Sabotører av Resett annonsører kan bli dratt for retten

Slettet bruker
09.07.2019 kl 11:05 856

Uthengt som «økologiske rasister» etter annonse i Resett, nå står nettbutikken i fare for å bli nedlagt.

– Jeg har bitt meg merke i at det er mange der ute som tror de har monopol på hva som er sannheten om hva som definerer en god person og hva som ikke er en god person. De som strever etter patent på definisjon godhet, jobber hardt for å innskrenke ytringsfriheten. Det er noe jeg virkelig har fått kjenne på de dagene jeg annonserte på resett, sier kvinnen til Resett.

PureOrganic ønsker også kontakt med andre som har opplevd å blitt hetset etter å ha annsert i Resett, ettersom de nå kobler inn advokat og vurderer å ta saken for retten Kontakt: post@pureorganic.no


https://resett.no/2019/07/09/uthengt-som-okologiske-rasister-etter-annonse-i-resett-na-star-nettbutikken-i-fare-for-a-bli-nedlagt/
Slettet bruker
09.07.2019 kl 11:12 851


First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
Slettet bruker
09.07.2019 kl 11:24 843

Innskrenking av ytringsfriheten er noe venstrevridde, miljø/klimafanatikere, pro-innvandringsfolk, pk'ere og shady mediefolk i Dagbladet, NRK etc. driver med. Og ikke minst de som er pro-bompenger. Disse forsøker jo også hele tiden å fremstå som gode og dømme andre som umoralske og egoistiske. Merkelig oppførsel. Denne mer eller mindre organiserte hetsingen de driver med gjør at mange folk ikke tør å uttale seg fritt lengre.
Redigert 09.07.2019 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
kokkohill
09.07.2019 kl 11:30 838

Glimrende og se om disse boikotterene sitter i arbeidstiden sin med dette tøvet.
Klem
09.07.2019 kl 17:36 798

Dette mobiliserer Resetts lesere,så kanskje det kommer mange nye medlemmer og gaver til Resett etter dette?
Fint at vi promoterer Resett og deler artikler der med venner,for påfallende mange har ennå ikke lest Resett.
........,men de er tidvis overbevist om at Resett og de som leser der er suspekte greier!
Slettet bruker
10.07.2019 kl 08:46 752


Advokat mener annonsesabotasjen mot Resett er ulovlig og at aktivistene kan bli straffet med fengsel.

Advokat Per Danielsen mener annonsesabotasje mot Resett rammes av boikottloven, og at det er ulovlig.

Resett har blitt hardt rammet av annonsesabotasjer og aggressive, aktivistiske kampanjer de siste månedene.

Det hele startet da statsekretær Sveinung Rotevatn (V) oppfordret annonsører om å fjerne annonser i Resett. Politikerens oppfordring førte til at flere kastet seg på annonsesabotasjen, og som har medført at flere store aktører har fjernet annonser etter press.

Blant annet ble hotellkjeden Raddison truet av Dagbladet-kommentator Christopher Pahle, da de inngikk et sammarbeid med Resett.

– Jeg nekter å legge igjen penger på noen av deres hoteller så lenge dere har reklamer der, skrev Pahle i en melding til Raddison på Twitter.

Kort tid etter trusselen avsluttet Radisson samarbeidet med Resett.

– Skader Resetts næringsvirksomhet

Advokat Per Danielsen mener aksjonistenes annonsesabotasje er ulovlig, og rammes av boikottloven.

– Boikottloven har forbud mot alle typer «oppfordringer» som fremsettes for å skade eller vanskeliggjøre en virksomhets samkvem med andre. Det synes helt klart at aksjonistenes opptreden rammes av lovens ordlyd. Annonsering hos Resett vanskeliggjøres jo. Det hjelper ikke å vise til alminnelig ytringsfrihet. Loven rammer nettopp ytringer i form av «oppfordringer».

– Loven bestemmer at nevnte handlinger er rettsstridige, altså ulovlige, når boikotten har et rettsstridig formål eller vesentlige samfunnsinteresser skades. I aktuelle tilfeller skades Resetts ytringsfrihet og næringsvirksomhet. Den som driver med boikott plikter også varsle på forhånd, slik at den som rammes kan gå til domstolen og få nedlagt forbud mot boikotten, for å hindre skade, sier han til Resett.

