Radikalisering av protestbevegelser

Slettet bruker
13.07.2019 kl 23:59 444

Det tar litt tid i et land hvor vi tross alt har det temmelig bra, men det er likevel som regel bare et tidsspørsmål før det dukker opp radikale grupperinger innenfor enhver protestbevegelse som ikke får det som dem vil. Herværk og sabotasje er bare en annen, litt mer kraftfull form for sivil ulydighet.

Disse vindmøllemotstanderne f.eks. gjorde folk redde fordi de dekket til ansiktene deres, men de gjorde ikke noe annet enn å dekke til overvåkningskameraer. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9vxgz9/maskerte-personer-tok-seg-inn-paa-vindkraftverket-paa-froeya

Motstand mot bompenger er kanskje den største protestbevegelsen vi har i landet i dag. Enn så lenge, og frem til valget, forsøker de å vinne gjennom på demokratisk vis. Dersom valget blir noe i nærheten av hva målingene viser, men politikerne likevel fortsetter å pøse på med mer og mer og mer bompenger, er det ganske lett å spå hva som kommer til å skje.
Slettet bruker
14.07.2019 kl 00:05 442

Klimabevegelsen har hittil vært overraskende fredfulle. Politikernes løsning har enn så lenge vært å se stadig lengre frem i tid for å sette hårete mål. Først var det 2020, deretter 2030. Nå som vi nærmer oss 2020 uten at det har skjedd stort, snakker man plutselig om 2050. Det er en strategi som bare fungerer en stund. Etter hvert som de aktive ungdommene vokser opp og vi nærmer oss 2030 uten at klimagassutslippene har gått nevneverdig ned, eller klimaendringene har endret seg noe særlig, kommer det nok mer radikale grupper der også. Folk som ikke bare retter moralske pekefingre og prater med store ord, men som faktisk gjør noe.

Gjengen som kaller seg extinction rebellion skal liksom være litt mer radikale enn resten av miljøvernerne, men hittil har de vel egentlig bare vært litt uhøfflige.
Redigert 14.07.2019 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2019 kl 00:12 438

By the late 1800s, large cities all around the world were “drowning in horse manure”. In order for these cities to function, they were dependent on thousands of horses for the transport of both people and goods.

In 1900, there were over 11,000 hansom cabs on the streets of London alone. There were also several thousand horse-drawn buses, each needing 12 horses per day, making a staggering total of over 50,000 horses transporting people around the city each day.

To add to this, there were yet more horse-drawn carts and drays delivering goods around what was then the largest city in the world.

This huge number of horses created major problems. The main concern was the large amount of manure left behind on the streets. On average a horse will produce between 15 and 35 pounds of manure per day, so you can imagine the sheer scale of the problem. The manure on London’s streets also attracted huge numbers of flies which then spread typhoid fever and other diseases.

Each horse also produced around 2 pints of urine per day and to make things worse, the average life expectancy for a working horse was only around 3 years. Horse carcasses therefore also had to be removed from the streets. The bodies were often left to putrefy so the corpses could be more easily sawn into pieces for removal.

The streets of London were beginning to poison its people.

But this wasn’t just a British crisis: New York had a population of 100,000 horses producing around 2.5m pounds of manure a day.

This problem came to a head when in 1894, The Times newspaper predicted… “In 50 years, every street in London will be buried under nine feet of manure.”

This became known as the ‘Great Horse Manure Crisis of 1894’.

The terrible situation was debated in 1898 at the world’s first international urban planning conference in New York, but no solution could be found. It seemed urban civilisation was doomed.
Slettet bruker
14.07.2019 kl 00:16 437

Heldigvis ble alle bekymringene deres bare BULLSHIT!
Slettet bruker
14.07.2019 kl 00:17 437

However, necessity is the mother of invention, and the invention in this case was that of motor transport. Henry Ford came up with a process of building motor cars at affordable prices. Electric trams and motor buses appeared on the streets, replacing the horse-drawn buses.

By 1912, this seemingly insurmountable problem had been resolved; in cities all around the globe, horses had been replaced and now motorised vehicles were the main source of transport and carriage.

Even today, in the face of a problem with no apparent solution, people often quote ‘The Great Horse Manure Crisis of 1894’, urging people not to despair, something will turn up!
Slettet bruker
14.07.2019 kl 00:19 437

Protester hjelper lite, kløkt og teknologi kan.
Slettet bruker
14.07.2019 kl 00:24 436

Det finnes ikke noen ny teknologi som fjerner hverken bommer eller vindmøller om de først er bygget. Men det kan være sinna folk gjør det, med eller uten finlandshetter.

