--–Tror IAG gjerne vil ha Norwegian


– Jeg tror IAG gjerne vil ha Norwegian
Noen ting har endret seg siden IAG kom på frierbesøk til Norwegian i fjor, men mye er fortsatt det samme. Fra og med den 24. juli kan det spansk-britiske konsernet by på Norwegian igjen – hvis de vil.

– I utgangspunktet tror jeg at IAG gjerne vil ha Norwegian i sin portefølje, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair, etter at den spanske avisen Okdiario torsdag kveld meldte at IAG er i ferd med å utarbeide et bud på Norwegian.


Hvorfor ryktene blusser opp igjen nå er uklart, og det er heller ikke bekreftet i andre medier eller av IAG selv at det faktisk jobbes med et bud.

Det er heller langt ifra den første gangen av ryktene svirrer i spanske medier om et mulig oppkjøp.

Den 18. mai i år meldte spanske Expansion at enten IAG eller Lufthansa var i ferd med å gjøre det samme.

IAG, som eier flyselskaper som Iberia og British Airways, gjentok fredag budskapet om at de ikke lenger er interessert.

IAG har i henhold til britisk børsreglement uansett ikke muligheten til å hverken hinte om, eller faktisk komme med et bud, før etter 24. juli.

Den dagen vil det nemlig ha gått seks måneder siden IAG formelt trakk seg fra sitt forrige oppkjøpsforsøk.

Regelverket er nemlig klinkende klar på at en kjøper må vente seks måneder etter et bud på å forsøke seg igjen eller indikere at man er interessert.

Det er nå gått litt over et år siden IAG varslet at de var interessert i å kjøpe Norwegian første gang.

Hva selskapet var villige til å betale ble ikke offentlig bekreftet, og den 24. januar meldte IAG at de ikke ville forsøke å kjøpe Norwegian likevel.

Det er datoen som gjelder når karantenetiden skal beregnes.

IAG uttalte aldri hva de var villige til å betale i forrige runde, men nå hevder avisen Okdiario at IAG er villige til å by drøye 10 milliarder norske kroner for Norwegian.

Mens meglerhuset Bernstein mener at Norwegian ikke er et flyselskap noen burde kjøpe, mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs det er to hovedgrunner til at Norwegian er interessant for IAG:

– IAG har en svak posisjon i Skandinavia, selv om flere av IAG selskapene (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus og Level) flyr dit. Skandinavia er ett attraktivt marked og IAG ønsker å posisjonere seg, sier Elnæs og fortsetter å forklare den andre grunnen:

– Lavpris langdistanse er i sterk vekst, men IAG henger etter med sitt lavpris selskap Level. Ved å kjøpe Norwegian kommer IAG i førersetet i dette segmentet. Det tror jeg IAG gjerne vil.

Norwegian har langdistanseruter til Thailand, Sør-Amerika og Nord-Amerika fra Europa, i tillegg til sitt omfattende rutenett av europeiske ruter. Det er særlig i nøkkelmarkedene Spania og London at Norwegian med årene har blitt en plagsom konkurrent for IAG.

Mye har skjedd siden sist
Som E24 tidligere har omtalt er Norwegian største utenlandske flyselskap i New York, og det neste største i Los Angeles.

Selv om dette bildet stort sett var det samme for ett år siden da IAG viste interesse for Norwegian, har noen viktige elementer forandret seg siden den gang:

Selskapet har fått tre milliarder kroner i frisk kapital gjennom en emisjon
Flyleveranser for 28 milliarder kroner de neste frem årene er blitt utsatt


Aksjekursen har falt fra nesten 180 kroner (rett etter IAGs første bud, og korrigert for emisjoner), til rundt 30 kroner på det laveste i juni i år og 44 kroner fredag
Bjørn Kjos' nære forretningspartner og mangeårig styreleder i Norwegian, Bjørn Kise, gikk i våres av som og ble erstattet av tidligere DFDS-sjef Niels Smedegaard
Kjos og Kise sin samlede eierandel har også blitt redusert fra 26,1 til 18,5 prosent, som følge av at de to ikke deltok full ut i emisjonen i vinter

Sist, men ikke minst, så har IAG nylig inngått en intensjonsavtale med Boeing om å kjøpe 200 stykk av 737 Max-flyet, som nå står på bakken. Dette er den samme flytypen som Norwegian har 18 stykker av og nesten 100 til i bestilling.
Flyanalytikeren tror imidlertid ikke Kises utgang fra styret og den reduserte eierandelen har så mye å si:

– Nei, det spiller ingen rolle. Dette blir en avgjørelse som Norwegian-styret tar. IAG er den beste eieren Norwegian kan få, men pris og betingelsene i ett bud vil være avgjørende for hva styret i Norwegian vil gjøre, sier Elnæs.

