NEL - Hva er NEL verdt?
Jeg ser flere innlegg hvor det skrives om verdien til NEL.
Prising av selskapet er selvklart basert på hva NEL kan få av inntekter fremover. Nikola kontrakter er jo en ting men kan de tjene noe utover det?
Det aller viktigste man må spørre seg er om vi kommer til å forsette bruke fossilt som våres energi kilde om 50 år eller om verden har gått over til grønn energi.
Om grønn energi tar over for fossilt hvor mye er det grønne markedet verdt?
Tja, ikke vet jeg så jeg googla
"how big is the fossil market worth today"
Dette er svaret:
The fossil fuel industry is worth so much that it is borderline incomprehensible for the average person to wrap their mind around. Today, there are nearly 1,500 oil and gas firms listed on stock exchanges around the world, and together they are worth a whopping $4.65 trillion. Exxon Mobil alone is worth $425 billion.
Folkens, om verden går over til grønn energi kan NEL bli verdt så utrolig mye at vi vanlige folk ikke klarer å forstå det. NEL er størst og best innen hydrogen, det finnes heller ikke så veldig stor konkurranse innen hydrogen. Det finnes de som forsøker å dra ned NEL på grunn av en bolt men de som forstår seg på ting ser at NEL kan bli en gigant men vil trolig bli kjøpt opp.
Prising av selskapet er selvklart basert på hva NEL kan få av inntekter fremover. Nikola kontrakter er jo en ting men kan de tjene noe utover det?
Det aller viktigste man må spørre seg er om vi kommer til å forsette bruke fossilt som våres energi kilde om 50 år eller om verden har gått over til grønn energi.
Om grønn energi tar over for fossilt hvor mye er det grønne markedet verdt?
Tja, ikke vet jeg så jeg googla
"how big is the fossil market worth today"
Dette er svaret:
The fossil fuel industry is worth so much that it is borderline incomprehensible for the average person to wrap their mind around. Today, there are nearly 1,500 oil and gas firms listed on stock exchanges around the world, and together they are worth a whopping $4.65 trillion. Exxon Mobil alone is worth $425 billion.
Folkens, om verden går over til grønn energi kan NEL bli verdt så utrolig mye at vi vanlige folk ikke klarer å forstå det. NEL er størst og best innen hydrogen, det finnes heller ikke så veldig stor konkurranse innen hydrogen. Det finnes de som forsøker å dra ned NEL på grunn av en bolt men de som forstår seg på ting ser at NEL kan bli en gigant men vil trolig bli kjøpt opp.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
pheks
09.07.2019 kl 09:10
6708
Det er også et selskap med ordrereserver på 500 millioner NOK ut over Nikola kontrakten. Nikola mangler foreløpig funding til å gjennomføre NEL kontrakten. NEL er verdt et sted mellom 2,5 og 10 mrd NOK, avhengig av Nikola.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
NEL burde prises i dag til et sted mellom 1 og 2 mrd. Dersom alle eventyrene slår til uten forsinkelser så kan de kanskje fortjene dagens prising på ca 9 mrd og der er problemet til dagens NEL eiere. Suksess er priset inn allerede så det er kun nedside igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Vi er inne i en kritisk fase ser det ut til. Dippet så vidt undet kr 7. Kom over igjen fort, men.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
fastinvest
09.07.2019 kl 09:31
6490
Ja det er de som kjøper basert på hva selskaper har av kontrakter per dags dato og de som kjøper basert på hva de tror vil komme
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
fastinvest
09.07.2019 kl 09:31
6481
NEL har over 700 mill på konto
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
1mattis1
09.07.2019 kl 09:33
6457
Tigern lovet en fin uke????
