Dagens kommentar 07.03.18

AntonBerg
REC 07.03.2018 kl 11:10 6868

AntonBerg
I dag kl 10:52
0
Rediger
Slett
Del
Hadde jeg vært trader, og skulle bidra til å skape den perfekte tradinggenerator i en trader-aksje som REC, så ville jeg gjort totalt motsatt av hva tradere gjør i praksis. En tradergenerator er avhengig av å være populær og tiltrekke seg nye kjøpere. En kjøper titter kanskje innom en gang i blant, og da er det viktig at butikken er attraktiv og får kjøper inn for å handle. Tradere (selgere) er som regel i butikken hver dag og om de henger "salg" i ruta hver dag vil kjøper til slutt bare gå rett forbi.Traderne i REC ser mest ut til å være opptatt av å skremme vekk kjøpere. Tradere er avhengig av stor omsetning, men i REC går de inn for å minimere omsetningen. En god trader hadde dyrket sin tradinggenerator for å få den til å være en god "produsent" som en "fornybar ressurs", ikke forsøke å spenne beina for den og hogge den ned til røttene.

Saueflokkmentaliteten er godt synlig. Den innebærer på en måte at alle går i samme retning, men det er ikke et kollektiv som ivaretar felles interesser. Saueflokkmentaliteten beskytter en liten kjerne i midten ved å ofre alle som er i kanten. Det er egoisme om å komme seg inn i midten for å beskytte seg selv og egne interesser, mot å ofre sine øvrige medlemmer som går til grunne når farer truer. Fra et traderperspektiv ødelegger saueflokken tradergeneratoren fremfor å stimulere den til å reprodusere verdier. I det store bildet ser vi også ofte at tradere spiller aksjer opp og så ned, for å så selge selskapet på billigsalg av børs til utlendinger - fremfor å beholde selskapet og stimulere til flere runder. Dette er en utfordring med kortsiktig tankegang - man brenner av skogen fremfor å drive skogbruket fornuftig. Eller som i jordbruk hvor man må ta vare på jorda for at man skal ha en produktiv kornåker i lang tid. En tradergenerator er på mange måter en kornåker. Og alle sauer som er en del av den kornåkeren burde ha interesse av å sørge for at den er produktiv i lang tid fremfor å brenne av alt på kort tid.

REC-aksjen hadde god omsetning og var i godt driv hvilket traderne kunne velge å utnytte bedre. Isteden valgte traderne å brenne den ned og nå sitter man med minimal omsetning på en kurs som ikke er attraktiv for kjøper. Det er bortkastet tradertid. Man går glipp av verdier som ikke blir produsert i perioden inntil omsetningen og kursen stiger igjen. For kjøpers del er det en klar fordel å bare holde seg på gjerdet og la tiden gå - og så se den ene traderen etter den andre kaste inn håndkledet og selge seg billig... de sauene som er ytterst i kanten. Tradere er byttedyr.

...................................

Vi ser at volum hopper opp så raskt aksjen nå faller under 1,275. På 1,26 handler man under snitt. Det er bra for kjøper, dårlig for selger.
Redigert 20.01.2021 kl 17:49 Du må logge inn for å svare
AntonBerg
07.03.2018 kl 11:34 6095

Hittil i 2018 er snittkursen på 1,2680 på et volum som er 1 792 246 095 aksjer. Kjøpers målsetting bør være å få kjøpt aksjer under dette nivået. I dag ser selgerne ut til å være helt enige at pruting er en god ting og at kjøper har rett.
Odi.1
07.03.2018 kl 13:07 6088

spent å se hva short finner på, hva de våger å gjøre, nå er den nede i 3.01 %, vil den synke ,eller stige den neste tiden?

