Tomra - game over for falskspillerne

Kommentatoren
TOM 08.07.2019 kl 13:20 3525

Takket være opinionen som presser politikerne til handling, er det endelig game over for falskspillerne som gladelig har forsøplet kloden i sin umettelige søken etter mer profitt. Tro ikke på det de sier, disse gjør kun det de må så stor honnør til EUs politikere her som endelig har satt foten ned og ikke lar seg overtale av lobbyvirksomheten til drikkevareprodusentene, men som nå derimot krever at de tar økonomisk ansvar og rydder opp i "tomgodset"'de genererer.

At New York Times kommer på banen med en slik artikkel, er en god indikasjon på at resten av verden kommer til å følge i EUs og Storbritannias fotspor og krever at drikkevareprodusentene tar det økonomiske ansvaret når det gjelder å rydde opp i de enorme miljøproblemene "tomgodset" deres genererer.

Blir særlig spennende å se hvor det første store pantesystemet i folkerike Sør-Øst-Asia dukker opp. Feelingen er at noe nærmer seg...



Beverage Companies Embrace Recycling, Until It Costs Them

They have pledged to help fix U.S. recycling, but for decades the companies have fought against “bottle bills,” which result in more bottles and cans being recycled but are costly for the industry.

By Michael Corkery

https://www.nytimes.com/2019/07/04/business/plastic-recycling-bottle-bills.html



I Europa hvor de nå bare må innrette seg og ta ansvar fordi politikerne har bestemt at de må ta ansvar og bidra økonomisk, gir de nå utad klart inntrykk av at de er for innføring av pantesystemer. I USA kjemper falskspillerne derimot fortsatt mot pantesystemer, med nebb og klør.




Why US Beverage Industry Say No To Bottle Bills?

July 4, 2019

https://marketresearchjournalism.com/2019/07/04/why-us-beverage-industry-say-no-to-bottle-bills/
Redigert 19.01.2021 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Tota
08.07.2019 kl 13:42 3465

Man blir nokså trist når det igjen vises hvor korrumpert den politiske prosess er i God Bless America
Kommentatoren
08.07.2019 kl 14:03 3431

Helt enig, men desto mer gledelig at drikkevarebransjen blir tatt med buksene nede og nå mislykkes med lobbyvirksomheten sin stadig flere steder og må ta sitt rettmessige økonomiske ansvar for at pantesystemer blir innført. Takket være opinionen og godt lederskap på området i EU, er prosessen som vil føre til at pantesystemer blir innført overalt i verden nå irreversibel. I 10 delstater i USA finnes det pantesystemer i dag. Kanskje blir det føderale USA under Trump de siste som kommer med, men de kommer med de også.
Redigert 08.07.2019 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2019 kl 14:27 3385

Dette kan jo snu seg til en fordel for Tomra.
Verden trenger Tomra, men kan de betjene alle som søker? Så langt har Tomra gjort det mulig for de fleste, men så kan det komme til en flaskehals. (Kun for å holde meg til termologien). Alle vet hvor verden peker. Tomra har teknologien (som ingen annen), kvaliteten (heller ikke som noen annen), servicen og finansiering på plass (Mest sannsynlig heller ikke som noen annen). Snart også 50 år med historie og kvalitetsstempelet 5 stjerner ut av maks 5.
Jeg syns de er helt OK at noen venter en smule for så å søke Tomra om hjelp, alle vet de må tilpasse seg og Tomra vil være tilstedeværende når tiden kommer til hver enkelt.
P.S.
Nå har jeg levd i riktig mange år, reist i riktig mange land, men USA har aldri vært et reisemål. Ikke etter rundt 1960 hvor en venn av meg ble nektet visum til USA fordi han ble fotografert demonstrerende uten for den Amerikanske ambassade på Drammensveien mot USA og Vietnamkrigen.
P.S.2
Kommentatoren tusen takk enda engang for dine informative innlegg og din energi for disse leveransene i en nøytral tone.
Redigert 08.07.2019 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
08.07.2019 kl 14:52 3345

Som du indikerer, er nok Tomra ekstremt godt posisjonert når det gjelder flodbølgen av pantesystemer som kommer wwbwb. Enten var det under Q & A etter Q3 eller Q4 2018 Ranstrand og Gundersen fikk et spørsmål fra en privat investor i salen om hvorvidt Tomra var aktuell når det gjaldt pantesystemer som antas å ville bli innført i Tyrkia og Hviterussland. Ranstrand svarte at det spørs hvilke prosjekter det blir, for hvis Tomra går inn vil man gjøre det skikkelig eller "The Tomra way", som Stefan kalte det. Et slikt svar sier vel litt om hvor mektige Tomra er på området og kan stille betingelser deretter...
Kommentatoren
08.07.2019 kl 15:21 3306

