Kalte lege «afrikansk krølltopp», 77-åring kastet ut

Slettet bruker
11.07.2019 kl 11:14 2025

Jon (77) kastet ut fra Orkdal sykehus etter å ha kalt lege «afrikansk krølltopp»

Jon (77) fra Frøya forteller at han fikk beskjed om å forlate Orkdal sykehus, etter å ha blitt beskyldt for å ha kommet med en rasistisk ytring. Det er avisen Hitra-Frøya som melder dette.

Det er i juni at hendelsen skal ha skjedd. Fastlegen til 77-åringen hadde sendt ham til Orkdal sykehus for å få behandling for urinsyregikt.

– Det var fastlegen min som sendte meg rett inn etter legebesøket. På sykehuset ble jeg godt mottatt av en kvinnelig lege jeg oppfattet å være, i alle fall delvis, av afrikansk hærkomst. Jeg likte legen veldig godt, og fikk tiltro til henne. Hun ga meg forståelse av at jeg måtte opereres, og lovet å komme tilbake til meg, sier mannen.

Det drøyde deretter fem-seks timer før en mann kom inn på rommet der han lå. Han er usikker på om han som kom inn var lege eller sykepleier.

77-åringen husket ikke navnet på den kvinnelige legen han hadde møtt tidligere, men ville spørre etter henne.

– Hvor ble det av den afrikanske krølltoppen? spurte jeg, sier han.

Men det skulle han ikke sagt.

– Mannen jeg spurte «eksploderte», og ba meg «hute» meg ut. For de skulle ikke ha rasister på dette sykehuset.

Han sier han ble ganske forskrekket. 77-åringen sa til mannen at han at han ikke mente noe negativt med det han sa, og at han vil be om unnskyldning hvis det ble oppfattet som rasistisk.

– Men han nektet å ta meg i hånda og godta en unnskyldning. Han gjentok at jeg var uønsket der, og at de ikke vil se meg på sykehuset i Orkdal mer, hevder Jon (77).

Måtte betale drosjen hjem selv

Han ba da om at det ble ringt etter drosje til ham, så han kunne komme seg hjem til Vikasundet på Frøya.

– Det ville han ikke gjøre, men ga klar beskjed om at jeg måtte ringe etter skyss selv, sier Jon Moen.

Fordi drosjen ikke var bestilt fra sykehuset, måtte han betale turen på 3500 kroner.

Søvnløs

– Det var svært ubehagelig, og jeg fikk ikke sove om natta da jeg kom heim. Jeg har aldri vært noen rasist, og jeg understreker at jeg ikke hadde noe i mot den kvinnelige legen. Tvert om, hun var svært hyggelig og tillitvekkende. Men nå har jeg gitt beskjed til fastlegen min at jeg ikke vil til sykehuset i Orkdal mer, sier Jon Moen, som ble operert på St. Olavs Hospital i Trondheim uka etter.

Kommuneoverlegen på Frøya sier ifølge Avisa Sør-Trøndelag at han vil be fylkeslegen undersøke saken.


https://resett.no/2019/07/11/jon-77-kastet-ut-fra-orkdal-sykehus-etter-a-ha-kalt-lege-afrikansk-krolltopp/





Hvis man i tillegg skulle risikere å bli dement på sine eldre dager er det ikke sikkert at Norge har plass til deg.
kokkohill
11.07.2019 kl 11:19 2024

Utrolig,,,,,,, hva gjorde han galt?

Stemplet som rasist og kastet på dør, mistet nattesøvnen . Dette må få alvorlige konsekvenser for sykehuset
Slettet bruker
11.07.2019 kl 11:22 2012

Fy faen det er åndssvakt å bli støtt på ANDRE sine vegne og kaste ut folk fra sykehus fordi man prøver å være en jævla ridder på hvit hest. Da, som en dritt, går man bare ut i fra at man har veto på moral og det gode og skal dømme andre nord og ned som rasister uten grunn.

Samme type drittfolk som stiller opp i lokalavisen og krever tosiders dekning om at DE betaler bompengene sine med glede fordi de er så gode.

