Fakta om Nel's milliardordre og Nikola

Slettet bruker
NEL 08.07.2019 kl 12:12 5362

pheks og MaxPayne sine konspirasjonsteorier her inne er mildt sagt helt håpølse og grunnløse. Tatt ut fra luften. Uten forankring. Nikola og Nel har en kontrakt som er børsmeldt. Løkke har bekreftet til markedet at Nikola kontrakten er verdt milliarder. Nel har også investert kr 40 mill i Nikola til deres faktainformasjon. Begge parter har etablert tette og lojale forretningsbånd. Fakta ruler alltid.
Utdrag fra hydrogen.no
NEL skriver hydrogenhistorie med megaordre til Nikola Motors
NEL annonserte før juni var omme en ny megaordre til Nikola Motors i USA for levering av 448 elektrolysører og fylleutstyr til hydrogenstasjoner. Dette er en historisk kontrakt som er den største noensinne for levering av komplette løsninger for elektrolysører og hydrogenfyllestasjoner, og en stor milepæl for Norges tilstedeværelse ved global introduksjon av hydrogen i transportsektoren.

NEL ASA meldte den 28. juni at selskapet har fått en kontrakt på flere milliarder kroner på å levere 448 hydrogenstasjoner med produksjonsutstyr til lastebilprodusenten Nikola Motor Company i USA.
Redigert 20.01.2021 kl 01:09 Du må logge inn for å svare
Admoff
10.07.2019 kl 09:06 2593

Det har han til nå ikke svart på. Svaret ligger vel der.
Redigert 10.07.2019 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.07.2019 kl 08:59 2651

Ser att nån nelionär Fra hegnar vart inne på Nikola Twitter och krävt att de ska stötta nel efter smällen.

Herregud, ja Nikola sier at de visst stöttar nel.

Men oj ikke bra reta upp Nikola Fra hegnar.
Restplassno
10.07.2019 kl 08:41 2767

Men hvorfor er du interessert i å diskutere et selskap du ikke har noen tro på eller interesse av?
Restplassno
10.07.2019 kl 08:39 2782

Haha, hoff, her er det en som er bitter 😂😂 neida, vet hva motivasjonen bak disse innleggene er. Dessverre.
Wanker
10.07.2019 kl 03:45 3133

Det er ingen bagatell at du regner med 10 mill fremfor 70 eller 120, og det verste er at jeg tror du vet veldig mye bedre enn dette.
Senest i april fikk NEL en ordre på 7 mill USD på en heavy duty-leveranse til Shell i USA. De fleste av Nikolas stasjoner vil være mye større enn dette, selv om Nikola vil gjøre lurt i å bygge stasjoner som kan lett kan utvides etterhvert som etterspørselen kommer.

Påfallende hvor lavt nivå det er på baissingen. Merkelig også hvordan forumet nedgrises av slimet etter alle nye brukere som plutselig er veldig bekymret for hydrogen generelt og NEL spesielt. Plutselig eksploderer det, akkurat som brunsneglenes synlighet etter regnvær. Nesten som en synkronisert aksjon, dette...

JA - feilmonteringen som førte til eksplosjonen var en stygg ripe i lakken. Et selskap som sverger til LEAN produksjon burde vel egentlig hatt medarbeidere som for lenge siden hadde initiert forbedringer både på prosess og design.

Hva har man så funnet ut?

- Bedre kontrollrutiner ville forhindret feilmontasje.
- Bedre design kan øke sikkerheten ytterligere
- Simulering av flere års stasjonbruk bekrefter at de benyttede komponentene tåler lang tids bruk.
- Sensorer målte en reduksjon i trykket i lengre tid før den store lekkasjen, og det bør være enkelt å programmere inn en alarm + nedstengning av anlegget når slike avvik oppstår. Man trenger ikke såå mange datapunkter for å vite at noe unormalt er på gang.
- Bedre ventilasjon bør bygges inn som default
- Ikke løs grus eller stein som kan skape gnister
- Ingen tanker revnet eller eksploderte, til tross for brann og meget høy temperatur. Sikkerhetsmarginer i designet holdt!

For framtiden kan man med enkle midler altså både sikre at minimale mengder med hydrogen kan lekke, og at det ventileres bedre. Slutt nå med disse talentløse skremsels-scenariene!