mye mer her....https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/om-noen-uker-kan-iag-igjen-by-paa-norwegian-hvis-de-vil-jeg-tror-iag-gjerne-vil-ha-norwegian/24653501

Ca 10 artikler om NAS enten blir kjøpt eller ikke ila en dag, faktisk helt latterlig at børsen ikke stopper handelen i aksjen.
OZZY
05.07.2019 kl 19:44 3318

nei det tror ikke jeg. kjøpe gjeld er lite smart.
FRONT
05.07.2019 kl 19:54 3272

Enig i at det er merkelig at det er så mange artikler ut fra en artikkel i Spania.
Hvorfor skulle børsen stoppe handelen og hvem skulle de spørre om hva? Alle har taushetsplikt og er innenfor karantenene.
Det som er mye rarere var når konkursferdige Dolphin plutselig fikk doble seg uten at børsen gjorde noe med det.
FRONT
05.07.2019 kl 19:58 3251

Ozzy, det følger med noen verdier med gjelden også. Både i form av eksisterende fly og fly som blir levert tidlig, god markedsandel, godt innarbeidet merkenavn, etc. Styremedlemmer etc kan bare byttes ut.
zuba
05.07.2019 kl 20:01 3233

Uff meg. Du handler vel ikke aksjer også vel?
Du kjøper ikke gjeld, du kjøper eiendeler som er belånt og som du kan selge hvis du ikke kan betale.
Eier du bolig? Er det belånt? Hva er verdien ift lånet? Dette er elementært.

Ps. Vi har også noen selskaper på børs som lever av å handle gjeld og tjener penger på det. Men den leksa tar vi en anna dag. Enn så lenge god sommer.
Redigert 05.07.2019 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
FRONT
05.07.2019 kl 20:10 3210

Til og med Norske staten har gjeld, selv om vi alle sier at vi er gjeldfri. Forskjellen er at vi har mye mer verdier enn gjeld. Vi/Staten kan cashe ut gjelden
Anytime.
Gjeld i seg selv er ikke nødvendigvis en onde så lenge det er verdier bak den som gir muligheter for regulering av gjelden. Jeg er ingen spesialist på Norwegian eller flyselskaper men det er tydeligvis en interesse for dette selskapet spesielt når resultatene begynner å vise seg. Oppkjøpskandidat? Det tror jeg definitivt.

Sant nok, det er jo bare spekulasjoner. Dolphin var et skue kan man si, men har sett det før, og det het faktisk noe med Dolphin det også. Lærte leksa mi der for å si det pent...
Tigeren
05.07.2019 kl 22:14 2901

FRONT. Helt enig. NAS kan nå bli kjøpt opp. Kjos går av med flagget til topps. En bra exit virker nå mere og mere naturlig.

Nå klarer vel IAG å refinansiere obligasjonslånet på EUR 250 til mye bedre betingelser enn det Norwegian selv klarer.

Jeg tror det er mer sannsynlig at IAG planla et bud enn ikke.

Artikkelen har fått lekket fra førstehånds kilder, når man ser på detaljene som er skildret rundt budet.

IAG har ikke lov til å hevde sin interesse, ønske om bud, eller fremme et bud før 24.juli. Derfor er det også helt nødvendig å avkrefte denne påstanden for å holde seg innenfor loven, slik IAG har gjort i dag.

Det er også påfallende at dette slippes to uker før bud. Det er enten fryktelig dårlig presseetisk journalistikk gjort av en journalist med ekstremt god fantasi, noe jeg tenker er mer konspiratorisk og mindre sannsynlig, eller - sann informasjon som har blitt lekket mot IAGs ønske. Jeg synes det sistnevnte er mer trolig.

Prisen stiger også på spekulasjon frem mot 24. Juli dersom q2tallene er gode, så jeg tror ikke dette er noe IAG har lekket etter ønske.

God refleksjon, veldig enig med deg Restplassno! Hvilken interesse skulle en slik avis ha for å spre løgn?? Å hvilken motiv?? Det virker høyst usannsynlig, regner med de sjekker sine kilder sånn høvelig før de går ut med en slik nyhet!

Det forklarer også hvorfor det var helt nødvendig for IAG å benekte interesse første gang da denne nyheten kom (i .. mai?)
Reflect
06.07.2019 kl 01:44 2518

Hvorfor skal vi ikke lytte like mye til et utenlansk avisoppslag som til en utenlansk analytiker? Nøyaktighet, bindinger og habilitet er kanskje like usikkert for begge. Nå har Finanstilsynet en jobb å gjøre med å sikre oss aksjeeiere og unngå korrupsjon må meglerandeler igjen tas med i handelsregisteret, i det minste som oppsummering per dag!
lektor79
06.07.2019 kl 12:11 2192

Bare tidsspørsmål

Det forventes en short (media)motangrep i uka. Mulig vi er tilbake til 40 om de lykkes.
livecnn
06.07.2019 kl 14:08 2002

Legger inn denne fra fredag ettermiddag. Denne spanske avisen sitter nærmere kildene enn de norske "journalistene" Så kan vi sikkert tåle et stunt fra meglerhus på oppdrag de kommende dagene.

google translate tekst.