Ligger nok som en klam hand på de at REC ledelsen innen kort tid kommer ut på WEB med en refinansiering.
Spennende hva som blir landet, og med hvem. Pr dd er det vel størst signal om Sp 1?
Maxmakker
07.03.2018 kl 13:13 6083

Morsomt å se hvordan inndekning foregår mellom egne sperreposter:)
AntonBerg
07.03.2018 kl 13:14 6081

At Cohn går av i USA innebærer at tradere i Norge må bli enda mer sensitive mot Trump-støy.
Record
07.03.2018 kl 13:27 6079

AB . Du kan REC , ingen tvil om det ! Men da er det stopp eller ? Har du problemer med å forstå at også REC er påvirket av tingenes tilstand rundt om i hele verden ?
Jeg har hvert i REC ja kanskje lenger enn deg , bare i 2017 kjøpte jeg 35 mill aksjer i REC alene , selvfølgelig solgte jeg også , om det ikke var for slike som meg ,hvor ville REC hvert i dag , kursmessig ?
At du ikke trader , er din greie , men å høste av det en sår er en del av gamet også på børs :-)
Slettet bruker
07.03.2018 kl 13:42 6079

AB trader! Han trader mer enn de fleste andre her inne, det er sikkert og visst, men jeg tror han er long med en svær portefølje som ligger innelåst i en skuff, og undulaten hans har svelget nøkkelen som er for stor til å komme ut igjen! :-)

Jeg deler AB sitt syn på idiotiet om at all verdens hendelser alltid skal påvirke Rec-kursen.
At Olemic Thommessen lever farlig påvirker Rec.
At Trump snart er uten venner i det hvite hus påvirker Rec.
At Toyota skal slutte med dieselbiler påvirker Rec.
Samme hva som skjer i den mest bortgjemte krok i verden så skal det alltid føre til kursnedgang! Hvorfor aldri opp?
AntonBerg
07.03.2018 kl 13:43 6417

Uten deg Record hadde kursen vært stabilt høyere.
Jeg har nok vært lengre i REC enn deg.

Om du tar med hvor mye du kjøpte, hvorfor tar du ikke med hvor mye du solgte? Det er selektivt. I det høyeblikket du kjøpte en av de 35 mill du hevder var du like raskt på jakt etter en utgang på disse 35 mill aksjene. Det skaper et salgspress nedover som bidrar til å senke kursen. Når mange gjør som deg forsterkes effekten. Det er ikke nok kjøpere i markedet til å absorbere alle som vil selge likt for å gevinstsikre eller når kjøpene stopper så blir det tilbudsoverskudd av aksjer (aggressive 15,000 aksjer i salg mot 0 kjøp) som da gjør at kursen faller raskt på lite volum.

Jeg kan lite om REC. Det jeg kan er minimum. At alle andre mener jeg kan mye om REC er skremmende, for det forteller hvor lite dere setter dere inn i selskapet før dere trader. Det forteller meg at de fleste transaksjoner ikke handler om REC, men om tradernes egeninteresser. Mitt investeringsobjekt er tradere - ikke selskapet.

Hva du ikke forstår er hvordan bedriftsøkonomi fungerer vs. sosialøkonomi. USA kan gått gå adundas og REC kan forsatt generere 5 MUSD i EBITDA med eller uten Trump ved roret. Amerikansk politikk får betydning dersom EBITDA faller f.eks. til -5 MUSD i EBITDA som følge av Trump. Det er forskjell mellom virkelighet og støy. Ikke alle skjønner det. Politikk er ofte sirkus, og sirkus er ofte lite realpolitikk og mye realpolitikk er symbolpolitikk. F.eks. har Paris-avtalen liten praktisk betydning annet enn å gi miljø ekstra oppmerksomhet hvor landene selv bestemmer hvor mye de vil satse på miljø. At Trump og USA føderalt sett ikke vil med innebærer ikke at f.eks. Guvernøren i California kan forsette å satse på miljø og likevel opprettholde sine mål i tråd med Paris-avtalen. Her på OSE og Hegnar har veldig mange lagt veldig stor vekt på Paris-avtalen når den genererte overskrifter. REC falt mye fordi tradere fryktet brudd på forhandlingene som de trodde ville påvirke RECs tall.

Tradere handler på impuls... impuls er irrasjonalitet og manipulering.

