Nikola er "fundet" med 3 milliarder +11 milliarder? Forbes

Slettet bruker
NEL 05.07.2019 kl 16:12 9589

Les og "designtyveri" og hele den coole stevningen fra Nikola mot Tesla. That's COOL 🎉🎉🎉
Nikola ' s designinngrep søksmål mot Tesla
Les en fin Forbes artikkel om Zero Emission vinneren Nikola her:
https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2019/04/14/can-a-15-billion-bet-on-fuel-cell-big-rigs-be-a-game-changer-for-hydrogen/
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
pheks
05.07.2019 kl 16:44 8327

Nikola is seeking $1.25 billion to fund it, on top of $300 million raised so far, CEO Trevor Milton tells Forbes.
Sakset fra artikkelen du linker til. Kanskje Tigeren bør gå til en øyelege som er sebra.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
pheks
05.07.2019 kl 16:48 8299

Forresten jeg også burde gå til øyelege, for det er selvfølgelig kroner du mener, selv om det ikke står og på alle måter er merkelig å regne om dollar investeringer i amerikanske selskaper til norske kroner. Gjentar mitt spørsmål fra forrige tråd:

Er det noen som tror at 300 millioner USD er nok til å få hydrogen infrastruktur og lastebil klar for masseproduksjon?
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2019 kl 19:02 8099

Ta deg en tur på kostskaftet, pheks. Det er kun vinnere i Nel. 🤑🎈🤑🏁
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Noni
05.07.2019 kl 19:54 7978

Det er vanskelig å svare ja eller nei, uten å kjenne nærmere til hvor langt de er kommet, men 300 millioner USD er mange penger, så de skulle være kommet et stykke på vei.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
pheks
05.07.2019 kl 20:02 8323

Jeg er en heks fordi jeg påpeker at Nikola kontraktskjeden er langt fra sikker? Ja, da er jeg vel heks.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Noni
05.07.2019 kl 20:08 8302

Det var jo en skikkelig bra opplysning om dagens bruk av hydrogen og planene framover for utbygging.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2019 kl 20:08 8303

pheks. Flott om du leser artikkelen 300 millioner usd +1.25 milliarder usd. Hva tror du det blir?? . Jeg skal hjelpe deg litt med å oversette fakta som er Usd 1.50 millarder. Det er ca kr 14 milliarder kroner i funding. Nikola tar nå verden.
Utdrag fra Forbes:
Det vil ikke være billig: Nikola søker $ 1,25 milliarder for å finansiere den, på toppen av $ 300 millioner hevet hittil, forteller administrerende direktør Trevor Milton Forbes . Han vil gjøre en stor press i denne uken med en Nikola-ledet hydrogenteknisk konferanse i Scottsdale, Arizona, som samler leverandører, partnere, potensielle investorer, fremtidige kunder og bilprodusenter, for å gi opp spenningen og vinne kraftige allierte.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Noni
05.07.2019 kl 20:11 8274

Takk for komplimentet, kunne ikke vente annet fra deg! Jeg svarte på ditt spørsmål etter at jeg leste om hydrogen i USA. Takk for meg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
pheks
05.07.2019 kl 20:19 8247

SØKER 1,25 mrd USD... De skulle hatt det allerede i Q1. Ikke mine ord, men Nikolas i høst.

Tigeren, du skjønner at 1,25 mrd USD ikke er nok, ikke sant?
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Tanco
05.07.2019 kl 21:27 8115

