SBX- hva er realitetene ?

Slettet bruker
SBX 16.07.2019 kl 09:57 19436

Husk at Nordic alene vil ha inntekter på mer enn 55 mill kr på knappe 3 måneder nå. Dette er alene mer ennn SBX hadde i hel Q3 i fjor folkens. Kan være greit å tenke over opp i all sutringen om manglende kontrakter. Kontraktene kommer også - det tar bare litt lengere tid enn først estimert. Gjelder hele sektoren dette. Hvilket seismikkselskap har hatt stigende aksjekurs siste året egentlig? Nesten ingen.

Fremtiden er meget lys! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2019 kl 10:16 7816

Investor_11 skrev Innlegget er slettet
Noe nytt vedr Eagle?
ken-guru
16.07.2019 kl 10:46 7747

Hvem vil vel investere i dyr og kapitalintensiv Offshore, når man kan investere i billig og mindre kapitalintensiv skiferolje i USA. Det er dette som er og blir historien fremover. Trenden er at kapitalen går fra offshore til landbasert utvinning.
Lilleulv
16.07.2019 kl 10:51 7745

Eagle ankom UK på søndag. Hun er nok i gang med 80 dagers jobben (også for cgg). Med denne jobben ble det meldt tidligere i år at hun da hadde sikret jobb frem til 15.august. Denne kontrakten har en mulighet til forlengelse på 60 dager. Siden hun nå ser ut til å ha begynt på denne 80 dagers jobben først i går, og det bare er en måned igjen av allerede inngått avtaletid, så da kan man jo med høy sannsynlighet legge til grunn at obsjonen på forlengelse blir benyttet. Og så tar hun vel den jobben i Nordsjøen som er på en måned. Hun er nok per nå i hvertfall sikret jobb ut oktober, etter hva jeg har notert.
Slettet bruker
16.07.2019 kl 11:16 7698

Takk for god info toffe. Det er mye jamring og sutring her for tiden. Men det blir fort slutt på det når man ser hele bildet. Selvsagt vil vi ha kontrakter så fort som mulig. Men av og til kan det lønne seg å vente med dette, hvis man ser at det vil bli bedre rater om en måned eller to - dette har ledelsen oversikt over. Ja - jeg har tillit til ledelsen. Hva tilsier at vi ikke skal ha det? Man skal ikke være økonomiprofessor for å skjønne at dette vil bli en pengemaskin i løpet av måneder. Jeg kjøper meg ihvertfall opp, og ser muligheter når prisen synker . Aksjene kjøper jeg på billigsalg av småaksjonærer som ikke har satt seg inn i selskapet. Tror de vil angre bittert om en stund, dessverre.
Slettet bruker
16.07.2019 kl 11:29 7656

Er selv piss sur pga mangel på kontrakter men har alikavel ikke mistet trua og kjøpte mer idag.
Regner med kontrakt på Voyager ila de nermeste dagene og ledelsen har hintet en ganske stor jobb på mange mnd.
Kanskje det vil være starten på en strøm av kontrakter på de andre skipene. Vel, det er det jeg håper.
Slettet bruker
16.07.2019 kl 12:58 7535

Hva er på gang? Er det noe på ? Og skulle det være negativt?
Det er en del større aksjonærer i selskapet. Som jeg har antydet før, så har jeg ikke registrert at noen av de selger. Pussig, om fremtidsutsiktene var "katastrofale".
Det er spådd en "sabla " høst innen oljerelatert. Og noen vil ha det il at SBX ikke vil komme med ?

Enda en gang: Mål dagsomsetningen (hvor samme aksjer omsettes gang på gang) mot antallet aksjer som sitter i ro. Hva får du mest av?
Noen blir nødt å springe etter , kanskje før de aner ! : )
Slettet bruker
16.07.2019 kl 13:15 7501

Var en del som solgte seg ut etter å ha kjøpt de Mercure aksjene. UBS var inne en kort tur med 7 mill aksjer og de er ute av topp 20 lista nå.