Det produseres og brukes 10-talls millioner tonn hydrogen i verden i løpet av et år, og vi er bare i starten av hydrogen-boomen.
Idiotikontroll
10.07.2019 kl 00:05 3323

Alle rutiner og prosedyrer er ett produkt av erfaringer, og i mange tilfeller fra avvik, nestenulykker og ulykker. Sånn er det med all risikoaktivitet. Hydrogenfyllestasjoner er i startfasen, da vil slike ting være uungåelig. Det tar tid å bygge opp erfaring. Som sagt, jeg synes selskapet har kommet godt ut av det.
Redigert 10.07.2019 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2019 kl 23:58 3356

Hvis det blir penger av å «fiske» på 7.20 så må jo det bety at du sitter short?
Satch
09.07.2019 kl 23:52 3387

Hammers. de "13000 advance orders", er reservasjoner på lastebiler etc. at de er "not binding" betyr vel helt enkelt at kunden kan gå fra sin reservasjon om de ønsker det. det har ingenting med NEL og fyllestasjoner å gjøre.
Hammers
09.07.2019 kl 23:27 3485

At fysiske utbedreringer i ETTERTID er gjort er en ren nødvendighet!
At rutinene ikke var 100% FØR smellen er trolig en KATASTROFE for selskapet. Det viser hvor uproffe de egentlig er!
Hvor lenge sitter øverste leder?
Ulykker SKAL normalt ikke skje FØR man finner ut at rutinene ikke var gode nok! Rutinene skal hindre nettopp det som skjedde.

Nei, i stedet for å sikre de gode rutinene satt vel ledelsen heller der og spiste kaker og kaklet om hvor mye deres opsjonener hadde steget i verdi de "siste 30 døgn"?

Hilsen Hammers
Redigert 09.07.2019 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
fastinvest
09.07.2019 kl 23:24 3505

Jeg forstår at du skriver det du gjør men som over er det ikke samme stasjoner. Nikola stasjonene er vel 8 ganger større en Korea (husker ikke helt, tar noen sommer øl)
Uansett, dette er blitt regnet på av forskjellige fagfolk så derfor er Norne analysen relevant i dette tilfellet.
At det tar tid og at sum ikke er nevnt er fordi Nikola og Nel enda diskuterer hvordan de skal gjøre det. Dette har NEL uttalt selv ved Q presentasjoner.
Slik jeg forstår har ikke Nikola gjort endelige avtaler med eksempel «tomter», hvor skal disse stasjonene ligge og hvilket design skal de ha.
Nel og Nikola har en rammeavtale og ikke en fast sum. Det vil si man ikke kan levere en standard stasjon slik man har gjort i eksempel Korea.
Idiotikontroll
09.07.2019 kl 23:18 3525

Det var da veldig. Nesten så det beskyldes for at NEL farer med bløff. For meg framstår de som meget ryddig. Og de har faktiskt snudd Sandvika ulykka til noe positivt. Utbedring og gjennomgang av rutiner. Det er sånn man både blir flinkere og tryggere. Ulykker skjer. Ref BOEING. Skal de liksom ikke ha livets rett? Aker BP fikk nettopp mange sikkerhetspåpakninger på sine plattformer. Skal disse heller ikke ha livets rett??

Takk for meg.
Hammers
09.07.2019 kl 23:04 3594

Ok, men jeg har mange relevante problemstillinger i mitt innlegg ovenfor.

Hilsen Hammers
Redigert 09.07.2019 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
laazarus
09.07.2019 kl 22:51 3652

Nikola skal ikke ha samme hydrogenstasjoner som i Korea. Nikola skal ha store sammensatte stasjoner med mange flere pumper enn de små stasjonene for biler, og kun den første ordren på 20-30 stasjoner vil koste Nikola milliarder
Hammers
09.07.2019 kl 22:44 3687

Jeg klikket på den øverste linken.
Joda, NEL skulle være med å tilrettelegge for fyllestasjonene, men deretter står det:
"Nikola has booked more than 13,000 advance orders, but they are NOT BINDING". Altså en slags opsjonsavtale, tilsv...!

Da Løkke var gjest på HOTV snakket han om at hver stasjon kostet ca 10 mill (i Korea). Tror jeg husker riktig.
Med disse tallene vil 22 nye stasjoner da koste ca 70 mill pr år (7 stasjoner). Det for et selskap som årlig omsetter for en halv milliard!

Ut fra det du sier; INNEN 2028 (om 9 år) skal 700 stasjoner være levert. Det ut fra DAGENS plan!
Dvs ca 116 stasjoner pr år = ca 1,2 mrd i oms pr år ut fra 10 mill pr stasjon.
Spørsmålet er om man da PLUTSELIG skal klare overskudd på disse ordrene.
Eller; er man så "skrudd" på pris at tapshelvetet bare fortsetter i GOD gammel stil?