Det er verre for REC-aksjen at jeg roper 0,80 enn at Trump kjører USAs økonomi i grøfta. Jeg oppnådde 0,89 i 2017 uten Trumps hjelp. Jeg kjøper ikke aksjer til høyere pris enn lavest mulig pris. Det er tradere som tilbyr lavest mulig pris. Jeg har ikke problemer med tradere er snille. Tradere er mitt investeringsobjekt.


Hvilken makroøkonomisk ting som påvirker OSE og REC-aksjen til enhver tid handler om hvilken mote traderne følger i øyeblikket. Jeg kan nevne 10,000 ulike variabler i verden som kan potensielt påvirke REC-aksjen negativt om vi ønsker å fokusere på det. Det kan være oljepris, inflasjon, USA-politikk, Kina-politikk, Paris-avtaler etc. En skoleskyting i USA kan endre på hva Trump og nyhetsbildet i USA kommer til å fokusere på i en uke. Det kan ta fokus vekk fra noe annet som hadde påvirket økonomi mer. At Cohn trekker seg får tradere i USA til å frykte mer. Neste uke er det knapt noen som husker Cohn og da er det noe annet som trekker opp eller ned.

...........................................

Kl. 14:00 har vi nå en omsetning på 26 881 720 NOK. I hele går hadde vi en omsetning på 25 912 223 NOK kl. 16:25. Hvor mange som møter på på markedsplassen hver dag og som handler eller unnlater å handle påvirker tilbud og etterspørsel etter REC-aksjen og følgelig aksjekursen.

Rene markedsmekanismer og sosialøkonomiske prinsipper tilsier at traderne bør være forsikte med å selge når kursen og volum faller, og heller selge når kursen og volum øker. Men fordi folk flest ikke forstår markedsmekanismer eller sosialøkonomiske prinsipper så gjør de det totalt motsatte i REC-aksjen.

Mellom 5-9 februar var tallene
168 410 109
168 400 671
1,000


Hvorfor i allverden stod ikke kjøperne i kø for å handle mens selgerne trakk seg vekk?

Mellom 2-5 januar var tallene
316 151 733
211 656 333
1,494

og mellom 8-12
145 242 963
95 151 329
1,526


Folk stod i kø for å kjøpe når kursen var omkring 1,50.


I dag burde kjøperne vært mer aktive og omsetningen mye høyere fordi lavere kurs skal føre til høyere etterspørsel.

For tekniske tradere så er det noen noen snitt som dagens kurs bunner i som tilsier at de bør kjøpe. De kommer nok heller til å kjøpe om kursen blir 1,50.


Ganske mange har papirtap på dagens kurs. Klart det er lukrativt å forsøke å lure disse til å ta tapet. De er også dumme nok til å ikke forsvare seg mot angrep, så da er det ikke spesielt synd på dem.

Aksjehandel er krigføring! Pasifister her kanonføde!
Redigert 07.03.2018 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Klint518
07.03.2018 kl 14:13 6412

Jeg har ingen fundamentale kunskaper i REC what so ever, men det er jo hevet over en hver tvil at REC er en av de mest sårbare selskapene mot dårlige nyheter, som til og med ikke har noe med REC og gjøre. De siste 3 mnd har vært forholdsvis forutsigbare, sett helt bort ifra fundamentale og tekniske vurderinger. Er det rødt ute i verden, go short i REC.
Slettet bruker
07.03.2018 kl 17:06 6411

AntonBerg skriver godt og peker på mange viktige momenter hva gjelder REC.

Markedet har alltid rett også hva gjelder dagens kurs i rec.

Herlig trading aksje om dagen.
polion
07.03.2018 kl 20:17 6412

Det pjattes og det pjattes, samtidig som man kjenner REC og solindustrien som sin egen bukselomme. Men i noen grad å klare forutse kursutviklingen, det har i det historiske perspektiv aldri vært vedkommende sin sterke side. Bom på det fundamentale, bom på marked og bom på kurs. Og i det ene øyeblikket kritiseres de som ikke blir sittende på sine REC-aksjer, og i det neste øyeblikket så innrømmes det både trading og shorting. Lite trovedig værhane på høylys dag? Ja, det skulle jeg vel muligens tro.

