------ Hinter om real Norwegian-gladmelding, den vi venter på


Norwegians nye sjef Geir Karlsen hinter om en nyhet svært mange venter på.

– Vi har lenge hatt konkrete samtaler med én aktør om et såkalt joint venture. Det er mange interessenter, men det er særlig én part hvor prosessen har kommet langt. Vi kan være så nærme som en uke unna en avtale, sier Karlsen til Finansavisen fredag.

Joint venture-planen går i korthet ut på å opprette et datterselskap, der Norwegian eier deler av flyparken sammen med en tredjepart. Dette vil gi selskapet et svært etterlengtet finansielt pusterom.

Dette er musikk i ørene til alle som eier aksjer i Norwegian. Selskapets anstrengte økonomi, som ikke akkurat har blitt bedre av Max-krisen, har gjort at flere eksperter, analytikere og vanlige aksjeeiere frykter en ny kriseemisjon der Norwegian utsteder nye aksjer til langt under markedspris. En slik ny emisjon er katastrofalt for eksisterende aksjeeiere da Norwegians aksjeverdi vil synke til nye bunnivåer.

Den store bøygen for Norwegian er et gigantisk lån (obligasjonslån) på over to milliarder kroner (250 millioner dollar) som forfaller i oktober.

Skal vi tro Karlsen vil altså denne finansielle bekymringen snart være mindre enn på lenge.

Overfor Finansavisen sier Pareto Securities-analytiker og Norwegian-ekspert, Kenneth Sivertsen, at han tror aksjemarkedet har undervurdert betydningen av at Norwegian får en slankere balanse ved å kvitte seg med et betydelig antall fly som ligger i ordreboken:

– For det først vil det medføre at nettogjelden reduseres som følge av at selskapet får delvis tilbakebetalt forskuddsbetalingen på ordren, cirka to milliarder kroner, som i selv er veldig positivt. Men det er vel så viktig at fremtidig investeringsforpliktelser kommer ned, sier Sivertsen til Finansavisen.

Andre alternativer for Norwegian for å løse obligasjonsutfordringen er å selge fly, slotter (landingsrettigheter), eller rett og slett tjene mere penger (gå med større overskudd).





https://www.nettavisen.no/okonomi/hinter-om-real-norwegian-gladmelding/3423813977.html
Redigert 12.07.2019 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Yankee
12.07.2019 kl 09:02 3417

Karlsen sa vel på pressekonferansen i går at når det gjelder JV-partner så snakker vi uker ikke måneder......

Jeg tipper denne aktøren er asiatisk. Dette sammen med sterke kvartalstall vil deriske aksjen. Dette kan bli svært så bra!
En eventuell kjøper vil få det travelt nå...
Redigert 12.07.2019 kl 09:04 Du må logge inn for å svare

JV er bedre enn oppkjøp etter min mening - mye bedre.
minsin
12.07.2019 kl 09:15 3271

Ikke overrasket om , dersom det blir JV - så er det en avtale som blir gjort med bla Qatar Airways.
livecnn
12.07.2019 kl 09:52 3040

Den som kjøper får se.....
egilas
12.07.2019 kl 11:00 2750

Tror du kan ha rett i det..og man skal ikke se bort ifra at det er AirAsia det er snakk om ;)
livecnn
12.07.2019 kl 11:38 2639

Vi hygger oss vel med "the original"
Leses av mange...

Bjørn Kjos slutter rett før en flydeal.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/07/Bjoern-Kjos-slutter-rett-foer-en-flydeal
SMR52
12.07.2019 kl 11:54 2557

Slutter over 45 i dag
Opp+
12.07.2019 kl 12:17 2440

Jeg tror gladmelding er salg etter hvert.
Kan det være shorts som dekker inn? de har vel fått snusen i noe, følg med om de dekker inn.
Kan det være Kjos sier noe mellom linjene i tv2 intervjuet?
Kan det være noe i ryktene fra 2 spanske aviser? ingen røyk uten ild osv..
Kan det være flere flyselskap som er interresert i NAS?
Kan det være at JV planer kommer om 2 uker siden det er da IAG kan komme med Bud?