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Nel bør prises til kr 25 milliarder, med tanke på Nikola kontrakten som har en verdi på kr 8.4 milliarder i første fase(448 elektrolyserør), ny fabrikk på Notodden som 10 dobler produksjonen fra Q1-20 og alle tunge avtaler selskapet har signert med Yara, Hybrit AB, Shell, Hyundai, Toyota, Alstom H2 tog, Everfuel Europe H2 buss, P2G, Heavy Duty Vehicles H2 Fueling stations, og mye kursdrivende snacks i mange H2 vekstland.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Om noen tror et amerikansk oppstart selskap som Nikola er gir fra seg marginer til NEL da lever man i fornektelse. NEL kommer til å få øket omsetting og større tap dersom eventyret til Nikola kommer ut i lyset. Dette er lavmargin industri og ingen high tech og det er også grunnen til at de som kan hydrogen best og har vært i bransjen i 50 år valgte å selge 117 millioner aksjer i NEL
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
brentfun
09.07.2019 kl 09:47
6307
1mattis1 skrev Tigern lovet en fin uke????
Nå får du slutte med denne sutringen på barnehagenivå! Sutrer du like mye når meteorologen tar feil? Hvordan markedet reagerer er det få som vet. Det viktigste er om du har tro eller ikke på det fundamentale om hydrogen og nel. Har du ikke så shorter du eller holder deg unna. Hvis du har troen sitter du og venter tålmodig og gleder deg over gevinst slik mange av oss gjør.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
1mattis1
09.07.2019 kl 09:50
6262
...så du trodde det var sutring, 😆
Mye naivitet blant folk på HO, hehehe.....
Mye naivitet blant folk på HO, hehehe.....
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
fastinvest
09.07.2019 kl 09:51
6257
Tror ikke du helt forstår selv hva du skriver. Det var grundere som solgte. De har gått ut av NEL for lenge siden og naturlig at de selger.
De er heller ikke 50 år og da blir det vanskelig å være i bransjen i 50år som du skriver. Hovedkravet er vel at man er født innen 50 år?
De er heller ikke 50 år og da blir det vanskelig å være i bransjen i 50år som du skriver. Hovedkravet er vel at man er født innen 50 år?
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Kanskje det mest skremmende med Nel er hvor mange som faktisk kjøper aksjer i ett slikt selskap. Minner meg mye om Rec bobla for endel år siden. Tydeligvis mange som ikke har lært. Og mange som drømmer om raske penger. Jeg tar ikke i Nel om kursen faller til 1kr engang. Det er nok mange som flyttet fra bensinstasjonene og inn på børs når slotmachinene ble forbudt.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
abroker
09.07.2019 kl 09:54
6194
Og der var det forbannede 6-tallet igjen???
Blir vi aldri kvitt denne dritten da!
Blir vi aldri kvitt denne dritten da!
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette, negativt eller positivt for NEL?
Nå var en del klare stemmer, som forleden sa at å "kjøpe til kr 7,20 er et kupp". Nå er den nede i 6,80, og jeg setter meg litt på gjerdet tror jeg. Hvor langt ned skal den nå? Årsak? Kjøpte litt på både kr 7,20 og på kr 7.
Nå var en del klare stemmer, som forleden sa at å "kjøpe til kr 7,20 er et kupp". Nå er den nede i 6,80, og jeg setter meg litt på gjerdet tror jeg. Hvor langt ned skal den nå? Årsak? Kjøpte litt på både kr 7,20 og på kr 7.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
pheks
09.07.2019 kl 10:00
6133
Har Tigeren spådd dårlig vær i NEL noen gang? Tigeren sprer gamle nyheter med utropstegn og ****BREAKING NEWS****, han er ingen meteorolog.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
1mattis1
09.07.2019 kl 10:04
6105
Skremmende å se hvordan folk idealiserer denne figuren.
Gjør dere gjerne opp en mening ang. nel, meeen....
Tigeren, haha....
Gjør dere gjerne opp en mening ang. nel, meeen....
Tigeren, haha....
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
pheks
09.07.2019 kl 10:06
6081
Denne tråden handler om verdien av selskapet. Siden denne aksjen har blitt en samleplass for tradere fra hele Europa er ikke verdien av selskapet avgjørende for kursutviklingen. Tradingen fortsetter og den skal sikkert opp på kort sikt. Noen (som meg) ser et overpriset selskap som aldri kommer til å leve opp til forventningene, og dermed sakl nå sitt samme potensiale på sikt, 2-3-4 kr.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
oophus
09.07.2019 kl 10:11
6045
NEL kan fint selge utstyr med tap, så lenge de får kontrakten på vedlikehold resten av stasjonenes levetid. Det ville isåfall vært en bedre kontrakt enn å kun tjene 10-15% på utstyret "up-front".
