Stor oppside

ruda
HUNT 16.07.2019 kl 22:02 13510

Pareto setter kursmålet til 5,10 kroner.
Det er om lag 36 prosent høyere enn mandagens sluttkurs.
Meglerhuset åpner for at oppsiden i Hunter Group kan være betydelig høyere.
Underlig at ikke flere har fått med seg dette
kentove
05.09.2019 kl 15:29 3621

da er det 11 dager igjen til første skipet skal leveres, blir spennende å følge nyhetene fremover, og eventuelle oppdaterte analyser/anbefalinger

Hunter Group ASA - Sale and Leaseback Transaction

Oslo, 6 September 2019

Hunter Tankers AS (the «Company»), a wholly owned subsidiary of Hunter Group
ASA, has entered into a USD 180 million sale-and-leaseback transaction with Ship
Finance International Limited ("SFL"), for an initial three VLCCs at highly
attractive terms.

The Company will receive net proceeds of USD 60 million per vessel for the sales
of Hunter Atla (5455), Hunter Saga (5456) and Hunter Laga (5460), and will
subsequently bareboat charter the vessels back for 5 years. The Company will
have purchase options for all three vessels, ensuring maximum flexibility in
regards to potential future vessel sales.

Erik Frydendal, CEO of Hunter Group ASA, commented: "This transaction reflects
our ongoing efforts to continuously optimize our financing and drive out
unnecessary costs wherever possible, while maintaining a high level of
flexibility, in order to create value for our shareholders."

Contact:

Erik A.S. Frydendal, CEO, ef@huntergroup.no, Ph.: +47 957 72 947

Lars M. Brynildsrud, CFO, lb@huntergroup.no, Ph.: +47 932 60 882

Jeg sjekket prisene flere plasser, en 5 år gammel VLCC går idag for 70 mill$, hva er det som gjør at man selger for 60 her? Hvordan ser regnestykket ut siden dette er en god deal for HUNT? Det må ha noe med at det er lease-back og at skipene kan generere god cash-flow for HUNT i denne 5-års perioden?
ruda
06.09.2019 kl 08:18 3367

Da skal vi endelig passere 4
BMjelde
06.09.2019 kl 08:19 3362

Oppsiden ligger i tilbakekjøpsopsjonen. Det er helt sikkert avtalt en pris allerede, og klarer HUNT å selge skipene over dette, er det ren netto.
habbiten
06.09.2019 kl 08:58 3231

Utrolig lite informasjon i pressemeldingen. Håper det kommer noe mer utover dagen

fra SFL sin press release;
The agreed purchase price is significantly below current broker estimates for
VLCC resales, effectively providing SFL with a very attractive risk profile and
the transaction will add more than $100 million to SFL's fixed-rate charter
backlog.

Jeg tror summen er $105m, det blir 35m pr skip og 7m pr år pr skip. regner man videre på det med 270 vessel days pr year, kommer jeg til ca $26000 pr day.
Cutter
06.09.2019 kl 12:26 3004

Ser ut som markedet mener Fredriksen systemet har gjort den beste dealen?
Reserven
06.09.2019 kl 15:18 2886

Sett isolert er salgsprisen til SFL "uinteressant".

Den må sees i sammenheng med tilbakekjøpspris og bareboat-charter.
Er f.eks.   tilbakekjøpspris = salgspris   og   bareboat-charter < rentekostnadene for et lån på 60% av VLCC-pris (som var alternativet), bør leieavtalen med SFL være en god deal for HUNT.

SFL kan sannsynligvis tilby lav bareboat-charter fordi de har høy sikkert pga lav pris for VLLC i forhold til markedspris.