Les også: Uthengt som «økologiske rasister» etter annonse i Resett, nå står nettbutikken i fare for å bli nedlagt

Danielsen opplyser også at boikotten kan være straffbar, og at de som har kommet med oppfordringer kan politianmeldes.

– Resett vil kunne kreve erstatning av den som fremsetter «oppfordringer» som beskrevet. I praksis vil all tapt annonseinntekt for Resett som følge av boikotten kunne kreves erstattet av den som bedriver slik virksomhet. Men det kan også tilkjennes ytterligere «skadebot» ved å vektlegge utvist skyld, sier han.

Stort tap

Resett-redaktør Helge Lurås sier i en kommentar at advokat Danielsens juridiske betraktninger er «interessante».

– Vi har estimert at Resett taper mer enn 10 millioner kroner hvert år på at vi er svartelistet og utestengt fra det annonsemarkedet de andre nettavisene får sine inntekter fra, sier Lurås.


https://resett.no/2019/07/10/advokat-mener-annonsesabotasjen-mot-resett-er-ulovlig-og-at-aktivistene-kan-bli-straffet-med-fengsel/
emigranten
10.07.2019 kl 13:13 715

Rotevatn(V) burde gå i skammekroken.. Ytringsfriheten er under press i dagens Norge.
Jeg antar en rettsak nok er under drøftelse i nettavisen.
Slettet bruker
10.07.2019 kl 15:46 702

Trump er rasende for at noen aktivister oppfordrer til økonomisk boikott av Home Depot pga at sjefen er en uttalt Trump supporter.

Selv twitret han følgende 3 Juni: “I believe that if people stoped using or subscribing to @ATT, they would be forced to make big changes at @CNN, which is dying in the ratings anyway. It is so unfair with such bad, Fake News!”

Opp med hånda de som ser hykleriet.

Vi husker også sko brenningen i fjor i protest mot at Nike laget reklame med en Trump kritiker.

https://www.politico.com/story/2019/07/09/trump-home-depot-boycott-1404870

Enten er man for eller man er imot denne typen aktivisme men jeg synes ikke det er for mye å forlange at man er konsekvent.


kokkohill
10.07.2019 kl 16:08 695

Bokbålene i Sverige der Pippi bøkene brennes for noen kan føle seg krenket,,,
Slettet bruker
10.07.2019 kl 16:11 694

Ja det er mange fredelige måter å erklære sin misnøye på. Det er en demokratisk rett vi heldigvis har.
kokkohill
10.07.2019 kl 16:17 692

Demokratisk rett til å brenne barnekultur, er du helt nedsnødd ?
Slettet bruker
10.07.2019 kl 16:26 688

Er det forurensingen fra selve bålet som plager deg eller mener du det må innføres lovforbud mot å brenne pippi bøker? Personlig så synes jeg at de som driver med slikt er rimelig nedsnødde men jeg forsvarer deres rett til å gjøre det.
Biggy
15.07.2019 kl 14:09 630

https://www.pureorganic.no/

Pureorganic.no gir nå 10% av sitt økende salg til Resett
OG 10% rabatt til Resetts lesere!
Folk støtter opp om denne lille og modige nettbutikken
som med rak rygg står oppreist mot PK-bermen!

https://resett.no/
I grønt midt nede på siden
Redigert 15.07.2019 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
ArneB 5.0
15.07.2019 kl 16:18 613

Her mangler vel bare Merete Hodne før at fiaskoen kan sies å være komplett? Jeg synes at dere som er opptatt av ytringsfrihet bør støtte luringen og den alltid tilstedeværende advokat med noen slanter. Har kan latterkulene komme raskt og med hagels tetthet.
børst
16.07.2019 kl 16:54 568

Det var skap-marxisten Sveinung Rotevatn som dro i gang det hele.
Sotah
16.07.2019 kl 17:09 563

Aner vi et nytt fjollete milliardkrav fra den snåle advokaten her?