OKEA tråden

bubbleboy
09.07.2019 kl 20:03 1929

Must og Tvenge har tatt lodd i denne.
Redigert 19.01.2021 kl 02:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2019 kl 09:51 1832

Er det noe jeg ikke forstår når det kommer til OKEA?

Selskapet har en EBITDA på 600mNOK i kvartalet og verdsettes til 2 mrd.

Hvorfor verdsettes ikke selskapet 3 ganger høyere?
bubbleboy
18.07.2019 kl 16:15 1797

Prøvde å finne noe om utbyttepolitikken. Muligens litt tidlig men det er vel en plan på det.
Slettet bruker
07.08.2019 kl 09:49 1541

Markedet var kaldt ift. kursnivået selskapet ønska for IPO-en. Hva skjer da med kursen når oljeprisen raser godt under 50 dollar fatet igjen..? De har behov for mye mer kapital slik jeg forstår det, kapital det trolig vil ta laaang tid å få avkastning på. I tillegg stoler jeg ikke det fnugg på at "alle de store" bare skal sitte på aksjene sine, og er ytterst varsom med å svelge diverse kursmål som kommer. Om de er for høye, så lukter jeg om jeg kjenner en småekkel stank av haussing for at diverse aktører skal kunne selge seg ut på flokkens bekostning. Det vurderes alltid, men ja, jeg følger OKEA også.
Slettet bruker
07.08.2019 kl 20:42 1474

Oljeprisen faller kraftig nå. OKEA-kursen falt under 20 intradag, så det kan være et visst hint. Her lar jeg meg ikke «bli lurt» til kjøp. Mange er nok heftig belånt her både fra før og etter notering, og de kan få en meget spennende tid i vente.
Max Payne
07.08.2019 kl 20:47 1468

Hvor langt ned ser vi oljen? Bunner ut på 50-52 eller skal den videre ned?

Max

22446688
08.08.2019 kl 23:26 1399

Med tanke på at det er så lite likviditet i aksjen så er det jo i realiteten umulig for de største aksjonærene å selge aksjer over børsen ved vanlig handel. Tenker da særlig på BCPR PTE. LTD og Seacrest sitt firma OKEA HOLDINGS LTD.
Derfor er det vell mer sannsynlig at de største eierne kommer til å være 1. langsiktige eiere, 2. jobbe mot et salg av hele Okea eller 3. fusjonere med en større aktør. Det første alternativet vil jo være nøytralt for aksjen, mens de to siste sannsynligvis vil være positivt for aksjen. Om man ser på transaksjoner som er skjedd den siste tiden ser man at DNO kjøpte opp Faroe til en mye høyere prising enn Okea har i dag, dette taler for at det burde være noe interesse også for Okea.
Likevel forstår jeg de som sitter på gjerdet i påvente av mer informasjon om pågående prosjekter og ikke minst oljepris.
Personlig har jeg tatt en liten posisjon ettersom jeg anser sannsynligheten for positiv utvikling i aksjen som langt høyere enn sannsynligheten for negativ utvikling. Begrunnelsen for dette er at ledelsen tidligere har bevist at de har klart å utvikle oljeselskap som dette, geopolitisk uro rundt Hormuzstredet og IMO2020.
Slettet bruker
21.08.2019 kl 09:17 1228

Teknisk støtte på/ved 50. En interessant artikkel her:
https://www.dn.no/olje/oljeprisen/norsk-sokkel/dnb-markets/doble-bekymringer-senker-oljeprisen-apen-avgrunn-ned-til-50-dollarlinjen/2-1-650136

Hvorfor hadde OKEA såpass med problemer med å få på plass kapital i ønsket kursintervall..? Bare pga. mer urolige børsutsikter..? Det tviler jeg på. Ja, de kunne vise til plussresultater nå nettopp, men samtidig har de dyre planer og operasjoner på gang der det skal brennes cash. Dette vil kunne gå utover den finansielle fleksibiliteten som selskapet bør ha, og skuffelser kan slå inn, f.eks. tørrboringer. Og selvfølgelig... nettopp... lavere oljepris. For kursutviklingen kan det dessuten bli uheldig om store eiere selger seg ned/ut, og det er lav likviditet i aksjen. Da blir det ikke nødvendigvis enkelt å ta kjapp exit fra aksjen på en sur dag uten å blø kraftig, dersom man har en post av et visst volum.

Ja, det har blitt slengt ut et par spreke kursmål, men... Av og til viser det seg at det blir nedtur i stedet for himmeltur. Framtida får vise...
Redigert 21.08.2019 kl 09:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.08.2019 kl 09:35 1219

Men så et lite tankeeksperiment... Om ting kan times og det går vel med OKEA og dårligere med NHY...

Eskalering, kanskje til og med krig, i Den persiske gulf...

Oljeprisen vil gå til himmels, mens NHY får enda en hodepine med virksomheten sin i Qatar. Så, der har vi en mulig trade OKEA/NHY.

Dette var bare en fri tanke, for tanken er jo fri... Må absolutt ikke anses som noen "anbefaling". Jeg anbefaler aldri aksjekjøp for noen.
Slettet bruker
26.08.2019 kl 14:35 1143

Der går OKEA nedover. Flere triggere kan vise seg å bli negative triggere, samtidig som oljeprisen ser ut til å bli i ei stor hengemyr mens selskapet sannsynligvis må prøve å hente inn ny kapital i flere omganger. Ikke rart jeg ser det er satt 0% i belåningsgrad på aksjen hos Nordnet, ikke rart.