Redigert 06.09.2019 kl 15:19 Du må logge inn for å svare

Man lærer hver dag og idag er det om bareboat.
SLik jeg skjønner er dette brukt som en måte å finansiere båtene på. Fordelen til HUNT er de finansierer ca 70% av disse båtene med dette, mot 60% med vanlig lån. Ulempen slik jeg ser på det er at leasingprisen (altså + $100m) er høy? Tar man 100mil / 180 mil / 5år = 11.11% pr i rentekostnad pr år.
Dette er vel langt over hva det koster i banken med 60% lån (ca 4%?), men da trenger de ikke ekstra penger fra aksjonærene..
Men er planen å selge lenge før dette (høyst trolig) er det kanskje ikke så galt.
Ship Finace vil ikke ha noen problemer å låne 180 mil til en mye lavere rente, de skal vel kun tjene på rentedifferansen.
Slik som det er kommentert av Reserven og BMJelde, er da ikke prisen så viktig men tilbakekjøpsprisen.

korriger meg om jeg er feil, heller har missforstått. Bedre å være dum en dag, enn hele livet...
Reserven
06.09.2019 kl 21:23 2721

 
Bilde av Hunter Atla:
https://hegnar.fotoware.cloud/fotoweb/cache/5007/Folder%20127/Hunter%20Atla%20ny%20versjon.t5d72334c.m2400.x8-QJKye9.jpg

Bilde av Arne Fredly (t.v.) og adm. direktør Erik A. S. Frydendal (foran «Hunter Saga») ved dåpen av «Hunter Alta» på Daewoo-verftet. I midten verftets toppsjef Sung-Geun Lee.
https://hegnar.fotoware.cloud/fotoweb/cache/5007/Folder%20127/Naming%20Ceremony%20Saga%20Atla.t5d722161.m2400.x3h63oYAr.jpg

----- ----- ----- ----- ----- -----

Bildene er fra følgende artikkel som kun kan leses med FA abonnement:
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/09/06/6953702/fredriksen-bedre-enn-banken-for-fredly
Fredriksen bedre enn banken for Fredly
Redigert 06.09.2019 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
Reserven
06.09.2019 kl 22:54 2660

I papir- og eAvis-utgaven av FA 07.09 er artikkelen over 3 sider, 4-6, med overskriften:
Fredly og Fredriksen i tanksamarbeid

..... ..... ..... ..... ..... .....

Det mest essensielle fra artikkelen i papir- og eAvis-utgaven, samt online-utgaven, som kun kan leses med FA abonnement
(mine uthevelser = FA uthevelser):
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2019/09/06/6953702/fredriksen-bedre-enn-banken-for-fredly
Fredriksen bedre enn banken for Fredly

"Fredlys Hunter Group beholder oppsiden dersom skipsverdiene stiger og det blir aktuelt å selge.

– Dette er en win-win-situasjon for begge parter, sier Ship Finance-sjefen Ole B. Hjertaker til Finansavisen.

Prisen ligger vesentlig under resalgsprisen Fredly-selskapet oppnådde ved salget av et søsterskip til en ekstern kjøper for 98 millioner dollar.

Men sett fra Hunters side er Ship Finance-løsningen mer attraktiv enn bankfinansiering fordi selskapet får frigjort 7,5 millioner dollar mer pr. fartøy enn om man hadde takket ja til banklånet.

– Ut fra en totalvurdering kom denne avtalen best ut, sier Hunter Group-sjefen.

Basert på informasjonen Hunter og Ship Finance oppgir i sine børsmeldinger fredag vil en pris på 60 millioner dollar for hvert av skipene indikere en såkalt bareboat-rate på 18.500 dollar pr. skip pr. dag gitt at raten er like for hele perioden.

Tillagt bemanning og drift betyr det at Hunter får en break-even for å dekke alle kostnadene på cirka 25.700 dollar dagen i fem år for hvert av de tre skipene dersom man antar at raten er lik for hele perioden."