Takk for hyggelige ord wwbwb. Hadde jo tenkt å ta litt sommerferie fra Tomra, men det er vanskelig å holde fingrene fra fatet når man er velsignet med internett. Er så imponert over sekskapet og dertil er tematikken innen dets forretningsområder så veldig interessant og signifikant, i langt videre forstand enn bare det som har med børs å gjøre. Så så lenge jeg ikke greier å dy meg når det gjelder "graving", kan jeg like godt poste.
Tota
08.07.2019 kl 15:27 3285

Og det er det mange som setter stor pris på. Kjør på!
Kommentatoren
08.07.2019 kl 15:46 3250

Takk Tota
Slettet bruker
08.07.2019 kl 15:56 3236

Ordene er vel fortjent Kommentatoren.
Jeg forstår deg så godt. Tomra er et selskap som du faktisk ikke trenger å ha aksjer i. Du er bare stolt over selskapet fordi de gjør det riktige og informerer sine aksjonærer konstant på en balansert måte uten tull og tøys. Ikke store ord eller fett flesk, kun jevnlig, saklig informasjon. Det er nesten ikke mulig å holde seg borte. Vel nærmest som jeg tror Brd. Petter og Tore er og også slik jeg mener et børsnotert selskap skal være.
Vel deilig å se at traktene brødrene kommer fra har skapt mer enn de deiligste jordbær.
Ikke lett å plukke det riktige selskapet i dagens spekulative verden, men Tomra er vel kanskje det beste valg for trygghet og gevinst over tid. Solid, konstruktivt, åpent, ærlig og mest sannsynlig med en av verdens beste ledere Stefan Ranstrand. Ja jeg vet han er Svensk, men fy søren det betyr vel ingen ting når du er Stefan Ranstrand!

KanonBra5
08.07.2019 kl 18:58 3148

Halloen. Hva tror dere om at det kommer snart et bud på Tomra? Vil anta at de store (Coca Cola, Pepsi, Nestle, osv) snart ser på dette som business ettersom det stadig blir vanskelig å stå i mot dette (at panteløsninger innføres Globalt). Noe annet vil jeg anta er unaturlig!! If you cant beat them, join (kjøp) them!! :-)

Investor
Redigert 08.07.2019 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
08.07.2019 kl 19:40 3102

Tenker da på som en konsolidering fra dem alle.

Investor
Kommentatoren
16.07.2019 kl 20:51 2742

Plastic packaging: bottling it

Environmental damage is shifting from an externality to a business cost

JULY 14, 2019


The idealistic hero of the 1967 film The Graduate was horrified by talk of “a great future in plastics”. He was ahead of his time. Plastic, an emblem of postwar consumerism, is triggering a spasm of disgust. Developing nations are rejecting paper waste shipments contaminated with plastic. Disposable bags are prohibited, restricted or taxed in 127 countries. Plastic racket wrappers were banned from this year’s Wimbledon tennis tournament.

Some 350m tonnes of plastic are produced every year. The damage to marine life, fisheries and tourism — along with the impact of greenhouse gases produced in manufacturing — exceeds the industry’s $40bn annual profits, McKinsey calculates.

Environmental damage is shifting from an externality to a business cost. The trend creates opportunities as well as threats. Coca-Cola plans to collect and recycle the equivalent of every bottle or can it sells globally by 2030. That is good news for Norway-based Tomra, which dominates the market for vending machines that collect containers for recycling. Its shares have tripled over the past three years.

https://www.ft.com/content/bd8d0800-9a95-11e9-9c06-a4640c9feebb
Redigert 16.07.2019 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
22.07.2019 kl 11:08 2541

De taper nå ettersom opinionen har fått mer enn nok og politikerne derfor må følge etter, men det er dette vi har stått overfor. Tjene penger, tjene penger selv om kloden drukner i plastavfall...



