NEL er risikabel, trå varsomt


Det er her jeg mener NELs problemer ligger. De har alt for lav ordrereserve. Hvis Nikola kontrakten faller ut har de ingen ting å drive med, 500 millioner NOK er latterlig lav ordrereserve på et selskap verdt 9,5 mrd NOK.

Nikola er en upstart som fortsatt ikke har funding på plass. Tigeren kommer til å svare med at Nikola har 15 mrd i finansiering, det er feil, de har hentet totalt USD 300 millioner. Fordi Nikola ikke er notert noe sted kan vi ikke se finansene deres, det er antegelig lite kontanter i det selskapet før de får ny kapitalinnsprøytning. Et annet problem med Nikola kontrakten er at Nikola kan droppe H2 og gå utelukkende på batteri/gasshybrid noe som vil utelukke NEL totalt. De utvikler flere lastebiler med batteriteknologi i dag. Jeg tror at dersom de kan få de største kundene over på den teknologien, vil de gjøre det, mindre risiko for Nikola.

Min anbefaling er at uerfarne investorer holder seg unna NEL fram til Nikola finansiering er på plass. USD 1,25 mrd er ikke nok, men klarer de den klarer de sikkert neste og. Det minste hint fra Nikola eller store amerikanske publikasjoner om at H2 kan være på vei ut av Nikola bør skremme investorer. Velmente råd fra min side. Tigeren burde la være å kommentere siden faktaopplysningene her korrekte og det burde være rom for alternative meninger om risikoen i NEL.

PS. Jeg forstår at det er spennende med Clearwaterposten som er veldig høy. Dersom de kjøper 3 % mer nå til 33,34 % av NEL, vil det utløse budplikt på selskapet selv om det kan være flere kjøpere bak sånn som står bak sånn jeg forstår reglene.
AksjeRik
08.07.2019 kl 12:15 1053

..Men er du rik nok ?? . Nei, du blir aldri fornøyd .
Å ha mye penger men alikevel ikke lykkelig er det mange som føler på. Det blir en snare, en forbannelse..
Penger er ikke ekte lykke. Å jage penger er og blir en ulykke.
Redigert 08.07.2019 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
pheks
08.07.2019 kl 12:18 1047

Ingen konspirasjonsteori ang Clearstream. Hvorfor spørre megler om noe han ikke forstår seg på. Ingen sier at batteridrift på Nikola er nyhet, tvert imot. Ja det mangler oppdrag i pipeline som kan bekrefte at flere enn Nikola ser potensialet i H2 infrastruktur. Det er problemet, for Nikola er foreløpig ikke i mål.
08.07.2019 kl 12:42 981

Helt enig. Har følelser for andre, som de som er nærmest, har jeg følelser for og imot. Og da har vi det bedre.
pheks
08.07.2019 kl 13:07 945

Hvem kommuniserer du med Noni? Noen du skal møte? Ikke sånn bittelite granne ulovlig virksomhet du driver med vel?
Wanker
08.07.2019 kl 13:12 932

Journalist møter megler, tenker du på? ;-)
pheks
08.07.2019 kl 13:19 908

Det er nok journalister og meglere på begge sider av den businessen. Får jeg kjøpe 10 gram NEL informasjon Noni?
pheks
08.07.2019 kl 13:57 860

Ingen nyhet, men jeg ser at Nikola Motors ble verdsatt til USD 1,1 milliard i forbindelse med finansiering i november 2018: https://techcrunch.com/2018/11/14/nikola-trucking/ Samme som NEL er verdt nå det. Ville heller kjøpt Nikola enn NEL for samme prisen. Er vel ikke automatikk i å få USD 1,25 milliard til sånn som de skal/må, når de er verdt USD 1,1 milliard. Igjen, sier ikke at de ikke klarer det, bare at det ikke er sikkert som banken.

Hvem er egentlig Noni😂😂😂
pheks
08.07.2019 kl 14:04 838

Kan vi heller diskutere Nikola?
really
08.07.2019 kl 14:08 822

Tilbudsplikt oppstår når noen ønsker at den skal oppstå. Ingen her vet hva som gjemmer seg bak clearstream, men det mest sannsynlige er at det er et stort antall aksjonærer der clearstream har konto med hver enkelt, men fremstår som eier på aksjeregisteret i Norge. Men det er også mulig at det er en mindre gruppe aksjonærer som opptrer koordinert for å kjøpe seg opp i NEL med sikte på et senere samlet salg. I juridisk gråsone og vanskelig å dokumentere. I så fall kan det dukke opp en stor eier på kort varsel. Ikke noe kan utelukkes her.
pheks
08.07.2019 kl 14:16 803

Er det noen som har kommentar til verdsettelsen av Nikola på USD 1,1 milliard i forbindelse med kapitalinnsprøytningen i november? Jeg synes det er lavt for et selskap som skal revolusjonere godstransport på vei.

Godt poeng!

Intet svar er jo svar det også og forteller gjerne mer … ;)

Men dere vet ikke sikkert at navnet Nikola Tesla aldri skal tape penger. Derfor Tesla og Nikola blir suksess. Det er flaks for Nel og.
Redigert 09.07.2019 kl 16:55 Du må logge inn for å svare