Tror ikke den blir mye billigere nå. Håper ihvertfall ikke det.
Slettet bruker
16.07.2019 kl 13:54 7440

Det er jo bare tull dere kommer med. Kontrakten til Eagle Explorer er ferdig etter inneværende kvartal. Det er kontraktstørke hos SBX. Snart har de bare Thalassa på kontrakt hos EMGS. Det er ingen store aksjonærer i SBX, største eier 4,4%. Til sammenligning eier tre aksjonærer i EMGS over 60%. Hvorfor SBX er priset til ca 2x EMGS, er utrolig, siden EMGS har over $100 mill backlog.
Redigert 16.07.2019 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2019 kl 15:57 7311

EMGS er en gjeldstynget konkurstruede selskap som har mer enn nok med å betale renter og avdrag for all fremtid. Ferdig snakka .
Slettet bruker
16.07.2019 kl 16:00 7302

Og som han Seabird sjefen sa i det intervjuet så driver SBX og EMGS med forkjellige typer seismikk og er ikke direkte konkurenter.
PimJo
16.07.2019 kl 16:10 7282

Sutring... kan hende noen ser det slik. Det popper stadig opp nye nick, som maner til langsiktighet og har angivelig tro på ledelsen. Så tar det noen uker, så er de ute på SL eller ikke gidder mer.
Tro på ledelsen... det er bare å se grafen siste halve året, eller når som helst. Selskapet har stupt på børsen, et uttrykk for manglende tillit. Det hele toppet seg når de atter en gang kjørte emisjon (BOA båtene).
Faktum er at de bløffet på plass emisjonen med en virkelighetsbeskrivelse av markedet som ikke stemmer. Det ble takket nei til kontrakter, var den angivelige markedssituasjonen. Etter hvert som folk blir urolige, så drar de frem "utbytte i 2020" som trumfkortet.
Utbytte betinger faktisk kontrakter på båtene.
Man kan ha forståelse for at man ikke klarer 100% utnyttelse av båtene, men uroen er knyttet til at det nesten ikke har kommet kontrakter for Q3 og INGEN for Q4.
Minner om Q4-18 så hadde de allerede nesten 100% Q1-19 og 50% av Q2-19 (de klarte faktisk ikke fylle mer av Q2 etter det).
Det handler i grunn ikke om å syte,men en det faktum at det er en stadig økende uro over en situasjon som avviker alvorlig fra det selskapets ledelse faktisk har guidet.
Skulle noen fortsatt være i tvil, selskapets ledelse/styret, sitter der for å generere avkastning på investert kapital. Når det eneste de evner, er å skape mistillit og fullstendig grusing av kursen, så gjør de ikke jobben sin. For å illustrere.... før emisjonen var kursen mellom 1,5 - 1,6.
Redigert 16.07.2019 kl 16:14 Du må logge inn for å svare
Norbo
16.07.2019 kl 16:12 7275

Meget oppegående refleksjoner!!
Slettet bruker
16.07.2019 kl 16:19 7259

Nok en gang tull. EMGS har noen hundre mill kroner i gjeld og en backlog på nesten en milliard kroner. De har ingen problemer med å betale gjeld.

Appropo gjeld, hjelper ikke med liten gjeld når det er ingen backlog, da går du konk. SBX er nærmere konkurs enn det EMGS er. SBX må jo bare håpe at EMGS, tjener penger, slik at SBX får noe for utleie av baljen sin
Redigert 16.07.2019 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2019 kl 16:29 7241

Er enig med PimJo. Det må jo være kjempe enkelt å få gode kontrakter nå siden de for få mnd siden måtte takke nei til arbeid og gjennomføre enda en emisjon.