Trevor Milton sa ca. 15 april at de skal reise capital for vider commersildrift av NICOLA MOTOR fantastiske planer hvor Nel og Boch er sterkt inn i disse planene. Planen er at i løpet av 3mnd dvs fra 15 april og til 15 juli skal de ha med seg investorer ( for min del håper jeg oljefondet vårt er med) det kan ta noen dager +-. Derett skal 22 stasajoner a 8-32 tonn bygges ( skalerbar 8tonn opp til 32 tonn pr stasjon) disse kommer på plass i 2020 etterhvert som nikola one and two blir kjørt ut av fabrikken. Resten av de 700 stasjonene blir levert frem til 2028
Nb! Jeff Ubben har gått inn i Nikola motor og sitter i styret. Disse investorene er langsiktige industribyggere. Meget bra for Nikola, Nel, og oss små aksjonærer.
Kopiert Fra utalelse april 15 i 2019
ValueAct Capital Management has built a new position in Nikola Motor Co., a closely held hydrogen fuel cell trucking company seeking to raise $1.5 billion to expand in the U.S., starting on the West Coast.

The firm invested $30 million to $40 million in Nikola prior to that fundraising campaign, according to ValueAct Chief Executive Officer Jeff Ubben. The precise stake is uncertain, though well less than 5 percent, he said. San Francisco-based ValueAct purchased shares from Nikola’s chief executive officer along with some early investors.


The money came from the ValueAct Spring Fund, Ubben’s $350 million pool focused on environmental and social investments. Ubben joined Nikola’s board as part of the investment.

"This idea of a really, truly sustainable business that delivers savings today and has a tremendous social and environmental benefit is the next Facebook," Ubben said in an interview. "These are the next mega-plays."

Ubben said he cold called Nikola’s Founder and Chief Executive Officer Trevor Milton about a year and a half ago because he became interested in the hydrogen fuel cell industry and the potentially disruptive innovation Nikola might offer.


"With Nikola, the first move is a game over move," Ubben said. "Volvo or Daimler or BMW are not going to overthrow our fueling stations. They’re going to use them."

Disruption Potential
Nikola has the potential to disrupt the trucking, rail and air cargo businesses by producing fuel that is about 20 percent to 30 percent cheaper than diesel, Ubben said. Its technology uses solar power to split water into hydrogen that can be used for trucking fuel.

Nikola will unveil its new truck and three other products this week at an investor meeting that starts Tuesday in Scottsdale, Arizona.


Nikola has about $14 billion worth of commitments from its customers.

Last May, Anheuser-Busch InBev NV ordered 800 tractor trailers from the company as it seeks to convert its long-haul delivery fleet to vehicles powered by renewable sources by 2025. Nikola will produce those trucks and get a cut from the fuel it sells them.

Raising Funds
Nikola, working with Morgan Stanley, aims to raise $1.5 billion over the next three months, Milton said. The equity raise should value the company at $3 billion to $4 billion, he said.


It intends to use the funds to build up its production base and to extend its network of charging stations. Its goal is to build 22 charging stations across the West Coast by 2020 before scaling up to 700 stations throughout the U.S. by 2028.

Each station will be able to handle up to 160 trucks, with the potential to expand, Milton said.

Nikola plans to produce a couple thousand trucks in its first year and intends to grow production slowly, Milton said.


Having Ubben on the board will help the company as it scales up, he said.

"It’s going to be nice having someone like him here to help navigate the waters," Milton said. "I’ve never been in the world of raising billions. And when you get into that, there’s a lot of mistakes you can make that will cripple you. I’ve been leaning on him a lot for advice."

Building the trucks itself along with the fueling stations makes a lot of financial sense, Milton said.


That will help the company to collect leasing revenue and will also entitle it to share in the value of their fuel. Its trucks will run at a cost equivalent to about 95 cents per mile, he said. That compares to the roughly $1.15 per-mile that it costs to run a truck on diesel fuel, he said.

The cost of a driver adds another 70 cents for diesel and 50 cents for Nikola.

Eventually, Nikola aims to have autonomous trucks with no drivers, further reducing costs.


