NEL - Jeg gikk en tur med bikkja i dag.....!

Hammers
HAMMER 05.07.2019 kl 23:29 7508

I dag var det en deilig dag ute. Litt småsur vind som sola veide opp for - og vel så det!
Det betød frokost på benken ved sydveggen - veggen der alle kransene henger på rekke og rad oppover....!
Jeg kikket på dem - kransene - trakk et dypt drag av frisk morgenluft - og følte et velbehag!
Humret fornøyd av egen dyktighet og var glad ikke JEG ble et offer i "kransenes massakre"!

Det tok ikke lang tid før mine minste venner dukket opp. Massevis av Gråspurv fra hele nabolaget.
Når de får øye på meg går "alarmen" fra hustak til hustak! På sett og vis som gamle dagers vardebrenning!
Ulike familier kommer flyvende fra øst og vest!

Nå voksne fugler med et kobbel av unge kyllinger på slep!
Alle skal ha mat - og ungene skal lærs til hvor mat kan finnes. De skal lære seg hvem man kan STOLE PÅ.
Jeg knipser brødbiter hit og dit og det er et utrolig lurveleven foran beina mine.

De yngste tiggerne gjerne noen cm fra dem - de eldre litt i bakgrunnen.
Og bakerst.....der ligger bikkja rolig og kikker på alle sammen.

Jeg lurer litt på hva som går for seg i hodet til den lille Havaneseren når dette pågår.
Han som er så lydig så......og høflig venter på at jeg skal knipse skorpebitene til ham.
De bitene pip'ene ikke er så glade i!

Når seansen var over var det tid for kurssjekk - Live på Nordea Investor.
Da klokka hadde passert 10 var ikke Havaneresen interessert i kurser i det hele tatt.
HAN verket etter å gå ut til sine faste busker og strå for å sjekke om det hadde kommet nye meldinger til ham på sitt Facebook.

Da startet et NYTT rituale. Nesa under min venstre arm som hamret på tastaturet.
Løftet den opp - bare for å fortelle at "NÅ må du se til å få ræ.. i gir! Dette orker jeg ikke mer.
Også JEG har da et liv - selv om det bare er et "hundeliv".

Så gikk vi......i fred og fordragelighet - og vi tenkte begge på vårt!
Etter en halv times tid ble idyllen brutt! Det var da vi kom til en fyllestasjon for BIOGASS!
Tankene mine gikk straks til Sandvika. Vel, biogass er da ikke så eksplosivt som hydrogen......så passeringen gikk vel bra?

Jeg HÅPET DET, men var ikke sikker. Som vanlig var det ikke et eneste kjøretøy der. Ikke DER HELLER - som i Sandvika!
Uansett, jeg tok et ekstra tak i hundebåndet slik at ikke bikkja skulle pisse på stråene ved fyllestasjonen og ved det skape en gnist.......!

Da vi fortsatte tenkte jeg på MIN reaksjon ved stasjonen - jeg som bare passerte den - kontra de som skulle stå der å fylle i lengre tid.
Hvordan følte DE det på kroppen. Og dette var BARE ved en stasjon med BIOGASS!

Tenke seg da til å stå ved en potensiell "Hydrogenbombe" i lengre tid.
Være redd for å gjøre det meste ved den stasjonen........slik at ikke gnisten oppsto!
Tenke på om livsforsikringen var i orden - og tenke på om ungene ville savne en hvis det gikk til Hel....!
Tenke på om man ville få en flott omtale i Dagsrevyen og senere i kapellet.....hvis det verste IGJEN skulle inntreffe.
......og for MIN DEL - tenke på at DEN kransen ville vitne om noe HELT annet enn de som henger på den nå så berømte sydveggen!

Hvordan er det da med de som eventuelt (etter ryktene) skal SATSE på dette usikre drivstoffet - som i tidligere tider ble forkastet.
Hvilken følelser får DE? Synes DE dette etter hvert blir så ubehagelig at de rett og slett ikke tør å sette sitt eget navn og rykte på spill.
På spill for KANSKJE å oppnå ganske så ubetydelige fordeler i forhold til langt tryggere energiskilder!
Risk - reward!!!

Ikke vet jeg. Turen gikk mot slutten - så jeg fikk ikke grublet ferdig - og kom ikke til noen konklusjon før jeg var hjemme igjen!
Bikkja var fornøyd og ville bare inn. Inn i et avkjølende rom der vannet sto og ventet.
Han la seg rolig ned og lukket øynene. Han måtte fordøye SINE inntrykk fra turen!

Etter en ny sjekk av kursene fant jeg fram hekkesaksa og måtte fordøye MINE.
Tenkte på den fyllestasjonen JEG ikke lengre hadde tiltro til......mens MIN side av hekken mot naboen ble nyfrisert!

Hilsen Hammers.......som får vurdere en annen rute neste gang.
Mange muligheter her......for man oppsøker da ikke potensielle farer hvis de lett kan unngås!
Ikke når man lufter bikkja - og heller ikke hvis man skal vurdere framtidens drivstoff!
RISK - REWARD!
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
kameleonen
05.07.2019 kl 23:43 5908

tar du fly?
sover du ikke i et bomberom?
kjører du bil?
kan du være 100% sikker på at det ikke ligger en bombe fra VK2 i nabolaget ditt?

Ønsker deg og den firbeinte mange fine turer langs samme rute senere :) God helg
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Max Payne
05.07.2019 kl 23:48 5886

Bra skrevet, Hammers. Det er viktig å ha frykt impulsen intakt, sånn at man kan styre unna den største risikoen og glede seg over livet. Helst lengst mulig:)

God helg!

