NEL er risikabel, trå varsomt


Det er her jeg mener NELs problemer ligger. De har alt for lav ordrereserve. Hvis Nikola kontrakten faller ut har de ingen ting å drive med, 500 millioner NOK er latterlig lav ordrereserve på et selskap verdt 9,5 mrd NOK.

Nikola er en upstart som fortsatt ikke har funding på plass. Tigeren kommer til å svare med at Nikola har 15 mrd i finansiering, det er feil, de har hentet totalt USD 300 millioner. Fordi Nikola ikke er notert noe sted kan vi ikke se finansene deres, det er antegelig lite kontanter i det selskapet før de får ny kapitalinnsprøytning. Et annet problem med Nikola kontrakten er at Nikola kan droppe H2 og gå utelukkende på batteri/gasshybrid noe som vil utelukke NEL totalt. De utvikler flere lastebiler med batteriteknologi i dag. Jeg tror at dersom de kan få de største kundene over på den teknologien, vil de gjøre det, mindre risiko for Nikola.

Min anbefaling er at uerfarne investorer holder seg unna NEL fram til Nikola finansiering er på plass. USD 1,25 mrd er ikke nok, men klarer de den klarer de sikkert neste og. Det minste hint fra Nikola eller store amerikanske publikasjoner om at H2 kan være på vei ut av Nikola bør skremme investorer. Velmente råd fra min side. Tigeren burde la være å kommentere siden faktaopplysningene her korrekte og det burde være rom for alternative meninger om risikoen i NEL.

PS. Jeg forstår at det er spennende med Clearwaterposten som er veldig høy. Dersom de kjøper 3 % mer nå til 33,34 % av NEL, vil det utløse budplikt på selskapet selv om det kan være flere kjøpere bak sånn som står bak sånn jeg forstår reglene.

Meget informativt post. Nikola har jo allerede endret kurs delvis ved å introduseres elektrisk lastebil.

Skjønte ikke det med budplikt. Forutsetter ikke budpikt at det er en organisert gruppe bak posten? Hvis det er noen tusen småsparere, hvordan skal de kjøpe selskapet?


Max

Problemet er at når du anser det trygt å sette pengene i NEL så er det ikke oppside igjen i aksjen, da er det på tide å selge.
Lærenem
08.07.2019 kl 10:19 2804

Er kommet under det jeg solgte for nå. Vurderte å gå inn igjen, men tror jeg venter litt. Dette virker litt for usikkert nå.

Ja, greit å ta en pustepause av og til, denne tiden er jo tradisjonelt daff også før det tar seg opp mot slutten av året.
Satch
08.07.2019 kl 10:26 2663

det var kanskje ikke så dumt det tipset du fikk forrige uke da Lærenem? ;)

4,2 var en grei inngang. Ikke 7,25.

Max

En annen tråd opplyser om budplikten og den vil ikke utløses all den tid det er mange forskjellige investorer bak posten. Selv ikke når CB ev. får 40%. CB har omtrent samme funksjon som Nordnet og kan selvfølgelig ikke kjøpe nel.

Gi tbm hvis noen har andre opplysninger.

Max
Redigert 08.07.2019 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
08.07.2019 kl 10:38 2493

Max. Bare et tilsvar angående Nikola kontra batteribil. Nikola har noen år nå opplyst at en viss % av omsetningen vil være batteridrevne biler. Dette da særlig til såkalt nærtrafikk. Og si da at Nicola har endret kurs mot batteridrift, er derfor forsøk på manipulering. Greit å shorte, men ren løgn er very bad.
Redigert 08.07.2019 kl 10:40 Du må logge inn for å svare

Har du referanser på det - at de i noen år har sagt at de vil ha egne lastebiler utelukkende på batteridrift?


Max
pheks
08.07.2019 kl 10:44 2419

Clearwater disponerer stemmeretten for alle aksjene under sitt navn på GF. Hensynet til øvrige aksjonærer tilsier at det burde utløse budplikt. Jeg vet ikke. Jeg mener å ha lest tidligere at Clearwater ikke utløser budplikt, men synes det høres merkelig ut. Er det sikkert at det har skjedd før på Oslo Børs at Clearwater eller lignende har kjøpt seg over 1/3 i noe selskap uten å utløse budplikt?

