Flymat og NAS


Vi berørte flymat litt på en tråd i går. I dag har VG en helside om dette.

Kjølig luft, kabintrykk og høye lyder påvirker smaksløkene våre.
Eldre fly har tørrere luft og lufttrykket er lavere. Så NAS har en
fordel her med blant verdens yngste og mest moderne flyflåter.
Med høyere luftfuktighet og høyere trykk.

NAS bør legge seg i selen på dette med flymat. For å skaffe seg
fornøyde kunder. At maten smaker bra.

Ikke flå kundene for maten. Ta heller veldig liten fortjeneste her.
Men til gjengjeld få strålende fornøyde kunder som vil betale litt
mer for selve flybilleten. Fordi hele NAS-konseptet oppleves som
overlegent best TOTALT SETT.
Og aldri ha passasjerer som er grinete på maten. En 11 timers
flytur er ikke spøk. Da er mat og drikke EKSTREMT VIKTIG.

Server mat som smaker godt uansett hva det er. Ha separat salt, pepper,
sukker, krydder som folk kan ha på selv.

Det fins gjennomsiktig belgisk emballasje som er veldig ok. Emballasje-
biten er også viktig. Bruk en emballasje som helper maten. Glem PR og
logo her.

Hva med salater ? Eller norsk sjømat ? Tenk om kunne servert tilsvarende
smaksdemonstrasjoner til Salma laks ? Profilere norsk sjømat ! Gravet og
røkt laks ?
Så selger dere hvitvin til. Varme rundstykker og separate smørpakkninger.
Kan dere ha et minikjøkken ombord ?
På lange turer har personalet lite å gjøre kanskje ? Kan de være kombinerte
kokker ?

Dere burde forske i dette NAS. Her kan det ligge mye.

Ingvar Kamprad (IKEA)f.eks. skjønte at han måtte servere mat, slik at kundene
var mette og i godt humør når de handlet. Grinete kunder er dårlige kunder.

Finn frem til mat som smaker bra på flyet. Og sørg for at det ikke er noe tull
med matleverandøren.

Filmer ombord, internett osv. er bra. Men grinete passasjerer er ikke bra.
Noni
12.07.2019 kl 23:13 971

Det er gode forslag du kommer med, folk ute på reise liker å
kose seg, og en flytur føles også kortere hvis de har noe godt å spise og drikke.
Så disse forslagene tror jeg vil gjøre lykke, og er med på å skape positiv innstilling
til NAS.
Thinky
12.07.2019 kl 23:32 943

Takk. Inn med kjøkken og kombinerte flyvertinner/flyverter og kokker på langdistanse flyvningene.
Lag fortreffelig flymat i NAS' sine nye fly som har bedre matopplevelses forutsetninger.
Og markedsfør dette. 5 % minst kan dere sikkert kategorisk legge på billettprisene på
langdistanseflyvningene, om maten er god.

Norwegian seafood airlines.

Jeg stemmer for Sushi airlines. La Norwegian få seg en Michelin stjerne eller to.
Thinky
18.07.2019 kl 20:43 703

https://www.godt.no/artikkel/24658226/kjoepte-flymiddag-hos-norwegian-lite-innbydende

Det kan se ut som VG har fått ideen til oppslaget fra denne tråden. VG har laget en skikkelig
sommeragurk på dette. Og publikum har slengt seg på, med en kilometer (185 hittil) med kommentarer.

1. Folk er tydeligvis opptatt av dette med mat i forbindelse med flyreise.
2. Mange egosentriske personer.
3. Mye kort lunte ute og går.
4. Samtidig mye lang lunte ute og går.
5. VG hadde dårlig eksempel å kritisere. Og klarte ikke å forklare det viktige og relevante med dette temaet.

Poenget er flere i forbindelse med temaet flymat :
1. Norwegian kan ved produktutvikling skaffe seg et konkurransefortrinn på flymat. Fordi de har nyere
fly med muligheter for bedre matopplevelser pga. dette. Bedre luft, trykk etc. Smaksløkene virker bedre i nyere fly.
2. Velsmakende og velutseende mat på Norwegians flyvninger, vil gi Norwegian et bedre renommé i markedet.
Folk vil forbinde Norwegian med flymat som er bedre enn de andres, og fantastisk til lavpris selskap å være.
Dermed kan NAS ta litt mer for flybillettene, og tjene mer penger. Da går aksjekursen bedre. Og alt dette gir
PR og muligheter for norsk næringsliv.

Om flymaten er dårlig, begynner folk å ta med mat selv. Og det er vel ikke meningen. Det er vel en kapitulasjon
i forhold til muligheter. Flyplassmaten er også svindyr, og spiser av tilbøyeligheten til å betale mer for flybilletten.
Og det er forskjell på 2 timers flyturer og 10 timers flyturer.

Videre, - er det tenkelig å servere i stentøy e-lign. istedenfor plast ? Holder bedre på varmen, er hyggeligere å spise av,
men må vaskes opp og veier bittelittegrann. Folk vil da huske Norwegianstentøyet og forbinde Norwegian med ok mat
som var dandert litt også. Og hverken pepper, salt, sukker, tyttebærsyltetøy, liten peanøttpose, varmt stenbakt olivenbrød
rundstykke, persillekvast o.lign. eller smør manglet. Dette er mulig å produsere billig når du har 40 millioner passasjerer i året.
Og passasjerene betaler glatt 5 - 7 % mer for turen når de vet at det er ok ombord. "Alle" skal med Norwegian hvis de kan
få til dette med samtidige lave billettpriser og enkel bestilling med lavpriskalender.
Redigert 18.07.2019 kl 20:55 Du må logge inn for å svare