Max
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Binyrer
05.07.2019 kl 23:52 5873

Du bør skaffe deg kone, så slipper du hund som selskap.
Tåpelig innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Nastine
06.07.2019 kl 00:35 5795

Huffamei, føler med deg i din verden av frykt for alt som kan gå galt, kan jo ikke være godt for deg. Heldigvis, så er det ingen som tvinger deg eller andre redde mennesker, å kjøpe hydrogenbil, ei heller å fly. Og heldigvis for slike med svake nerver, så kan de også velge å gå tur med hunden der minst mulig risk finnes, slik at både du og hunden kan nyte turen uten nevneverdig frykt 😊
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
06.07.2019 kl 01:13 5753

Når jeg ser dine lyriske evner tenker jeg på hvilken stjernetegn du er født i ? Kona mi er født på høsten og hun skriver litt på samme måte. Du burde kansje skrive en bok om det som intereserer deg vedr. streker og stjernetegn ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.07.2019 kl 01:19 5745

He,he.....da er hun født på samme årstid som meg. Hun skulle vel ikke tilfeldigvis være Vekt?

Vi som veier for og imot og som i utgangspunktet elsker fred og harmoni!
Vi som elsker rettferdighet og som fordeler brødbitene til høyre og til venstre......slik at alle får likt!
Forresten en slik fred og harmoni som vi (ikke) finner på NEL-trådene her inne........🤭🤭🤭!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
undrende
06.07.2019 kl 03:15 5670

litt som å fly max8 dette, bare enda mer skummelt....
Nei, vi er nok for konservative her til lands, noen har glemt at vi må tvinges
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2019 kl 11:09 5439

Hammers du er underbar i din skrivemåte.
Du har pennen eller tastaturet i din makt.
Veldig bra skrevet så kan man være enig eller ikke. Det er en annen sak.

Får du tid kan du se på Elkem teknisk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
1mattis1
06.07.2019 kl 12:28 5354

Budskapet får en og enhver ta stilling til.
Imponerende og fengende lesestoff var det ihvertfall.
Venter på flere dagligdagse betraktninger fra deg, Hammers :) Dette kan du!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.07.2019 kl 12:32 5346

Takk for noen hyggelige tilbakemeldinger.

Når det gjelder TA på ELK - eller noe annet selskap - så har jeg som nevnt (annet sted) ikke de hjelpemidlene jeg tidligere hadde på Netfonds sin glimrende oversikt. Generelt sett kan jeg si at med brudd over 25 (sluttkurs) ser bildet litt bedre ut.
Likevel; skulle det komme et tilbakeslag til under 21 - ja da utløses en GEDIGEN H/S (1 års diagram).

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2019 kl 18:34 5191

Det rare er at du hadde ikke krølla ett hår om du sto ved pumpa på kjørbo når det smalt.
Om du hadde lagt turen dit med bikkja hadde du skjønt dette du også.
Stasjonen og pumpa er intakt. Den står bak en stor vegg som ikke slapp igjennom en fis av hydrogen.
Så skjønner ikke frykten enkelte har.
Kanskje valium hjelper.
Mange koser seg med det på tur med bikkja.
Blir liksom litt lavere skuldre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Hammers
06.07.2019 kl 19:42 5119

Det finnes andre måter å bli skadd på enn å få krøllete hår!

Fysisker skader er EN ting - psykiske skader i form av "gratatsjokk" kan være minst like ille.
Hadde man stått ved pumpa i Sandvika da det smalt hadde man trolig vært ødelagt for resten av livet - selv om frisyren holdt seg!
Man hadde trolig fått angstanfall hver eneste gang man resten av livet fikk nærkontakt med en pumpestasjon av et eller annet slag!
Fått tilbakefall - og tenkt på den grusomme dagen da det virket som om hele jorden eksploderte rundt en.

Hilsen Hammers.......som ikke ser for seg å måtte ta en Valium eller fire - hver gang man skal fylle tanken på kjøretøyet.
Forresten, det er vel den eneste muligheten for å få KØ på slike stasjoner.
Ja, for etter en Valium (eller fire) har man vel kjøreforbud.....og man blir stående der til nestemann kommer - og den neste deretter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Max Payne
06.07.2019 kl 19:47 5277

Godt formulert, Hammers.

Btw, første gang jeg ser noen anbefale legemidler på forumet. Like greit å droppe sånne råd:)

Max

Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Shinkage
06.07.2019 kl 20:20 5226

Med i heiagjengen igjen Max? :-)

Basert på det Hammers beskriver her så kan det hende at han lider av en slags spaltet Hydrofobi. Så, om man kjører Hydrofobi (frykten for vann) gjennom en elektrolyse så burde vi stå igjen med frykten for hydrogen. Den har ikke noe spesifikk betegnelse ennå, men kanskje HydroPyrofobi kan brukes. Frykten for at vann skal brenne....
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.07.2019 kl 00:40 5123

Jeg snakker om den angsten som brukere av slikt drivstoff/stasjoner lett kan få.
Hvem pokker av de som står der og fyller vet om de er i live 10 sekunder senere?
Joda, som regel går det bra, men Sandvika viste at man IKKE kan føle seg trygg - og uten forvarsler smeller det!