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
KOA er et bra selskap å sammenligne NEL med, De omsetter for ca 3 mrd hvert kvartal ( 12 mrd i året) og er i lavmargin bransjen. Priset i dag til ca 3 mrd de tjener litt penger men det blir aldri mye da mister de kunder slik er livet i lavmargin bransjen
NEL er priset til 9 mrd og selv i drømmeverden vil de ikke nå omsettingen til KOA , Lavmargin er og blir lavmargin . NEL i dag er så overpriset at man knapt har sett maken på OSLO BØRS noengang.
NEL er priset til 9 mrd og selv i drømmeverden vil de ikke nå omsettingen til KOA , Lavmargin er og blir lavmargin . NEL i dag er så overpriset at man knapt har sett maken på OSLO BØRS noengang.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
pheks
09.07.2019 kl 10:25
5945
Takk for gode innlegg Jimmen. Jeg lærer.;-)
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
1mattis1
09.07.2019 kl 11:05
5806
Hva gjør vi nå Tigeren?????????
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Satch
09.07.2019 kl 11:28
5734
Nel er verdt det folk vil betale for det. Enkelt og greit.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
1mattis1
09.07.2019 kl 11:31
5722
....på sett og vis.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Takk Jimmen.
Jeg må ha regnet feil.
Selger alle 500k
Du har forhåpentligvis rett.
Jeg må ha regnet feil.
Selger alle 500k
Du har forhåpentligvis rett.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
fastinvest
09.07.2019 kl 11:37
5677
Ref hegnar
Vi tror at det er stor sannsynlighet for at NEL blir kjøpt opp av et stort tysk industrikonsern. Tidspunktet vil falle sammen med omstilling av arbeidskraft fra produksjon av fossile kjøretøy til nullutslippskjøretøy. Først for lastebiler i USA. Så for smelteverk. Så for alt annet. Når det nå viser seg at det å drive hydrogenstasjoner er mer sammenlignbart med å vedlikeholde helikoptre enn sykler tror vi at det kan komme bud på NEL når som helst, sier energiske Molnes før han fortsetter.
- Det private selskapet Robert Bosch har 460 000 ansatte. Det er det dobbelte av alle 230.000 norske industriarbeidsplasser. Bosch tror at 20 prosent av alle kjøretøy vil gå på hydrogen. De har investert 200 000 arbeidstimer i samarbeidet med Nikola. De har tvunget svenske Powercell til å selge brenselsceller til Nikola gjennom seg. Nå er det sannsynligvis NELs tur til å vise hvordan de kan skaffe den nødvendige arbeidsstyrken til å bygge og bemanne 700 super stasjoner i USA de neste 10 årene i et marked hvor det er vanskelig å få tak i arbeidskraft. Her kan Robert Bosch være svært behjelpelig. De har også fordelen av at de har så mye penger at de ikke vet hva det er. Det er mange måter Bosch kan sikre seg større innflytelse over NELs utbygging i USA. De kan tegne en samarbeidsavtale om å drifte stasjonene eller de kan kjøpe hele selskapet om det er det som må til, sier den Bergensbaserte analytikeren til Hegnar.no.
Nel møter konkurranse både fra kinesiske og nord-amerikanske aktører. På spørsmål om hvordan Nels teknologi måler seg med konkurrentene er sjefanalytikeren tydelig.
- NEL er det eneste selskapet som kan levere både fyllestasjoner og elektrolyse i store volumer. Alle andre selskaper ligger foreløpig langt bak både i teknologi og kapasitet, sier Molnes overbevist.
Vi tror at det er stor sannsynlighet for at NEL blir kjøpt opp av et stort tysk industrikonsern. Tidspunktet vil falle sammen med omstilling av arbeidskraft fra produksjon av fossile kjøretøy til nullutslippskjøretøy. Først for lastebiler i USA. Så for smelteverk. Så for alt annet. Når det nå viser seg at det å drive hydrogenstasjoner er mer sammenlignbart med å vedlikeholde helikoptre enn sykler tror vi at det kan komme bud på NEL når som helst, sier energiske Molnes før han fortsetter.