PimJo
16.07.2019 kl 16:41 7223

Så vidt jeg klarte å registrere, så ble SAMTLIGE kritiske spørsmål knyttet til presentasjonen, glatt forbigått.
Slettet bruker
16.07.2019 kl 16:53 7206

Ja, men han omentrent lovet at Voyager skulle være i arbeid fra midten av Q3 så kontrakt må komme NÅ!
Slettet bruker
16.07.2019 kl 18:07 7096

Investor_11 skrev Innlegget er slettet
Er det ingen av dere som evner å skrive noe annet enn tull og tøys? Eller har dere skremmende lite greie på aksjen dere har kjøpt? Enda mindre kunnskap har dere om EMGS.
Slettet bruker
16.07.2019 kl 20:02 7406

Investor_11 skrev Innlegget er slettet
At EMGS var verdt null når du trekker fra gjelden, inntil de sikret nesten en milliard i inntekter og aksjen doblet seg, er ikke noen hemmelighet. Nå er det tross alt fremtiden som betyr noe. EMGS har priset eiendelene sine lavt, mens til sammenligning for eksempel PGS, har priset sine gigantiske skip opp i skyene, selv om ingen vil ha dem. Det måtte kanskje være cruiseskip de kan brukes til, ingenting innen oljeleting hvertfall. PGS har over 10 milliarder kroner i gjeld.

Jeg ville holdt meg langt unna selskaper som hausser seg opp og holder på med kunstig prising av sine eiendeler. Jeg varslet for halvannet år siden at PGS kan gå konkurs. Jeg har bare fått kjeft hele veien ned fra 40kr+ til 11kr.

SBX har 15 mill dollar i gjeld som er aktuell på kort sikt og 4,2 millioner dollar i cash. I forrige kvartal tapte de 400.000 dollar. Det er ikke lenge til ny emisjon må på plass hvis de ikke begynner å tjene penger.
Redigert 16.07.2019 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2019 kl 20:12 7385

Investor_11 skrev Innlegget er slettet
Når pimjo og matsern sliter med å sitte som aksjonærer i et gjeldstynget selskap, vrir og vrenger de for å få det til å se godt ut. De om det. Kan vel være tungt å være aksjonærer i et så gjeldstynget selskap som EMGS. Da kan man forstå at de snegler bort mot SBX.
Ser man ppå aksjonærlista for SBX, er det nå ikke godfjotter som er regnet opp der. Men matsern og pimjo vet bedre enn disse. Selvsagt.
Skulle nå vært moro å konfrontert Sundal Collier , Goldman Sachs og de gutta med matsern/pimjo - teorier. Kanskje de ville ta inn disse to som superanalytikere ? Hvem vet , aldri godt å si ! : )
Slettet bruker
16.07.2019 kl 20:37 7337

EMGS sine tre store aksjonærer som eier over 60% av selskapet, stilte opp som garantister for en bankgaranti på 10 mill dollar 23. April. Det kaller jeg storaksjonærer. Kristian Siem, Perestroika (som solgte seg ut av SBX) har stilt opp flere ganger med hjelp og spist store kakestykker i emisjoner. De har holdt EMGS flytende selv når alt så som mørkest ut. De blir ikke mindre hjelpsomme nå som backloggen er større enn hele 2017 og 2018 til sammen
Slettet bruker
16.07.2019 kl 21:29 7274

Investor_11 skrev Innlegget er slettet
Hvordan i himmelens navn får du trade receivables til å bli cash? Det spørs jo helt hvor mye som er profitt i de fakturaene som er sendt til kundene. Du har jo null greie på hva du snakker om.
Q1: Cash and cash equivalents er 4,279,000 dollar.

Med flere skip øker også kostnadene. De har kjøpt det spesialbygde EMGS-skipet Boa Galatea, uten å ha kontrakt til den, rent tap. EMGS kommer mest sannsynlig ikke til å fornye kontrakten på Boa Thalassa, siden de legger om til mobil konteinerløsning hvor kundenes skip som er på kontrakt benyttes. Dermed blir nok et skip uten kontrakt fra mars 2020.
Redigert 16.07.2019 kl 21:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2019 kl 21:44 7257

Investor_11 skrev Innlegget er slettet
Fasiten kommer i Q2 rapporten, hva som er igjen av emisjonen etter at alt er betalt.
Slettet bruker
16.07.2019 kl 22:13 7199