Norwegian steg nesten 8% på børsen fredag ​​etter at avisen publiserte planer IAG, den anglo-spansk holdingselskap som styrer British Airways og Iberia å lansere en overtakelsestilbud av norske flyselskapet i de kommende dagene med 1,100 millioner av euro.

Det norske selskapet lukkede på 44 norske kroner, 5,46 euro, og registrerte en økning på 7,66% i dag. Norwegian Air startet dagen med en verdi på 40,87 per aksje NOK 4,24 euro. Etter at markedet åpnet, har firmaet allerede skutt opptil 11%. For sin del, IAG, som har gjentatt på fredag ​​å nekte å kjøpe norsk, har endelig gitt 0,16% etter også klatre begynnelsen av dagen.

Torsdag, Anglo-spansk holding viste et fall hele dagen varierer mellom 5% og 7%. Men i sluttauksjonen holdt 17:30 til 17:35 for å balansere pris mellom tilbud og etterspørsel, selskapet steg ca 9%, endelig avslutning med en økning på 3, 75%. Denne variasjonen innebærer at i de siste fem minuttene av handelen torsdag investorer gjennomført transaksjoner verdt 810 millioner euro.

Økningen i prisen på det norske firmaet skjer etter Okdiario fredag ​​offentliggjort planer om å lansere en overtakelsestilbud IAG for Norwegian i neste fjorten dager for 1100 millioner euro. Anbefales av JP Morgan, vil IAG prøve å gripe norsk firma, denne gangen med godkjenning av styret i selskapet som følge av tilbaketrekking av tidligere president Bjørn Kise. Kise har gjentatte ganger nektet å tillate overtakelse av IAG.

Uten fallgruve av Kise, JP Morgan, er finansiell rådgiver IAG handel mellom 70 og 85 kroner per aksje, verdsetter selskapet til ca 1100 millioner euro for å endre. "Det vil være et bud på 100% av norske, med forbehold om å skaffe 51% av selskapet i det minste", forklarer kilder kjent med driften og denne avisen publiserte fredag.


IAG løser tre problemer

For den spansk-spanske gruppen, som har økt 6% passasjerer transportert i juni, er operasjonen positiv fordi det ville løse tre problemer. Den første er den sterke konkurransen fra Norwegian i London og Madrid.
JP Morgan har faktisk 80 millioner euro i skade fra Norwegian konkurranse om IAG.

En annen av dilemmaene som holdingselskapet ville løse med dette kjøpet ville være "Brexit" og forpliktelsen som ble pålagt av Brussels på flyselskapene å ha et flertall i Europa for å kunne drive fly på det gamle kontinentet. Og til slutt, synergier av arbeid og spor.

https://okdiario.com/economia/norwegian-dispara-10-bolsa-oferta-que-prepara-iag-1-100-millones-4335857
Redigert 06.07.2019 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
lektor79
06.07.2019 kl 14:13 1991

Dette over tilsier svært høy sannsynlighet for oppkjøp. Da snakker vi 80 direkte.

Burde ikke dette være mat for media??
bellx
06.07.2019 kl 16:44 1762

Lettvinn måte å tjene penger på hvis du jobber i en spansk avis.Kjøp aksjer i nas,sitt en stund,sett ut et rykte og cash inn...Hvis det ikke er noe hold i ryktene burde noen ta affære mener jeg.
livecnn
06.07.2019 kl 17:12 1709

Så ryktemakeren jobber i to forskjellige spanske aviser ?
Redigert 06.07.2019 kl 17:13 Du må logge inn for å svare

Mer aktuelt med salg av NAS enn noen gang?
Etter dagens NOFI-salg: "Dette gjør det lettere å selge flyselskapet, fordi det i realiteten ikke er så mange som ville kjøpt et flyselskap med forbruksbank på kjøpet, sier analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities.
Redigert 19.08.2019 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
HP17
19.08.2019 kl 20:02 927

Nydelig. JV er sannsynligvis rett rundt hjørnet og kanskje også bud?
Ntops
19.08.2019 kl 20:07 903

Sannsynligvis et krav fra en evt samarbeidspartner, eller et desperat krampaktig forsøk å skrape sammen en slant eller to for å reforhandle obligasjonslånet i desember.

Du er inne på noe der 😊👍