"Ultimately, if you don’t have a Nikola truck, you’ll go bankrupt," Milton said.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Tanco
05.07.2019 kl 21:31 8087

Stå på Tigern
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2019 kl 22:05 7987

Tusen takk, Noni. Ha en fin H2 helg 🤑 Neste uke kan bli en fin fin Nel fest🏁🤑... PS Du så hvem jeg svarte her oppe?
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Nikko
05.07.2019 kl 22:33 7869

Du gir deg ikke du. Herregud for et mas med Nikola. Send dem en e-mail og spør, så får du sikker svar.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2019 kl 23:47 7698

Det var veldig lite penger

Husk at Volvo 850 kostade 16 miljarder at utveckla og det var 30 år sen.

Jeg tror rett og slett att Nikola mangler pengar.

Det smartaste de kan göra er att droppa hydrogen nettverk med megastasjon som uansett bara är en explosionsrisk.

Då kan de fokusera på lastbilar.

Sen kan de ändå ha mulighet att tanka hydrogent men låt nån annan ta risken med att bygga og drifta stasjoner.

Tex nel, som vi ser i Norge nu vill ikke uno-x vara med så här får nel driva stasjonen selv. Tror det kan bli liknande i USA.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2019 kl 09:05 7502

Tanco. Tusen takk for et informativt Nikola innlegg. Alle aksjonærer smiler og ser nå hvor store Nel kan bli sammen med bl. a giganten Nikola som er meget godt fundert. Når Nikola går på børs/IPO, da skal jeg kjøpe aksjer der..
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Tanco
06.07.2019 kl 10:29 7357


"Husk at Volvo 850 kostade 16 miljarder at utveckla og det var 30 år sen.
Jeg tror rett og slett att Nikola mangler pengar."

xyz du må være klar på at utviklingen av Nikola trucks er alderede utført av selskapet, deriblandt med god hjelp av Boch o Powercell, Boch har inngått samarbeid med Nikola vedr. drivlinjene dvs el.motorer og regenererung av effekt, og samkjøring av fullcellene som er av svensk kvalitet. Boch leverer disse idag til Nikola med avtale med PowecellAB. Alt dette er alderede betalt av investorer i Nikola pr.idag
Det er også den nye produksjonshallen som snart er ferdigstilt, som kan produsere 50000 Nikola trucks pr år, pr år. Om kunden ønsker det får de skredersydd sin truck om det er hydrogen eller batterier. Her har de alderede bestillinger på flere år refere til Trevor Milton.
Den nye kapital hentingen på 1500000000 USdollar skal primært brukes til Hydrogen stasjoner, inkl servicestasjoner for Nikola de første årene fram til 2023-25 . Fra 2020 tul 2028 rulles det ut stasjoner og trucks fortløpende . Denne 1.5 bill. Us$ er snart reist i kapitalhentingen, så i løpet av nær fremtid vil nok Nel signere avtaler som fyller opp kassen.
Slik ser jeg det for meg, og så har vi alle de andre triggerne da!!!!
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
pheks
06.07.2019 kl 10:30 7351

Ja, de burde nok ha 5-10 mrd USD for et sånt prosjekt, men det blir vill gjetning. At 1,25 milliarder USD skulle få det prosjektet i land er spinnvilt å tro.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2019 kl 11:12 7269

Tanko. Takker for dine informative innlegg.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
hillclimber
06.07.2019 kl 11:31 7199

>Husk at Volvo 850 kostade 16 miljarder at utveckla og det var 30 år sen.

Ikke rart at det gikk åt skogen for Volvo da, 16mrd for en firkantet boks
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2019 kl 14:32 7066

Safe99. Jeg sier som Løkke sier: Scale up. Fremtidig inntjening kommer meget sannsynlig til å bli magisk bra.æ for Nel. Årsaken er: SCALE UP.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2019 kl 20:34 6940

Hva du tror er spinnvilt- det er knekkende likegyldig. Fakta er at Nikola er meget godt "fundet" Det er det vi aksjonærer liker og det er vi opptatt av. Vi liker det vi vet. Derfor kjøper vi mere av Nel. Nel er i ferd meg å bygge opp et imperie. Vi som aksjonærer gir Løkke applaus. Dette gir kursavkastning.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2019 kl 11:30 6680