Hvorfor gidder du å engasjere deg i SBX når du er så negativ? Fritidsproblemer ? Jeg hadde da aldri giddet å sitte og skrive på fora hvor jeg ikke var interessert......hva er din egentlige agenda Matseren?
Slettet bruker
16.07.2019 kl 22:38 7156

Tror matsern er meget interessert i sbx å prøver komme inn lavest mulig. Når sbx går oppover så slutter matsern baisse eller så begynner han hausse..vent å se...
PimJo
16.07.2019 kl 23:15 7099

Adamek, nå prater du renspikket tøys. Du må gjerne finne det innlegget hvor jeg diskuterer EMGS her eller andre steder. Du må gjerne være uenig i standpunkter, men å manipulasjon og løgner kan du spare deg for.
Slettet bruker
16.07.2019 kl 23:30 7080

Jeg setter pris på hva Matsern her skriver. Vet ikke hvorfor folk er så "redde" for folk som er skeptiske til et firma. Enten har han rett ellers går det bra med SBX.

Det er faktisk utrolig viktig å se flere sider av alle saker, når jeg leser kvartalsrapporter og sånt selv har jeg en tendens til å huske det jeg liker. Og da er det veldig bra at andre med en annen oppfattning sier det de ser.

I tillegg blir jeg litt overrasket over hvor mye makt dere tror folk som skriver på dette formuet har. Om et nick her inne skriver positivt eller negativt om ett selskap er jeg overbevist om at det har nada å si i lengden på selskapets kurs. Så viktige er ikke hegner.no
Slettet bruker
17.07.2019 kl 00:17 7030

Det er flere som bruker kortere tid på å bestemme hvilken aksje de skal kjøpe, enn de bruker på å vurdere hvilken bukse de skal kjøpe. Hvem er det som for eksempel kjøper PGS nå, når vi vet at med 99% sikkerhet kommer en kriseemisjon. Jo, det er forumbrukere som ikke vet hva en emisjon er, hva det gjør med antall aksjer og selskapsverdi. Ikke vet de hva streamerseismikk innebærer heller. De har lest bruddstykker av en gammel artikkel, hvor en megler (som meler sin egen kake), har et høyt kursmål. Man kan ikke basere sine investeringer på andre menneskers meninger. Man må sette seg inn i markedet og selskapet. Hvis det kommer analytikere som sier det samme, er det bare en bonus.

SBX har nylig hatt en emisjon, antallet aksjer oppført på oslo børs, er nå 515 876 015 aksjer. Grunnen til at aksjen vaker omtrent akkurat på krona, er fordi aksjonærer (masse små) synes 1 krone er et enkelt tall å forholde seg til, ikke fordi de mener selskapet er verdt 546 mill kroner. Selskapsverdien har de ikke nok kunnskap til å vurdere. 100% økning i kursen, vil gi en selskapsverdi på naturlig nok på over 1 milliard kroner. Uten backlog og snart kun ett skip på kontrakt med EMGS, er SBX overpriset p.t.

Fra Q1 rapporten:
Most contracts in 2018 related to ocean bottom seismic surveys (OBN) largely driven by the oil & gas companies’ focus on increased oil recovery on producing fields, as well as near-field exploration. The OBN market has experienced strong growth with tenders coming from all geographic regions. These developments continued into the first quarter of 2019. Additionally, we continue to see a healthy number of exploration-related 2D and 3D streamer survey tenders, and the company was awarded one 2D contract survey in South America and one niche 3D contract survey in West Africa during the quarter.