Og ellers så er også jeg enig i at det hittil er markedet som har truffet best. Ja de har faktisk truffet på ett-øringen, og det til ethvert gjeldende tidspunkt. Utrolig hva markedet klarer, og det til tross for både shorting og robothandel.
Lykkeknotten
08.03.2018 kl 10:34 6409

Litt usikker på hva du mener med at markedet alltid har rett. Verdsettelse av selskaper handler om å beregne det et selskap virkelig er verdt. For REC vil verdien avvike fra den prisen som aksjen handles for på børsen. Skulle noen legge inn bud på REC i dag er dagens børsverdi lite relevant og kjøpet vil selfølgelig ikke bli gjennomført gjenom børs.
AntonBerg
08.03.2018 kl 11:50 6407

@lykkeknotten

Det er helt riktig. En daytrader er imidlertid ikke opptatt av hva et selskap har som virkelig verdi og vil knapt ha satt seg inn i selskapet og industrien. Det som er avgjørende for en daytrader er åpningskursens utgangspunkt og sannsynligshetsovervekt for opp eller nedgang derfra mot sluttkurs. Dagens nyhetsoverskrifter kan da være med å påvirke sannsynlighetsovervekten for opp eller nedgang. Utover det spiller det ingen rolle om aksjekursen til REC er 1,00, 1,50 eller 2,50. Traderen vil ta den kursen som foreligger som utgangspunkt for sin transaksjon videre.

En trader har ikke kompetanse til å verdsette et selskap. I REC-aksjen blir det et mindretall av grådige investorer som står for den biten ved at man hamstrer aksjer når traderne gir dem vekk.

At markedet alltid har rett er en floskel. Volatilitet og hyppig trading, robothandel og shorting undergraver den påstanden. Et marked kan ikke ha rett i sin vurdering om aksjekursen en dag er 1,00 og kort tid etterpå er 1,50 og så er 1,30. Det er vinglepetter. En vinglepetter er irrasjonell og har lite kontroll på hva han driver med. Derfor virrer han fra side til side på impuls. REC-aksjen er en vinglepetter fordi traderne flest er vinglepettere.

Nå spådde jeg nedgang i aksjen til under 1,20, 1,00 og ropte 0,80. Disse ble oppnådd kort tid etter med 0,89 som bunn. Da har jeg studert den mentale tilstanden til traderne og funnet ut at jeg kan få dem til 0,80-tallet. Det viste seg å være helt korrekt.

I 2018 har gjennomsnittlig aksjekurs vært 1,2681 NOK per aksje. Denne uken er snittprisen 1,2920 i øyeblikket. I kun fire dager var snittprisen under 1,00 i år. Det var fra mandag 5. februar til torsdag 8. februar. Disse dagene var snittet 0,964 med 96,45 mill omsatt. Fredagen var omsetningen 71,9 mill og snitt på 1,052 hvilket ga en ukessnitt på 1,00. Dette innebærer at svært få markedsaktører traff årets bunn under krona. Det var svært få tradere som fikk benyttet anledningen.

Jeg derimot annonserte 5. februar at jeg var på kjøperen ved 0,97/0,98. Jeg var blant ytterst få som sikret meg så billige aksjer på bunn i år.
https://nytt.forum.hegnar.no/thread/2600/view/29123

