DNB MARKETS SER KRAFTIG RATEBEDRING, OPPGRADERER FRONTLINE

Volf
FRO 06.03.2018 kl 09:55 1931

DNB MARKETS SER KRAFTIG RATEBEDRING, OPPGRADERER FRONTLINE
Oslo (TDN Direkt): I en sektorrapport om tankmarkedet tirsdag skriver DNB Markets at de ser 100 prosent oppside i VLCC-ratene innen 2020, og 30 prosent oppside i VLCC-skipsprisene for videresalg innen 2020. På bakgrunn av dette oppgraderer meglerhuset anbefaling på en rekke selskaper innen sektoren.

Frontline oppgraderes til kjøp med et kursmål på 42 kroner, mot tidligere 33 kroner.

DNB Markets venter uendrede spotrater for VLCCer på 22.000 dollar pr dag i snitt i 2018 mot 2017, deretter stigende til 29.000 dollar pr dag i 2019 og 41.000 dollar pr dag i 2020. Samtidig ser meglerhuset 11 prosent oppside i prisene for videresalg av skip innen 2019 og 27 prosent oppside innen 2020.

PSP, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Volf
06.03.2018 kl 12:55 1901

BRED OPPGANG PÅ OSLO BØRS
Oslo (TDN Direkt): Oslo Børs stiger markant tirsdag med spesielt god utvikling for oljerelatert sektor og noen shippingaksjer. Yara bidrar også positivt.

Brent 1. posisjon har variert rundt 65,50 dollar fatet tirsdag etter at prisen steg rundt to prosent mandag ettermiddag/kveld. Det internasjonale energibyrået (IEA) sa mandag at amerikansk produksjon trolig vil dekke store deler av den globale etterspørselsveksten de neste tre årene.

"Ifølge IEA er Call on Opec derfor satt ned til 31,8 millioner fat pr dag i 2019, og faller dermed under Opecs nåværende produksjonsnivå. Det er således en illusjon for Opec å tro at de kan gå fra produksjonskuttavtalen og øke produksjonen", skriver Commerzbank i en kommentar.

DNB Markets oppgraderer i en sektorrapport tirsdag en rekke aksjer innenfor tank-segmentet på bakgrunn av det meglerhuset anser som mulighet for kraftige rateøkninger for VLCCer i tiden frem mot 2020. DNB Markets mener ratene vil bli drevet av amerikansk eksport av råolje, og ser vekst i tonnmil på 4,6 prosent mot en flåtevekst på 3,3 prosent for årene 2018 til 2020.

"Vi estimerer fortsatt sterk amerikansk eksport, som sammen med økte volumer i Midtøsten tilsier en tonnmil-etterspørsel på 4,3 prosent for 2018, 5,5 prosent for 2019 og 4 prosent for 2020", skriver DNB Markets.

Blant aksjene som oppgraderes av DNB Markets er Frontline, der meglerhuset anser utvanningsrisikoen i selskapet som lav på grunn av selskapets lånebetingelser.

"Vi estimerer kontantstrømmen i første kvartal 2018 og 2019 til 12 millioner dollar ettersom vi har rater marginalt under Frontlines meget konkurransedyktige kontant break-even nivåer, noe som gir en total likviditet på 254 millioner dollar ved slutten av første kvartal 2019", skriver DNB Markets.

Meglerhuset mener det er lav utvanningsrisiko i Frontline, selv med VLCC-rater 15.000 dollar pr dag, som har vært gjennomsnittet har vært på siden juni 2017.

Frontline er opp 10,2 prosent til 34,3 kroner, mens DNB Markets' nye kursmål er 42 kroner.

Ellers fortsetter BW LPG opp tirsdag etter å ha steget 6,8 prosent mandag. Selskapet kjøpte i går 284.000 egne aksjer, og annonserte tirsdag et aksjetilbakekjøpsprogram på inntil fire millioner aksjer. BW LPG-aksjen er blant de mest shortede aksjene på Oslo Børs, ifølge Finanstilsynets shortsalg-register. Videre startet Kepler Chevreux dekning av aksjen mandag med en kjøpsanbefaling og kursmål på 58 kroner.