Den andre tråden forklarer dette helt klart slik som jeg sa.
https://forum.hegnar.no/thread/35405/view

Max
dotcom
08.07.2019 kl 10:50 2368

Det har vært sagt noen ganger før men jeg kan koste på meg en til.
Clearstream kontoen er ikke en eierkonto, det er en meglerkonto. Clearstream kontoen holder aksjene til et titalls utenlandske aksjonærer som ønsker å være anonyme. I hovedsak tyske. Ingen av dem har flagget 5% så man er ganske langt unna budplikt.
Redigert 08.07.2019 kl 10:50 Du må logge inn for å svare
08.07.2019 kl 10:54 2322

Selvfølgelig har jeg det. Men har du på at de har endret kurs ? = Ren bøff. Nikola har hele tiden opplyst en &-sats på 5-10 på batteri, litt avhengig av kommende ordrer. En av kildene-du kan gjerne får flere. https://www.forbes.com/sites/alanohnsman/2019/04/14/can-a-15-billion-bet-on-fuel-cell-big-rigs-be-a-game-changer-for-hydrogen/#186510d4fe4c
pheks
08.07.2019 kl 10:57 2282

Jeg så det, men den artikkelen det linkes til omtaler flagging, som er har andre hensyn. 5% grensen handler om synlighet, 33,34% regelen handler om kontroll. Det er sikkert noe EU reglement som gir Clearwater muligheten til å ikke by. Dersom de kan kjøpe 1/3 uten å by, burde de også kunne kjøpe 90% uten å by på resten og dermed være et skall mellom selskap og aksjonærer. Det hadde ikke sett pent ut.

Den artikkelen er jo fra 2019. Du må nesten legge ved en flere år gammel artikkel som viser at Nikola har ønsket å satse på helelektriske lastebiler.

Max

"Om CLEARSTREAM BANKING S.A. har økt sin eierposisjon til 33,33% eller 40% (eller annet) gjør ikke at tilbudsplikten utløses da det er flere investorer som eier aksjene som utgjør denne posten.
Tilbudsplikt
Tilbudsplikt utløses ved erverv av mer enn 1/3 av stemmene i et selskap notert på norsk regulert marked. Dette innebærer en plikt for erververen til å gi de øvrige aksjonærene i selskapet et tilbud om å erverve deres aksjer"

Det blir ikke klarere enn dette. Foreløpig eier ingen over 5 % en gang, så tilbudsplikten er jo da milevis unna.


Max
pheks
08.07.2019 kl 11:06 2214

Siterte du akkurat en anonym forumdeltager som bevis?

Jeg benytter muligheten til å kjøpe meg inn! 7,24 må da være en finfin inngangskurs. Registerer også flere Shareville-brukere med historisk høy avkastning og sharp-ratio som hiver seg med.

Hentet fra tråden jeg henviste til. Bevis i den forstand at det er et logisk resonnement. Har du info som imøtegår dette?

Max

Clearstream er en meglerkonto på lik linje som Nordnet, og da vil det ikke utløses bud plikt før EN av aksjonærene passerer 33,34 % av aksjene. Så langt har det ikke blitt flagget 5% engang, så det er ett stykke igjen enda.

VERDIAKSJER: HELT RIKTIG. HAR PRØVD Å FORMIDLE DETTE EN GOD STUND, MEN DET DRUKNER I POSTER OM CHAMPAGNE OG VILLE FESTER OM AT ALLE SOM KJØPER nel blir rike.

Max
08.07.2019 kl 11:20 2074

Har blitt rik på Nel, men drikker ikke Champagne.

Hvor ble det av den flere år gamle artikkelen som skulle vise at Nikola har ønsket å satse på batteri lastebiler? Første gang jeg leste om det var i februar i år og da slo det delvis ned som en bombe etter hva jeg kan huske.

Max

Ser du har store problemer. Klarer ikke engang navnet på selskapet. Klarer du ikke å google som oss andre?
pheks
08.07.2019 kl 11:31 1985

Ja, i den tråden som handler om Clearstream. Denne tråden handler om NEL.

Pheks: På tide å konkludere her nå. Har annet å gjøre. Ikke noe tilbudsplikt. Ingen tysker eier over 5%. CB er en megler som Nordnet.

Max

NEL falt fra 9 kr grunnet meldingen om eksplosjon ved en stasjon. Situasjonen er avklart og feilen skyldes et enkelt tilfelle av avvik i produksjonen.

Ut i fra innleggene og informasjonen, som forøvrig har vært greit tilgjengelig lenge, er det ikke til å missforstå... gevinstsikring.

Mener det er alt for tidlig å gevinstsikre på dette nivået. Potensialet i NEL er stort og utviklingen skjer fort. Forøvrig vil det være umulig for El-biler å overta nevneverdig av "drivstoff" markedet, av den enkle grunn at infrastrukturen (tilgjengelig elektrisk energi) ikke er tilstrekkelig til å dekke noe særlig større del av markedet. NEL er grønn energi og biler/fremkomstmidler kan raskt endres/produseres til gass.

NEL bør gå lenge og gradvis opp, markedet vokser raskt og det kommer en ny LPG på veiene hvert minutt. At markedet vokser fort og mye ser en på det korrelative LPG markedet/transport.

