Hva skjer med NEL short?

Shinkage
NEL 05.07.2019 kl 23:19 4965

Det har vært en del skriverier om utviklingen i short posisjoner i NEL, og hva shorterne vet som ikke andre vet.

Trenger de egentlig vite noe spesielt? Kan det ikke være at det bare er ren kortsiktig trading? Er dette egentlig spesielt kritisk for langsiktig kursutvikling i NEL?

Shorterne sin oppgave er jo blant annet å holde de mest positive investorene i sjakk, slik at kursen ikke tar av basert på vurderingene til de som til enhver tid er mest optimistisk. Som i NAS og andre selskaper vil selvsagt omfanget av shortingen si noe om tilliten til selskapet, i noen tilfeller på kort sikt og andre ganger på lang sikt (eller begge deler). NAS og NEL kan derimot ikke akkurat sammenlignes når det gjelder potensielle fremtidsutsikter, så det er vel bare de nåværende økonomiske resultatene som skaper usikkerheten.

Jeg har sjekket short registeret til Finanstilsynet, og det er tre aktører med markant short i NEL.

- PDT Partners
- Marshall Wace
- Bogle Investments

De to første har vært under 0,5% i perioden, og selv om det er umulig å kunne si helt nøyaktig hvordan de er disponert i NEL, har jeg sett på best case scenarier for de to først på de tidspunkter de har etablert og økt sine short posisjoner. For Bogle kan jeg ikke se når de har etablert de første 6 mill aksjer, men de 3 siste ble kjøpt på kurs under 6, så det kan godt hende at de også sitter litt minus nå. La oss likevel se bort fra Bogle akkurat nå, og konsentrere oss om de to første.

Fra det jeg kan se så sitter PDT Partners for øyeblikket ca 7.5 mill minus og Marshall Wallace ca 15 mill minus. Begge må altså ned på kurs i underkant av 7 for å kunne gå i null.

Samtidig er begge disse involvert med short i NAS der spesielt Marshall Wace står i fare for å komme i en short skvis. Fra det jeg kan se er det rundt minus 11,5 mill minus for Marshall Wace i NAS. I beste fall er det langt mindre for PDT Partners,og muligens nærmere 0 nå.

Jeg vil tippe at begge disse er ganske opptatt av at NEL ikke fortsetter på en jevn stigning, men gjør et fall ned under 7 igjen. Så får vi se neste uke om de har begynt å bli nervøse nå, eller fremdeles har is i magen.

Frigitt kapital fra short salg kan selvsagt være investert andre steder og gi god avkastning, men jeg vil anta at de også i utgangspunktet ønsker å tjene på shorten direkte.
Redigert 20.01.2021 kl 10:17 Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
06.07.2019 kl 00:12 4895

Takk for info og betraktning
tommbakk
06.07.2019 kl 07:46 4692

Takk for bra innlegg og fornuftige betraktninger.

Ang shorten, så blir jeg ikke overrasket om en del posisjoner ble tatt når kursen var ATH. Da hadde den tross alt gått skyhøyt i løpet av kun 4-5 uker. Og således virket det ikke unaturlig at en korreksjon kunne komme.

Shinkage
06.07.2019 kl 17:41 4368

Fra det jeg kan se så ble de ikke det dersom jeg skjønner dette korrekt, men det er vel teoretisk mulig.

PDT Partners har ingen bevegelser på Finanstilsynets shortliste mellom 14.12 og 06.06. Den 14.12 hadde de 6.824.304 aksjer short, og 06.06 hadde de 6.655.962 aksjer short. Så om de skal ha klart å kjøpe seg inn på ATH så måtte de ha solgt seg helt ut ved årskiftet, eller utover nyåret med en sakte stigende kurs (vanskelig vil jeg tro), og så kjøpt seg inn igjen rundt ATH, men holdt seg under 0,5%. Fra årskiftet og frem til den store stigningen som startet i mai var det vel bare en periode i februar at det var gode muligheter for å tjene på shortingen.

Marshall Wace dukket for første gang opp på listen 31.05, med 7.045.148 aksjer short. De kan ha bygget seg opp til dette rundt ATH. De er så ute av lista igjen 04.06, så de kan ha cashet inn alt (eller bare litt) frem til da. Problemet er vel da at de er inne igjen 11.06 med 18.552.443, så de kan ha tatt opp en shortposisjon etter hendelsen på Kjørbo på maks 7.06. Etter det har de øket posisjonen til 20.722.790 i en flat periode. Sluttkursen på fredag var 7.645, så jeg kan ikke skjønne annet enn at de har en ganske stor minus posisjon nå.