De største volumene er omsatt det langt høyere kurs, mens mindre volum er omsatt på sterkt fallende kurs. Da blir snittet som det blir, men majoriteten ligger da over snitt med sine transaksjoner. Når nesten "alle" av disse er tradere syns jeg ikke det er mye å skryte av. Statestikken er klar, tradere unnlater å kjøpe ved krona og hamstrer ved 1,50. Årsaken er at de ikke kan tilbud- og etterspørselskurve og blir totalt påvirket av markedspsykologi som gjør at de får et betydelig mer negativt bilde på ting enn det virkeligheten tilsier. At en trader rettferdiggjør sin atferd med at "markedet alltid har rett" blir en ren unnskyldning for irrasjonell atferd og et forsøk på å få andre til å følge samme mønster. Tradere er avhengig av orden og system, de er avhengige av at alle sammen følger alfahannen etter førstemann inn, førstemann ut-prinsippet hvor siste trader på toget sitter som Svarte Per. Den sauen som er i kjernen blir beskyttet mot å ofre sauene som er i kanten. De fleste tradere er sauer som er i kanten og som da blir spist av de av oss som ikke er med i saueflokken - Wolfs of Wall Street.

Jeg spiste følgelig litt offerlam til under krona i februar.

Gjorde du det samme polion?


*** De fleste i REC har ikke kostpriser under 1,30. Det finnes noen investorer som har lave snitt. De fleste topp 20 har høyere snitt. De traderne som hadde slike lave snitt har allerede tradet dem vekk og sitter i dag på høyere snitt omkring 1,30. Nesten alle markedsaktører er da avhengig av at kursen stiger...

Redigert 08.03.2018 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
08.03.2018 kl 12:12 6401

Å snakke om tradere som en homogen gruppe blir rimelig søkt. Det er like mange tradingstrategier som det er tradere. Noen kjøper når en trend er etablert, andre prøver å gå inn på ekstreme utslag opp eller ned, som jeg gjør. Andre kjøper og selger mye hver dag og driter i om kursen er 50% over eller under hva den var for en måned siden.
AntonBerg
08.03.2018 kl 12:17 6402

@fattig

Det finnes like mange strategier og taktikker som det finnes mennesker på børs. De smarte traderne skiller seg fra resten av traderne. Du kjøpte da også litt under krona i februar. Majoriteten av tradere gjorde det ikke. Du er en av de som er beskyttet inne i kjernen ved at du har god timing og er raskt inn, raskt ut. Majoriteten derimot er ikke like effektive. Flokkmentalitet som fenomen og begrep innebærer at tradere opererer i grupperinger.

At man generaliserer innebærer ikke at man betrakter alle som en homogen gruppe. Det er en mistolkning. Som du vet trekker jeg ofte frem hvert enkelt individ (markedsaktør) som en viktig del av markedet. Motsvaret er ofte at de betrakter seg selv så små at de ikke har betydning på noe som helst. Dette forumet tillater mange individer til å styrke sin kunnskap og dermed ha et bredere beslutningsgrunnlag for sin egen lommebok.
Redigert 08.03.2018 kl 12:21 Du må logge inn for å svare
XL11
08.03.2018 kl 12:51 6397

Jeg kjøpte meg denne boka og forstod plutselig mye mer!
https://tinyurl.com/y7qybtsh
orhaugen
08.03.2018 kl 13:50 6397

Hvor mye skal vi ned i morgen, ved mulig Trump-signering av straffetoll..? Det er vel rimelig sikkert at han gjennomfører dette.
Redigert 08.03.2018 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2018 kl 13:57 6394

Er det ikke derfor vi er her nede i gjørma? Men, ja, REC er jo REC, så det er slettes ikke utenkelig at den synker to ganger eller flere på samme nyhet.
AntonBerg
08.03.2018 kl 14:04 6391

Det er da 100 % sikkert. Jeg la det til grunn umiddelbart da Trump sa det. Og det kommer mye verre støy fra Trump og Mueller fremover. Det er ikke spesielt relevant for SELSKAPET REC. Om tradere mener det er relevant for AKSJEN REC, så må man jo starte å prise inn maksimal støy de neste 3 årene allerede i dag. For dette blir en sirkusforestilling fra USA.