Tanco skrev Stå på Tigern
Tuuusen takk, Tanco 🤑👍🤑 God søndag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
oppvigår
07.07.2019 kl 12:43 6570

Nå får du bestemme deg, Tigeren. Det ene øyeblikket så skal Nel selges, og i neste er de i ferd med å bygge opp et imperie. Dette skaper ikke troverdighet av hva du egentlig mener om Nel sin fremtid.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
oppvigår
07.07.2019 kl 14:02 6487

Det skulle ikke være vanskelig for deg å komme med et enkelt svar. Selv har jeg sagt hele tiden at vi er vitne til et nytt industri eventyr i Norge. Vet ikke om du kan støtte det? Jeg blir ikke forbauset om vi ser Nel, som et internasjonalt, gigantisk selskap i løpet av de neste 20 år.
Ledelsen har vært flink i sitt arbeid. I tillegg har de vist at de kan takle situasjoner, når det blåser som verst rundt dem. Dette skaper tillit til dem og selskapet.
Ser ikke annet en eventyrlig fremtid etterhvert.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2019 kl 17:45 6355

Nel kan bli et gigantisk norsk industri eventyr. Men jeg frykter at tyske investorer eller Borsch kjøper Nel i løpet av 4 uker. Kapitalismen rår, dessverre. Finansmiljøet er sterke. De har store finansielle muskler.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
really
08.07.2019 kl 11:39 6134

Det er interessant å notere seg at Tigeren hevder at NEL skal selge for 5 milliarder i året til Nikola når leveringene starter i 22. Jeg går ut fra at Nikola skal betale også, før de begynner å få inntekter på disse stasjonene.

I tillegg skal de bygge en megafabrikk for å produsere 50 000 lastebiler i året. Den skal finansieres.

Prototyper skal designes, bygges og testes og hele staben skal lønnes frem til de får inntekter. Det koster også $$$

Og når produksjonen kommer i gang skal de finansiere arbeidskapitalen. Om omsetningen fra start er rundt 2 milliarder USD (100 000 pr truck, 20 000 stk) kommer de til å trenge et sted mellom 4 og 6 milliarder kroner bare for å finansiere arbeidskapitalen.

Et kjapt overslag viser at de kommer til å trenge minst 30 milliarder kroner for å få dette maskineriet i gang og de har fått 3.

Men vi må huske at det kan være mange kilder her. Governmental grants vil bidra, forskudd fra kunder er aktuelt, leverandørkreditter fra leverandøerer er en mulighet (i så fall vil NEL trenge mer kapital), egenkapital må til og når de begynner å få resultater vil de kunne få lån.

Men overskriften på denne tråden er ganske misvisende.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
really
08.07.2019 kl 11:41 6120

Er det oppkjøp på gang vil det bli gjort forsøk på å bombe ned kursen på NEL for å mørne småaksjonærene.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
fastinvest
08.07.2019 kl 11:47 6081

Fabrikken begynner å nærme seg ferdig. Nikola er utsolgt neste 5 årene. 800 Trucks bestilt av Budweiser selskapet MEN nå skriver smarte nordmenn på hegnar forum at vi må være forsiktig for Nikola kan gå konkurs eller lignende? HÆ????

Kjøp NEL på 30kr i stede
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2019 kl 11:55 6055

Nå kommer opppp
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2019 kl 20:31 5728

Jepp. Nikola kan skyte Nel opp 25-30% på en fet melding samme dag. Trevor Milton sa i forrige uke på spørsmål om updates mellom Nel og Nikola. Mr. Milton svarte på Twitter: Comming soon... Opp baby opp.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Tanco
14.07.2019 kl 22:12 5495