----- ----- ----- ----- ----- -----

I sliden
http://vxz.eu/2019-03-07__HUNT_17__Investor-Presentation@DNB_Oil-Offshore-&-Shipping-Conference_2019
fra Hunters presentasjon på DNB Oil, Offshore & Shipping Conference 2019 (6+7 mars) - angir Hunter en
CBE på USD 23.800/dag før ECO- & Scrubber-savings. CBE etter ECO- & Scrubber-savings oppgir Hunter til USD 8.300/dag.

FA sitt CBE estimat ligger USD 1.900/dag over Hunter sitt med banklån. Forhåpentligvis får vi et mer nøyaktig CBE estimat med SFL finansieringen fra Hunter eller meglerhus. SFL finansieringen gir Hunter USD 180 millioner (≈ NOK 1,62 milliarder) i cash som er verd å ta med seg, og kan gi annen & bedre finansiering av de 4 resterende VLCCene.

Redigert 06.09.2019 kl 23:06 Du må logge inn for å svare

Fredly gjør en genistrek som markedet foreløpig ikke forstår. Dette er en gunstig finansiering av de tre skipene samtidig som Hunter Group får frigjort kapital. Dette er en vinn vinn situasjon for begge parter. Opsjonen er konstruert slik at Fredriksen får en begrenset salgsgevinst når Hunter kjøper tilbake skipene. Hunters tilbakekjøpspris vil være gunstig i forhold til markedsprisene på tilbakekjøpstidspunktet. Hunter kan velge om de da selger skipene raskt eller velger å drifte de hvis fraktratene er gunstige.

Det hele avhenger av at rateutviklingen blir positiv noe vi alle tror på. Fredly er en smarting . Med salget til Ship Finace og avtalene som er inngått har han oppnådd både å redusere den finansielle risikoen samtidig som han sikrer seg det meste av oppgangen i skipsprisene som vil komme.

Fredly gjør en genistrek som markedet foreløpig ikke forstår. Dette er en gunstig finansiering av de tre skipene samtidig som Hunter Group får frigjort kapital. Dette er en vinn vinn situasjon for begge parter. Opsjonen er konstruert slik at Fredriksen får en begrenset salgsgevinst når Hunter kjøper tilbake skipene. Hunters tilbakekjøpspris vil være gunstig i forhold til markedsprisene på tilbakekjøpstidspunktet. Hunter kan velge om de da selger skipene raskt eller velger å drifte de hvis fraktratene er gunstige.

Det hele avhenger av at rateutviklingen blir positiv noe vi alle tror på. Fredly er en smarting . Med salget til Ship Finace og avtalene som er inngått har han oppnådd både å redusere den finansielle risikoen samtidig som han sikrer seg det meste av oppgangen i skipsprisene som vil komme.
Reserven
07.09.2019 kl 00:46 2574

I innlegget over skrev jeg:
"SFL finansieringen gir Hunter USD 180 millioner (≈ NOK 1,62 milliarder) i cash som er verd å ta med seg, ....."

La meg presisere det så det ikke oppstår misforståelser (skrog i parentes).

Hunter Atla(5455) og Hunter Saga(5456) har begge en totalpris på USDm 85.2 inkl scrubber, med siste avdrag ved levering = USDm 51,12. Hunter Laga(5460) sin totalpris er USDm 85.50 inkl scrubber med siste avdrag ved levering = USDm 51,30:
http://vxz.eu/2019-03-29__HUNT_43n__Annual-Report

Av de USDm 180 HUNT "selger" VLCCene til SFL for, er jeg nær 100% sikker på at USDm 153,54 skal brukes til å betale siste avdrag ved levering, slik at HUNT sitter igjen med USDm 26,46 (≈ NOKm 238).


Hvorfor selge de 3 VLCCene for bare USDm 60/stk, langt under markedspris, og ikke mer, eller mindre?
Antar at HUNT trengte min ca USDm 180 for å 100% finansiere de 3 første VLCCene  +  avdragene på de 4 andre, bortsett i fra siste avdrag ved levering. Lavere pris hadde slik vært ugunstig. Høyere pris ville gitt høyere bareboat-rate enn 18.500 dollar pr. skip pr. dag.

Dekker bareboat-raten på 18.500 dollar/dag bare renter, eller også avdrag?
Vet jeg ikke, men USD 18.500 * 365 = USD 6.752.500. Og over 10% rente pa høres ekstremt usannsynlig ut, slik at jeg antar at bareboat-raten dekker både renter og avdrag, omtrent som ved leasing av bil, avhengig av kontantbeløpet ved levering.

Redigert 07.09.2019 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Cutter
07.09.2019 kl 01:26 2555

Hvis ikke regnestykket er helt feil da, så blir inntjeningen for Hunter alt over $25700 pr døgn for de 3 første skip? Hva så med IMO dekningen?
Reserven
07.09.2019 kl 01:42 2552

Medregnet ECO- & Scrubber-savings bør vel nettoen for Hunter være alt over ca $10.200 pr døgn for de 3 første VLCCene?

Mitt inntrykk, som kan være feil, er at TCE ratene er basert på eldre ikke-ECO-skip.

Befrakter (skipslastens eier) betaler drivstoff, kanal- og havne-gebyrer i tillegg til TCE. TCE raten skal KUN dekke skipseiers
"faste kostnader" (mannskap, renter, avdrag, administrasjon, etc) + fortjeneste.

Alt annet betales av befrakter i tillegg til TCE. Derfor er ECO skip med lavt forbruk, scrubber, og billig HSFO attraktive. Slik kan ECO-skip med scrubber få høyere TCE rater da befrakter tar det igjen på lavere kost for drivstoff.

Redigert 07.09.2019 kl 01:59 Du må logge inn for å svare
07.09.2019 kl 16:12 2337

Her var det gladstemning gitt. Men tydeligvis er ikke alle enige - i går lånte jeg ut et stort antall aksjer.
Redigert 07.09.2019 kl 16:13 Du må logge inn for å svare

Innlegget er slettet av dreamliner

Ha,ha jeg ler meg ihjel. Her klarer ikke tullebukkene å skjønne at salget av 3 skip til Ship Finance er en genistrek. Fredly er smart, han gir bort bare en liten del av verdistigningen mot å få gunstig finansiering av skipene. Først og fremst er Satsingen på Hinter et asset play for Fredly. Han har ingen ambisjoner om å bli skipsreder. Driften av skipene blir overlatt til Frontline. Fredly beholder skipene så lenge ratene stigerog får med seg god fortjeneste på driften inntil han realiserer opsjonen og selger skipene .

Flott at du er flink, da kan du vel vise regnestykket at dette gunstig finasiering slik at vi tullebukker forstår det?

SFL gir sikkert ikke bort penger gratis. Det gunstige med finansieringen er vel at giringen øker med $7,5 mill. per skip og avkastningen på egenkapitalen øker. Pareto skriver i sine kommentarer at ved en rate på $60.000 per dag så vil internrenten bli 45%. Hvis markedet skulle gå motsatt av det Fredly har planlagt for så antar jeg at finansieringen er tilsvarende ugunstig.
Antar at SFL har mye lavere renter hos sine banker enn Hunter ville fått, sånn at SFL også kommer godt ut av dealen og har sikkert en god avkastning på rentedifferansen. SFL kan sikkert belåne skipene nesten 100% til den prisen, så hele rentedifferansen vil være netto avkastning.
Redigert 08.09.2019 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Reserven
08.09.2019 kl 11:07 1964

Når Hunter hadde bankfinansiering på plass "at a margin of 275 bps",
https://newsweb.oslobors.no/message/477661
er det usannsynlig at de veksler til SFL finansiering hvis den totalt sett er dårligere enn bankfinansieringen de hadde.

Når valget står mellom å gjøre en emisjon og å øke belåningen med $7,5 mill. per skip til en litt høyere rente, så er det ikke usannsynlig.

Vet ikke hvilken grunnrente som lå i grunn for banklånet + påslaget på 275 punkter,
men for å gjøre det enkelt kan man si at lånet ville kostet 5%, mot 10% nå.
Jeg så på DNB-TV sin shippinganalytiker kommentere den lave ordreboksen til verftene fremover.
Dette kan føre til at nybyggprisen for VLCCer faller tilbake til 80 mill, og igjen føre til salgspris av
leverte VLCCer ikke vil stige så mye som forventet. For meg ser det ut som at HUNT satser enda mer på
at dette ikke vil skje ved å øke gearingen. På den andre siden var DNB svært positiv til ratene framover.

At finansieringen er 5% dyrere har jeg ingen tro på. Da ville SFL tjent mer enn $9 mill. per år og det er mye mer enn det jeg tror de har i netto på denne dealen. Jeg tror at SFL kanskje kan låne hos sine banker til et påslag på 175 -200 punkter og at det er innbakt et påslag på 300 punkter i bareboat hyren. Dette vil i så fall gi SFL en netto årlig fortjeneste på $1,8 til $2,25 mill..
Ellers er dealen veldig fordelaktig for Hunter sine aksjonærer. Alternativet var å sette en emisjon til 3 kroner eller lavere. Husk at markedet var veldig dårlig for noen uker siden. Dessuten er ikke en emisjon gratis da tilretteleggerne skal ha sine saftige kommisjoner.
Redigert 08.09.2019 kl 15:10 Du må logge inn for å svare

SFL har selv oppgitt kontrakten til mer enn 100 mill over 5 år. Forenklet regnet gir det 100mil/180mil/ 5år = 11%
Ja reprasjonsemisjonen på 3.65 gitt til helvete da aksjekursen var nede i 3.15.
Jeg prøver kun å forstå regnestykket hvorfor dette er så gunstig for HUNT kontra banklån.
Skjønner at en ny emisjon koster penger (flere %), men da kan det heller tyde på at HUNT gjorde litt feil med å ikke
hente inn mere penger i forrige emisjon, men de var kanskje sikre på salg av båt nr 2 og mer egenkapital fra
reprasjonsemisjonen?

Bareboat hyren inkluderer både renter og avdrag. Et annuitetslån på $60 mill, med avdragsprofil basis 12 års nedbetaling og 5% rente gir ca. $33 mill. totalt over 5 år. Så $100 mill. for 3 skip høres ut til å stemme.
Redigert 08.09.2019 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
Reserven
08.09.2019 kl 16:14 1768

vagabonder, kan du dokumentere, eller i det minste sannsynliggjøre, at renten på SFL lånet = 10%?


Her en sannsynliggjøring av at renten til SFL er lavere enn renten med bankfinansiering.

Renten på banklånet var sannsynligvis rundt 5% da HUNT brukte 5% i slide 18 i den første Hunter Tankers AS presentasjonen 16.05.2018:
http://vxz.eu/2018-05-16__HUNT_18__Investor-Presentation_NOK-520-million-Equity-Offering
Med 18 års amortisering var renter+avdrag per dag = USD 14.800.

Her slide 17 fra Hunters presentasjon på DNB Oil, Offshore & Shipping Conference 2019 (6+7 mars):
http://vxz.eu/2019-03-07__HUNT_17__Investor-Presentation@DNB_Oil-Offshore-&-Shipping-Conference_2019
16 års amortisering gir renter+avdrag per dag = USD 16.400.

Det var for å finansiere 60% av byggekost = USDm 51,18 for hver av de 3 VLCCene (5455,5456,5460) SFL har finansiert:
http://vxz.eu/2019-03-29__HUNT_43n__Annual-Report

http://vxz.eu/2019-09-07__FA_4-6__Fredly-og-Fredriksen-i-stort-tank-samarbeid
skriver (markert med rosa):
"Basert på informasjonen Hunter og Ship Finance oppgir i sine børsmeldinger fredag, vil en pris på 60 millioner dollar for hvert av skipene indikere en såkalt bareboat-rate på 18.500 dollar pr. skip pr. dag."

FA er altfor seriøs til at dette bare er "tenk på et tall", men noe de har fått av f.eks. DNB Markets.

HUNT "låner" USDm 60 per skip av SFL, mer enn 60% av byggekost = USDm 51,18.

USD 16.400 / 51,18 * 60 = USD 19.226.
Rimelig godt bevis på at når HUNT betaler SFL ca USD 18.500 per dag, så er renten til SFL lavere enn renten med bankfinansiering.

----- ----- ----- ----- ----- -----

SFL skriver i meldingen
https://www.sflcorp.com/sfl-acquisition-of-three-vlcc-newbuildings-with-5-year-charters
"..... the transaction will add more than $100 million to SFL’s fixed-rate charter backlog."

USD 100 000 000 / 3 / 5 / 365,4 = USD 18.245 i bareboat-rate pr. skip pr. dag.

Med "more than $100 million to SFL’s fixed-rate charter backlog" er FA sitt estimat for bareboat-rate USD 18.500 pr. skip pr. dag bra spot on:
USD 18.500 * 3 * 5 * 365,4  =  USD 101 398 500  =  USD 18.500 * 3 * (366+365+365+365+366)

Redigert 08.09.2019 kl 16:24 Du må logge inn for å svare

Takk til Reserven og Dreamliner som forklarte meg med to forskjellige regnemåter hvordan
dette henger sammen. Som tidligere skrevet var jeg kun ute etter matten. Med denne kunnskapen
bør man kunne regne ut mer nøyaktig rentesats bareboat-kontrakten tilsvarer.
Man vil da se at rentesatsen er <= enn på lånet, men med høyere lånegrad. Alså bedre for HUNT.
Reserven
09.09.2019 kl 00:46 1520

Bare hyggelig. Mange veier fører til Roma. Siden jeg hverken er feilfri eller allvitende, er jeg alltid åpen for korreksjoner og andre synspunkter.

For meg er HO et diskusjonsforum, IKKE et hausse/baisse-forum.
Alle erfaring, og jeg har nesten 20 års erfaring fra HO, er at de er IKKE er mulig å påvirke aksjekurser med HO innlegg. Hadde det vært mulig, ville forumet blitt stengt.

Redigert 09.09.2019 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Reserven
09.09.2019 kl 12:57 1285

Onsdag og torsdag denne uken (11.09 og 12.09) avholder Pareto sin årlige Oil & Offshore Conference:
https://www.paretosec.com/conferences.php

Som i 2018, skal nok Hunter også presentere i år, så da får vi en ny aktuell presentasjon:
https://www.huntergroup.no/investor-relations/company-presentations
FAR100
11.09.2019 kl 09:36 1018

denne er på vei opp. ikke sov i timen

Presentasjonen HUNT holdt i dag på Pareto Oil & Offshore Conference:
https://mb.cision.com/Main/1339/2901505/1104153.pdf

Fra side 6 i presentasjonen:
- Bareboat rate first 6 months: USD 11,500/d
• TCE Cash Break-Even first 6 months of USD 18,900 per day, excluding ECO and scrubber savings
• Indicative daily savings of USD 28,000 compared to 2010 built non-eco VLCC
• Lower all-in cost of capital in first 9-12 months
• Potential for dividends from Q1 2020


I følge figuren/illustrasjonen på samme side er TEORETISK TCE Cash Break-Even inkludert ECO- & Scrubber-savings
= USD -7.640 (USD minus 7.640)

Redigert 11.09.2019 kl 17:03 Du må logge inn for å svare

På side 4 i presentasjonen er det ved siden av boksene "Indicator AS" og "Hunter Tankers AS",
kommet en ny boks med "Future opportunities?".
Fredly har planer  :)
Redigert 11.09.2019 kl 17:17 Du må logge inn for å svare