WASTE ONLY

How the Plastics Industry Is Fighting to Keep Polluting the World

Sharon Lerner
July 20 2019, 1:30 p.m

https://theintercept.com/2019/07/20/plastics-industry-plastic-recycling/
EirHan
22.07.2019 kl 14:13 2437

Hva skjer i Tomra i dag? Masiv nedtur, jo
Kommentatoren
22.07.2019 kl 14:55 2342

Aksjekurser fra dag til dag til dag er ikke min sterke side, ei heller mitt interessefelt EirHan så her kan jeg ikke hjelpe deg, men jeg har ståltro på positiv utvikling i Tomra-kursen på lang sikt. Derfor prøver jeg meg på en liten morsomhet/et frekt tips: Det ligger ingen dobbeltbetydning i overskriften på denne tråden, fra min side, men legg en dobbeltbetydning i den, prøv så å finne bunnen i aksjekursen i løpet av sommerferien og du har gjort lykken. 😉
Slettet bruker
22.07.2019 kl 14:57 2339

Syns det er for mye okunskap i aksjen idag. Folk som ikke forstår produkten har köpt sig in på rekommendation. Sån sett er t ex Re-pants maskiner mye bedre.
Så kursen kan nog fort gå ned mot 200 kr.
Kommentatoren
22.07.2019 kl 15:00 2325

"Sån sett er t ex Re-pants maskiner mye bedre."

😁
Kommentatoren
31.07.2019 kl 12:23 2045

Hva sier dere om denne nyheten fra CNN? Jeg sier at den sier "alt° om hvor veien går videre når det gjelder plastproblematikken på kloden, og jeg synes vi skal være stolte over at norske Tomra Systems kanskje må sies å være "veiviseren" fremfor noen på området. Globalt. Ingen store selskaper/selskapers brands tåler lenger å bli assosiert som motstandere av "doing the right thing".Bra for Tomra. Veldig bra for kloden. Les og bedøm selv.



Coke and Pepsi abandon the plastics lobby

By Danielle Wiener-Bronner, CNN Business
Updated 0056 GMT (0856 HKT) July 31, 2019


New York (CNN Business)Coca-Cola and PepsiCo, two major sellers of plastic bottles, have made sweeping sustainability commitments. Now they are stepping away from a plastics lobbying group.

Both soft drink companies are trying to increase the amount of recycled plastic they use in bottles. They want to improve recycling infrastructure and ensure their packages are recyclable.

But the Plastics Industry Association has encouraged states to make plastic bans illegal. Participation in the group could tarnish Coca-Cola and Pepsi's images as companies working to find solutions to plastic pollution.

The association took positions that "were not fully consistent with our commitments and goals," Coca-Cola said in a statement last week, noting that it withdrew from the group earlier this year. Pepsi said it had joined the association to learn about innovation as it works to "achieve a circular economy for plastics."

"We do not participate in the policy advocacy work of the association or its subsidiaries, and our membership will conclude at the end of this year," Pepsi said.

Cutting ties with the Plastic Industry Association is a sign that "companies understand that they cannot publicly say they want to end plastic pollution, while financially supporting an association that lobbies for our continued reliance on throwaway plastics," said Greenpeace USA Oceans Campaign Director John Hocevar in a statement.

The move may help reassure some customers. But as people grow more worried about the negative impacts of plastic pollution on the environment as well as on animal and human health, companies like Pepsi and Coke will have to go even further to find a solution.

Coke and Pepsi "made the wrong choice" by being a part of the lobbying organization, said Dianna Cohen, CEO of the nonprofit Plastic Pollution Coalition. The optics of membership, she added, "are really bad."

Cutting ties with the Plastic Industry Association is a sign that "companies understand that they cannot publicly say they want to end plastic pollution, while financially supporting an association that lobbies for our continued reliance on throwaway plastics," said Greenpeace USA Oceans Campaign Director John Hocevar in a statement.

The move may help reassure some customers. But as people grow more worried about the negative impacts of plastic pollution on the environment as well as on animal and human health, companies like Pepsi and Coke will have to go even further to find a solution.

https://edition.cnn.com/2019/07/30/business/coke-pepsi-plastics/index.html
Redigert 31.07.2019 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
Kommentatoren
21.08.2019 kl 19:19 1844

Vokter meg for å kalle Amazon for en falskspiller når det gjelder dette, men synes nyheten passer på denne tråden fordi den fint illustrerer hvordan det nå nærmest er umulig for store selskap og alle andre å ignorere bærekraft...



Amazon

Amazon under fire for new packaging that cannot be recycled

Use of plastic envelopes branded a ‘major step backwards’ in fight against pollution

Miles Brignall
Tue 20 Aug 2019 05.42 EDT


Amazon has been criticised by environmental groups and customers after introducing a range of plastic packaging that cannot be recycled in the UK.

While supermarkets and other retailers have been reducing their use of single use plastics, the world’s biggest online retailer has started sending small items in plastic envelopes, seemingly to allow more parcels to be loaded on to each delivery truck.

https://www.theguardian.com/technology/2019/aug/20/amazon-under-fire-for-new-packaging-that-cant-be-recycled
Redigert 21.08.2019 kl 19:23 Du må logge inn for å svare