Som skrevet tidligere under denne tråden,: de skulle bruke ca. 3 mnd. fra 16 April til å ha hentet kapitalen.
Om 2 dager er tiden ute. (Kan drøye noen dager/ uker/)
Om kontrakten skrives med Nel og Nikola , kommer ordren i første pulje av stasjoner til å løfte nel kraftig opp mot kursmålene til Norne .
Stiller meg bak forventningen til Aksjen.
Har sittet inne siden kroner 1,70,- i 2015.
Det var også den gang negativ omtale vedr. Aksjen
Er like posetiv idag som da.
Vær tolmodig denne gangen også.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Tanco
14.07.2019 kl 22:16 5479

Ønsker ikke at selskapet blir kjøpt opp, men ønsker at det kommer langsiktige ivestorer (tunge industrikjemper)som blir med å bygge videre på det som er skapt frem til idag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2019 kl 23:08 5368


birger hetland
‏ @BirgerHetland
12 juli
Svar till @nikolamotor @SteffenMHolst

Noe styggere framtoning av av et kjøretrøy, finnes knapt, og har med sin batteriavhengihet basert på ufonybare mineraler, null bærekraftig framtid som transportmiddel.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Tanco
15.07.2019 kl 11:28 5122

For ordens skyld, svaret du viser til av BH@, er vel skivebom vs nikola og en bomerang til alt du står for xyz.
Nikola satser 90% hydrogen og 10% batterier
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
pheks
15.07.2019 kl 15:56 4953

Overskriften i denne tråden er fremdeles helt gal, da den burde vært: NIKOLA MANGLER FORTSATT FINANSIERING ET HALVT ÅR ETTER DET BLE LOVET Å SKULLE VÆRE PÅ PLASS! Husk at å finansiere et selskap ved å mer enn doble egenkapitalen gjennom emisjon er ikke så lett, slik Nikola står ovenfor.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
tommbakk
15.07.2019 kl 16:34 4872

Dette er jo bare tull. Og mer enn det gidder/orker jeg ikke skrive.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
pheks
15.07.2019 kl 20:55 4602

1. Nikola ble verdsatt til 1,1 mrd USD ifm kapitalinnhentingen i fjor høst. Er det "bare tull"?
2. Nikola varslet samtidig at de skulle hente 1,25 mrd USD i Q1 2019. Er det "bare tull"?
3. Et selskap som varsler at det trenger 1,25 mrd USD, men ikke har gjennført kapitalinnhentingen er ikke fundet. Er det bare tull?

note 1: https://www.ignitiaoffice.com/nikola-reaches-a-1-1-billion-valuation-for-hydrogen-trucks/
note 2 og 3: https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2019/04/14/can-a-15-billion-bet-on-fuel-cell-big-rigs-be-a-game-changer-for-hydrogen/#4a8b5316fe4c
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Nikko
15.07.2019 kl 21:44 4500

Heks
Hvis du er så forbanna opptatt av dette, hvorfor sender du ikke en mail til Nikola og spør..?
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Silicon Valley
15.07.2019 kl 22:01 4458

Pheks, du har jo rett men allikevel synes jeg at du henger deg opp i meningsløsheter. Det som har noe å si er sannsynligheten til at Nikola får til det de skal gjøre i følge planene sine eller ikke. I mine øyne ser det rimelig bra ut opplegget de har. Mao jeg tror at de klarer å bygge sånn omtrent i følge de planene de har satt.

Om det er fundet eller ikke. Det er nok ikke særlig store problemer til å få med investorer på dette. Spørsmålet er vel egentlig, hvilke investorer de får med med seg? Jeg antar at de ønsker å prøve å få med de investorene de ønsker å ha med og ikke bare hvem som helst.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
fastinvest
15.07.2019 kl 22:57 4334

Det er ikke noen ide å diskutere slike tema.
Mange nordmenn tror vi er verdens navle og blir svimmel av milliardsummer selv om fotball spillere koster milliarder tenker man at ingen klarer å hente inn store summer.
USA er ett riktig land og her finnes det nok av penger men det finnes de som ikke tror det. La dem tro og så får vi andre kose oss med våre aksjer.
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare