta at det er en korrelasjon mellom riktig prising og mangel på svingninger og motsatt.

Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Odi.1
05.07.2019 kl 13:14 5733

Grønn profil = Bruk av enorme mengder av Olje Og Gass inntekter, det er om å gjøre å få det ut av grensen, slik at en ikke får det på eget miljøregnskap.
Se Oslo finans miljø genier i full sving, er like moro som å lese gamle Donald Ducks blader ...

Dette er altså verden i dag. 2019


edit: fluepapir-bananas og ekstreme , går vel under samme kategori? :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Max Payne
05.07.2019 kl 18:10 5449

Etter hvert vil det jo stilles krav om at de ulike ESG selskapene må begynne å tjene penger. Spørs om ikke Spetalen har et poeng.

Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Sundancer
05.07.2019 kl 18:25 5407

Hvor mye gjeld har NEL? Hint: vesentlig mindre enn seks milliarder.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
OZZY
05.07.2019 kl 18:25 5403

tror det er best du holder deg langt unna aksjen Nel. Dette forstår du lite av.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Jemo
05.07.2019 kl 18:37 5347

O store MAX
Hadde ikke helt flaks
Solgte alt av NEL
Gikk på en real smell
Nå er han bare en bitter MAX

Nel kommer ikke til å tjene penger på en stund MAX, de bygger et selskap, kan du ikke diskutere de aksjene du har på de trådene, og gi deg med bare å komme med gruff og negativiteter om NEL. Vi er mange som har tro på selskapet og Løkke som leder. Jeg tror dette blir stort og har trua👍🍾 Du har gjort dine valg, så ta deg en pause fra NEL trådene, vi har forstått hva du mener. Lykke til med SSHIP, TOM og de andre ESG selskapene dine, håper du tjener masse penger der👍💰
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Shinkage
05.07.2019 kl 18:42 5327

Ja, det er jo en selvfølge at de må det - jeg tviler på at noen er uenig i det. Det som det krangles om på forumet er vel snarere når de må begynne å tjene penger - "nok penger" til å forsvare nåværende verdi.

Hvis vi ser bort fra motstanden mot Løkke, NEL og Hydrogen, og kun ser på økonomien, så er selvsagt selskapet overpriset på nåværende tidspunkt. Derfor mener mange at verdien (kursen) burde vært langt lavere. Det høres selvsagt logisk ut, men problemet er jo da at mange som tror selskapet har en teknologi som vil bli meget verdifullt i fremtiden, vil jo gjerne eie deler av selskapet nå, og ikke når de må betale "markedspris". Dette er jo hele essensen i å treffe med en investering.

Å få alle til å vente med å kjøpe seg inn i NEL til det tidspunktet hvor prisen kan "regnes hjem" som det så populært heter, er jo en ganske håpløs oppgave. Dette burde egentlig ikke være veldig vanskelig å skjønne. Har man derimot ikke tro på hydrogen, eller selskapets evne til å utnytte denne teknologien, gir det egentlig lite mening å bruke selskapets resultater som argument for hvorfor det ikke er lønnsomt å investere i NEL. Da er man rett og slett ikke enig i forutsetningen for investeringen, og det er egentlig vanskelig å finne noe å diskuterere.

Jeg synes dette poenget blir fullstendig oversett, og tror det er et tydelig bevis på at "kampen" kun dreier seg om kortsiktig trading. Snakk kursen opp eller ned - glem alle regler for fornuftig kommunikasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Max Payne
05.07.2019 kl 18:59 5284

NY hydrogen teknologi er under utvikling, uten nel såvidt jeg kan se, men med bl.a. SHELL på laget. Her er det snakk om å produsere hydrogen mer energieffektivt fra damp og ikke vann slik nel gjør.

Nel vil få en del av markedet, men spørsmålet er hvor verdifull teknologien vil bli. I Norge så satses det altså på flytende hydrogen til ferger (som Løkke mener kan bli en fiasko) og nå hydrogen produksjon fra damp.

Jeg tror det er viktig å få med seg hele bildet. Suksesshistorier, konkurser, ulike teknologier, utfordringer og muligheter. Jo, mer nyansert debatten og nyhetsbildet om hydrogen blir, dess mer presis vil prisingen kunne bli og man unngår ekstreme utslag i aksjekursen.

https://www.tu.no/artikler/forskning-nyutviklet-materiale-gjor-hydrogenproduksjon-mer-effektiv/469025

Max

Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Shinkage
05.07.2019 kl 19:26 5214

Nå må du passe på at du ikke blir uvenner med Skipssjefen :-)

Han har ikke kjøpt denne typen argumenter når jeg eller andre har kommet med dem. Der i gården er det å bruke fornybar energi til å lage hydrogen som igjen skal konverteres tilbake til strøm helt uakseptabel sløsing uansett.