Til slutt; "Nikola has booked more than 13,000 advance orders, but they are NOT BINDING". Javel, Nikola kan trolig gjøre hva de vil.
Kanskje derfor NEL ikke ønsker å utdype denne "ordren" i det hele tatt (hvis jeg ikke husker feil, igjen).

NEL kan gjerne få vise hvor flinke de er til å planlegge stasjoner og til å skru fast "bolter og slikt" (ref Sandvika) på de stasjonene det er snakk om, men om de SENERE får en eneste ordre virker til å være et GEDIGENT ?

Hilsen Hammers.
Redigert 09.07.2019 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Satch
09.07.2019 kl 22:16 3739

Nå står dette på Nikola's hjemmeside: (copy-n-paste) "Nikola has chosen Nel ASA as the sole equipment supplier to create a worldwide hydrogen fueling network."
det er vel relativt rett fram og vanskelig å misforstå?
Planen er at 10/22 stasjoner skal være oppe og gå innen 2020/2022, og alle 700 stasjonene skal være klare til 2028.
og selv om Nikola henter inn penger i startfasen, så har de ca 14 milliarder USD i "commitments from its customers" DET er mye penger.
kilder:
https://www.trucks.com/2019/04/22/nikola-ambitious-plan-hydrogen-service-network/
https://nikolamotor.com/
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-15/ubben-makes-bet-on-hydrogen-fuel-with-nikola-motor-investment
https://www.benzinga.com/news/19/04/13546137/valueact-capital-management-believes-nikola-motor-company-is-a-gamechanger-in-the-freight-industry
Slettet bruker
09.07.2019 kl 10:24 3873

Ja har de ens fått betalt för teststation än?

Tycker det är ett dåligt förhållande nel är i med Nikola.

Ingen stötte fick de efter smällen heller
Slettet bruker
09.07.2019 kl 10:20 3913

Norne Securities og Karl Johan Molnes vet mye og mest 🍾😂🍾
AKKA65
09.07.2019 kl 08:41 4080

Jeg har ikke tro på noe oppgang de nærmeste ukene, så jeg avventer kjøp.
ruda
09.07.2019 kl 08:25 4192

Alle som har solgt seg ut kommer til å angre bittert
optimist68
09.07.2019 kl 08:21 4219

Nel har også fremførbart underskudd på ca 300 mill å bruke så netto overskudd blir større
Slettet bruker
09.07.2019 kl 08:19 4245

Herlig å se analysesjef Karl Johans Molnes i Norne Securites omtaler Nel og Nikola i dagens Finansavisen på en rørende positiv måte. Nikola kan bli en gigant.
Redigert 09.07.2019 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2019 kl 20:19 4518

gers31. Spot On. Jeg fisket opp endel poster på lave 7.20. Det blir penger av dette. Nel blir en game changer og en gigant.
Falketind
08.07.2019 kl 15:12 4793

Ledig stilling det må vel være etter han som fikk sparken etter hendelsen i Sandvika.... 😂
Slettet bruker
08.07.2019 kl 15:06 4846

Molnes tror at Nel bikker kr 2.8 milliarder i omsetning om 2 år. Med over kr 560 mill på bunnlinjen som et resultat er jo lovende.
Slettet bruker
08.07.2019 kl 13:45 5001

Ja- det skjer vel det som til nå er avtalt med Nikola. At de skal levere fra 2020, bl.a. fra den nye fabrikken på Notodden. Så forresten her om dagen at NEL sin logo var plassert på Nikola sitt nye showrom (hus). Det var også nye ingeniørstillinger ledige til Notodden på Finn-.no i går.
gers31
08.07.2019 kl 13:09 5119

max payne refererer til noen småordrer. Småordrer er bra nok mens vi venter på noe bedre. Tålmodighet i sommer månedene er nok lurt. Kjøpte selv 75000 aksjer i dag nede på 7.20. Velger nå å se fremover. Så får faktainf. fra Nel avgjøre om valget mitt var riktig.
Max Payne
08.07.2019 kl 12:58 5195

I første omgang innebar dette et par småordre på henholdsvis 1,5 og 9 millioner dollar.

Hvor mye mer som ev. kommer får vi se. Det du refererer til er jo over ett år gammelt. Er det ingen børsmeldte nyheter om dette siden da, så er jo det kanskje litt påfallende.

Noen som vet hva som skjer her?

Max