Disse selskapene er selvsagt dyktig på det de driver med, men det er vanskelig å se at de skal ha klart å treffe små topper og bunner mellom her hver gang.

Vet noen forresten hvordan shortlisten fungerer hos Finanstilsynet? Det kan jo være mange aktører som har shorter rett under 0,5%. Vil dette da vises som ingen short på listen? 10 stk med short rett under 0.5% vill jo gitt en total shortposisjon for tickeren på nesten 5%.
Shinkage
11.07.2019 kl 22:38 4037

Poenget som Hegnar.no tar opp i dag ifm shortposisjonen til Marshall Wace i NAS er det samme jeg også har tatt opp ifm NEL.

De har fremdeles en shortposisjon på over 20.5 mill. aksjer, hvorav over 13 mill. av disse ble tatt opp 11.06 (dagen for Kjørbo hendelsen), og 3 mill. til den 12.06. Det betyr at de 13 mill. aksjer short er anskaffet mellom 7.05 og 5,76 (og lite sannsynlig alt på 7.05). De ble ganske sikkert kjøpt etter at hendelsen ble kjent, og da et eller annet sted på 6-tallet. Så gikk de ytterligere 3 mill. aksjer short 12.06 på mellom 5.76 og 5.13.

Om de feks klarte posisjonen på 13 mill. den 11.06 på snitt f.eks 6.50 og posisjonen på 3 mill. den 12.06 på makskurs på 5.76 gir det minus på ca. NOK 10,5 mill.

Om vi så ser absolutt best case scenario, så satt de på ca. 5.5 mill. aksjene short den 04.06, som teoretisk sett kan ha vært kjøpt på NOK 9.50, og kan da være verdt ca. NOK 13.5 mill. De kan også ha realisert NOK 3.5 mill. av dette den 26.06, men reduksjon i shorten på nesten 1 mill aksjer.

Alt dette er absolutt best case betraktninger for Marshall Wace, og jeg vil tro at om de ikke er minus er de neppe pluss heller på gjenværende posisjon.

Jeg tror vi vil se at shortposisjonene vil reduseres i dagene som kommer, med mindre de gambler på en ny større nedtur. Uansett kan det neppe være topp stemning i lokalene relatert til situasjonene i NAS og NEL.
Redigert 11.07.2019 kl 22:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2019 kl 23:40 3931

Short i Nel? Det ville jeg ikke brukt tid på, det er jo ingen gjeld som må reforhandles.
MrBoring
12.07.2019 kl 07:56 3687

Tusen takk for fornuftige betraktninger om NEL-shorten, Shinkage!
Ajax1
12.07.2019 kl 08:11 3609

Du har et poeng der jr 😌 Et gjeldstynget selskap hvor gjelden før eller siden må reforhandles ville være sikrere å sette short posisjon i, enn et gjeldfritt vekstselskap som NEL 😳
blakkefant
12.07.2019 kl 23:16 3245

Assa.. Disse folka driver med algoritmetrading.
På SSR står det feks: "PDT PARTNERS, LLC 9 780 957 0,80% 03.07.2019".
Det kan jo tenkes at de har kjøpt og solgt som hakka gryn, og robotene deres har endt opp med 9 780 957 shorta aksjer hver eneste dag, slik at de slipper melde inn et nytt antall og posten fra 3. jul står fortsatt :)
Disse karene tjener penger på både oppsving og nedsving, og alle små"sparere" rundomkring betyr gode penger.
Slettet bruker
27.12.2019 kl 19:39 2300

Like relevant enda.

SS
Shinkage
27.12.2019 kl 19:56 2201

Vel, det begynner å bli litt ubehagelig for dem som sitter med disse shortposisjonene nå. De hadde sikkert regnet med at aksjene som var låst av lock up vil bli dumpet i begynnelsen av desember. Da dette ikke skjedde, må de jo håpe at en eller annen ny "livline" kastes ut til dem :-).

Det var jo smådump på Tradegate i dag. Jeg synes derimot det virker som om Oslo Børs starter hver dag som om Tradegate ikke eksisterer, så det skal bi spennende å se både utviklingen resten av kvelden, og hva som skjer mandag morgen. Tipper det ikke har noen effekt på mandag, med mindre det skjer noe mer i mellomtiden.
ruda
27.12.2019 kl 20:41 2052

På mandag vil mange ta gevinst, så vi vil nok få en nedgang
Ponderosa
27.12.2019 kl 21:31 1922

Fordi?
Nikko
27.12.2019 kl 21:40 1887

Fordi mange vil sikre gevinst..?