Det som er ganske skremmende, er at ledelsen virker svak som ikke satser 100% der de selv sier at markedet er i "strong growth". Hvorfor fortsetter de å håpe på at det skal komme 2D kontrakter og "niche 3D" kontrakter. "niche 3d", er forøvrig et annet ord for små undersøkelser med få streamere. Nordic Explorer som SBX har leid inn, tar 6 streamere. Skal det dekkes større områder med 3D, brukes skip med 14-24 streamere. En av årsakene til at de ikke gjør om alle båtene til source båter, kan være fordi ratene ikke forsvarer det, det er mange om beinet. Men det å tro på at 2D (60-talls teknologi) og små 3D (70-talls teknologi) undersøkelser skal gi bra butikk, er som å tro på julenissen. Oljeprisutsiktene taler ikke for høye oljepriser de neste 10-20 årene, derfor vil oljeselskapene optimalisere eksisterende produksjon, ikke lete etter ny dyr olje. 2D seismikk er den enklete formen for seismikk men 1 streamer bak båten, som brukes i helt ukjente områder, for å gjøre en svært grov analyse av bunnen, for i det hele tatt se om det kan være noe av interesse for videre undersøkelser. Ekstremt store områder er allerede dekket med 2d allerede. At det skal bli noen bonanza der, er helt utenkelig. Når det gjelder 3D, vil oljeselskapene ha high-end 3D fra for eksempel PGS, hvis de vil ha streamer. Men det som etter hvert har blitt åpenbart, er at oljeselskapene heller velger å betale litt mer for havbunnseismikk og dropper high-end 3D. Store deler av for eksempel norsk sokkel, er allerede dekket av 3D. Derfor har PGS falt fra over 40kr til 11kr.
Redigert 17.07.2019 kl 01:05 Du må logge inn for å svare
Norbo
17.07.2019 kl 10:40 6735

Jaja...snart under krona.. men selfølgelig er dette en skatt ingen i finans Norge ser, bare et knippe smartinger på Hegnar forumet. Stå på.
traktoren
17.07.2019 kl 10:43 6732

Bare håpløst egentlig.. Selskapets leder sitter for noen uker siden og snakker om stramt marked og utbytte, mens nå er enda flere båter til kai.. Helt ubrukelig kommunikasjon
Slettet bruker
17.07.2019 kl 11:20 6678

Er vel bare å innse at ledelsen har bløffet oss aksjonærer igjen...Men de hever lønn en så lenge
Slettet bruker
17.07.2019 kl 11:33 6656

Er redd dette blir et stortap selv om jeg snittet ned i går. Håper bare den kan stige snart slik at jeg kan komme meg ut med et mindre tap. Vi kan bare glemme utbytte. Løftet om utbytte var bare en løgn på samme linje med historien om at markedet var så stramt at de måtte takke nei til arbeid i Q1 og gjennomføre en ny emisjon,

Noen bør ringe dem å spørre hva f... de holder på med.
JimJohnny
17.07.2019 kl 12:26 6571

Og hva forventer dere?
Dere har en ungdom i midten av 20 årene som styreformann, nyutdannet innen xls og lengst erfaring innen Playstation.
Slettet bruker
17.07.2019 kl 12:37 6550

26 år gammel blåruss som styreleder. Nei, ledelse er viktig i tillegg til rike onkler som EMGS har. SBX har ingen av delene.
Moyer
17.07.2019 kl 12:37 6544

Sympotmatisk for SBX er at de bare svarer på positiv kritikk. Kritiske spørsmål blir feid til sides (det er bare å prøve).

Sakens kjerne er at de har, uansett hvilke kontrakter som kommer nå i ettertid, bløffet gjennom nok en emisjon på falskt grunnlag. Fra mitt ståsted er det helt utrolig at man snakker om utbytte i 2020, mens realiteten er at de ikke har oversikt over markedet 1-2 måneder frem i tid en gang.

De bruker alle klassiske grep for å holde aksjonærene "i gang" frem til neste emisjon. Det snakkes om "stramt marked", "stor etterspørsel", "takker nei til oppdrag", "god posisjonert", "markedsleder i vårt segment", "utbytte i 2020".

Styret evner ikke å rydde opp, der råder handlingslammelsen, dessverre.
Det sier litt når dagens ledelse, på rekordtid, klarer å pulverisere verdien av de kronene som er puttet inn gjennom tidligere emisjoner.