Receivables - nedbygging gjennom Q3

Restplassno
NAS 15.07.2019 kl 02:41 3623

Tror receivables blir en viktig brikke i betaling/refinansiering av lån som forfaller på slutten av året.

Geir Karlsen snakker om dette i sin presentasjon. Norwegian har i dag over 12 mrd I receivables, altså betalinger som er gjort, men som er utestående. En økning på nesten 2 mrd fra q1, tilsvarende økning som man så fra q1 til q2 i 2018. Fra q2 til q3 falt receivables I 2018. Går ut ifra at den vil gjøre dette i år også, da det er logisk at den største tettheten av betalinger nok kommer rundt juni juli og er på vei ned igjen når q3 leveres. Det vil gi likvide midler.

Geir Karlsen sier i tillegg at Norwegian øker kapasitet av acquirers, institusjoner og banker som prosesserer disse betalingene, for å øke kapasiteten og bygge ned denne posten. Virker som det nok vil bli gjort tilgjengelig en del midler underveis i q3. Mulig jeg har misforstått dette helt, takk til Helge som har nevnt dette ved flere anledninger. Synes det var verdt å nevne dette med noen ord.
Redigert 15.07.2019 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.07.2019 kl 06:48 3551

Bump bump bump
Restplassno
16.07.2019 kl 16:29 3150

Se der, ja:

- Tror Norwegian får milliarder fra kredittkortselskapene -

"Analysesjef Lars-Daniel Westby tror Norwegian vil skaffe til veie nok penger til å betale kreditorene og oppfylle lånevilkårene når året er omme. Nå anbefaler han investorene å kjøpe."

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/lars-daniel-westby/kredittkort/tror-norwegian-far-milliarder-fra-kredittkortselskapene/2-1-639142


Redigert 16.07.2019 kl 16:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2019 kl 17:37 3022

Hvis dette slår inn har NAS mange flere "vinger" fremover.....
Slettet bruker
16.07.2019 kl 18:46 2863

Folk tror de kan definere kursmål. Ingen vet..
hstray
16.07.2019 kl 22:44 2647

Hei,bra observert. Norwegian har utestående receivables på over 12 milliarder nok som kommer inn på konto nå og frem til peakseson er over. Dette har også analytikere begynt å observere i sine nye analyser. Mange ting nå som begynner å se veldig spennende iht til caset Norwegian. Er også svæt spent på Argentina. Får Norwegian til Argentina, kan mye av ekstra kapasitet som ikke benyttes i Europa i Q1 flyttes til Argentina som har høysesong i Q1. Kan Norwegian da ungaå tap i Q1 så kan inntjening bli meget meget bra
pandoraX
16.07.2019 kl 23:01 2584

Tror Frodo bør sette seg litt inn i Receiveables i alle fall. Har hengt seg opp i at selskapet kun har 1.6 mrd i cash, men som du korrekt påpeker så er det 12 mrd som bare venter på å bli utbetalt. Mange av disse pengene utbetales ikke før flyreisen faktisk er gjennomført og i tillegg virker det som om noen kortselskaper holder igjen enda lenger også. Hvis det siste er tilfelle (og det er vel sagt) så kan det være betydelige beløp som kan "frigjøres" og evt betale ned obligasjonslån. Norwegian har hatt passasjerinntekter på 3mrd i mnd og disse blir enda høyere nå i juli og august. Med mange flyreiser som gjennomføres i juli og august vil store mengder receiveables bli omgjort til cash fremover og gitt at trafikktall blir bra (et høyt tall på receivables gir jo egentlig en pekepinn på det allerede) ser jeg veldig frem til månedene fremover og Q3.
Restplassno
16.07.2019 kl 23:18 2537

Helt enig i at det blir spennende, hstray. Neste mnd, sannsynligvis hele 2020 og forbi også.
Utrolig god ide med Argentina.

Videre resonnement mht receivables:

Geir sa at de 12 mrd nesten i sin helhet vil komme inn på 6 de neste 6 ukene(første halvdel av Q3). På dette tidspunktet har 6 ukers bestillinger bygd seg opp i receivables (altså utover de 12 mrd per Q2), det vet vi. Kanskje 6-7 mrd, men det er ikke så viktig.

Men, poenget er at man får opp mot 12 mrd ila første halvdel av Q3, og kostnadene for første halvdel av Q3 er sannsynligvis ikke mer enn 35-40% av dette.

----> 12 mrd kommer inn, 4-6 mrd går ut. 6 mrd til overs her.

Videre i tid vil de siste seks ukers kostnader i q3 sannsynligvis kunne finansieres i stor grad av innkommende receivables som overføres i SISTE halvdel i Q3.

---> De 6 mrd i ekstra cash fra første halvdel av Q3 går ikke med til å finansiere kostnadene for andre halvdel av Q3.

Er dere med?