Faktisk er det en fordel at han signerer og vi får en handelskrig. Det øker sannsynligheten for at man finner en løsning mye raskere da handelskrig koster partene mye penger. I denne saken vil ikke Kina bli så berørt direkte av Trump-tariffen da kun 1-2 % går til USA, men totalmarkedet for stål og aluminium vil påvirkes når det blir mer konkurranse i ROW (utenfor USA). Kina er en gigantisk produsent som da får dårligere ASP og dårligere eksport. Da øker mulighetene for at de også kommer med innrømmelser for å få Trump i bedre humør. Det handler om at USA må få bedre betingelser i Kina, herunder at amerikanske selskaper ikke skal være gjenstand for f.eks. polysilikontariff. Kina-tariffen har blitt en symbolsak for populistene i USA. Vi hadde ikke hatt denne konflikten i dette formatet om Kina hadde avviklet Kina-tariffen før Trump ble president.

Mange idiotforklarer Trump... han er en inkompetent idiot... men man må også forstå hvordan han tenker. Han elsker kaos og konflikt. Land som tar igjen vil han øke konflikten med inntil han får de kort han trenger på hånden for å lage en deal.

Uten Trump hadde det overhodet ikke vært noen grunn for Kina å avvikle tariff på polysilikon. Med Trump så er det et forhandlingskort på bordet. Mange tradere i REC misforstår hele greia på dette punktet og heiet på Clinton eller trodde at Obama kunne løse dette.

Uansett så har REC vært gjenstand for en handelskrig i snart 5 år mellom USA og Kina, hvor RECs produkter får 57 % tariff. En eskalering i konflikten påvirker således ikke REC, men andre amerikanske selskaper som kan få tariff.

Jeg legger til grunn at REC må forholde seg til polysilikon-tariffen og at det er bonus dersom den blir redusert/avviklet. Jeg vil ikke spekulere i en løsning med mindre vi har konkrete holdepunkter for at Kina og USA setter seg ned for å diskutere med sikte på å avvikle tariffen. Inntil da er status quo main case.


--------------------------

Trump truer med å terminere NAFTA. Hadde jeg vært Mexico og Canada hadde jeg nå hatt møter hvor man tok Trump på kornet. Hadde man erklært at begge terminerte NAFTA-avtalen med USA og ikke så noen grunn til å forhandle mer med Trump, så vil Trump miste hele sin forhandlingsposisjon. I dag er det Trump som dikterer hva og hvordan forhandlinger skal skje, mens motparten må velge å akseptere eller ikke. Ofte vil prisen for å ikke akspetere være høyere enn å akseptere, og det gambler Trump på. Men han mister hele sin posisjon om Mexico og Canada gjør det han ikke forventer. Man kan gjeninnføre NAFTA når Trump ikke lenger er president - ingen grunn til å binde seg opp i nye avtalevilkår.
Redigert 08.03.2018 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2018 kl 14:44 6387

Fattig: jeg er en slik en :-) Kjøper og selger med SL&TP. Varierer alt fra 1,2% og oppover stort sett i pyramideform og sitter sjeldent i REC over natten og helgen. Men jeg har ulik trader filosofi i hver av OSE øres aksjene jeg trader i. Det funker veldig bra i REC :-)
-----------
Andre kjøper og selger mye hver dag og driter i om kursen er 50% over eller under hva den var for en måned siden.
------------
fattigstakkar
I dag kl 12:12
0
Del
Rapportér
Å snakke om tradere som en homogen gruppe blir rimelig søkt. Det er like mange tradingstrategier som det er tradere. Noen kjøper når en trend er etablert, andre prøver å gå inn på ekstreme utslag opp eller ned, som jeg gjør. Andre kjøper og selger mye hver dag og driter i om kursen er 50% over eller under hva den var for en måned siden.
Slettet bruker
08.03.2018 kl 14:47 6386

Fattig: Apropo tradingfilsofi i REC :-)

Mye bra tips også for REC trading på denne siden:
http://www.daytrader.no/category/strategier/
AntonBerg
08.03.2018 kl 14:49 6386

Hittil i uka

150 654 540
116 547 050
1,2926 (snitt)

Forrige uke

286 313 293
203 191 103
1,4091 (snitt)


Så folk som handler denne uka gjør en bedre deal enn de som handlet i forrige uke. Her ligger også en 10-øre trade opp til 1,40 og en 20-øre trade opp til 1,50.