Tapt artsmangfold er også vanskelig å få tilbake.
Slettet bruker
14.07.2019 kl 00:27 433

Klimabevegelsen har en utfordring at den har bygget momentum på en krisestemning. 12 år har vi angivelig på oss til å reversere klimagassutslippene, eller noe sånt. De mest innbitte hevder at verden går under om vi ikke gjør det. Naturligvis kommer vi ikke til å gjøre det. Hva skjer så?
Slettet bruker
14.07.2019 kl 00:30 433

Trenger ikke noen ny teknologi for å fjerne de, holder med en skiftenøkkel.
https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9624082939934.jpg mulig du har hørt tale om en sånn en.

Men ny teknologi fjerner behovet for de..........var litt av budskapet i innleggene, dirken.
Redigert 14.07.2019 kl 00:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2019 kl 00:45 423

Ikke for bommene vel?
Slettet bruker
14.07.2019 kl 00:54 420

Joda...
Hver mann sin drone, flyvende og GPS-styrt på autopilot og 5G og bygd i mesteparten ALU. Selvsagt elektrisk og ladbar på altanen som man bruker til takeoff og landing.
Mindre teknisk krevende konstruksjon det enn bilene og med masseproduksjon får en det ned til en pris på 200 000,-..
Veier blir snart bare da til for fotgjengere og syklister og milliarder, ja en helvetes mengde milliarder blir spart til vedlikehold av de.
kokkohill
14.07.2019 kl 00:55 420

TS disse ungdommene med maske er jo ingentig i forhold hva som dukket opp nord for Bergen på 60/70 tallet.

Oslo ville gi dette vannkraft rike området ett Atomkraftverk. Alt som kunne krype å gå den gang møtte mannsterk opp og kjeppjaget de tilbake over fjellene
Slettet bruker
14.07.2019 kl 00:59 418

«Kjernekraft i Bergens-regionen rundt år 2000» stod det som overskrift i Bergens Tidende 15. august 1973, som opplyste at Norges Vassdrags- og elektrisitetsvesen (NVE) dro på befaring med tanke på byggetomt for kjernekraftverk. Blant 11 aktuelle kandidater finner vi Ostereidet, Krossnes, Krokeide, Bogøy og Trengereid-fjorden.

Imidlertid var ikke befolkningen blitt spurt. Skepsisen var enorm, og bare i Lindås kommune ble det samlet inn over 4 000 underskrifter mot prosjektet. 16. oktober 1974 stod grunneierne på Hodnelandsmarka i Lindås vakt for å hindre NVE i å få båt på Austevatnet for å foreta seismiske målinger. Vaktlag fortsatte i de følgende dagene å hindre NVEs adkomst til vannet, og i løpet av oktober 1974 kapitulerte NVE for det de kalte «sterk folkelig motstand». I gymsalen på ungdomsskolen i Eikelandsosen stod varmekraftsjef Ingvald Haga og forsvarte prosjektet med at risikoen for ulykker lå på en gang på et par millioner år, og at en eventuell ulykke ikke ville være større enn en flyulykke med et par hundre døde. Dette overbeviste ikke de fremmøtte, og våren 1975 vedtok Stortinget en foreløpig stans i planleggingen av atomkraftverk i Norge.


Prehehe.....ja, disse slostrilene du.
De fikk Mongstad istedet for og er sikkert happy med det selv om det kostet litt.
Redigert 14.07.2019 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.07.2019 kl 01:04 418

Det er riktig. VG artikkelen er først og fremst et tegn på at folk er i overkant pingler. De gjorde ikke annet enn å dekke til noen kameraer. Ellers står det at det har skjedd noe hærverk, deriblant at noen har smurt bæsj på anleggsmaskinene. Noe som heller ikke er alvorlig.

Tenk tilbake til tilfellet du nevner på 70 tallet og se for deg hva som vil skje om bompartiet får 20 prosent eller noe sånt i valget, men ingen bommer forsvinner.
Slettet bruker
14.07.2019 kl 05:41 398

Hvordan er klimaet endret?
Hvor mye mindre CO2 må vi slippe ut, hvis det i det hele tatt har noen effekt på klimaet?
Hvilke arter er i ferd med å då ut, og har denne utdøingen noen sammenheng med bilkjøring?

PS: I 2002 kom WWF med en rapport om at isbjørnen ville være utryddet innen 2012. Det er i dag 25 000 isbjørner i dens leveområde. Isbjørnene har klart seg bedre i Polarhavet til tross for mindre is, år om annet. Så rart?
WWF bedriver med fake news.
Redigert 14.07.2019 kl 06:15 Du må logge inn for å svare