Slike folk bør urineres på.
Slettet bruker
11.07.2019 kl 11:24 2004

Her har legen gått langt over streken og overreagert. Det er heller ikke leger som avgjør hvem som skal fjerne seg fra et sykehus i tilfelle. Den som viser seg som den ekte rasisten i dette tilfellet må jo være legen selv
Redigert 11.07.2019 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2019 kl 11:25 2003

De bør finne ut hvem den ansatte psykopaten er og gå nøye gjennom tidligere pasientkommunikasjon han har vært en del av. Helsevesenet har ikke lov til å tro de skal holde på med andre ting enn helse, vertfall ikke dommer og politi i «rasisme»saker.
Blåveisen
11.07.2019 kl 11:39 1988

Afrikansk krølltopp.
Hva er galt med det?Politisk korrekthet fordummer!
Om legen er afrikansk og har krøllete hår er det en presis
beskrivelse av legen.
Var også han som kastet ut pasienten en innvandrer?
Nuka
11.07.2019 kl 11:50 1968

Den der historia har jeg liten tru på.
atnorhe
11.07.2019 kl 11:59 1962

Krølltopp er så vidt jeg vet et vanlig uttrykk i vår kultur. "Afrikansk krølltopp" derimot er alvorlig straffbar rasisme. Hadde pasienten sagt" hvor er krølltoppen?"måtte denne politisk korrekte noldusen ta betenkningstid,og sjekket med referatene i fra siste seminar om "kulturforståelse", og eventuelt komme tilbake til om pasienten måtte kastes ut.

Slik er det i et regnbuesamfunn, og slik forblir det i all evighet.
Skall
11.07.2019 kl 12:14 1955

Pasienten på 77-år har innsynsrett i sin journal på Orkdal sykehus.
Sammen med en journalist bør han kreve denne retten.Det vil verifisere at han snakket med den afrikanske krølltoppen
og også finne ut hvem som senere kastet pasienten ut.
Det er blitt en kollektiv galskap av politisk korrekthet som preger dette landet,så siden når var det galt å omtale ei negerdame som en
afrikansk krølltopp?
Pasienten likte godt denne kvinnelige legen og hennes notater er å finne i journalen.
Det samme er identiteten til han som angivelig kastet ut pasienten.
Redigert 11.07.2019 kl 12:15 Du må logge inn for å svare
MostlyHarmless
11.07.2019 kl 12:24 1944

Dette bør få alvorlige konsekvenser for legen/ sykepleieren som kastet ham ut.
Nuka
11.07.2019 kl 13:13 1926

Det høres merkelig ut at en lege eller sykepleier på egen hand, kan kaste en pasient ut av et sykehus.
Slettet bruker
11.07.2019 kl 13:23 1919

Dette begynner å bli så alvorlig at jeg krever at statsministeren må uttale seg om saken.
kokkohill
11.07.2019 kl 13:25 1918

Rasistene jobber på dette sykehuset og må strammes kraftig opp, eller avskjediges
Slettet bruker
11.07.2019 kl 13:49 1901

det er også meget påfallende at de ikke ville ta i mot hans beklagelse!
Skall
11.07.2019 kl 15:09 1878

https://p3.no/hvor-er-dan-borge/

Her omtaler nrk.no Dan Børge Åkerø som ‘’krølltoppen’’.....
Hvor er hylekoret?
Slettet bruker
11.07.2019 kl 16:36 1856

Flott at krølltopper fra Afrika integrerer seg og blir flinke doktorer. Ref mannens gode skussmål i ettertid.
kokkohill
11.07.2019 kl 22:00 1804

MSM legger lokk på denne saken , ikke ett ord , felles strategi.....