Det kan nok være uheldig å gamble med sine investeringer på dette nivået.. Hold fast!

https://www.dn.no/faktanotiser/article2042335.ece
Redigert 08.07.2019 kl 11:40 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet av OilTankers
Sørøya
08.07.2019 kl 11:49 1854

Tilbudsplikt for Clearstream er å fremme konspirasjonsteorier og medfører ikke riktighet. Ta en prat med hvilken som helst megler. At Nikola har batteridrift som en del av porteføljen kan vel vanskelig konstrueres som en nyhet. Les dere opp.
Det som mangler nå er nyheter om kontrakter og videre arbeid. Det har vært helt stille på den fronten siden hendelsen på Kjærbo noe som har gitt shorterne gode muligheter. Vi trenger nyheter om Nikolas kommende IPO og evt ytterligere deltagelse fra NEL. Vi er på overtid med å få konkretisert bestillingene for Nikolas stasjoner. Skal man utplassere disse fra 2020 så må noe snart skje. Manglende nyheter gir fallende kurser. Etter min mening litt tidlig å kjøpe seg inn igjen men følger nøye med.
really
08.07.2019 kl 11:58 1784

At Nikola ikke er fullfinansiert er åpenbart, som jeg har skrevet i en annen post i dag. De mangler mye. Men med den interessen det er for H2 i verden i dag og at Nikola satser der det åpenbart er riktig er det nesten utenkelig at de ikke får finansiert satsingen. Verden flyter over av penger og når Nikolas visjon er å redde verden fra lastebilutslipp så kommer pengene til å komme. Det som kan være en showstopper er om det kommer batterier på markedet som har en brøkdel av vekten ift dagens og lar seg lade på en brøkdel av tiden det tar i dag. Dit er det langt og vil kreve ladestasjoner med en helt annen kapasitet enn dagens, med tilhørende behov for å oppgradere elnettet.

At de har tatt inn batterier i porteføljen er et rent strategisk grep, de vil ha et fullt sortiment i porteføljen og ikke la Tesla få noe gratis. Dessuten er batterier bedre egnet jo kortere distanser det skal kjøres og lettere last som skal fraktes. Det ville vært dumt å ikke ta med den muligheten.

Jeg mener NELs risiko ligger på et helt annet sted, på leveringsbetingelsene de har med Nikola. Er marginen god nok og er betalingsbetingelsene så bra at leveransene til Nikola ikke blir et kapitalsluk?
Robban1
08.07.2019 kl 11:59 1780

Shorterne jobber desperat for å holde kursen under 7.40. Følg med 😂
08.07.2019 kl 12:00 1764

Max Pine. Facts: NEL har _ele tiden_også hatt et tilbud til sine kunder om batteridrift. 10% var ordreinngangen for Nikola, sist jeg leste, var på batteridrift. De har jo nå en total ordreinngang på "flere" års produksjon, sier de selv. Selvfølgelig er det naturlig (og riktig) av Nikola også å satse på batteridrift, der det er mest tjenlig. Les deg selv opp. Har du en kilde til den bomba du viste til.
Wanker
08.07.2019 kl 12:02 1744

At Nikola opprinnelig satset på EL, men så skulle satse på hydrogen, var vel kjent et stykke ut i 2016: https://www.motor1.com/news/97419/nikola-one-truck-hydrogen-power/

"Salt Lake City-based start-up Nikola Motor Company has released more details about its zero emissions Nikola One semi-truck, confirming it will be powered by a hydrogen fuel cell rather than a battery pack as originally thought."

"The Nikola One will also be available with a gas turbine engine running on compressed natural gas in markets without easy access to hydrogen fuel."

Og nå gjelder batterier for kortere strekninger, hydrogen for lengre. Det svinger litt fram og tilbake, dette!

Jeg la merke til at opprinnelig stasjonsantall var 50. Det hadde kanskje vært mulig å finansiere, men 700? Jeg håper de har ført samtaler med andre partnere rundt stasjonsutbygging, for alle disse kan Nikola ikke finansiere alene...

[Edit: Legg også merke til de urealistiske fristene: "...through a network of 50 stations across the U.S. and Canada, which it plans to have in place by 2020."

"Fake it til you make it" er vel kanskje et typisk amerikansk fenomen - Musk har alltid også vært litt ekspansiv i uttalelsene sine, men har jo vist at det kommer produkter ut av det. Klarer Milton å levere tilsvarende, og med lønnsomhet? ]
Redigert 08.07.2019 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Noni
08.07.2019 kl 12:05 1720

Var borte ved brygga, men der var du ikke, hvordan få kontakt?
Noni
08.07.2019 kl 12:14 1669

Kan vi avtale i morgen kl 1230?