I gamle dager leste jeg en bok av Alistair MacLean; Frykten er mitt våpen. Den handlet om frykten for det UKJENTE!
Står du og fyller drivstoff ved et NEL- anlegg får du INGEN forvarsler om det er tett eller ikke.
Du har ikke peiling på om lufta rundt deg er i ferd med å eksplodere. Den skjulte frykten vil du alltid ha!
Uten forvarsel smeller det. Som det gjorde i Sandvika. Ikke noe forvarsel a la røyk, lukt eller annet!

I det ENE sekunder står du der og fyller ubekymret - i det neste er du "Breaking News" på nyhetskanalene.
Hvem pokker ønsker slikt?

Hvilke store leverandører ønsker å satse på slike usikre energikilder som leverandøren uansett bare TAPER på?
Personlig ville jeg ha styrt LANGT unna.......akkurat som også "konkurrentene" gjør! De holder seg langt unna.

Lar NEL få holde på med sitt.
Lar dem få fortsette med å berike de ansatte.....så lenge skuta flyter - og pengene samtidig renner ut!
Lar dem få fortsette å beriker sin ledelse med aksjonærenes penger......og stadig utsteder rabatterte aksjer til dem!
Aksjer på bekostning av dagens aksjonærer......og samtidig skapes det ikke NOE SOM HELST - annet en FRYKT!
Sorry to say, men slik er det!

Hilsen Hammers

Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Shinkage
07.07.2019 kl 00:54 5109

Well, sorry to say, men det var virkelig et forsøk på å skape en frykt som ikke eksisterer hos de aller fleste av oss. Jeg har ikke tenkt den tanken et eneste sekund. Det er jo bare å holde seg langt unna både Sandvika, Kjørbo og et hvert annet anlegg for fylling av Hydrogen så er du trygg.

Angsten for fylling av hydrogen som sklir over i berikelse av ledelsen med aksjonærenes penger - woow. Kraftige saker.

Det er virkelig ikke ofte man har muligheten til å lese en så rørende historie - konspirasjoner i NELs innerste kretser på bekostning av sikkerheten til verdens befolkning.

Her er det bare å selge (nei, vent - gi bort) alle aksjer man måtte ha umiddelbart.

Det er tydelig at jeg må slutte å la meg overraske over hvilke vinklinger diskusjonen rundt NEL kan ta.
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.07.2019 kl 01:16 5085

Jeg snakker om FAKTA - mens du som vanlig ønsker å tulle det hele bort!
Tulle det bort med massevis av usammenhengende og tomme ord.
Slik at de fleste mister tråden etter et par linjer av TULLET ditt. SVADA kalles slikt!

Les heller hva jeg faktisk skriver (utenom det "lyriske"). Er det FAKTA eller ei?
NEL er MILEVIS fra å oppnå fortjeneste - samtidig som ansatte berikes på dine og andre aksjonærers vegne!

Spesielt etter Sandvika har "avstanden" blitt UTROLIG lang for å oppnå fortjeneste!
Neste Q kommer til å bli en KATASTROFE for selskapet. Det tror i hvert fall JEG.
En tro ut fra foreliggende FAKTA - kombinert med SUNN FORNUFT!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Shinkage
07.07.2019 kl 01:32 5063

Nei, det er ikke fakta. Like lite som jeg tuller det bort, snakker du om fakta. Du snakker om egen overbevisning, akurat som det jeg gjør. Ikke prøv å innbille leserne noe annet.

NEL genererer ingen fortjeneste på nåværende tidspunkt som jeg så ganske mange ganger selv har skrevet. Interessen for NEL er derimot heller ikke basert på nåværende inntjening, noe du ser ut til å slite med å forstå.

At de ansatte berikes på noens bekostning er det reneste nonsens. De utløser opsjoner for de ansatte, noe som er vanlig for eller mindre alle selskapet på Oslo Børs. Så du kan slutte å få det til å virke som om dette er noen spesiell konspiratorisk handling fra NEL sin ledelse.

Jeg tror ikke Sandvika har skapt noen som helst økt avstand for å oppnå fortjeneste - det er bare en subjektiv påstand fra din side, like mye som det motsatte er en subjektiv påstand fra min side. Ja, la oss se hva neste kvartal bringer - "katastrofe" er et kraftig ord, og du slenger stadig rundt deg med kraftige ord for å få frem ditt subjektive budskap.

Og når vi er inne på store ord - det hjelper faktisk lite å skrive din personlige overbevisning i store bokstaver. De blir nemlig ikke mer sanne av den grunn.
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.07.2019 kl 01:46 5055

- Hva er IKKE fakta i det jeg skriver?

- Nei ingen fortjeneste. Greit at du er med så langt!
- De ansatte berikes med rimelige aksjer. DET går ut over dagens aksjonærer for det skapes ikke verdier av slikt.
- Ref OPSJONER!
- Sandvika har skapt STORE konkrete utgifter + massevis av utgifter i form av "goodwill"!
- KONKRETE utgifter i tillegg til alle de allerede eksisterende! De som "før dette" førte til en BLODRØD bunnlinje!
- Skal potensielle "kjøpere" virkelig involvere seg i noe slikt?
- Når kommer "avbestillingene"? JEG vet ikke, men det er nok flere som nå har havnet i tenkeboksen.
- Det ville i hvert falll JEG gjort!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Shinkage
07.07.2019 kl 02:15 5036

Hva er ikke fakta? Vel, det aller meste. Som jeg sa så er det din personlige oppfatning, ikke nødvendigvis fakta.

