Nå kan snart 16åringer kjøre mopedbil, gir 45km/t

Dette er en meget dårlig ide. Vanlige mopeder burde heller kunne gi lovlig 70-80km/t for å holde mer tritt med vanlig trafikk. En mopedbil har fire hjul og er følgelig litt større men går ikke fortere.

En moped som holder maks 45 km/t er allerede vanskelig nok å komme forbi mange steder og det vil bli enda verre og skape flere trafikkfarlige situasjoner om slike mopedbil blir vanlige i trafikkbildet.

Det er sikkert kult for de som får mopedbil, men jeg tar likevel til orde for å øke hastigheten på vanlige mopeder.
Redigert 05.07.2019 kl 18:23 Du må logge inn for å svare

I andre land kan 16 og 17 åringer kjøre bil.

Hvorfor skal du på død og liv forbi mopeden. den holder bare 5 kmh laverere hastighet enn MAKS lovlig fart i tettbygd strøk. Stress ned og lev livet lengre. :-)

Det er riktig. I Norge kan mange mellom 18 og 80 ikke kjøre bil

Ja du er vel lykkelig bonde med traktorhenger kan jeg tenke meg? Det er jo like mye din vei, hva:0)
IQ 713
15.07.2019 kl 20:37 1554

En 50cc utrimmet firetakter med en optimal girkasse går som et skudd.
Honda er legendarisk og motoren heter GY6. og den andre uten viftekjøling heter GY2 og den har en ekte girkasse.

Mange 16 og 17 åringer KAN kjøre bil i andre land, i Norge kan INGEN 16 og 17 åringer kjøre bil.

Jomma123
16.07.2019 kl 11:40 1470

Her i bygda kjører ungdommen traktor når døm bli 16 år og tar lappen. Farte rundt med "blinklampa" på. Sikkert like greit at døm får kjøre mopedbil men er nok heller traktoren døm foretrekker. :) Redd de mopedbilene blir fikset på og trimma. Husker jo når jeg var ung. Da ble det Tempo Corvette med cometmotor det gikk i. Da gjorde den over 100 km/t Ikke mange som brydde seg at en var 2-13 år heller for den del. :) Nå var det riktignok ikke noe begrensninger på 45 km/t på den tia da så det var ingen som brydde seg. Selv ikke den lokale lensmannen. Dagens mopeder er jo mye mer sikre med mye bedre bremser blant annet. Fjerner en plomba på dem så går de uten problem 70-80 km/t. Når jeg ble 16 så kjøpte jeg meg Yamaha 100cc Ls2 for konfirmasjonspengene . Den ble trilla rett in i verkstedet og fjerna plombene som satt i innsuget med god hjelp av fattern forøvrig. :) Han dreia nye som ble satt inn når den skulle inn på kontroll. Var andre tider da. :)
Redigert 16.07.2019 kl 11:46 Du må logge inn for å svare

Er det rart at folk blir feite?

Skjønner ikke problemet.
Er du en av de som sneier inntil når du kjører forbi, eller blinker du over i motsatt felt som man skal gjøre?
I så fall så har ikke bredden noe å si på kjøretøyet du skal passere.
Forøvrig så burde alt som går under 70km/t vært forbudt på veien, og 16-17 åringene kunne kjøpt seg elsykkel eller lett-MC.
2HB
16.07.2019 kl 18:08 1381

Leste tysk test av en el sykkel med motor på 2000 Watt. Da begynner det å ligne noe. Toppfarten var visstnok over 100 km/t. Prisen var heller ikke avskrekkende, sammenliknet med vanlige el sykler som fort koster 25-30K kr.
Om jeg skal kjøpe el sykkel må det være noe slikt. Det hadde vært helt vanvittig moro!
Noni
16.07.2019 kl 21:45 1348

Men nå kjører jeg på vei med 80 km, og da blir det kjedelig å ligge etter en mopedbil,
får håpe den blir så dyr at de venter til de får råd å kjøpe bruktbil.

Det var litt enklere den gangen ja! De var fine de LS2’ene, jeg hadde Kawa, tror de hadde slutta å selge Ls2 da. Hadde alltid plomba i lomma og siden snuten alltid ville at man skulle ta av sidedeksel og gasser selv så var det jo fort gjort å hive inn plomba også før de titta.
Fant frem den gamme mc- jakka for en stund siden for ett eller annet selskap med utkledning, og der lå jaggu plomba enda.
IQ 713
22.07.2019 kl 13:50 1151

Dagens mopeder har bedre kjøreegenskaper og høyere effekt enn den gamle Tempoen til bestefar som gikk i 50 med 2.5 Hp.
45 er absurd.

Blir nok ikke det helt store salget av mopedbiler. Største aktør i Norge håper på 700 enheter neste år.
De koster fort mer enn 150.000,- kr og det er jo drøyt i forhold til moped og pent brukt bil