Hmmm.. tiden vil vise



Innen én uke er et JV på plass. De får shorte og styre alt de orker når de liker å tape, - det er servert 👍
TomW
12.07.2019 kl 17:25 2245

Greit å ha i bakhodet at avklaringen også kan være negativ.
Redigert 12.07.2019 kl 17:33 Du må logge inn for å svare
lypeders
12.07.2019 kl 18:35 2071

Idiot, les hva Karlsen sier 😊
TomW
12.07.2019 kl 18:43 2052

Som aksjonær så følger jeg Nas tett og vet nøyaktig hva han har sagt. Og vi snakker om en avklaring og det kan gå begge veier.
AksjeRik
12.07.2019 kl 19:17 1967


Skulle ikke ha vært lov å fly så mye som hvermannsen gjør. Utrolig uforsvarlig. MYE værre det enn bil. Miljøsyndere delux! Satans Nas og allpak.
AksjeRik
12.07.2019 kl 19:18 1963

Ingen bryr seg om verden bare de har penger!
Redigert 12.07.2019 kl 19:18 Du må logge inn for å svare

Hvis Geir Karlsen ikke lander denne JV-dealen er han ferdig. Virker jo som kun signaturen mangler...

Lista er lagt ja..JV bør landes nå, ellers blir det vanskelig med troverdigheten fremover

De kommer neppe med slike nyheter hvis de ikke er bra sikre på at en avtale kommer til å skje eller allerede er rodd i land! Hadde de vært usikre på utfallet hadde de neppe lagt såpass trykk på JV som de har gjentatte ganger den siste tiden, senest i dag. Spørsmålet er hvorvidt IAG er involvert!
Spennende fremover nå uansett
livecnn
12.07.2019 kl 21:39 1656

Det ryker sjelden uten ild.

En nykonsernsjef starter ikke med å servere en løgn. Dette hår veien.

Folk har gjerne en tendens til å følge sentimentet og historisk utvikling. Sentimentet siste 6 mnd i alle fall har vært elendig i nas. Folk har mista troa på at noe kan skje - "det går alltid i dass med NAS uansett hva som skjer". Slike tanker blir forsterket av gårsdagen - brukbare tall med stort potensiale og en fin utvikling, og kursen gruses. Karlsen gikk ut i Finansavisen og var optimist mht rask avklaring av joint venture. Naturlig nok setter folk dette i sammenheng med tidligere feilslåtte spådommer fra NAS, og tenker at dette kommer ikke til å bli noe av. Men det er ofte når "alle" har mistet troen, og de mest naive for lengst har begynt å tro at dette kan bare gå nedover, at det er størst oppside.

Går planene om JV i dass får man en lei korreksjon - får man JV på plass som gir økonomisk spillerom de neste årene snakker vi fort 60-70 kr på kort tid, med kjempestor oppside på lengre sikt. Jeg vet ikke om Karlsen får til JV. Det kan være 50-50, 30-70, 70-30 sannsynlighetsfordeling for alt jeg vet. Jeg er ikke klarsynt som mange andre her. Men la oss si at det er 50-50. Hvor stor er nedsiden, og hvor stor er oppsiden? Jeg tror sistnevnte er en del større, og jeg tror også JV er mer enn 50% sannsynlig etter dagens uttalelser. Hvis man kan snakke om èn uke, da har man kommet vanvittig langt i prosessen.

Inntil det evt kommer en bekreftelse på dette, får folk bare gjøre narr av den dårlige kursutviklingen. Så vil det nok stilne siden. Da bør kursseieren være nok i seg selv, så man ikke tyr til samme pisspreik i hevngjerrighet.
SMR52
12.07.2019 kl 22:33 1495

Tror ikke på JV før etter 24/7.

Hvis IAG ikke kommer med bud går de for JV, men bud fra IAG kan fort være på 100kr. Derfor må de vente.............
Nel10
12.07.2019 kl 22:42 1459

Jeg har aksjer, men hvorfor tror du noen byr 100 kr nå ? Veldig urealistisk.


Det har jeg faktisk sittet å lurt på i hele natt også. Er den karen våken....

Begynner å bli litt trøtt nå.

V.