- Jepp, NEL skaper ingen fortjeneste pr dato - her er vi enige.
- De ansatte utløser opsjoner som ganske sikkert er avtalefestet for lenge siden. Din indignasjon høres nesten ut som proletariates kamp mot kapitalismen.
- Hendelsen i Sandvika vil føre til noen kostnader, som Løkke allerede har gitt utrykk for. I hvilken grad det påvirker goodwill gjenstår å se. Det du kommer med er bare påstander.
- Blodrød bunnlinje - igjen bare en overdrivelse for å få ting til å virke verre enn det kanskje er. Vi har allerede blitt eninge om at NEL går i minus nå. Hvor blodrød du måtte mene bunnlinjen er blir derfor fullstendig irellevant.
- Ja, hvorfor skal ikke kjøpere kunne involvere seg i dette om de har tro på det? Fordi du mener de ikke skulle gjøre det?
- Avbestillingene? Er dette et spørsmål, eller bare en av dine spådommer?
- Du har min fulle støtte til å gå i hvilken som helst tenkeboks du måtte ønske - lykke til :-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.07.2019 kl 02:37 5018

Huff, nå tuller og rører du som vanlig her inne! FÆLT som du rører!
Du som ALDRI svarer konkret på mine utfordringer!

Du som en gang kom på banen og visste hvordan du skulle "ta tak i slike som meg"!
Du som hadde så stor erfaring fra arbeidslivet - der du hadde jobbet med "vanskelige tilfeller" - hvis jeg ikke husker feil.

Det spiller da NULL rolle om opsjonene er avtalefestet eller ei (kun fordreide ORD av FAKTA)!
Billige opsjoner er UANSETT på aksjonærenes bekostning! Hva denne Løkke har gitt uttrykk for spiller NULL rolle.
Dette er utarming av eksisterende aksjonærer - uansett! FAKTA!

Utgiftene ER DER - og de vises på regnskapet.
Tror DU at resultatet blir noe annet et blodrødt?

Hilsen Hammers......som er glad for at i hvert fall EN av oss er i stand til å TENKE klart -
og HELDIGVIS - det virker IKKE til å være DEG!
Du som etter hvert framstår som en ordinær lodott her inne.....etter din noe "bombastiske" inntreden som "tidenes psykolog"!
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Shinkage
07.07.2019 kl 13:12 4839

Om jeg svarer konkret nok på din "utfordringer" eller ikke kan jeg la det være opp til andre å avgjøre. Når jeg er enig med noe du påstår så sier jeg det, og når jeg ikke er enig så sier jeg det også.

- alle aksjer som utstedes vil selvsagt utvanne eksisterende aksjonærer. Spørsmålet jeg tok tak i, og som du overdriver sterkt, er ledelsen sin såkalte berikelse av de ansatte koblet sammen med dårlig resultatet. Jeg bare påpeker at opsjoner er ganske vanlig i alle aksjeselskaper, og at de er avtalefestet. Opsjoner har også klausuler knyttet til seg, slik som disse hadde nå, og blir brukt for å sørge for at man beholder den beste kompetansen i selskapet. Prisingen er også slik satt at de ikke vil tjene på opsjonene om kursen skulle gå ned og forbli lavere enn opsjonsprisen.

- Alle negative resultater er røde, og du bruker bare "blodrødt" for å gi det en ekstra kritisk dimensjon. Jeg har allerede vært enig med deg i at resultatet er negativt, og sier igjen at jeg investerer i NEL basert på langsiktige muligheter. Utgiftene har for øvrig ikke noe med opsjonene å gjøre.

I våre tidlige diskusjoner, da du var langt mer ydmyk enn du fremstår nå, var vi begge enige om at litt humor og sarkasme må man kunne tåle. Om jeg husker feil, og blander deg sammen med noen andre får du ha meg unnskyldt. Jeg synes derimot du, og noen andre på forumet, for lengst er forbi dette nivået.

Ja, jeg vet hvordan man skal "ta tak i slike som deg". Poenget er rett og slett å ikke la seg trekke ned på samme nivå. Det jeg siktet til var personer som fremviser forskjellige personligheter avhengig av hvilke fora de kommuniserer i. Desto lenger unna fysisk man er, desto tøffere og frekkere tør man være. Anonyme fora er derfor det stedet der man tør å dra frem det mørkeste i seg selv, om man har lyst til det. Det er ikke noe dypere psykologi i dette - jeg tror det er ganske kjent for de fleste.

Jeg er samme person i alle fora, og det er ikke en eneste ting jeg har skrevet, eller vil skrive, på dette forumet som jeg ikke kunne latt min sjef, arbeidskolleger, venner og familie lese. Det kan godt hende at du mener det samme, men jeg tviler sterkt på om du hadde hatt samme tone om vi hadde sittet fysisk sammen i en debatt.

Ved å prøve å få meg til å fremstå som en dust, så tror du at det får deg selv til å fremstå som den smarte og fornuftige. Spørsmålet er om det virker :-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Shinkage
07.07.2019 kl 13:22 4819

Og, jeg skal si hva jeg synes er den største utfordringen jeg får fra deg.

Det er å få deg til å redusere din sterkt overdrevne skremselspropaganda ned til et saklig nivå, slik at det faktisk er mulig å diskutere det.