Redigert 08.03.2018 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2018 kl 14:52 6383

Fattig: 23 trades i REC til nå i dag og +4.2% totalt så langt mens REC er +1,89%. Helt Konge å trade i rec når det svinger slik om dagen :-)
Slettet bruker
08.03.2018 kl 15:05 6382

Det blir jo også penger av å kjøpe og selge med litt større tolmodighet enn time for time, dag for dag. Siste jeg solgte ut var på 4.47, og sist jeg kjøpte var på 0.957.
spanjolen
08.03.2018 kl 15:09 6381

Det beviser at alle er tradere, bare med forskjellig horisont:-)
Slettet bruker
08.03.2018 kl 15:11 6380

De ferreste kjøper aksjer for å ta de med seg i graven.
Slettet bruker
08.03.2018 kl 15:24 6380

Solerbra: jeg er jo i flere aksjer samtidig og må flytte potten over når det skjer noe. Jeg har vært med på alt fra 0,80 og lavere flere ganger i REC og gevinstene kommer når man selger høyt opp og kjøper igjen langt nede. Med rec er det dette ikke lett. Jeg deler derfor opp REC potten i korte og lange innganger - men jeg blir aldri, aldri aldri :-) men lengre ned enn ca 4% uansett. Mange tjener mye penger i REC det er fint. Det som er trist er at også mange sitter og er forelsket i REC og tjener lite i REC. Det er leit for de.



fattigstakkar
08.03.2018 kl 15:25 6379

Jeg kan kalles en langsiktig trader i REC. Med en slik strategi ønsker jeg egentlig at kursen skal være lavest mulig i forhold til det jeg ser som potensialet,, samtidig som det er store svingninger. Jo lavere kursen er jo lavere er nedsiden. Det er bedre å får 10 svingninger mellom 1kr og 1,50 enn at den går direkte fra 1kr til 3 kr, forutsatt at man klarer å øke på lave kurser og lette seg på høye kurser.
Slettet bruker
08.03.2018 kl 15:28 6378

Fattig: Når det gjelder REC så ser jeg bare en fare og den heter NY EMI. Tror ikke det kommer men vi vet jo aldri.... Jeg hater EMI situasjoner i de aksjene jeg trader i. Dette fordi det tar tid å komme seg ut med gevinst og pengene er låst opp lenge. Det er min erfaring. Har tjent lite på EMI egentlig. Har ikke sansen for slikt.
Skalleknarp
08.03.2018 kl 15:33 6378

Har vært trofast longervel og lenge i REC, men tok en sjanse og solgte meg ut i går når det begynte å duppe... Spørs om en kommer inn igjen til lavere kurs nå da. Jeg har alltid uflaks med slike vanskelige valg, så det er bare å ruste dere på en solid god oppgang! Får si som Huffa sikkert ville avsluttet med - huff huff huff x 10
Redigert 08.03.2018 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
puzzle
08.03.2018 kl 15:57 6378

Ja dere tradere er jo så flinke, tjener sååå mye hver dag, treffer jo alltid , NOT
backtradere kalles det, skjønner ikke at dere har tid til å skrive her, dere må jo følge med på skjermen, uff moro for unga
AntonBerg
08.03.2018 kl 15:59 6378

Shorten står stille

76 854 205 3,01%

Det er tre aktører som shorter mer enn 0,5 %.
GSA CAPITAL PARTNERS LLP er den største med 1,32 % og sist endring 15. februar. Den dagen var snittkursen 1,245 NOK, altså lavere enn i dag.
Oxford endret sin dagen etter og da var snittkursen 1,275 NOK.
QVT endret sin den 28. feb og da var snittet 1,451 NOK.


På kurser mellom 1,20-1,50 er disse shorterne "fucked". QVT ble tvunget til å starte inndekning ved 1,50.

..................................

