US futures tryner på at Gary Cohn slutter som Trumps rådgiver

Slettet bruker
OSE 07.03.2018 kl 06:39 2729

Trumps økonomiske rådgiver Gary Cohn har plutselig trukket seg. US futures reagerte med et øyeblikkelig stupdykk. Hvorfor?
Ikke alle vet at i de bakre kulisser i amerikansk finansverden har Gary Cohn blitt sett på som en slags garanti for at impulsvraket Trump ikke tråkker mer i finanssalaten enn nødvendig. Cohn var nemlig president for et av verdens tyngste finansmiljø (Goldman Sachs) før han lot seg overtale til bistå Det Hvite Hus.
Så får vi se hvor mye dette vil skremme ny inkontinens på OSEs aktører i dag...

Link: http://money.cnn.com/2018/03/06/news/companies/dow-stock-futures-gary-cohn/index.html
Redigert 20.01.2021 kl 07:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2018 kl 08:23 2728

Man må vel være forberedt på at OSE - Europas USA-rævedilter #1 - kommer til å falle nærmere 1% i begynnelsen i dag.
Der er ingen ting for OSE å støtte seg på foreløpig:
- US futures bredt ned over 1%
- Asia hovedsakelig ned, dog ikke så ille totalt
- Olja svakt ned

Det er likevel grunn til å håpe at USA kommer til å prøve å rette opp Cohn-smellen i ettermiddag (norsk tid) når de får gnidd søvnen ut av øynene og forstått hva Cohns avgang har stelt til. Deretter vil det trolig komme en erklæring fra Det Hvite Hus (vel, mest trolig bare en twitter fra Trump) at "amerikansk finanspolitikk står fast" osv. Jeg tror derfor det er lov å håpe på en børsbedring utover dagen. De som panikkselger i morgentimene i dag kan derfor bli lange i fjeset senere i dag :-)



Slettet bruker
08.03.2018 kl 08:13 2724

I dag har analytikerne stort sett svak minus som åpningsprognose. Jeg tror de er litt for negative da, for nå er US futures i svak pluss, Asia var positiv i natt, og olja er så vidt i minus. Noen andre makroer også tastt i betraktning så bør vi etter et kvarters tid være opp 0,2-0,3%.
Vi får se :-)


Record
08.03.2018 kl 08:17 2722

De har vel ledet etter noe negativt de siste fem årene , kanskje de ikke får den korreksjonen de skulle dekke seg inn på :-)
Men de kan vel ikke gi opp , så lenge det er håp ......
Slettet bruker
08.03.2018 kl 09:19 2724

Hehe, ja, det er vel ikke lett å komme så mye nærmere enn det der :-)
Monza
08.03.2018 kl 09:21 2722

Nå venter jeg bare på noen sure oppstøt fra SS.....
Slettet bruker
12.03.2018 kl 08:12 2722

I dag drøyer det med forhåndstips på hvordan OSE åpner. Det er mandag og en del uavklarte makroforhold kan slå usikkert ut. De fleste ønsker nok derfor å vente lengst mulig med sine anslag. Men i sum bør dette gå i pen pluss:
- Asia var bra
- US futures fremdeles i pluss, dog ikke så saftig som fredagsavslutningen
- Olja svakt ned

Skal vi på frihånd prøve oss på ca. en halv prosent opp i børjan?
miro1960
12.03.2018 kl 08:15 2719

Hallo USA futurees opp over 0,50%
Slettet bruker
12.03.2018 kl 08:23 2718

Ja, over halvprosenten opp nå. Men ikke glem at børsene avsluttet i snitt på ca. 1,75% opp, slik at dagens futures er relativt sett ned derfra :-)

Ellers har Roger'n omsider kommet på banen nå, og er ganske så optimistisk: "Oslo Børs åpner opp 0,85 prosent, eller innenfor intervallet 0,7-1 prosent".
Og ja, holder makroene minst like bra stand som nå, så kommer nok de tallene der etter hvert, trolig innen 15 min. Mitt anslag gjaldt de første minuttene.
Tool
12.03.2018 kl 08:37 2718

For en gjeng...
Slettet bruker
12.03.2018 kl 09:07 2712

Hark hark, da var det vel ikke mulig å treffe bedre enn dette? Halv prosent opp eksakt.
Så får vi se om Roger'n treffer litt bedre etter hvert. Syns han var litt optimistisk, ja... (men så begynte jeg med aksjeanalyse før Roger'n ble født, da...hehe)
PS: Det paradoksale er som nevnt at markedet ser på positive US futures som tvilsomme fordi de er så mye mindre opp enn børsene sluttet fredag. De leses nesten som litt "ned" nå. Og OSE er som kjent Europas største US-rævedilter og kommer ikke så sterkt som Rogern'n håpet.
Redigert 12.03.2018 kl 09:13 Du må logge inn for å svare