Det er faktisk det hele diskusjonen nå startet med i utgangspunktet. Jeg har også skjønt at det er en veldig tøff utfordring.
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
dotcom
07.07.2019 kl 13:29 4800

Jøss jøye, her var det veldig mange store bokstaver og utropstegn.
Du som vanligvis er så opptatt av seriøsitet i debatten burde kanskje revurdere om annen hver setning burde være et utrop?
Jeg ser av klokkeslettet at det var litt sent på kvelden. Bør jeg legge godviljen til å anta at dette er et utslag av litt for mye god drikke?
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
JosefK
07.07.2019 kl 14:59 4736


Jeg gikk en tur på stien og følte skogens ro
Da hørte jeg fra lien en gjøk som gol h2..

H2,H2... H2O, H2O, H2O... H2, H2, H2...

🤩🐣🐥🕊🐓🤘🏻💪🏻👍🏻
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
omans
07.07.2019 kl 15:07 4716

Gikk en tur med bikkja, så ikke rart det ble endel g(NEL)dring.
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
minsin
07.07.2019 kl 15:30 4685

tror du egner deg bedre til hekkklipping enn som fly captain mister :-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Admoff
07.07.2019 kl 15:50 4649

Mye skriking på deg Hammers. Har du vært for mye i solen på Montebello? Viktig å holde hodet i skyggen, solstikk er ubehagelige greier🤔
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.07.2019 kl 17:06 4586

Kjære Menighet!
Her er det ingen som overdriver noe som helst........bortsett fra enkelte av dere, må vite.
Det er heller ingen som leverer noen skremselspropaganda! I hvert fall ingen som jeg kjenner!

Som "de fleste" her inne skjønner; farven RØD har flere ulike nyanser;
- Noen selskaper går med overskudd, men DE hopper jeg for ordens skyld over i denne sammenheng - for de er "GRØNNE".
- Andre har svake underskudd. Gjerne et tilfeldig fenomen et enkelt år! Slike har RØDE tall!
- Verre er det med de som regelmessige leverer STORE underskudd! Gjerne 40% av all omsetning. Slike har BLODRØDE tall.
- Verst er det med de der over 50% av all omsetning er tap. Slike leverer KATASTROFALE regnskapstall!
- Så langt ligger NEL på den BLODRØDE siden, men vi får se om mørkere nyanser må blandes inn i paletten ved neste Q.

Så litt voksenopplæring:
Store bokstaver benyttes på ord som betyr mer enn andre.
TRYKKET skal legges på disse "nøkkelordene"!

Hilsen Hammers.......som ellers er litt imponert av kreativiteten her inne....🤭🤭🤭!
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
nordnes
07.07.2019 kl 17:17 4570

Helt enig i at dette er et tøvete og åndsfattig innlegg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
dotcom
07.07.2019 kl 17:36 4540

Hammers: "Så litt voksenopplæring:
Store bokstaver benyttes på ord som betyr mer enn andre.
TRYKKET skal legges på disse "nøkkelordene"!"

Du må gjerne forsøke å lage dine egne konvensjoner hvis du ønsker det, men av de fleste andre vil bruk at store bokstaver oppfattes som useriøs "roping" Det ser også ganske rart ut å bruke utropstegn i stede for punktum. Er det ment å gi setningen mer "tyngde"? Beklager men et stakkars utropstegn gir ingen tyngde, det ser bare rart ut. :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Shinkage
07.07.2019 kl 19:56 4444

Joda, jeg synes fortsatt du overdriver veldig – «ødelagt for resten av livet», «angstanfall resten av livet», «ta en valium eller fire hver gang man skal fylle tanken» og det er bare fra ett kort innlegg. Det er dette nivået du ligger på hele tiden, så jeg tror det er hold for å påstå at du både overdriver og tidvis driver med skremselspropaganda.

Disse blodrøde tallene dine, som du kaller tap og katastrofale regnskapstall (med store bokstaver, men det kommer jeg tilbake til), det kaller andre for investering. Det er den investeringen investorene har vært villige til å være med på for å kunne hente ut NEL sitt potensiale i fremtiden. Det er slik utvikling av ny teknologi meget ofte foregår.

Så vil fremtiden vise om de klarer å hente ut potensialet. Det vil alltid ha en viss risiko, men jeg har tro på det. Du påstår derimot at det er helt umulig at de noen gang kan tjene penger. Hvor du har dette fra skal være uvisst, men du har ikke kommet med et eneste argument som seriøst underbygger påstanden.

Når det gjelder voksenopplæringen din så tror jeg språkrådet sier at det er uthevet tekst som benyttes for å fremheve nøkkelord. Store bokstaver blir normalt betraktet som å skrike – slik dotcom også påpeker.

Du kan jo sjekke ut linken under – der 28. juni og 22. oktober ansees som International Caps Lock Day. https://www.daysoftheyear.com/days/caps-lock-day/

Her er første kapittel i artikkelen:
“We’ve all seen it, that one moron who doesn’t seem to know how to turn off the Caps Lock button, or worse, people who deliberately do it somehow feeling it gets their point across better. In one particular case, there was even a person who felt that Caps Lock made their RESUME look more professional. What in the world are we to do with people like this? How about we just campaign to remove the Caps Lock Button?”

Men, for all del - bare fortsett å bruke store bokstaver om du vil. Jeg har ingen problemer med det. Det er ikke mulig å bruke uthevet tekst, og jeg skjønner at du føler et økt engasjement for de ordene du skriver med store bokstaver :-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.07.2019 kl 20:48 4396

Jeg overdriver ikke.
De som utsettes for posttraumatisk stress (granatsjokk) blir gjerne "ødelagt for resten av livet", mtp senere hendelser som gir dem assosiasjoner mot det som forårsaket deres lidelse.
https://sml.snl.no/granatsjokk
https://sml.snl.no/posttraumatisk_stresslidelse

Investeringer: Lykke til......sier nå jeg!
Kommer aldri til å tjene på: Det er MIN subjektive mening om selskapet!

Voksenopplæring:
Jeg har min egen skrivemåte. Den går nok helt sikkert mot Språkrådets anbefalinger, men hvem bryr seg? I hvert fall ikke jeg!
Her benyttes STORE bokstaver når noe skal understrekes - det benyttes bindestrek i stedet for komma - og det avsluttes gjerne med!!!!
Hvem bryr seg - bortsett fra enkelte av dere?

Det mest interessante med det du skriver om er at Caps Lock dagen i oktober er dagen FØR min fødselsdag!
Da er det CAPS LOCK - det er MEG - og deretter kommer FN-dagen (24. okt)! En HERLIG rekke - om jeg skal si det selv......🤭🤭🤭!
Den reneste "gull-rekka".....det der!

Hilsen Hammers........som forresten synes at du etter hvert har lært mye fra min tidligere voksenopplæring ang "luft" i innleggene.
NÅ skriver du jo riktig bra - og lesende - med korte og greie avsnitt!
Dette i motsetning til tidligere tiders "murvegger" som du postet her inne. Vegger som ble FOR høye og FOR uoverkommelige for min del!
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Admoff
07.07.2019 kl 21:07 4353

I andre sammenhenger kalles det å rope. Ref. Opprinnelig fra tegneserier mener jeg å huske. Men har du problemer med å bli forstått får du kanskje kutte ned på teksten, kan til tider hjelpe... Men det vet du vel allerede.
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Admoff
07.07.2019 kl 21:15 4326

Du har rett i at traumatiske lidelser kan oppstå. Men når du trekker inn granatsjokk i denne sammenhengen bør du lese deg litt opp.
Legger ved et lite utklipp som du kan nyte i sommer😉

Hva er de vanligst krisereaksjonene?
Først har vi de vanlige akutte krisereaksjonene vi opplever, som gjerne er av forbigående art og som av natur er sterke stressreaksjoner. Dette er reaksjoner de aller fleste av oss kjenner fra vårt eget liv, for eksempel om vi har kjørt en bil i grøfta og husker hvordan vi fikk hjertet i halsen og kjente redselen før vi så at alt gikk vel, tross alt. Dette er vanlige stressreaksjoner, som er forbigående av natur og ikke utgjør noen kilde for bekymring som sådan.


Noen ganger går det imidlertid ikke så bra, og en ulykke kan medføre skade eller tap av liv, eller trussel om dette. Vi snakker da om en traumatisk hendelse, og disse kan medføre egne, veldig sterke reaksjoner. Det er disse vi skal belyse i dette nyhetsbrevet.

Det er viktig å forstå at disse reaksjonene er kvalitativt annerledes enn de reaksjonene som kan oppstå etter vedvarende, eller kumulativt stress. Langvarig stress kan resultere i utbrenthet, men dette stresset skriver seg gjerne fra en arbeidskonflikt e.l. heller enn fra ytre, dramatiske hendelser. Selvfølgelig finnes det også arbeidsplasser som kan være preget av begge deler, det å arbeide for en humanitær organisasjon i et krigsområde er jo et skoleeksempel på en arbeidsplass hvor medarbeidere ofte utsettes både for kumulativt stress og traumatiske hendelser. Redningsmannskaper (brann, ambulanse, politi) tilhører også en yrkesgruppe som ofte opplever en kombinasjon av mye stress og traumatiske hendelser.

Til sist har vi de krise- og tapsreaksjoner som oppstår etter plutselige dødsfall, spesielt ved vold eller ulykker. Reaksjoner etter uventede dødsfall skiller seg fra vanlige sorgreaksjoner nettopp på grunn av det sjokket som oppstår fordi det er noe uventet som skjer. Noen opplever også være vitne til at personer blir drept, og kan da oppleve en kombinasjon av traume- og sorgreaksjoner. Dette kan medføre det vi kaller komplisert sorg, og vi kommer tilbake til dette litt siden.

Men først skal vi altså belyse de vanligste reaksjonene etter traumatiske hendelser.

OM TRAUMER OG PTSD

Det første kriteriet som må oppfylles for å snakke om at noen viser traumereaksjoner er at vedkommende må ha opplevd en traumatisk hendelse. Med traumatisk hendelse forstår vi at noen har erfart eller vært vitne til en hendelse som involverte faktisk trussel mot liv eller trussel om alvorlig skade, og at vedkommende reagerte i denne situasjonen med intens redsel, hjelpeløshet eller skrekk.
Disse opplevelsene er svært vanlige i krigsområder, og mye av forskningen innen dette feltet springer da også ut fra arbeid med soldater. Etter først verdenskrig snakket man om granatsjokk, etter andre verdenskrig om krigsnevrose. Men det var først etter Vietnamkrigen at kunnskap innen dette feltet ble systematisert og man introduserte diagnosen Post Traumatic Stress Disorder PTSD. Introduksjonen av denne diagnosen i 1982 representerte et viktig gjennombrudd, siden man fikk en diagnose som klart viste til at de reaksjoner og plager som ble rapportert var knyttet til en ekstern hendelse - til forskjell fra å være et resultat av indre konflikter eller tidlige livsopplevelser eller liknende.