At noen tradere har timing og flyt i en periode er slik det er. Men at "alle" tradere har flyt og timing hver dag ut og inn på alle sine hyppige transaksjoner er bullshit. Jo flere transaksjoner man skal gjøre i en aksje, jo høyere risiko tar man. Høy frekvens gir høyere frekvens av tap i tillegg. Da må man tåle tap og vinn om hverandre og håpe totalen går i pluss. Men økt risiko gir økt risiko for tap.

Folk som tar høy risiko og har høy frekvens på det de driver med er sjelden annet enn gamblere. De fleste som gambler spiller til slutt bort pengene sine. Jeg syns det er en fordel når det er høy frekvenstrading med mange tradere aktive, da hjerneaktiviteten er tilsvarende lavere i det de gjør. Det er bra når markedet legger overdrevet vekt på noen betydningsløse shortere som gambler, som om de er smartere enn alle andre (not). Vi har sett at shorterne ikke var smartere enn markedet når kursen plutselig gikk opp. Smart var det derimot å kjøpe aksjer under pålydende!

Folk flest bør foreta transaksjoner med mindre risiko. Daytrading er for prefesjonelle teknikere med utstyret i orden. Det hjelper lite å vinne 4 % en dag på 30 transaksjoner om alt er tapt dagen etter i en transaksjon.
Redigert 08.03.2018 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.03.2018 kl 16:34 6377

Nei, lett er det ikke i en slik vingleaksje. Jeg har nok hatt flaks, men at den går langt ned og så kommer opp igjen er jo et mønster over tid. Men det er historien. Hva som skjer fremover vet jo ingen, så her må enhver ha sin strategi. Kanskje blir de som har vært tolmodige også får sin lønn. Hvem vet?
Slettet bruker
08.03.2018 kl 22:34 6376

Elon Musk er ute og støtter Trump i kampen for rettferdig handel og balanserte tolltariffer med Kina. 'Tok dette opp med forrige regjering, men ingenting skjedde', sier han. Skjer det noe nå? Trump lar seg nok ikke stoppe, så Kinamann bør nok komme han i møte. Bort med 57% toll på polysilicon f.eks.
Slettet bruker
09.03.2018 kl 07:11 6376

Jag är enig med anton. Trump är ingen politisk favorit, men jag är övertygad om att han kommer vara nyttig för rec. Håll på aktierna.
AntonBerg
09.03.2018 kl 08:03 6376

Selv med tolltariffen signert, overskygges den totalt av at Trump annonserer samtaler med Kim. Børsene stiger når fokus skifter.

Dersom dette blir en volum-fredag vil kursen stige. Om det blir volum-tørke vil kursen likevel kunne stige på positive børser.
Redigert 09.03.2018 kl 08:05 Du må logge inn for å svare
XL11
09.03.2018 kl 08:33 6376

Passerer nok 1,3 i dag :-)
spanjolen
09.03.2018 kl 09:18 6376

Alt ligger til rette for ett lite fredags rally. Ny bunn satt (om bull siden står på) og stigning opp mot 1.54 (ønske senario før helgen slår inn)
Slettet bruker
09.03.2018 kl 10:21 6375

Rec ligger best an av alle polycilcon bedrifter, de har ett ben i USA resp Kina. Det er det solklaraste exemplet på utettferdig handel. De har accepterat situationen, og tagit alla nödvändiga grepp. Dessutom ligger längst fram i lavest cashcost og innovation.
Ökt toll ger flera waferproducenter i USA, där rec snabbt kan leverera råvara.
Om tollen sänkes blir det definitivt rec som blir den stora vinnaren.
Kinesernas ulovliga subventioner till bla daqo kommer enn mer att synliggöra hur effektivt rec er.
De er litt som OL, alltid någon som jukser med doping. Många kinesiska bolag er fett dopade. Samtidigt måste man ge dem kred for allt dom gjort og gör för miljön.
Odi.1
09.03.2018 kl 10:43 6375

3- 4 KR here we Come!

Do not be Late !