Teorien min er at dersom Nas klarer å fjerne flaskehalsen som fører til opphopning i receivables, vil receivables komme i et høyere tempo og forbedre cash-situasjonen drastisk.

----> Receivables-posten i regnskapet reduseres til litt over halvparten av revenue for Q3, og Nas får ideelt sett rundt halvparten av av de 12 mrd i cash per utgangen av Q3.


* Mulig 6 mrd er optimistisk, men la oss si 4 mrd. Det vil gjøre selskapet fire ganger så likvid som i dag hvis man regner med et ølite overskudd fra Q3. Dette er også kanskje optimistisk. Men noen mrd bør det i det minste bli!

Disclaimer: har masse aksjer i Nas og god fantasi.

Hvis du har klart å holde tungen i munnen helt hit, bra jobba!
Redigert 16.07.2019 kl 23:20 Du må logge inn for å svare
Restplassno
17.07.2019 kl 00:02 2409

En annen ting som er interessant med posten "receivables", er at den har økt betraktelig fra q1 til q2 2019, med 18%, nesten 2 mrd. I 2018 økte denne posten kun med 3% over samme periode, med 240 mill. Jeg vil si at en stor økning i receivables ut av Q2, med omtrent null i EBT, lover for en økning i revenue både fra Q2 til Q3, og også mot Q3 i fjor. Noe av denne voldsomme økningen er nok også pga forstoppelse i systemet, så ville ikke gjort altfor mye ut av det. Men at receivables øker med nesten 20% fra Q1 til Q2, uten at Q2 omtrent sitter igjen med noe som helst økning i cash, tyder på solid booking i Q3, vel? Hvor ble ellers de pengene av? Mulig jeg tenker helt feil.

I Q2 i fjor økte receivables med 3% - inntekter i Q3 økte med 30%.
I Q2 i år økte receivables med 18% - èn bit av denne økningen er pga treghet i systemet, en annen bit er kanskje god pågang i booking for Q3. Hvor mye øker inntektene i Q3 fra Q2, tro?

Receivables har økt 60% i Q2 2019 mot Q2 2018. Da er det kanskje ikke rart man starter der for å frigjøre cash. Det er vel heller ikke så rart at pengebingen er litt liten akkurat nå.
Redigert 17.07.2019 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Ignoranceisbless
17.07.2019 kl 09:25 2151

Mener det har stått i en av disse artiklene at kredittkortselskapene historisk har holdt tilbake 50% inntill reise er utført, men i det siste har ligget på 70% pga Norwegian sin finansielle situasjon.

Når JV kommer på plass, og ett positivt Q3, kan man håpe Norwegian får foehandlet seg tilbake til 50%. Dette vil frigi 20% av alle receivables umiddelbart. Snakker fort 1.5 - 2 mrd i cash litt utpå høsten da. Ikke dumt.
Redigert 17.07.2019 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Restplassno
07.08.2019 kl 15:10 1719

Kjos sier forresten også i Q2-presentasjon:

We have no intention of raising more equity. We expect just as people fly ca 6 or 7 seven billions coming in in the next four or five weeks.

Geir Karlsen sier:

"We will have a cash burndown of the receivables over the coming months that will give us fresh and good liquidity."

Avslutter med at de vurderer

"to refinance whole, or part, of the bond, and then it will take us into early 20` in a very good position, and we will then turn this around to a profitable company. "
Restplassno
19.08.2019 kl 09:32 1421

Fra e24:

I 2019 har de såkalte innløserne holdt igjen svært mye penger fra Norwegian. Innløserne er en av aktørene mellom passasjeren og Norwegian når en kunde bestiller med kredittkort. Siden mange bestiller flyreiser gjennom kredittkort velger innløserne av og til å holde på noe av pengene, og ikke umiddelbart overføre dem til flyselskapet. Dette for ikke å eksponere seg for mye mot én kunde.

(...)Løsningen på dette for Norwegian er å inngå avtaler med flere innløsere, for å få høyere kapasitet.

I slutten av andre kvartal sto det 12 milliarder kroner i posten «tilgodehavende» i Norwegians regnskap. Mye av dette er penger som blir holdt av innløserne.

Heldigvis for Norwegian går flyselskapet nå inn i den delen av året der flest passasjerer flyr, noe som vil gjøre at pengene som blir holdt igjen vil strømme inn til flyselskapet.

– En enorm andel av de 12 milliardene vil bli overført i løpet av de neste ukene, i juli og august, sa Karlsen under presentasjonen av andre kvartalsresultatene.

– Dette vil gi oss frisk og god likviditet"

Det er med andre ord ikke økt risiko fra Nas sin side som gjør at det holdes igjen, det er økt risiko pga at Nas sin kapasitet og selskapet som løser inn har større andel av nas-kroner i sin omsetning. Flere innløsere vil gi mange mrd utover Q3.
Redigert 19.08.2019 kl 09:35 Du må logge inn for å svare