Ambulansesaken i Oslo for noen år siden , som i ettertid viste seg å være tøv, gikk i ett år non stopp...
Dispute
11.07.2019 kl 22:06 1800

Pasienten må bistå for å få frem journalen,for har han sagt A må han også si B.
Kun for å få verifisert historien.
Resett burde reise opp til sykehuset sammen med 77-åringen.
Slettet bruker
11.07.2019 kl 22:38 1786

Er det viktigere å slå ned på feilaktige rasisme anklager enn rasisme?
Dette blir som Smollett saken i USA. Det er tusenvis av tilfeller av hatkriminalitet i USAårlig men det ene som er faket tar all oppmerksomheten til ytre høyre. Da er hele gruppen kollektivt krenket. Om det denne fyren forteller er korrekt så høres det ut som en overreaksjon men vi har altså kun hørt hans versjon.
Slettet bruker
11.07.2019 kl 23:11 1769

Galskap, men det finnes desverre endel PK- hjernevaskede tullinger rundt omkring. Gubben burde saksøke sykehuset for tort og svie... og den idioten av en sykepleier burde få en alvorlig skrape.
polemiker
11.07.2019 kl 23:58 1749

"Afrikansk krølltopp" faller nok ikke under rasismeparagrafen, så den saken er nok ganske klar. Denne legen ligger nok svært dårlig an og burde nok ikke beholde lisensen til å bedrive helsetjenester her i landet. Retten må i såfall kunne angi hva som er korrekt beskrivelse av en afrikansk person med krøllete hår skal være. Er det krøller eller afrikansk opprinnelse som er problemet?

Er vel litt i tvil om dette er hele historien. Tipper det var et par andre kommentarer også, men selv om han hadde titulert henne som neger, burde det være greit. ALLE i hans generasjon kalte en neger for en neger! Når nordlendinger slipper unna med å kalle en politibetjent for hæstkuk pga. lokale normer, bør da eldre også kunne bruke sitt språk?
ladaen7,30
12.07.2019 kl 08:49 1714

Denne saken er så dum at den kan umulig kan vise hele sannheten," krølltopp" er vel neppe med i "fyboka" men man vet jo aldri i denne hysteriske tiden vi lever i.
Dispute
12.07.2019 kl 08:57 1710

Husk,vi lever i en tid hvor ordene neger, indianer og sigøyner er ‘’rasistiske’’,så krølltopp
er nok også på Meningspolitiets fy-liste!Særlig fordi det her ble henvist til en afrikansk krølltopp.

Politisk korrekthet kveler sunn fornuft og virker veldig fordummende!
Redigert 12.07.2019 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
atnorhe
12.07.2019 kl 11:09 1684

Siden vi har legemangel er det bra at vi kan få dem i fra andre land. Det er det hele. At en lege "integrerer seg" er en selvfølge, ikke noe å juble for. Det er ikke bedre med Afrikanske krølltopper, enn andre kulturer. Du må komme deg ut av puberteten, og diskutere sak uten å komme med romantiske svermerier.

Med en stadig større innvandrerbefolkning, som ikke har med seg egne resurser for hva et veldferdsamfunn krever, må vi skaffe det i fra andre steder. Det er det hele.

Nå har du jobbet hardt et helt år. Ta deg ferie.
Slettet bruker
12.07.2019 kl 11:42 1674

Derfor er det viktig at vi fortsetter å bruke ord som "neger", "sigøyner", "indianer", etc. det er like viktig som at vi fortsetter å bruke kontanter og ikke lar oss presse og styre som en saueflokk av mennesker med en agenda bak all galskapen de forsøker å innføre og "Orwellsk New speak" er noe av det de forsøker å påtvinge oss.
Noni
13.07.2019 kl 00:34 1642

Det er da ikke sykehusets sak å agere på en uttalelse, nå var denne uttalelsen bare hyggelig, jeg ville ha anmeldt sykehuset for at jeg ble kastet ut. Det er politiet som skal avgjøre om folk er rasister. Selv om jeg synes det er ille at dette er noe tema i det hele tatt i denne forbindelse. Det har gått alt for langt i å slenge ut beskyldninger.
Noni
13.07.2019 kl 00:43 1640

Når skal vi innfødte få lov å snakke vårt eget språk, er ikke det en menneskerett?
Slettet bruker
13.07.2019 kl 01:46 1629

Gud bedre. Skulle ønske det var meg som fikk en slik behandling. Da hadde det blitt mer enn månelyst.
Redigert 13.07.2019 kl 01:47 Du må logge inn for å svare