- Det private selskapet Robert Bosch har 460 000 ansatte. Det er det dobbelte av alle 230.000 norske industriarbeidsplasser. Bosch tror at 20 prosent av alle kjøretøy vil gå på hydrogen. De har investert 200 000 arbeidstimer i samarbeidet med Nikola. De har tvunget svenske Powercell til å selge brenselsceller til Nikola gjennom seg. Nå er det sannsynligvis NELs tur til å vise hvordan de kan skaffe den nødvendige arbeidsstyrken til å bygge og bemanne 700 super stasjoner i USA de neste 10 årene i et marked hvor det er vanskelig å få tak i arbeidskraft. Her kan Robert Bosch være svært behjelpelig. De har også fordelen av at de har så mye penger at de ikke vet hva det er. Det er mange måter Bosch kan sikre seg større innflytelse over NELs utbygging i USA. De kan tegne en samarbeidsavtale om å drifte stasjonene eller de kan kjøpe hele selskapet om det er det som må til, sier den Bergensbaserte analytikeren til Hegnar.no.
Nel møter konkurranse både fra kinesiske og nord-amerikanske aktører. På spørsmål om hvordan Nels teknologi måler seg med konkurrentene er sjefanalytikeren tydelig.
- NEL er det eneste selskapet som kan levere både fyllestasjoner og elektrolyse i store volumer. Alle andre selskaper ligger foreløpig langt bak både i teknologi og kapasitet, sier Molnes overbevist.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Nikko
09.07.2019 kl 12:11
5625
Godt innlegg, fastinvest!
Lurer på hva som driver folk som ikke eier en eneste Nel-aksje, men allikevel bruker hele dagene til å rakke ned på aksjen og dens aksjonærer?
Lurer på hva som driver folk som ikke eier en eneste Nel-aksje, men allikevel bruker hele dagene til å rakke ned på aksjen og dens aksjonærer?
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Krustjevskij
09.07.2019 kl 12:17
5603
Det som går igjen er at de prøver å snu en positivitet. Men det er jo litt galskap når man ser hva som skjer i verden på hydrogenfronten. Fasiten er jo der liksom. Argumentasjonen til baiserne blir bare dårligere og dårligere for hver gang de prøver seg. Toget har begynt å akselerere. I 2021 har toget en fart på 21 kroner.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
fastinvest
09.07.2019 kl 12:22
5561
Om Bosch har 460.000 ansatte, brukt 200.000 arbeidstimer med Nikola og sagt at hydrogen er en stor del av fremtiden, tror dere Robert Bosch kjører på eller stopper opp?
Mitt bet er at han kjøper NEL og kjører på med Nikola, bygger ut verdens største hydrogen nettverk rundt om i verden for Nikola og tjener enorme summer.
De store i USA kjøper for generasjoner mens vi i Norge kjøper for oss selv
Mitt bet er at han kjøper NEL og kjører på med Nikola, bygger ut verdens største hydrogen nettverk rundt om i verden for Nikola og tjener enorme summer.
De store i USA kjøper for generasjoner mens vi i Norge kjøper for oss selv
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Det er jo bare til å kjøpe om dere syntes NEL er billig her. Noen av oss andre syntes NEL er ufattelig overpriset og kommer aldri til å kunne forsvare dagens prising. Det kalles et marked med ulike meninger.
Jeg syntes 7,47 var en veldig fin exit for både de store eierne som kan Hydrogen og for de av oss som velger å shorte som en del av porteføljestrategien
Så kan dere som klarer regne hjem dette her og syntes NEL er billig bare forsette å kjøpe.