BW LPG stiger 5,6 prosent til 38,4 kroner tirsdag.

Yara-aksjen følger tirsdag etter sterk utvikling for konkurrenten CF Industries, som steg over seks prosent i USA mandag. Meglerhuset Cowen har oppgradert CF etter at de har hatt møter med søramerikanske landbruksaktører, meldte Seeking Alpha mandag. Cowen skriver at det ser ut til å bli et stort avlingsfall i Sør-Amerika som ennå ikke har vist seg hos offentlige kilder, og at det kan tjene som en katalysator for enn "lenge etterlengtet" prisoppgang.

Yara stiger 3,1 prosent til 343,80 kroner tirsdag.

Hovedindeksen på Oslo Børs er opp 1,53 prosent til 813,67 poeng, omsatt for 1.699 millioner kroner.

SH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Volf
06.03.2018 kl 14:43 1902

TANKER SECTOR REPORT Upgraded to BUY after two years We have upgraded most of our covered tanker companies to BUY (HOLD) for the first time since April 2016. We forecast ~100% upside to VLCC rates and ~30% upside to VLCC resale prices by 2020e. The tanker stocks with the modest leverage are unchanged YOY despite VLCC rates at USD15k/day since June 2016, suggesting that the bad news is already priced in.
VLCC spot rates set to increase from USD22k/day in 2017 to USD41k/day by 2020. We forecast VLCC spot rates of USD22k/day for 2018 (unchanged YOY), before increasing to USD29k/day for 2019 and USD41k/day for 2020.
11% upside to VLCC resale prices by 2019e and 27% upside by 2020e based on our asset value model, suggesting VLCC resale prices of USD92m by 2019e (up from the current USD84m) and USD107m by 2020e. In the past 20 years, VLCC resale prices have bottomed out in the low 80s (Q1 2000 USD82m, Q3 2002 USD84m, Q1 2013 USD80m, Q3 2017 USD81m).
2018–2020e crude tanker tonne-mile of 4.6% above fleet growth of 3.3%. We forecast the crude tanker market to be oversupplied by ~55 VLCCs, so scrapping needs to accelerate (YTD run-rate up 115%) and/or Middle East volumes need to return in 2018e (we expect some in 2018, and the lion’s share in 2019). Hence we expect VLCC rates for 2018 to average in line with 2017. We forecast continued strong US exports (US export tonne-miles rose 300% in 2017), which combined with higher Middle East volumes suggest tonne mile demand of 4.3% for 2018e, 5.5% for 2019e, and 4.0% for 2020e, compared with the change in fleet capacity of 6.6% in 2018e (fleet growth 2.2%), 2.8% for 2019e (fleet growth 1.2%), -0.4% for 2020 (fleet growth 0.3%).
Product tanker supply overhang dictated by swing. Although Asia accounts for the lion’s share (53%) of planned refinery expansions, it will likely undershoot demand as it has historically with net imports growing 13.7% between 2001 and 2016, compared to 2.8% growth in refinery capacity. This structural imbalance is set to widen on our estimates and aid product tanker demand growth, which is set to outpace supply by 2.0x for 2017–2020. However, swing tonnage will likely cap the upside near-term as we await a broader tanker market recovery to clear out the supply overhang.
Upgraded to BUY where the balance sheets allows. We have upgraded DHT to BUY (HOLD) and raised our target price to USD5.2 (4.0), Euronav to BUY (HOLD) with a new target price of USD10.7 (9.0), Frontline to BUY (HOLD) with a new target price of NOK42 (33), Gener8 Maritime to BUY (HOLD) with a new target price of USD7.4 (4.9), and Teekay Tankers to BUY (HOLD) with a new target price of USD1.8 (1.5). We maintain our HOLD on Scorpio Tankers, due to our view of an equity raise, and have cut our target price to USD2.4 (3.4). DHT offers one of the strongest balance sheets, highest operational leverage and strong asset exposure, but Frontline has most exposure to appreciating asset values, and Euronav is the relative ‘safe haven’ in the group.