Det første kriteriet for å diagnostisere PTSD er altså at man har opplevd en traumatisk hendelse.
Videre er det tre typer reaksjoner som er typiske. Disse er: Gjenopplevelser, unngåelsesreaksjoner, og fysiologisk aktivering.
Allerede her er det viktig å understreke at mange vil oppleve en rekke symptomer etter en traumatisk hendelse uten at de har PTSD, mer om dette siden, men det er viktig at vi forstår at dette er vanlige, om enn svært ubehagelige, reaksjoner etter traumatiske hendelser.

TRAUMEREAKSJONER
1. Gjenopplevelser

Et psykologisk traume er et sjokk, når vi opplever sjokk settes vi i en akutt krisetilstand hvor vi utvikler en slags superhukommelse, det er som om sansene våre tar inn all tenkelig informasjon så godt som mulig er. Dette skyldes at hele organismen er i en alarmtilstand på grunn av den trusselen den traumatiske hendelsen utgjør. Dette resulterer også i en rekke andre, spesifikke reaksjoner av fysiologisk og biologisk art, men vi skal ikke gå inn på disse her.
Det viktige her er å forstå at mennesker som opplever traumatiske hendelser vil ha meget sterke minner fra hendelsen, fordi hendelsen var så truende og fordi individet var i en tilstand av intens frykt. Disse minnene er som regel knyttet til de mest skremmende aspektene ved hendelsen. En trafikkskadd vil beskrive det øyeblikket da lysene til den møtende bilen plutselig kom over i feil kjørebane, en overlevende fra en brann kan beskrive hva han/hun så eller ørte, et voldsoffer vil gjerne beskrive spesielle karakteristika ved overgriperen, osv. I denne tilstanden er det som om våre sensoriske evner er hypereffektive, og de svært sterke minnene brennes fast. Det er disse minnene som utgjør kjernen i de gjenopplevelsene som ofte blir rapportert etter en traumatisk hendelse. Disse kan være i form av bilder, eller som en film, som spilles igjen og igjen uten at man har noen kontroll over de. Og det er de mest smertefulle og vanskelige aspektene som kommer tilbake. Barn i krigsområder som har opplevd ekstreme traumer kan snakke om at de har et kamera i hodet, som spiller hele tiden uten at de har kontroll over det. Men det er ikke bare bilder som vender tilbake, det er også lyder, lukter og følelser. Lyder av skrik, av bremsende biler, av en kollisjon, av skudd. Lukten av bensin, av krutt, av blod. Følelser i kroppen som da eksplosjonen skjedde og man ble kastet tilbake. Osv. osv.

Noen ganger kan disse reaksjonene være så sterke at individet tror den traumatiske hendelsen skjer igjen. Dette er imidlertid ikke det vanlige. Langt mer vanlig er det at man drømmer om hendelsen, som et mareritt vender drømmen tilbake natt etter natt og forstyrrer nattesøvnen.

Disse reaksjonene kan være vanlige rett etter en traumatiske hendelse, men avtar som regel etter en tid. Hos noen skjer dette imidlertid ikke, og de opplever sterke reaksjoner hver gang et stimuli minner om hendelsen. Dette kan være tunnelene der ulykken skjedde, en farge, en lukt eller annet som minner om den traumatiske hendelsen.

2. Unngåelsesreaksjoner
Som en motreaksjon til de påtrengende minnene vil individet gjøre mye for å unngå disse vonde minnene, og følelsene som er knyttet til disse. Det er derfor vanlig å se en rekke forskjellige unngåelses-reaksjoner hos traumatiserte. Dette må ses som en naturlig respons til det vonde som har skjedd - men det kan utvikle seg til et meget inadekvat responsmønster.

Unngåelsesreaksjoner kan ha mange variasjoner. Vi nevnte over at man f. ex. en tunnel kan være et stimuli som minner om en traumatisk hendelse - fordi det var der hendelsen skjedde eller fordi tunnelen minner om den der ulykken skjedde. Konsekvensen blir da å unngå tunnelen. Over tid kan dette generaliseres til å unngå tunneler generelt, siden kanskje også lukkede rom generelt, og vi ser at en fobi har utviklet seg som har utgangspunkt i en traumatisk hendelse. Ikke at dette forklarer alle fobier, men det er et klassisk eksempel på en måte en fobi eller en angstreaksjon kan utvikle seg.

Unngåelsesreaksjonen kan videre ta form av at man vil unngå tankene og følelsene knyttet til det som hendte, og derved gjør mye for å skyve disse vekk. Dette kan skje ved at man aktiviserer seg i sterk grad, for eksempel ved å se på TV eller gjøre annet som gjør at de stimuli man tar inn til en viss grad holder de interne stimuli i sjakk. En ikke uvanlig metode er å benytte rus for å dempe tanker og følelser, enten dette er alkohol, piller eller andre stimuli som påvirker og døyver de plagsomme minnene.

Unngåelsen kan også ses i atferd. Man kan unngå å snakke om noe eller noen, unngå å engasjere seg i aktiviteter, og hos de som har PTSD ser vi ofte at de isolerer seg i sterk grad nettopp for å unngå å bli konfrontert med sine traumatiske opplevelser. Denne isolasjonen henger også sammen med at mange som har sterke posttraumatiske plager opplever at det de har opplevd er så ekstremt, og de opplever sine reaksjoner som så ekstreme, at det blir vanskelig å være sammen med vanlige folk.

En annen side av samme sak er at mange opplever at vanlige folk ikke forstår de, og det blir vanskelig å være sammen med f. ex. gamle venner på grunn av denne opplevelsen av mangel på forståelse. Denne kan jo være helt reell, skoleeksempelet er den humanitære arbeideren som kommer hjem og så forteller sine venner at han har vært vitne til en massakre, for så å bli møtt med et javel etterfulgt av forresten, hva synes du om gårsdagens fotballkamp?. Unngåelsesreaksjoner finner vi forøvrig hos oss alle, og nettopp andres unngåelse av det som er viktig for den som har opplevd en traumatisk hendelse (nemlig hva som har skjedd og hvordan dette har påvirket vedkommende) er altså med å skaper den følelsen av, og i mange tilfeller reelle isolasjonen som preger enkelte med PTSD.

Til sist skal det nevnes at unngåelsesreaksjonen også gjelder de følelsesmessige aspekter, og kan medføre en avflatning over tid. Den traumatiserte mister det vanlige spekteret av følelser vi helst skal kunne utvise, fra sterk kjærlighet til en rimelig grad av sinne når dette er påkrevd, man blir heller flat og ute av stand til å vise spesielt positive følelser. Og noen opplever også at hele deres livsløp er endret i negativ retning på grunn av den traumatiske hendelsen, og mister den tidligere troen på seg selv og sine profesjonelle og private ambisjoner.

3. Fysiologisk aktivering
Den tredje dimensjonen ved traumereaksjoner er den fysiologiske aktiveringen som er forårsaket av den traumatiske hendelsen. Nå er vi jo alle aktivert hele tiden, i forskjellig grad, og vi er blant annet avhengig av å kunne dempe aktivite
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2019 kl 21:37 4279

Hammer sier: """Kommer aldri til å tjene på: Det er MIN subjektive mening om selskapet!""" Ja det er vel greit det å ha en slik oppfatning.Hvem kommer ikke til å tjene på ?. Ingen av oss vet hva som skjer om 2-3 år. Er det det du mener ?, ja da er det vel greit. Men aksjen du har et fanatisk forhold til har jo pr. i dag mange mange tjent store og små summer på. Mange selvsagt også på shorting og backtrading. Dette vet du jo. Selv har jeg brukt ca 70% av fortjeneste til å gå inn i forholdvis sikre Aker og DNB. Fortsatt er jeg inne inntil videre. Mange ligger selvsagt også dårlig an. Selv om du selv oppfatter deg som en mester som driver med voksenopplæring, beklager- men du skriver mye tull.
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Shinkage
07.07.2019 kl 22:05 4236

Joda, du overdriver og jeg tror du vet at dette "posttraumatisk stress" greiene er ganske flåsete i denne sammenhengen. Bensinstasjoner eksplodere i større eller mindre grad stadig vekk, men jeg har ikke hørt om en eneste person som har angst for bensinstasjoner pga det. Det har heller ingen kjent fobi-betegnelse.

Folk er langt mer redde for å fly enn å fylle bensin, hydrogen eller lade strøm til bilen. Det har derimot ikke satt noen stopper for flytrafikken, og heller ingen forslag om å legge ned flytrafikk helt og holdent (i alle fall ikke på det grunnlaget).

Se her dette var bedre - at det er din subjektive oppfatning at de aldri kommer til å tjene penger er helt ok. Det er til og med en sjanse for at du får rett, så kan man jo diskutere akkura hvor stor sjansen er. Tidligere har du derimot presentert dette som uomtvistelige fakta, hvilket ikke er like seriøst.

En liten kommentar - du kan ikke drive "voksenopplæring" på din egen skrivemåte. Da får du i så fall kalle det Hammersopplæring, hehe. Du kan selvsagt skrive som du vil, for du skirver ikke dårlig. Jeg bare påpekte at ting ikke ble mer sant av at du skrev med store bokstaver :-). Det ble bare veldig dramatisk - litt som finsk fjernsynsteateret i gamle dager (mørkt, dystert og tragisk)

Ellers har jeg selvsagt fulgt opp på ditt forslag om å legge inn luft mellom kortere avsnitt,det var et godt forslag. Som jeg sa, så er jeg enig når du kommer med noe fornuftig. Editoren for å skrive innlegg er helt håpløs, og som å lese Aftenposten gjennom en brevsprekk.
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Hammers
07.07.2019 kl 22:28 4202

Noe jeg har merket meg den siste tiden er den ØREDØVENDE stillheten fra NEL!
Er det stille før en eller annen storm, eller hva er det for noe?
Bare noe jeg har grublet på mens jeg har luftet bikkja!

Hilsen Hammers.....som lurer på om det er enda mer grums i farvannet!
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Shinkage
07.07.2019 kl 22:58 4150

Hehe, ja da hadde dere blitt lykkelige kan jeg tenke meg.

Noe Hexagon-aktig insider grums, ledelsen med noe Me-Too skandaler, noen Løkke-løgner ifm Nikola avtalen eller noe annet snusk ville vel lagd god stemning i stua hjemme hos deg?
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2019 kl 23:09 4120

Det er altså med stor fornøyelse jeg leser disse trådene til Hammers
Jeg er sikker på den karen kunne livnære seg som skribent, humorist, dikter eller hva det måtte være inne skriverier og utgitt sine verker og memoarer.
Du er dyktig Hammer, jeg ler ofte når du kommer med dine betraktninger og små spark til enkelte her og i samfunnet.
Keep on the good work , alltid fornøyelig å lese
Redigert 20.01.2021 kl 22:14 Du må logge inn for å svare