Nikola er "fundet" med 3 milliarder +11 milliarder? Forbes

Slettet bruker
NEL 05.07.2019 kl 16:12 9548

Les og "designtyveri" og hele den coole stevningen fra Nikola mot Tesla. That's COOL 🎉🎉🎉
Nikola ' s designinngrep søksmål mot Tesla
Les en fin Forbes artikkel om Zero Emission vinneren Nikola her:
https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2019/04/14/can-a-15-billion-bet-on-fuel-cell-big-rigs-be-a-game-changer-for-hydrogen/
Redigert 20.01.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
pheks
15.07.2019 kl 23:31 1502

Når Nikola er verdsatt til kun 1,1 mrd USD sier det litt om hvordan investorene vurderer risikoen i prosjektet. At NEL er verdt det samme som Nikola når HELE verdien til NEL er knyttet til Nikola kontrakten, gir ingen mening. Det er svært mange som ikke vil høre på det. Som jeg har sagt mange ganger går det sikkert bra, men hvis det ikke går bra kan dere jo selge NEL aksjene deres på finn.no.
Silicon Valley
16.07.2019 kl 00:52 1421

Joda men du sammenligner pærer og epler. Nel er et hydrogen selskap og det er ikke Nikola. Nicola er et transportselskap. Sen er vel heller ikke Nikola børsnotert. Så det går ikke helt å sammenligne. Hadde det vært børsnotert hadde mest sannsynlig børsverdien vært mye høyere. Etter at nytt investeringskapital kommer inn vil og verdien på Nikola gå opp.
Redigert 16.07.2019 kl 00:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2019 kl 06:59 1319

Det tok PSG en mnd. ca. når dem inntjente Zlatans kjøp, og det med salg av ny nr. 10 drakt ):
really
16.07.2019 kl 15:06 1148

Jeg antar det er enklere å hente 10 milliarder USD til et slik prosjekt enn en.en milliard. Rett og slett fordi da er prosjektet fullt finansiert. Men det ser ut som de henter cash når de trenger den, så det blir nok flere emisjoner etter hvert, ikke minst når det børsnoteres.

En annen sak er at den nye fabrikken på Notodden neppe er ferdig i 2020. Det stemmer dårlig med uttalelsene referert lenger opp om at de 22 første stasjonene skal leveres 2020. Jeg skulle gjerne visst hvordan NEL skal få til det.

Og det skrives mye fri fantasi her. Når Milton selv sier at de skal begynne forsiktig med et par tusen lastebiler i året, så fantaserer noen om en kapasitet på 50 000 årlig i den nye fabrikken utenfor Phoenix og at de er utsolgt i 5 år. Det som er kjent er ta de har bestillinger på 12-14 000 biler i forskjellige konfigurasjoner.
Det er en bra start og klarer de en driftsøkonomi som er så bra som de lover når de nok 50 000 om noen år.

Kanskje denne artikkelen fra Bloomberg peker på noe viktig: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-16/fossil-fuels-are-far-less-efficient-than-previously-thought?srnd=premium-europe