Jeg har overhodet ikke satt meg inn hvorfor Norsk H2 gikk konkurs, og det kan selvsagt være mange årsaker til det. Å finne ut hvorfor vil selvsagt kunne gi litt innsikt i hva utfordringene er, men mindre selskapet bare rett og slett har blitt drevet dårlig.

For at NEL skal få suksess må de selvsagt gjøre ting riktig, for de kommer ikke til å være uten konkurranse og de må begynne å tjene penger (gode penger) en god stund før investorene blir for utålmodig. Jeg vil derfor tro at de også ser nøye på alle de ulike mulighetene som finnes, og ikke låser seg fullstendig til den teknologien som de nå leverer. Jeg har hele tiden hevdet at ingenting er sikkert med NEL - det er mye som kan skje (teoretisk sett).

Poenget er at jeg har tro nok på NEL til at jeg er villig til å sette mye penger i at det vil bli en suksess. Jeg er ingen miljøaktivist, og er kun i dette fordi jeg ønsker å få mine investeringer til å vokse.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
OZZY
05.07.2019 kl 19:34 5179

TS det meldes også samtidig at et postordrefirma på Skogn gikk konkurs. De skulle erobre hele verden med salg og produksjon av shampo på postordre. Desverre gikk de konk.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Max Payne
06.07.2019 kl 14:35 4902

Store svingninger i nel kursen. Ned 4,4 % på Tradegate i går. Det er korrelasjon mellom store svingninger og feil prising av et selskap.

Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Shinkage
06.07.2019 kl 16:57 4808

Javel? Det har vel vært større svingninger på denne aksjen mange ganger - ikke akkurat noe nytt.

Tradegate startet dagen et stykke over OSE, og sluttet under pga at noen pumpet ut 3-4 mill aksjer kort etter stengetid i Oslo. Fra 16:50 til 17:15 ble det omsatt rundt 4 mill aksjer, noe som tok kursen fra EUR 0.79 ned til 0.74 og tilbake til 0.77. Det var et tilsvarende, men mye mindre, dipp rett etter 21:00.

Jeg tipper at vi vil se på mandag at enten PDT Partners eller Marshall Wace kanskje har økt shortposisjonen sin. Jeg er ikke noen ekspert på dette, men siden over 1 mill av disse aksjene ble omsatt i bunnen (rundt EUR 0.74-0.75), kan det jo være at noe av shorten ble cashet inn igjen for å redusere minus posisjonen de allerede er i.

NEL aksjen er vel nå inn i en "nervøs periode" uten nye avtaler og rett etter forrige aksjedump og Sandvika hendelsen. Skal man klare å påvirke en nedtur må det vel gjøres nå, og ikke eventuelt etter at det kommer gode nyheter. Etter å ha studert eksisterende shortposisjoner til de to nevnte selskapene, er jeg ikke så overrasket over at man nå vil jobbe for å få kursen på en nedtur innom 6 tallet. Jeg tror derimot det ikke vil være langvarig om det skulle skje.

Jeg ser du bruker enhver anledning til å påpeke "problemer", lett kamuflert som en slags nøytral opptatthet av NELs bevegelser, hehe. Du gjør det i det minste på en langt mer smakfull måte enn Hammers, SS, XYZ og resten av gjengen. Det som forundrer meg litt er bare at du ofte er en del av heiagjengen når de kommer med sin langt mindre diplomatiske innlegg.

Jeg tror jeg har sagt ganske mange ganger nå at jeg ikke er uenig i at selskapet er priset feil på nåværende tidspunkt. Den er priset på langsiktig forventning og ikke på nåværende resultat. Jeg har også sagt hva jeg tror om folks vilje til å vente med å kjøpe seg inn til prisen kan forsvares av resultatet. I de fleste sine øyne vil det da være for sent å gjøre et kupp på aksjen. Poenget med et selskap som NEL er jo å kunne komme inn på et tidspunkt da aksjen er billig, og deretter høste fruktene av en eventuell enorm oppgang.

Om noen har tro på at dette er mulig bør de kanskje lese en ganske interessant bok av Mark Minervini som heter "Trade like a stock market Wizard". Der analyserer han nettopp dette, og nevner blant annet Yahoo, eBay, Google, Starbucks, Amazon som eksempler på selskaper som gikk fra at ingen hadde tro på konseptet deres, til at alle ville eie aksjen, med tilhørende eventyrlig kursstigning.

Hans anbefaling er derfor å se etter slike selskaper, og det kan vel neppe sies å være selskaper som Aker eller Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Max Payne
06.07.2019 kl 17:11 4788

Jeg tror Scanship har større potensiale enn nel. Ikke så rart siden jeg har valgt å satse på den første, m.fl. Jeg tenker det er greit at folk eier nel aksjer, men jeg blir litt bekymret når jeg leser hvor stor andel av Nordnets kunder som kjøper nel, med tanke på situasjonen og jeg lurer rett og slett på om en del forklaring på det kan skyldes ekstrem omtale på ulike forum.

Jeg ser ikke bort i fra at en del aksjekjøp er lånefinanisert og at mange putter alle eggene i en kurv. Når man er ny på et forum og kommer rett inn på nel innlegg som sier at vi alle kan bli kjemperike, så bekymrer det meg. Jeg forsøker å skape en balanse med mine innlegg og prøver å være saklig.

Jeg omtaler imidlertid mer enn nel og legger ut tråder på de fleste aksjene jeg enten eier, eller som jeg vurderer å kjøpe. Elkem og Norsk Hydro er to aksjer jeg vurderer å kjøpe, derav trådene om Hydro. Min erfaring er at det er en del oppegående mennesker på Hegnar og Shareville og at meningsutveksling kan øke sjansen til å få et bredere kunnskapsnivå.

Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2019 kl 17:19 4758

Jaha, ennu en i raden av konkurser inom hydrogen green scam. Vi minns morphic og Myfc. Snart kommer Nel efter.

Er også lite orolig for hydrogen pro, men de har i åtminstone teknologi som fungerer.

Det blir uerhört kostbart efter explosionen med att röja upp, samtidigt som möjligheten till lån fra banker er helt körd.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Shinkage
06.07.2019 kl 18:07 4677

Det trenger ikke å ha noen annen grunn enn at folk flest forstår at med all fokusen på miljø, fornybar energi og hvilken satsning som foregår internasjonalt rundt dette, så har NEL en potensiell stor oppside og kan bli en gullgruve. Jeg sier "kan" for ingenting er sikkert. Biotech er en annen bransje der det er store muligheter, men også stor risiko.

Andre kandidater er selvsagt også med på dette ESG løpet, men NEL skiller seg kanskje mest ut som den som er Askeladden her.

Så hvis du prøver å være saklig, som du har vært i flere innlegg (selv om du fra det jeg har sett plukker stort sett kun de bekymrende tingene å kommentere - ikke de positive), så trekker det sakligheten litt i tvil når du bejubler ganske så tvilsomme, og til tider flåsete, negative innlegg fra de andre jeg sikter til.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2019 kl 18:24 4638

Trodde Max var negativ til NEL.
Så lager han årets beste reklame for NEL.
En konkurrent mindre!
Takk for bidraget Max , selv om de fleste visste dette sist uke da.
Men BULL er det og det er jaggu du også.
Fortsett sånn!
👍🏻👍🏻👍🏻
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Max Payne
06.07.2019 kl 18:35 4613

InvestorXYZ: Kjenner du Fuelcell Energy INC

https://finance.yahoo.com/quote/FCEL/

Ned 99 % fra toppen. Lurer på hva som har skjedd her.

Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Pelegrini
06.07.2019 kl 19:16 4536

Takk til MaxP og Shinkage for en bedre tråd som viser andre på forumet hvordan en diskusjon kan føres. Med respekt og argumentasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Pelegrini
06.07.2019 kl 19:18 4529

MaxP
Jeg tror det kan bli svårt at få et seriøst svar fra XYZ, men intil det motsatte er bevist.....
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Max Payne
06.07.2019 kl 19:23 4520

Hei, takk for det Pelegrini. Hyggelig å høre:) Alltid smart å holde en god tone!

Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Shinkage
06.07.2019 kl 20:04 4439

Takk, Pelegrini - godt se at mange er enige i dette.

Som du har sett er jeg nok fremdeles litt skeptisk til Max sin agenda, men det er egentlig underordnet det å kunne utvise normal respekt og høflighet. Litt skarpe kan vi tillate oss å være, og litt sarkasme klarer de fleste å akseptere.

Max holder seg godt innenfor, så om han faktisk har en agenda så vil han han tjene på det i den sammenhengen også. Det er det noen andre som ikke helt har skjønt.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Odi.1
06.07.2019 kl 20:36 4387

Gass og Jordskjelv er vel dårlig kombo, hva så med Hydrogen rundt i hver en utsatt krok?
Har myndighetene i det hele tatt vurdert dette livsfarlige, og eksplosive energi alternativet for folk ?
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Max Payne
06.07.2019 kl 20:46 4378

Odi1: I Fukushima så forårsaket HYDROGEN at kraftverket ble sprengt i luften, så det er en risiko med masseanvendelse av hydrogen. Det er en nedside som sjeldent løftes fram av de som er tilhengere.

Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Shinkage
06.07.2019 kl 21:51 4330

Max, dette er et godt eksempel på hvorfor jeg ikke har "friskmeldt" deg ennå.

Hvorfor skulle noen som er tilhenger (eller motstander for den del) egentlig løfte frem dette?

De som investerer i flyselskaper løfter da ikke frem at flyene kan styrte, de som investerer i Tesla løfter ikke frem at de kan både brenne og kollidere og de som investerer i oljeselskaper løfter heller ikke frem at oljeplattformen kan brenne eller velte.

Seriøst folkens - det dere presenterer her har ingen relevans for investering i NEL. Jordskjelv får det meste til å gå galt om skjelvet er kraftig nok.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Pelegrini
06.07.2019 kl 22:15 4300

Jeg tror nok hydrogen tanker er bedre beskyttet mot jordskjelv enn bensintanker, raffenerier og andre eksplosive gasser forøvrig. Det er vel ganske klart at for å nå målene for å redusere utslipp kommer vi ikke utenom hydrogen som drivstoff.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Max Payne
06.07.2019 kl 22:28 4264

Hydrogen har egenskaper som skiller seg ut fra hydrokarboner som øker risikoen. Jeg tror på en anvendelse, men for å unngå alvorlige ulykker må det være sikkerhets prosedyrer på et annet nivå enn det som er vanlig. Og det koster selvfølgelig penger og gjør det utfordrende å tjene penger. I hvert fall på kort sikt.

Sjekk ut professor Samseth som uttaler seg om det.


Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Shinkage
06.07.2019 kl 22:53 4206

Jeg tror ikke de som er involvert i hydrogen som energibærer for langtransport, offentlig kommunikasjon, skipsfart og produksjon innenfor ulike industriområder ikke er klar over dette. Som du sier koster dette penger, og kan være en utfordring på kort sikt. Bensin og diesel blir jo også dyrere for hvert år som går, så jeg tror i alle fall ikke det er kostnadsbildet som vil styre om dette har noen fremtid eller ikke. Det er vel mer snakk om at vi må bort fra slik vi gjør ting nå, og hydrogen gir oss en slik mulighet.

Jeg har skjønt at det innenfor fagmiljøer er en viss enighet om at preferansene for strøm eller hydrogen avhenger av type transport det er snakk om. Strøm for privatbilisme og korte strekninger og hydrogen for tungtransport, lange strekninger og industri. Det gir mening - i alle fall for meg.

Samseth har vært motstander av hydrogen brukt i denne sammenhengen de siste ti årene (eller lenger). Han er en fagperson på dette området hvilket selvsagt betyr noe, men han virker å være ganske alene i sine advarsler mot bruken. Jeg tror du kan finne tilsvarende på omtrent alle andre områder ifm det som kalles disruptive technology - det er altid noen som er imot.

Det kan selvsagt være vesentlig for noen at denne ene personen er imot (og det finnes sikkert flere), men det overbeviser ikke meg så lenge de aller fleste andre ser ut til å være for.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
omans
06.07.2019 kl 23:54 4097

Det er bare for skøy dette her, Nel euforien trenger litt motvekter. Så lenge Nel er såpass stor, blir det mer som nhy som ikke kan gå konk. Om man tenker at de større inntekter kommer fra 2021 som det blir sagt.
Dvs det prises som et fremtidsselskap, og så lenge hydrogen er kommet for å bli, og komme mer og mer neste 10-året iflg rapporter, vil noen måtte stå som bærekraftig selskap for dette, og Nel er allerede etablert.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Max Payne
07.07.2019 kl 00:01 4075

Interessante betraktninger fra ROCKALL (børskrakk tråd) rundt neste børskrise og hvilke selskap som vil kunne klare seg. ROCKALL har oppgitt at han både har Scanship og Nel i porteføljen. Men han er klar på at Scanship mest trolig vil klare seg best gjennom et børskrakk fordi de tjener penger i dag, mens hydrogen kan bli satt på vent fordi det på kort sikt er vanskelig å tjene penger. Det er en analyse jeg deler.

Jeg tror personlig ikke på et børskrakk i 2020. Men hvis Trump taper i 2020 og en demokrat vinner, ja da kan det gå til helvete med børsene og i så fall gjelder det ikke å være overlastet med selskap som er priset på framtidig inntjening.

Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
Jemo
07.07.2019 kl 00:39 4021

At du gidder MAX dag og natt gnåler du om hvor lite du tror på NEL.
Redigert 21.01.2021 kl 01:25 Du må logge inn for å svare