Jeg er 100% sikker på at NEL i 2021 kommer til å gå med dundrende underskudd og ting er forskjøvet frem i tid i motsetning til Molnes. Nå må det tillegges at Molnes selv sier at man aldri skal ha mer enn maks 10% av sin porteføljeverdi i slike risiko case og der tror jeg mange som eier NEL ikke følger rådet og har altfor stor andel NEL aksjer i porteføljen og derfor blir så opphisset når noen mener noe annet enn at aksjen er et kjøp.
ha en fin dag
Jeg syntes 7,47 var en veldig fin exit for både de store eierne som kan Hydrogen og for de av oss som velger å shorte som en del av porteføljestrategien
Så kan dere som klarer regne hjem dette her og syntes NEL er billig bare forsette å kjøpe.
Jeg er 100% sikker på at NEL i 2021 kommer til å gå med dundrende underskudd og ting er forskjøvet frem i tid i motsetning til Molnes. Nå må det tillegges at Molnes selv sier at man aldri skal ha mer enn maks 10% av sin porteføljeverdi i slike risiko case og der tror jeg mange som eier NEL ikke følger rådet og har altfor stor andel NEL aksjer i porteføljen og derfor blir så opphisset når noen mener noe annet enn at aksjen er et kjøp.
ha en fin dag
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Så dere som han tror tyskere er dumme sikkert! Aldri følg subjektive meninger. Uten risiko ingen gevinst!
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
09.07.2019 kl 12:43
5474
Børsverdien på et selskap bestemmes av markedet og hvilke forventninger det har. Tilbud og etterspørsel her også som alt mulig annet.
Punktum finale 🚧
Punktum finale 🚧
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
oppvigår
09.07.2019 kl 13:16
5415
Her var snakk om Finansavisen på en annen tråd. Om dere ikke har lest lederen i dag, så bør dere gjøre det. Her får man en grei forklaring på hvorfor ikke Nel og det grønne skifte får mer oppmerksomhet. På et vis forherliger han oljen.
I tillegg med den holdningen at det store nye, som skal erstatte olje og gass, er veldig langt frem i tid, så understreker det bare at fra hans side, kommer det ikke mye positivt til det grønne skifte.
Forklarer mye om hans oppførsel, når han intervjuet Løkke.
I tillegg med den holdningen at det store nye, som skal erstatte olje og gass, er veldig langt frem i tid, så understreker det bare at fra hans side, kommer det ikke mye positivt til det grønne skifte.
Forklarer mye om hans oppførsel, når han intervjuet Løkke.
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Ypsilon 7
09.07.2019 kl 14:52
5255
Børsverdien på et selskap bestemmes av markedet og hvilke forventninger det har. Tilbud og etterspørsel her også som alt mulig annet.
Punktum finale 🚧
Punktum finale 🚧
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Man kan ikke regne hjem luft.
Luft er luft.
SS
Luft er luft.
SS
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
Atomvinter
09.07.2019 kl 22:39
5045
NEL er tiårets største boble på OSE, ikke engang REC var noengang i nærheten. NEL er et underskuddsforetak av dimensjoner som i tillegg opererer i et lavmarginmarked. Her vil vi se emisjoner og svære underskudd i årevis fremover. Den dagen NEL går i pluss vil konkurrenter dukke opp som paddehatter i Kina og andre deler av verden, og skvise marginene enda mer.
Som langsiktig investering er NEL-aksjen bare tull, men som kortsiktig trading kan det være gode penger å tjene. Det er en vanvittig hype rundt selskapet, og amatører og småsparere som ikke kan regne står nærmest i kø for å kjøpe aksjen. Det blir spennende å se hvor vanvittig stort underskuddet blir for Q2 og hvor mange millioner de har svidd av i uken (per dag?) dette kvartalet. Hvor mange flere emisjoner blir det i år, og hvor mange emisjoner blir det neste år?
Som langsiktig investering er NEL-aksjen bare tull, men som kortsiktig trading kan det være gode penger å tjene. Det er en vanvittig hype rundt selskapet, og amatører og småsparere som ikke kan regne står nærmest i kø for å kjøpe aksjen. Det blir spennende å se hvor vanvittig stort underskuddet blir for Q2 og hvor mange millioner de har svidd av i uken (per dag?) dette kvartalet. Hvor mange flere emisjoner blir det i år, og hvor mange emisjoner blir det neste år?
Redigert 20.01.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare