ODL- Setter ny standard med ny kontrakt for Deepsea Stavanger


Odfjell Drilling signs drilling contract for work in South Africa with Deepsea Stavanger
Odfjell Drilling has today signed a firm drilling contract with oil major Total for drilling offshore South Africa with the 6th generation semi-submersible, Deepsea Stavanger.

The contract value including compensation for mobilization and demobilization periods is estimated as being USD 145 - 190 million plus incentives. The company expects the drilling program to take 180-280 days. Mobilization to South Africa is expected to start in Q1 2020.

“Following Total’s recent successful campaign with Deepsea Stavanger in South Africa on the Brulpadda well, which ended in February 2019, we are very pleased to continue the collaboration with Total for the next phase of the project on Block 11B/12B.

We believe it is of great benefit to Odfjell Drilling and Total to be able to utilize the same drilling unit for the next wells in order to build on the experience from the previous exploration drilling campaign in this operationally challenging harsh environment high-current area”, says Simen Lieungh, CEO.

For further queries, please contact:
Eirik Knudsen, VP Corporate Finance & Investor Relations
+47 934 59 173
eikn@odfjelldrilling.com

Aberdeen, United Kingdom
11 July 2019
Odfjell Drilling Ltd.
Redigert 11.07.2019 kl 19:58 Du må logge inn for å svare

Snakker vi $450-$550k/day sammenlignet med om riggen jobbet videre på NCS?
Redigert 11.07.2019 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
tordis
11.07.2019 kl 20:51 1508

Den ligger nok i overkant av det estimatet der, kanskje til og med i overkant av 600K/ day. Er nok litt avhengig av den endelige lengden selvfølgelig, da mobiliserings delen er betydelig.
delta
11.07.2019 kl 21:12 1474

Hvis 2 mnd mob og 2 mnd demob, kan det vel bli rundt USD 480k/dag over båndlagt tid for riggen inkl. mob/demob. Så kommer bonus i tillegg. De fikk USD 305k/dag pluss god bonus i forrige runde i Sør-Afrika. Jeg vet ikke om det er ren rate eller om det inngår noe annet arbeid i raten i den nye kontrakten.
tordis
11.07.2019 kl 21:16 1464

Tror det er regnet inn 85-90 dager mobilisering t/retur ink tilpassinger utført på yard.
tordis
11.07.2019 kl 21:17 1460

.....som gir dagrate på mellom 513-545 USD/day + bonuser.
Redigert 11.07.2019 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
delta
11.07.2019 kl 21:22 1458

tordis
Så 1 mnd kortere mob/demob enn forrige gang? Hvordan det?
tordis
11.07.2019 kl 21:33 1442

Litt usikker på hvordan de regner, men mye av tilpassingen på riggen er allerede utført på riggen. Kanskje det blir gjort optimaliseringstiltak rundt logistikken.Riggen var tungt lastet og kan sikkert legge på en knop eller to ved ytterligere optimaliseringstiltak her......
p8
11.07.2019 kl 21:46 1417

Raten er ca 480.000, og det regnes med ca 4 måneders mob. Hvis odl klarer det raskere er det ekstra penger. Meget sterk kontrakt. Jeg vil anta det ligger litt ekstra arbeid inne i kontrakten som Delta påpeker.
Redigert 11.07.2019 kl 21:50 Du må logge inn for å svare

Jeg har brukt en del eldre utregninger fra Songa CATD tiden (med litt justeringer) og kommer frem til det samme som Delta med ca. 480k/d.
Uansett, er ikke dette "breaking news" om så ertilfellet?
Det er jo et godt tegn for Hars Env. Semi Subs markedet, andre har tydeligvis også ønsket å signere D. Stavanger.
tordis
12.07.2019 kl 01:46 1281

Er usikker på hvor dere henter info en deres fra?? Men det er et faktum at sist riggen var i Sør Afrika så brukte den 43 dager ned.

Riggen forlot Norge den 27. Oktober, og etter å ha stoppet i Las Palmas og Walvis bay for bunkring, instalasjon av trustere og siste prosjekt forberedelser,var riggen på rate samme dag den ankom Sør Afrika den 9 desember.
Mye av tilpassingen som ble utført da vil trolig også bli brukt denne gang som f.eks "Lateral Riser retention System" , "Riser Management System"
og "WAMOS surface current and wave radar " (integrated in rig system)

Forskjellen er bare at sist gang var masse av dette prototype versjoner. Det er rart med det ,men når en gjør ting flere ganger går gjerne litt forter hver gang.

Så kan dere selvfølgelig likevel regne med 60 dager hver vei....


Redigert 12.07.2019 kl 02:13 Du må logge inn for å svare

Tur/retur 43dg/60dg sist gang, 3.5 mnd. Det var retur stopp på Las Palmas, klargjøring AKERBP kontrakten, stemmer ikke det?
tordis
12.07.2019 kl 03:12 1254

Nesten, DSS forlot Sør Afrika den 14 februar. Riggen var tilbake på AkerBP rate den 7. April.

Da hadde riggen stoppet 4-5 dager i Walvis Bay, samt 4-5 dager i las Palmas for klargjøring til AkerBP kontrakt. Seilasen hjem til Norge tok derfor totalt 50 dager inkludert stopp.
Dersom en klinker til og legger sammen 50 dager og 43 dager vil mange av oss få 93 dager totalt.
Selv overhørte jeg et anslag denne gang på rundt 85-90 dager estimert seiling t/retur Sør Afrika, noe som egentlig ikke virker usannsynlig....
Redigert 12.07.2019 kl 05:23 Du må logge inn for å svare
delta
12.07.2019 kl 09:18 1137

Pareto vurderer i dag dagraten til USD 460k/dag inkl. mob., demob. og verftsopphold med totalt 135 dager av kontraktsperiode brukt på ikke-boring og 230 dager på boring som mid-point kontraktslengde. Solid bonus kan komme i tillegg. Sier det er positivt med brudd opp av nåværende ratenivå på USD 300k/dag før bonus og således positivt for HSHE-markedet, men at den konkrete raten i kontrakten er mer ODL-spesifikt enn HSHE-generelt da det nesten ikke er andre rigger som kan handtere strømforholdene der det skal bores utenfor Sør-Afrika. Det er også positivt at det går en rigg ut av andre HSHE-markeder og til Sør-Afrika. RIggen kan antakelig ventes tilbake i Norge når den er ferdig i Sør-Afrika. Klassing skal også inn et sted i denne kabalen som også kan gå utover oppnådd EBITDA for 2020.
Redigert 12.07.2019 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
delta
12.07.2019 kl 09:44 1098

DnB Markets vurderer ren rate til USD 420-430k/dag og med samme OpEx som forrige oppdrag i Sør-Afrika, USD 170k/dag. Tilsvarende EBITDA på USD 250k/dag og årlig EBITDA-bidrag på USD 90 mill.

-------
Jeg vet ikke om ODL-kontrakten endrer forventningen om USD 325-350k/dag pluss bonus for neste inngåtte kontrakt HSHE på norsk sokkel. DS Atlantic kan vel ventes å inngå ny kontrakt om ikke så lenge da den går av nåværende kontrakt i løpet av 1. halvår 2020.
Redigert 12.07.2019 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
p8
12.07.2019 kl 11:28 1044

Kan vel egentlig bare konkludere med en meget bra rate, men et litt spesielt oppdrag. Det som er sikkert er at markedet strammer seg til og en mindre rigg i Norge i 2020 er positivt. Neste runde skal nok ratene opp mot 350.000.
Redigert 12.07.2019 kl 11:41 Du må logge inn for å svare

Topp rate, men ingen oppgang. Risikable BDRILL er tydeligvis "smartere" investering :-|